Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

So what!?!

Gestart door pinky, oktober 11, 2006, 01:24:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinky

Hoi,
Er moet me even iets van het hart. Ik zit op een hogeschool en zoals op elke hogeschool is het daar organisatorisch gezien een puinhoop. Maar wat ik echt niet kan lijden, is dat wij studenten daar nu ontieglijk de dupe van worden. Ik heb soms tot 19.45 of later les. Zonder een fatsoenlijke pauze om te avondeten. Maar dat is nog niet zo heel erg. Door de onregelmatig lestijden raak ik heel mijn ritme kwijt. Het is zowaar onmogelijk op vaste tijden te eten. Naar bed te gaan en op te staan. Daarnaast zijn wij het eerste jaar dat een nieuwe vorm van onderwijs mag uitproberen, wat voor nu inhoud dat je de eerste vier weken niets kan doen, omdat het lesmateriaal nog niet compleet is en alles doorgeschoven wordt naar de laatste vier weken, waardoor ik nu dus megagestressed ben om alles nog af te krijgen, op tijd... :banghead: Het is nu zo dat ik zelfs fysiek last begin te krijgen van alles. Sterker nog, ik ben niet de enige die een dag heeft gespijbeld  ??? om mijn huiswerk bij te werken! Dat is toch van de zotte? en ik begin het zat te worden. De studie an sich is leuk, maar alles eromheen... En ik zou het jammer vinden om te stoppen, omdat de school zo'n puinhoop is.
Nou, ik moest het echt even kwijt. Bedankt voor het lezen in elk geval. Het lucht wel iets op!
*diepe zucht*

petra1963

Hoi Pinky.
Dat is wel absurd zeg. Tot 19.45 uur les zonder gelegenheid tot pauze. En weken niets kunnen doen omdat de opleiding zijn zaakjes niet op orde heeft. En daarna veel harder moeten werken om toch nog dingen af te krijgen.Jullie zijn echt proefkonijntjes..
Maar misschien is het een troost, ik weet het niet.. maar toen ik 20 jaar geleden op het HBo zat bij een van de voorlopers van de HAN, was het onderwijs ook al een puinhoop.. Op een andere manier weliswaar, maar wel een puinhoop. We vroegen ons vaak af wat we daar deden, en wat ons diploma na afloop in vredesnaam waard was.
Er is door politici zo lang en zo vaak geklierd met het onderwijs, dat het inmiddels alleen maar erger en slechter is geworden, vrees ik..
Sterkte met alles, en laat je niet over de kop werken ! Zorg dat je overeind blijft !
Peter
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Dat is vervelend. Is er niets aan te doen met een groep studenten? Maar ja, dan krijg je het weer drukker. En overstappen naar een andere hbo met dezelfde opleiding? Of is het overal een chaos?
Heel veel sterkte iig  :knuffel:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Stev

Ja, ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen....  :knuffel:
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

eenzaam23

Hoi Pinky,

KAn en mag dit zomaar, lijkt mij toch niet, is er geen enkele mogelijkheid om hier iets aan te doen.
Als jezelf het allemaal op deze manier teveel word, wat ik merk uit je verhalen, dan is het misschien een optie om te overwegen wat voor de prioriteiten zijn.

Sterkte ermee

pinky

Ik heb inmiddels al een brief naar de klachtencommissie gestuurd smane met 20 handtekeningen. Dat moet wel indruk maken denk ik. De andere hooguit 70 leerlingen hebben niet getekent omdat de klachten bij hun in de klas niet allemaal van toepassing waren. Zij willen later ook nog een brief gaan schrijven. Verder zit ik er inderdaad ernstig over na te denken om maar met de opleiding ergens anders verder te gaan of om een baan te gaan zoeken en helemaal te stoppen. Maar dat vind ik eigenlijk zonde van de tijd die ik al aan de studie heb besteed. Ik wil het zo graag! Maar ik kan nu op dit moment wel janken. Van alles wat ik nog moet doen. Ik heb morgen herfstvakantie en alle dagen zitten al vol met huiswerk en andere dingen die ik nog moet doen. Ik wordt hier knap gek van! Het is gewoon frustrerend om te weten dat jij j ebest doet, maar het niet op lijkt te schieten, omdat voor alles wat je af hebt weer iets nieuws erbij komt.
Op dit moment moet ik eigenlijk een verslag schrijven dat voor vanavond af moet, maar ik ben zo druk in mijn hoofd dat er weinig uit komt. Maar goed... ik ga gewoon beginnnen. En als het niet lukt dan komt het later wel. Jammer dan. En als ik het dan niet haal op dat verslag dan is de beslissing makkelijk gemaakt. Dan stop ik voor in elk geval een jaar en ga ik het volgend jaar ergens anders proberen of blijf ik lekker werken als dat me goed bevalt.
Fijn dat jullie allemaal meedenken. Ik ga nog eens hard nadenken wat ik wil doen. Want mijn klasgenoten zijn wel allemaal erg leuk en ik zou het jammer vinden om zonder hen verder te moeten gaan.

pinky

Citaat van: peter1963 op oktober 11, 2006, 06:12:28 AM
Hoi Pinky.
Maar misschien is het een troost, ik weet het niet.. maar toen ik 20 jaar geleden op het HBo zat bij een van de voorlopers van de HAN, was het onderwijs ook al een puinhoop.. Op een andere manier weliswaar, maar wel een puinhoop. We vroegen ons vaak af wat we daar deden, en wat ons diploma na afloop in vredesnaam waard was.

