Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wat lees je?

Gestart door TBW, oktober 29, 2005, 11:05:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

Citaat van: peter1963 op februari 23, 2007, 07:47:39 PM
Hoe heet dat boek, Jovi ?

Notes from a big country en de schrijver heet Bill Bryson. Hij heeft ook een boek geschreven over Groot-Brittannië (hij heeft een rondreis gemaakt voordat hij weer terug naar Amerika ging). Dat boek is iets serieuzer van toon, maar ook nog steeds grappig van tijd tot tijd.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Tempesta

Citaat van: myra op februari 25, 2007, 01:22:50 PM
Hoe oud is die auteur dan? Is hij nog minderjarig?  :)

Inmiddels niet meer, maar hij was 16 of zoiets toen hij deel 1 schreef. Inmiddels is 'ie rond de 20.

myra

dokter Zhivago van Boris Pasternak.

russisch maar toch nog leesbaar  ;)

petra1963

#288
Paul Coelho, de Heks van Portobello.

Net in begonnen, maar ik heb begrepen dat het mooi is !

En, Myra: wat jij nu leest is zware kost ! En dan nog wel in het Russisch.. ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Ik heb de Russen voorlopig afgezworen (na mijn eerdere ervaringen  ;)) Maar eigenlijk wil ik toch wel graag ooit de Goelag Archipel lezen. Dilemmatje dus  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Hmm. ook weer zulke opwekkende lectuur, die Goelag Archipel..en helemaal niet zwaar op de maag.. ;D Het lijkt wel of russische schrijvers daarin grossieren..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

myra

Citaat van: Jovi_Hobbes op mei 02, 2007, 09:49:33 PM
Ik heb de Russen voorlopig afgezworen (na mijn eerdere ervaringen  ;)) Maar eigenlijk wil ik toch wel graag ooit de Goelag Archipel lezen. Dilemmatje dus  :D

waarover gaat de goelag Archipel dan? Een gat in mijn cultuur, ik heb er nog nooit van gehoord...  :-[

petra1963

Het systeem van concentratiekampen in de Sovjet Unie onder Stalin en daarna. De Sovjetunie heeft economisch jaren gedraaid op door de staat georganiseerde slavenarbeid in de concentratiekampen. Dit systeem heeft tot in de jaren 70 feitelijk nog bestaan. Met name in de Stalintijd zijn daar miljoenen mensen vermoord door de communisten. Tot in de tijd van Gorbatsjov werden de nog bestaande kampen ook gebruikt om politieke gevangen in op te sluiten, met het voor de Sovjet staat 'gunstige'bijkomende gevolg dat vele politieke gevangenen daar zijn vermoord ( door de bwakers, of hun medegevangen) of omgekomen door uitputting, uithongering, ziekte, ongelukken, kou etcetera.
Het woord 'Goelag' betekent zoiets als door de staat ( go) gexploiteerd kamp ( lag) , van het Duitse Lager). En archipel omdat er vele duizenden strafkampen in de Sovjet Unie hebben gelegen, verspreid over het hele land. Een soort archipel, zoals Solzjenytsin het noemde.
De 'Goelag Archipel' is in het westen de naam voor dat systeem van concentratiekampen geworden.
Een boek dus dat zwaar op de maag ligt.
Solzjenytsin is in 1975 de Sovjet Unie uitgezet, verbannen, omdat het boek in het westen uitkwam. In de Sovjet Unie zelf mocht het natuurlijk niet verschijnen, hoewel het daar ook wel in de ondergrondse pers ( Samizjdat) is verschenen.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

myra

een soort 'russisch holocaust'-boek dus, idd geen opwekkende literatuur.  :-\

Bedankt voor de toelichting, Peter!

Jovi_Hobbes

Nee, ik was ook niet van plan het voor de "lol" de gaan lezen.
Overigens las ik een paar maanden geleden ergens dat ze een soort goelag survivalkamp willen gaan opzetten. Dan kun je tegen betaling meemaken hoe het was om in een goelag te zitten (met bewakers en al)  :o  Wat voor mensen bedenken er toch van dat soort zieke en gestoorde ideeën. Net zoiets als de een of andere malloot die dacht dat het wel een leuk idee zou zijn om weer een treintje naar Auschwitz te laten rijden. Is leuk voor de toeristen, hoeven ze niet te lopen...  :banghead:
Mijn maagd keert echt om van dit soort dingen  >:(
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

myra

en dan wordt dat gefilmd voor een of ander belachelijk reality-programma zeker?

>:(

petra1963

Citaat van: Jovi_Hobbes op mei 04, 2007, 07:22:42 PM
Nee, ik was ook niet van plan het voor de "lol" de gaan lezen.
Overigens las ik een paar maanden geleden ergens dat ze een soort goelag survivalkamp willen gaan opzetten. Dan kun je tegen betaling meemaken hoe het was om in een goelag te zitten (met bewakers en al)  :o  Wat voor mensen bedenken er toch van dat soort zieke en gestoorde ideeën. Net zoiets als de een of andere malloot die dacht dat het wel een leuk idee zou zijn om weer een treintje naar Auschwitz te laten rijden. Is leuk voor de toeristen, hoeven ze niet te lopen...  :banghead:
Mijn maagd keert echt om van dit soort dingen  >:(

Oh wat walgelijk... wat ziek !  :banghead:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Tempesta

Citaat van: peter1963 op mei 04, 2007, 10:33:19 PM
Citaat van: Jovi_Hobbes op mei 04, 2007, 07:22:42 PM
Nee, ik was ook niet van plan het voor de "lol" de gaan lezen.
Overigens las ik een paar maanden geleden ergens dat ze een soort goelag survivalkamp willen gaan opzetten. Dan kun je tegen betaling meemaken hoe het was om in een goelag te zitten (met bewakers en al)  :o  Wat voor mensen bedenken er toch van dat soort zieke en gestoorde ideeën. Net zoiets als de een of andere malloot die dacht dat het wel een leuk idee zou zijn om weer een treintje naar Auschwitz te laten rijden. Is leuk voor de toeristen, hoeven ze niet te lopen...  :banghead:
Mijn maagd keert echt om van dit soort dingen  >:(

Oh wat walgelijk... wat ziek !  :banghead:

Ziek inderdaad :geezer:.

myra

tis stilletjes hier?

Wat zijn jullie aan het lezen op dit ogenblik?  :D

Sismo

Voor mij eigenlijk onvoorstelbaar, maar even niets! Het past er niet meer bij in mijn arme hoofdje!  ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-