Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

So what!?!

Gestart door pinky, oktober 11, 2006, 01:24:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem

Best wel aardig om zo beroemd te zijn... vanuit mavo naar vwo = minimaal 20 jaar. Dus, dan heeft die het net WEL op de minimumtijd gehaald??? (technisch gezien). M.a.w. prima leerling !!!! 
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

pinky

Ik ben het er wel mee eens dat het onderwijs veels te duur is en wordt. Ik betaal me scheel aan school. Ook wanneer ik volgend jaar in de US zit, betaal ik nog 1500 euro aan schoolgeld waar de school nauwelijks iets voor doet. Want die ene dag les in de week kan ik met de helft van mijn klasgenoten niet volgen (want weinig stageplaatsen in Nederland dus wijkt de helft uit naar landen rond Nederland). En daarnaast worden we ook nauwelijks begeleid, want stagebegeleiders kunnen moeilijk voor 1 bezoekje even naar San Francisco vliegen. Dus de begeleiding zal vanuit mijzelf en het ziekenhuis moeten komen. De verslagen en readers staan allemaal online, dus reallife contact met de school is ook minimaal. Misschien zelf wel nihil, want met een tijdsverschil van 9 uur is het niet echt handig om mij tijdens mijn werk te bellen, want ik ben klaar, wanneer zij in Nederland beginnen en andersom. Dus niet praktisch. En dat bij elkaar vraag ik mij af waarom ik nog dat geld moet betalen. Daarnaast wordt de studiefinanciering in mijn geval steeds minder, want met twee net afgestuurde broer en zus, ga ik er een dikke 100 euro per maand op achteruit dat weer vergoed moet worden in een ouderbijdrage die mijn ouders niet kunnen bijdragen. Nou ja, zie je dan nog eens te redden. Dat wordt dan dus een lening die ik inderdaad jarenlang moet afbetalen. Maar in dat geval maakt het vrij weinig uit of ik nou in Nederland of in SF zit, want in beide gevallen moet ik dat bedrag bijlenen om het te kunnen redden. Maar zo gaat het wel in Nederland. Het verzoek ik nu om de studiefinanciering omhoog te halen, want de uitwonende basisbeurs is in vele gevallen niet eens genoeg om de huur van te kunnen betalen, laat staan het collegegeld, je boeken, je eten en drinken, af en toen iets van andere kleding (zeg bewust geen nieuwe, want ik maak veel zelf of tweedehands) etc. En nu heb ik het geld van mijn bijbaantje gespaard voor mijn stageplek. En de rest heb ik geleend om mijn levensonderhoud te kunnen voorzien. In mijn geval is dit een bewuste keuze geweest, omdat ik weet dat een stageplaats in het buitenland binnen mijn vakgebied meer oplevert dan die in Nederland en nu krijg ik de kans. Maar het wat mij het meest bang maakt, is dat straks studeren weer wordt voor degene met rijke ouders of voor degene die 6 dagen in de week werken met gemak vol kunnen houden. Want anders is een studie straks niet meer te betalen. En als je rechten of psycholgie of een andere zware studie hebt, is het toch wel fijn als een bijbaantje niet per se nodig is.
Maar het aan de andere kant betekent het ook dat straks alleen de echt gemotiveerde leerlingen naar school gaan. Wat in het eerste en tweede jaar van een studie valt ongeveer 50 procent van de leerlingen af. Of omdat het niet leuk genoeg is of omdat ze het niet hebben gehaald (is mijn persoonlijke ervaring bij twee van mijn studies) en degene die het niet halen zijn meestal degene die drukker zijn met hun sociale leven dan met school... ik denk dan ook dat alles zijn plussen en zijn minnen heeft.
Maar ik denk eigenlijk dat het geen goede ontwikkeling is. Ik vind dat iedereen recht heeft op onderwijs en vind ook dat iedereen iets moeten kunnen volgen. Desnoods door de prestatiebeurs omhoog te halen. Daardoor vallen de ongemotiveerde leerlingen al af en zal de rest extra goed zijn best doen, omdat ze bij het niet halen teveel schuld krijgen...

petra1963

Ik maak me daar ook zorgen over, Pinky. En ik vind het huidige systeem vaak ook niet eerlijk.
En wat bizar dat je wel € 1500,- moet betalen om ingeschreven te staan bij een opleiding waar je geen gebruik maakt van de diensten van de HAN ! Makkelijk verdiend voor jouw opleiding ! Blijkbaar verdienen ze niet alleen op die manier aan jou, maar ook aan veel van je medestudenten.


Wat ik nog bedenk (ik noem maar wat): moet je- in jouw situatie- per se het komend jaar aan de HAN als student ingeschreven staan om in de VS je stage te ( mogen) doen ? Begeleiding vanuit Nederland zit er niet in, schrijf je, en moet in feite uit jezelf en het ziekenhuis komen. Misschien kun je het op die manier oplossen. Dat scheelt € 1500,- collegegeld, je krijgt dan ook geen beurs meer, maar dat zal ongeveer tegen elkaar wegvallen, vermoed ik. En je gebruikt geen Nederlandse studietijd..

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Het probleem is dat mijn beurs inclusief de lening die ik nodig heb €800,- per maand is, dus die heb ik zeker wel nodig. Nu is de helft daarvan minimaal een lening (ik geloof zelfs €500,-) dus ik hoop niet dat hele bedrg nodig te hebben, maar zonder beurs ga ik het echt niet redden. Dat is wel jammer. Dus ik moet het toch echt wel gaan betalen. Alleen al omdat ze op school mijn stageverslagen na gaan kijken... Dat is ook een dag werk in totaal misschien, maar ja....  :-\

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

pinky

Ik weet het, suf... :geezer:

Jovi_Hobbes

Het paradoxale is dat je eigenlijk die 1500 moet betalen om überhaupt studiefinanciering te kunnen krijgen. Als je niet betaalt sta je niet ingeschreven bij een school, ben je dus geen student en heb je geen recht op studiefinanciering  :banghead:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

pinky

ja inderdaad. Maar ik kan me ook in Nederland niet uitschrijven. Dat zou weer eens €100,- per maand aan ziektekosten schelen, maar ook dan krijg ik geen studiefinanciering meer. Dus ik ben per maand al €250,- kwijt aan kosten voor dingen waar ik niet of nauwelijks gebruik van kan maken. Want ik moet juist een buitenlandverzekering extra afsluiten voor mijn ziektekosten en aansprkelijkheid etc. En nou ja, school doet dus niet zoveel... Dat is echt bizar eigenlijk. Maar zelfs dan nog is het voordeliger om wel de stufie aan te houden...