Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wat lees je?

Gestart door TBW, oktober 29, 2005, 11:05:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ienepien

Wat vinden jullie in het algemeen een goede volgorde?
Eerst het boek en dan de film, of eerst de film en dan het boek? :-\

Jovi_Hobbes

Eerst het boek en dan de film. Het boek is altijd beter  ;) Maar ook omdat een boek lezen veel meer aan je eigen verbeelding overlaat en je ook alle achtergrond geeft, vind ik het veel fijner om eerst het boek te lezen. Voor sommige boeken voegt een verfilming ook totaal niets toe. Maar goed, ik ben dan ook een onwijze bibliofiel  ;D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ienepien

In een boek wordt ook vaak de denkwijze van de personen uitgediept, en die zie je in de film natuurlijk ook niet.
Ik was bijvoorbeeld wég van het boek The bone collector. Daarna zag ik de film, daar hebben ze hele stukken uitgelaten, en het wás me toch een afknapper. :(

Jovi_Hobbes

Ja, als je een boek goed kent dan valt de film bijna altijd tegen.
Dat geeft maar weer aan hoe goed de verfilming van the Lord of the Rings wel niet is. Dat boek had ik al 4 keer gelezen en toch was de film fantastisch  ;D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Zonnekind

Als ik een boek gelezen heb, wil ik de film liever niet zien omdat die inderdaad altijd te hard tegenvalt. Ik vind het ook niet fijn om dan mensen te zien die ik in mijn fantasie helemaal anders had voorgesteld. Als ik een film gezien heb waar ook een boek van bestaat, wil ik dan ook weer het boek liever niet meer lezen. Je kan je fantasie dan niet meer laten gaan omdat je dan altijd de beelden uit de film voor ogen hebt.
Ik vond het bijvoorbeeld vreselijk toen ze hier een film hadden gemaakt van Suske en Wiske of van Kiekeboe. Die stemmen klopten helemaal niet met mijn fantasie!
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Elmo-Girl

Ik heb het gehad bij het boek PS: ik hou van jou.
Die is ook verfilmd (PS: I love you)
Ik had eerst het boek gelezen en toen de film gezien.
Beide waren mooi, maar heel anders. In het begin kwam het verhaal nog wel overeen,maar hoe verder de film vorderde werd er steeds meer anders, waardoor ik ze meer los van elkaar kan zien!
Dus ik kon uiteindelijk van beide genieten!

Ereinion

Citaat van: Jovi_Hobbes op maart 09, 2008, 03:42:03 PM
Dat geeft maar weer aan hoe goed de verfilming van the Lord of the Rings wel niet is. Dat boek had ik al 4 keer gelezen en toch was de film fantastisch  ;D

Misschien komt dat in dit geval ook wel doordat het zo goed aansloot bij het beeld dat je van Middenaarde had. Ik vind het opvallend hoeveel overeenkomsten illustraties van verschillende kunstenaars hebben, die allemaal Tolkiens wereld verbeelden. Blijkbaar heeft hij het zo opgeschreven dat de mensen zich goed voor konden stellen wat hij voor ogen had.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sismo

Ik kwam niet door de "Ontdekking van de Hemel " heen tot ik de film gezien had, toen kon ik niet stoppen met lezen. Beide goed!
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Sam

Citaat van: Jovi_Hobbes op maart 09, 2008, 03:42:03 PM
Dat geeft maar weer aan hoe goed de verfilming van the Lord of the Rings wel niet is. Dat boek had ik al 4 keer gelezen en toch was de film fantastisch  ;D

Helemaal mee eens. Dat was gewoon een goede verfilming, al miste ik wel dingen (de slag om de gouw, tom bombaldil)

Jovi_Hobbes

Citaat van: Sismo op maart 09, 2008, 09:02:27 PM
Ik kwam niet door de "Ontdekking van de Hemel " heen tot ik de film gezien had, toen kon ik niet stoppen met lezen. Beide goed!

Oef, die is ook erg dik. Ik heb hem afgelopen zomer gelezen, maar heb de film nog niet gezien. Ik had bij het boek wel het idee dat het hele verhaal ook wel in 300 pagina;s had gekund, dus misschien is dat wel goed voor de film. Daar moeten ze altijd in schrappen en daar is genoeg ruimte voor in dat boek.

Citaat van: Ereinion op maart 09, 2008, 07:37:17 PM
Misschien komt dat in dit geval ook wel doordat het zo goed aansloot bij het beeld dat je van Middenaarde had. Ik vind het opvallend hoeveel overeenkomsten illustraties van verschillende kunstenaars hebben, die allemaal Tolkiens wereld verbeelden. Blijkbaar heeft hij het zo opgeschreven dat de mensen zich goed voor konden stellen wat hij voor ogen had.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Dat was een van de eerste dingen die me opvielen aan de film. Ik heb trouwens de soundtrack van de eerste film nog gehoord voordat ik de film heb gezien en ook die is echt goed gemaakt. Je herkent dingen als de Gauw en Moria meteen aan de muziek.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

myra

Ik had op de radio een interview gehoord met een beginnende schrijfster, die haar eerste boek naar verschillende uitgevers had gestuurd. Geen enkele uitgever wou het echter publiceren, dus besloot ze om het gratis weg te geven. Iedereen die haar een mailtje stuurde, kreeg het boek via email opgestuurd.

Ik heb het zopas gelezen en ok, het verhaal was mss een beetje voorspelbaar (er zit een thrillerelement in), maar dat neemt niet weg dat haar schrijfstijl echt wel goed is (met een dosis humor). Ik vind dat er al veel slechtere boeken wel door een uitgeverij gepubliceerd zijn geworden.

Het boek heet 'Cappucino en meisjesstemmen' en is geschreven door Maritta Vancasteren. Wie een gratis exemplaar wilt kan haar mailen op mvancasteren@skynet.be.

Sismo

Misschien een perfecte manier om je boek te promoten! Maar is het dan een gedrukt exemplaar wat ze iedereen toestuurt?
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

myra

Het is een pdf document van 256 pagina's lang. Het zit in een attachment bij haar mailtje

Sismo

Jeej...hoe lees je het dan? Heb je het uitgeprint?
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

petra1963

Nou, zo'n grote bijlage ga ik nooit van z'n leven uitprinten. Dat is in mijn beleving vragen om problemen. Met de printer, de inkt, het papier, de computer, noem maar op. Misschien ben ik een bangerik.. :-\
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)