Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

HSP en/of aseksualiteit

Gestart door Bubble, januari 31, 2017, 10:23:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bubble


Ik ben niet helemaal zeker of deze topic hier op de goede plaats staat, maar het valt mij al lezend op dat in behoorlijk wat berichten benoemd wordt dat men een HSP is.
Ik las ook een bericht (geen idee meer van wie) die juist benoemde dat hij(?) eerst dacht aseksueel te zijn, maar daarentegen een HSP blijkt te zijn en dus niet aseksueel. Anderen benoemen het gewoon als onderdeel van wie zij zijn.

Uit nieuwsgierigheid zelf ook tests gedaan en dat HSP lijkt ook voor mij te gelden. Zou er een verband met aseksualiteit kunnen liggen of wordt het vaker verwisseld? Ik zie niet precies in hoe dat zou kunnen, dus ben benieuwd naar jullie ideeën/ervaringen.

Ik ben niet op zoek naar een 'uitweg', maar gewoon ontzettend nieuwsgierig.
Anders goed is ook goed

Koffie

Waarom zou het een het ander uitsluiten?
'HSP en dus niet aseksueel'. Kun je uitleggen hoe dat van elkaar gescheiden is?

Ook als je niet HSP bent, is aseksualiteit onderdeel van wie je bent. Het hoort bij iemand als persoon. Net als je hooggevoeligheid.

Ik heb aardig wat HSP'ers gekend en geloof me, die waren niet aseksueel. Seks maakte voor veel van hen, net als bij de meeste mensen, een belangrijk onderdeel uit van hun relatie met hun partner. Wat mij opviel was dat ze het minder puur voor de lust deden, maar sommigen wel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Bubble

O, zo bedoel ik het niet hoor, dat het een het ander uitsluit, maar dat werd ergens in een topic genoemd en ik kon het niet meer terugvinden. Ik ben gewoon benieuwd hoe diegene erachter kwam dat hij/zij niet aseksueel was.

Later las ik in andere topics meer dat genoemd werd dat men hoog-sensitief is. Ik vroeg me gewoon' hardop' af of dit een bepaalde eigenschap/kenmerk is die hoog scoort onder A's.
Anders goed is ook goed

AceVentura

We hebben hier op het forum ook redelijk wat HSP'ers (gehad). Ik denk zelf dat het twee eigenschappen zijn die los staan van elkaar.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Mannetje

Het zijn naar mijn mening 2 verschillende eigenschappen die los van elkaar zijn.
Hier de link naar het onderwerp waar je vermoedelijk naar zocht; http://du.asexuality.org/index.php?topic=171.315

Bubble

Dank je wel voor de link, Mannetje. Die had ik nog niet gevonden, maar ben er wel blij mee. Heb net alle 22 pagina's doorgelezen. Merkte gelijk dat ik berichten over moest slaan, die kwamen te goed binnen en na een ontzettend drukke week is dat even teveel.

Vind het zo bijzonder dat ik nu pas heb ontdekt dat ik ws HSP ben (ik scoorde 19). Ik zie wel dat ik mezelf in de afgelopen jaren tactieken heb aangeleerd om er goed mee om te gaan. Maar wat lekker dat ik mijn gevoeligheid nu als iets positiefs kan zien en niet als een handicap. Dat had ik hiervoor wel: Op het werk bijvoorbeeld een aantal lastige jaren gehad met veel veranderingen. Ik leek soms de enige die door spanningen bij collega's op het werk was aangedaan. Zelf moeite had om te blijven presteren, me ziek voelde. Heb op gegeven moment bewust gekozen om mijn collega's te zeggen dat ik hun (negatieve) energie niet aankon en dat dat mij mijn energie koste. En de collega's houden er ook rekening mee. Dacht eerst dat dat uit meelijden was, maar ze accepteren me dus gewoon zoals ik ben, ben ik achter. ik accepteerde mij niet zoals ik ben. Pffff wat een ontwikkelingen!!

Ik heb niet het idee dat a-seksualiteit en HSP voor mij aan elkaar gelinkt zijn, maar eigenlijk maakt het me ook niet uit. het is er gewoon, allebei.
Mán wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb!
Anders goed is ook goed

Mannetje

HSP, aseksueel; dat soort termen zijn een soort van stempeltjes. En je kan zelf bepalen of je die bij jezelf opplakt of niet.
Het is gewoon fijn om te kunnen "landen" op een plek zoals deze waar je gelijkgestemden vind, en waar je met je vragen kwijt kunt of erover kunt lezen.

Ik was ieder geval destijds heel blij om op dit forum terecht te komen. En later is dat uitgebreid en/of ben ik overgestapt naar een forum over HSP tijdens mijn zoektocht hoe het dan toch in mijn situatie allemaal zit.

Dame blanche

Ik ben zelf ook hoogsensitief maar ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. 

Koffie

Ik ga er niet van uit dat HSP-zijn een oorzaak is. Dingen  kunnen elkaar overlappen, maar beide komen ook los van elkaar voor. Waarschijnlijk zijn er ook meer HSP'ers niet aseksueel, dan wel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Ontdekkingstocht

Grappig zeg.

Ik ben ook hoogsensitief en aseksueel.
Mijn hoogsensitiviteit ontdekte ik op mijn 32e, mijn aseksualiteit pas een maandje gelden.

Ontdekkingstocht

Ik denk zelf ook niet dat er een verband is, maar het is precies wat Mannetje schrijft.

Het is fijn om te weten wie je bent en te ontdekken hoe je in elkaar steekt.

HSP-ertje

Zoals mijn naam verraadt, ben ik ook HSP in combinatie met ace. HSP wordt vaak verward met ASS (kan uiteraard ook samen voorkomen), en wat ik wel weet door veel op internationale ace Discord servers rond te hangen, is dat een groot deel (aro)ace personen ook ASS hebben.

So

Volgens mijn psycholoog ben ik waarschijnlijk ook hoogsensitief. Ik kan me in ieder geval vinden in veel van de kenmerken die de auteur Elaine Aaron benoemt in haar boeken over hoogsensitiviteit. Ik kan haar werk zeker aanraden als je daar interesse in hebt.

Ik denk niet dat er een oorzakelijk verband is tussen aseksualiteit en HSP. Maar misschien dat HSP'ers meer nadenken over hun (gebrek aan) seksuele gevoelens dan niet-HSP'ers, waardoor het lijkt alsof de meeste aseksuelen HSP zijn. Op internationale HSP fora lees ik soms topics van HSP'ers die seksuele aantrekkingskracht juist heel sterk voelen.