Grappig, ik zit nu op de HAN! Ik vraag me inderdaad af wat mijn diploma straks waard is. Want ik werk wel heel hard, maar heb niet het gevoel dat ik optimaal leer. Ik krijg wel theorie maar het nieuwe systeem houd ook in dat er geen tentamens meer zijn. Alles wordt getoetst in een portfolio. Dus alle theorie kun je altijd opzoeken. Dat zal in het echte leven ook wel gedeeltelijk zo gaan, maar het is niet meer verplicht de theorie ook te kennen. Van alle psychische ziektes, therapeutische methodes en alles weet ik vaak de naam wel, maar wat de sympthomen of de werkwijzen zijn moet ik eerst opzoeken. Zou toch ook raar zijn dat een huisarts wel van alle ziektes heeft gehoord maar het meeste nog op moet zoeken? Ik wil het wel leren hoor, maar ik ben vaak drukker met alle verslagen en ik word niet gedwongen het te leren. je hebt zoveel eigen verantwoordelijkheid! Daarbij is het nog onduidelijk welke beoordelingcriteria gebruikt worden. Elke docent egrbuikt zijn eigen criteria. Ik heb nu mijn propedeuse gehaald, maar van 1 blok had ik slechts 1 verslag in mijn portfolio zitten. De andere drie heb ik tijdens mijn portfolio gesprek laten zien, maar die waren toen nog niet beoordeeld. Toch heb ik het op dat gesprek wel gehaald. met een 6 welliswaar, maar toch. Terwijl een klasgenoot alles goed beoordeeld en in het portfolio had zitten het niet had gehaald omdat ze zichzelf in het gesprek niet goed genoeg kon verwoorden. Zij moest uiteindelijk herkansen. Ik was er niet bij dus misschien was het wel terecht, maar  ik was er van overtuigd dat ik het niet zou halen, omdat ik te weinig verslagen in mijn portfolio had zitten. Dat kwam toen omdat mijn computer gestolen was met alle verslagen erin die ik nog niet had uitgeprint. Ik moest ze toen weer opnieuw doen en in diezelfde periode ook nog snel verhuizen, omdat mijn huisgenoot degene was die hem had gejat. Heel lang verhaal. Het was in elk geval een te drukke periode! Met teveel stress. Niet dat het lijkt alsof ik gewoon alles te lang uitstel. Ik ben wel een beetje van het uitstelgedrag, maar niet zo erg!
Zo nog een berg frustraties het net opgekwakt! Bedankt voor jullie steun.  :knuffel:

Ereinion

Het lijkt me echt een rotgevoel dat de school je tegenwerkt, in plaats van meewerkt. Hopelijk wordt er iets met jullie brief gedaan.  :knuffel: :cake:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Oh Pinky,
Hebben jullie nu dat portfolio gedoe ? Oh wat een crisis ! Ik had vorig jaar al gehoord dat dat op de HAn zou worden ingevoerd, en ik dacht: het zal toch niet waar zijn ? Maar helaas, het blijkt dus echt waar. Oh wat een ramp. :78:
Dat je daar gestressed en overbelast en gefrusteerd van raakt, dat snap ik.. ik snap niet hoe iemand dat ooit heeft kunnen bedenken. Ze zullen het na twee jaar wel weer afschaffen, maar tot die tijd hebben ze jullie er mee gepest..
Sterkte met alles, probeer toch aan wat rust toe te komen, en  :knuffel:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Jaja, het portfolio is er inderdaad doorheen. en ik had het nooit verwacht te zeggen, maar ik mis de tentamens wel!
En de rust... ik ben net met de klas uit eten geweest. Allemaal meiden, dus het was een heerlijke sex and the city avond. Het ging wel over sex. Maar ik heb me kapot gelachen. Er bleken er een aantal gefrustreerd te zijn. Nou, daar kan ik dan weer om lachen! Dat dat erger is dan school  :D Maar goed, weer heerlijk ontspannen. En dat verslag komt morgen wel weer. Dan maar te laat hoor. Ik ben allang blij dat ik weer een stuk opgevrolijkt ben en ik wil mijn avond nu niet meer door school laten verpesten! Ik zit weer vol inspiratie en goede ideeën. Wat een avondje uit al niet met je kan doen! Bedankt voor de steun allemaal  :knuffel:  Misschien dat ik het nog vaker nodig zal hebben het komende jaar. School ook altijd.... ::)

