Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksuelen en seksgezindheid

Gestart door Speaker, februari 05, 2017, 05:22:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Hoewel de kijk op seks van de aseksuele mensen anders zijn dan met de rest van de wereld, is er onderling te merken dat het idee om seks te hebben per persoon toch kan verschillen. Sommige aseksuelen moet er niet aan denken om seks te hebben, terwijl andere het wel leuk lijken. Om deze reden zijn in de Engelse gemeenschap de volgende termen naar boven gekomen:


  • Sex Adverse: afkeer hebben tegenover seks en het niet willen.
  • Sex Repulsive: een afstotend  gevoel hebben tegenover het idee seks of tegen het hebben ervan. Bij sommige mensen gaat dit zelfs zover dat dit geld voor alles wat met seks te maken heeft.
  • Sex indifferent: neutraal staan tegenover seks of het hebben ervan. Sommige mensen zouden misschien in bepaalde situaties er voor kiezen om seks te hebben. Bijvoorbeeld voor hun partner of om hun libido te bevredigen.
  • Sex favourable: Het lekker vinden seks,of het idee ervan, en misschien zelfs opzoek gaan naar seksuele partners. De reden dat dit niet tegenstrijdig is heeft te maken met het feit dat het verlangen seks los staat van seksuele aantrekking. Je kan aseksueel zijn en nog steeds een libido hebben.


Bij mijzelf heb ik trouwens gemerkt dat dit door verschillende reden hen en weer kan gaan, dus dit is ook een optie.

In een ander topic kwam forumlid Bubble met vertalende termen, die naar mijn idee de lading goed dekken:

  • Seks-aversie (sex adverse)
  • Seks-onverschillig (sex indifferent)

  • Seks-gezind (sex favourable)

Om ook voor "Sex repulsive" een nederlandse term te hebben, lijkt mij misschien Seks-repulsief of Seks-afstotend een mogelijkheid.

Hoe kijken jullie er tegen aan? Hebben jullie hier ideeën over? Zijn deze woorden uberhaud handig nodig?

Koffie

Ik heb dit onderwerp sticky gemaakt (ehm, hoop ik) zodat het gemakkelijker terug te vinden is. Het zijn termen die toch vaker genoemd worden en die vragen oproepen. Bedankt voor het plaatsen. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Tja... ook dit zijn weer labels. Ik merk dat ik ook hierin niet te vangen ben met één label.
Ik vind seks soms wel leuk, in m'n eentje. Seks-gezind.
In films en verhalen hooguit vervelend en tijdverpilling. Seks-onverschillig.
Het idee om het met een ander te doen: seks-aversief. (Is 'aversief' een Nederlands woord? Ik stel afkerig voor.)

Labels - of begrippen - zijn handig om met elkaar te kunnen communiceren over een onderwerp. Maar ik denk niet dat we ons erop blind moeten staren. Het kan - zoals Speaker zelf al aangeeft - heen en weer gaan. Ook dit is een beweeglijk spectrum.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Als aversief geen goed woord zou zijn kunnen we altijd nog avensief gebruiken  ;D

Is het misschien ook nuttig deze informatie op de wiki te zetten ?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

Seks-aversief, dacht echt dat het een Nederlandse term was, maar misschien alleen in mijn hoofd :P Seks-afkeer dekt de lading in ieder geval duidelijk.

Citaat Edewecht (lukt me niet om de citaten in te voegen in zo'n blauwe balk)
'Tja... ook dit zijn weer labels. Ik merk dat ik ook hierin niet te vangen ben met één label'
Gaat me ook niet om het labeltje, hoewel een leuke nieuwe in dit kader dan wel 'seks-variabel'zou zijn ? ;D

Seks-repulsive is misschien het best te vertalen met seks-weerzin, maar vraag me nu af wat het precieze verschil dan is met afkeer.
Anders goed is ook goed

Edewecht

Citaat van: Bubble op februari 05, 2017, 06:54:16 PM

(lukt me niet om de citaten in te voegen in zo'n blauwe balk)


- klik op het knopje 'citeer'
- het citaat verschijnt tussen [ vierkante haakjes ] in je bewerkingsscherm als 'quote author .... /quote'
- onder die haakjes kun je verder typen
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Briggy

Denk dat Sex indifferent het best bij mij past, ik vind het niet heel erg, ik vind het vooral erg saai en onnodig. En sommige dingen vind ik vies. Maar echt Sex Repulsive wil ik het ook niet noemen.
12-1-2015 <3 MarkA

Koffie

Ik geloof dat het bij mij wisselt tussen repulsive/adversive (ik begrijp het verschil ook niet echt) en indfferent. Maar sommige aspecten aan seks (bv. huidcontact) vind ik juist wel weer prettig.
Het afstotende komt ook doordat ik in relaties om seks te hebben over mijn grenzen ben gegaan en daardoor een afkeer heb gekregen, een soort angst, waar ik die vroeger niet had toen ik nog vooral 'indifferent' was.

