Dit zijn de officiële betekenissen volgens wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboogvlag
roze - seks
rood - leven
oranje - geneeskracht
geel - zonlicht
groen - natuur
turkoois - magie
blauw - sereenheid
violet - karakter
Dit behoeft enige nuancering en wat toelichting. Ik zal m'n best doen (om niet te langdradig te worden.)
Nuancering: deze betekenissen zijn toegekend door de ontwerper van de vlag, Gilbert Baker. De vraag is of de LHTB+beweging wereldwijd dit uberhaupt weet, en of ze deze betekenissen uberhaupt zo ervaart. Ik in ieder geval niet.
Toelichting: Het symbool 'regenboog' en/of 'regenboogvlag' is al veel ouder, en de LHBT+beweging is maar één van de 'gebruikers' van dit symbool.
Met een verwijzing naar het zondvloedverhaal in de bijbel, waarin de regenboog als teken van god wordt vermeld, dat er nooit meer een zondvloed zou plaatsvinden, is de regenboog symbool geworden van
hoop. Vandaar dat binnen je dit symbool binnen het christendom hier en daar terug ziet.
Hoop - vandaar dat de regenboogvlag ook door
vredesbewegingen wordt of werd gebruikt.
Ook
Greenpeace gebruikt het symbool - zij het in vijf kleuren, niet zes of zeven.
Je zou dus kunnen zeggen dat een regenboog(vlag) staat voor hoop (al of niet godsdienstig), optimisme, veelkleurigheid (letterlijk en figuurlijk),en dus ook diversiteit.
Wat elke kleur op zich betekent, boeit me persoonlijk niet zo, het gaat me meer om het geheel.