Jovi_Hobbes

Hoi Pinky! Fijn dat je je al weer wat beter voelt. Het is wel een rotsituatie zeg, maar ik hoop dat je het toch vol kunt houden. JE zegt dat je de studie graag wilt doen, dus als je nu opgeeft ga je er later vast spijt van krijgen. Wie weet heeft de brief succes. Ik weet uit ervaring dat het zeker wel kan helpen. Tijdens mijn studie ging er ook vanalles fout. Op een gegeven moment hebben we toen ook een klacht ingediend en daarna hebben we een goed gesprek gehad en is er wel het een en ander veranderd.
Mocht je toch nog overwegen de opleiding ergens anders verder te doen dan kan ik je aanraden om eens in de Keuzegids Hoger Onderwijs te kijken. Daarin staat per opleiding en school beschreven wat de leerlingen er goed aan vinden en wat juist niet. Volgens mij hebben de meeste bibliotheken er wel de meest recente versie van.
In ieder geval veel sterkte en geniet een beetje van je vakantie  :knuffel:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Ja Pinky, volhouden ! Aan de ellende komt een eind, desnoods pas na de eindscriptie. Ik hoop voor jou natuurlijk eerder !
Maar om nog even uit de school te klappen: de opleiding die jij nu doet heette vroeger 'Kopse Hof'. En die werd vaak 'Kopse Sof' genoemd, onder andere vanwege het onderwijs, dat toen ook al heel slecht georganiseerd was.. :-[

Keep On Smiling !  ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Haha, nou ik wist al dat de organistatie petje wAs voordat ik aande opleiding begon. Maar goed, dat was het ook op mijn vorige scholen, alleen dit is wel extreem erg ja! En ik denk wel dat de school er van weet, maar ja, zolang niets officieel ook gebeurd... Dat is nu dan wel gedaan. Ik hoop snel een reactie op de brief t ekrijgen. ik ben benieuwd wat ze ervan zeggen. Volgend blok schijnt het al beter geregeld te zijn. Eén van mijn leraren heeft die leséénheid geschreven en dat heel duidelijk gemaakt. Zodat iedereen het snapt. Want zelfs de leraren wisten dit blok niet precies hoe ze hun lessen moesten draaien. Op dit moment hoor ik van elke klas dat ie wat anders aan het doen is met verslagen en presentaties. Elke leraar heeft zijn eigen programma gemaakt, omat het centrale gebeuren niet duidelijk genoeg was. Dat is ook raar hoor. Maar goed, ik heb nog een weekje vakantie (die al vol met huiswerk zit, maar ja) en nog 1 weekje les. Dan is het toetsweek, maar hebben we geen tentamens vanwege het portfolio systeem. Dus dan is mijn vakantie lekker. Ik ga dan een voorstelling doen. Colombina (Comedia de'll Arte)! Die is wel gaaf. Dus mochten mensen zin hebben om te komen? Het is op de Kapittelweg 33 Nijmegen. Op 2 november (donderdag) en het begint om 16.30 uur. Tenminste dat staat nu in de planning. Maar dat kan altijd nog veranderen natuurlijk (het blijft de HAN). Als je wilt komen, wel even aangeven. Er kunnen 'maar' 100 mensen in de zaal! (entree ?1,-)
En verder is die week lekker rust. De week daarna is projectweek en dan is het internationaal. Er komen die week beroepsbeoefenaars vanuit de hele wereld een workshop geven. En dat lijkt me zo gaaf. Dat zijn ook mensen die een aantal van onze theorie boeken hebben geschreven. Dat is vooral erg leuk. En huiswerkvrij! En zo prbeer ik het leuk te houden! Inde week na de vakantie begin ik ook aan een cursus. Ik mag dan 10 kinderen tussen de 6 en 12 jaar musical les gaan geven. We gaan een musical maken over een leeuw die alle dieren van het bos maakt. Heel gaaf. We hebben maar tot de kerst om dat te doen. Maar 9 lessen ook. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken. Het is ook de eerste keer dat ik die cursus geef! Dus dat is wel spannend, maar vooral ook leuk! :D

petra1963

Hoi Pinky,
Rust lekker uit tijdens je vacantie ! En het vooruitzicht om leuke dingen te gaan doen is natuurlijk prima. Veel plezier !
Verder: ik probeer op 2 november te komen, in mijn scootmobiel. Is het gebouw toegankelijk voor rolstoelen enzo ( dan kan ik er ook in). Anders moet ik iets anders bedenken. Commedia dell 'Arte ken ik alleen van naam, dus ik vind het leuk dat eens mee te maken. Ik denk niet dat er veel scootmobielers zullen komen, dus dat helpt ook voor de herkenbaarheid.. ;D
Ik laat het nog wel even definitief weten.
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Dat moet te doen zijn, met een scootmobiel. Er is in elk geval een lift. Dat is wel handig. En er zit ook de afdeling verpleegkunde. Het zou wel erg vreemd zijn als je dan de school niet inkomt. Moet makkelijk te doen zijn. Ik moet alleen even kijken welke ingang je dan het beste kunt nemen. Want ze zijn aan het verbouwen en alles. Maar wel gaaf als je komt!  :)