Ik kan wel een afkeer hebben van bepaalde reclames, zoals die Durex-reclames die de hele tijd maar vertoond worden. Over allerlei gels, soorten condooms en weet ik wat ze tegenwoordig niet met een nog net niet kreunerig stemgeluid de wereld in helpen. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Daar heb ik echt een afkeer van.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Speaker

Zoals ik het begrijp is Repulsive een tandje erger. Bij adverse is het meer een desinteresse of een afkeer er tegenover, terwijl bij repulsive mentale of fysieke problemen (er naast) kunnen ontstaan. 

Ik zal twee begrippelijsten geven waar ze staan uitgelegd. [1][2]

Citaat van: AceVentura op februari 05, 2017, 06:26:59 PM
Als aversief geen goed woord zou zijn kunnen we altijd nog avensief gebruiken  ;D

Citaat van: Bubble op februari 05, 2017, 06:54:16 PM
Seks-aversief, dacht echt dat het een Nederlandse term was, maar misschien alleen in mijn hoofd :P Seks-afkeer dekt de lading in ieder geval duidelijk.

Ik las dus aversie, wat een synoniem is voor afkeer xD. Is dat misschien een beter woord ervoor? 

Citaat van: Edewecht op februari 05, 2017, 06:10:13 PM
Labels - of begrippen - zijn handig om met elkaar te kunnen communiceren over een onderwerp. Maar ik denk niet dat we ons erop blind moeten staren. Het kan - zoals Speaker zelf al aangeeft - heen en weer gaan. Ook dit is een beweeglijk spectrum.

Ik denk dat je dit niet echt als labels moet zien, meer als, zoals je ook zegt, woorden om je te beschrijven in bepaalde gesprekken. Ik denk dan hier voornamelijk aan, als je in een relatie zit en je met je partner het over seks hebt in je relatie. Ook kan het sommige mensen een idee geven dat ze niet vreemd zijn, aangezien andere mensen al een woord voor heeft bedacht.

aeronaut

Averse, niet adverse ;) Repulsed en averse worden wel door elkaar gebruikt, maar in de praktijk denk ik dat repulsed inderdaad meestal wordt gebruikt om een grotere afkeer uit te drukken dan averse. Overigens heb ik ook wel eens "sex-conflicted" gezien, als je niet goed weet hoe je er tegenover staat of erover in conflict staat met jezelf, en "arc-flux" voor als je gevoelens tegenover seks wisselen. De a, r en c staan hier voor averse, repulsed en conflicted. Volgens mij worden die laatste termen niet zo vaak gebruikt, maar het geeft in ieder geval aan dat je gevoelens tegenover seks niet per se duidelijk of altijd hetzelfde hoeven te zijn.

Ik vind het zelf heel zinnige begrippen, in ieder geval binnen de aseksuele wereld, niet per se als labeltje naar buiten toe. Het helpt in ieder geval om duidelijk te maken dat die verschillen tussen aseksuelen bestaan. Ik weet niet helemaal hoe ik mezelf zie. Voor ik wist dat ik aseksueel was, was ik denk ik indifferent - ik stond er gewoon eigenlijk zelden bij stil. Toen ik erachter kwam dat ik aseksueel was schoof ik iets meer op naar averse omdat ik er meer over ging nadenken, hoewel het ook wat wisselde tussen favorable, indifferent en averse. En nu ik demi/grey blijk te zijn, ben ik weer meer naar favorable opgeschoven, maar wel alleen als ik me seksueel tot iemand voel aangetrokken. En dat is so far dus maar één keer in m'n leven gebeurd :P


Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tiny

#11
Om mezelf te begrijpen (maar niet te identificeren) vind ik hoe meer duidelijkheid hoe beter.

Edewecht

Citaat van: Tiny op februari 25, 2017, 04:50:01 PM

Om mezelf te begrijpen (maar niet te identificeren) vind ik hoe meer duidelijkheid hoe beter.


Ik vind dit een mooie zin, Tiny. Begrijpen tegenover identificeren. Die ga ik onthouden.

Want we hebben soms begrippen/naampjes/labeltjes nodig om vage of verwarrende gevoelens te kunnen plaatsen. Taal is dan een goed hulpmiddel, maar niet meer dan dat. Jouw zin geeft mooi aan dat je met labels kunt experimenteren zonder jezelf meteen in een hokje te zetten.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)


Eugenie84

Voor seks met mezelf zou ik de term indifferent gebruiken, want het doet me weinig. Een tijdje geleden kon ik nog genieten vh aandacht geven aan mijn lijfje. Maar dat gevoel is weer weggetrokken.

Seks met een ander: daarvan hangt het vd handelingen af.
Sommige handelingen roepen aversie op. En wat "het" betreft kan ik er niet tegen als dat aan me wordt opgedrongen.
Favourable: knuffelen, massage en huidcontact.

En dit enkel met iemand waar ik een emotionele binding mee heb. Dus ben ik daar zeer selectief in.