Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Purpurniy Pjatitsa (ofzo ;) (Paarse Vrijdag)

Gestart door Edewecht, april 30, 2017, 01:11:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Het is nog lang geen Paarse Vrijdag, maar ik vond op internet dit plaatje, dat ik jullie niet wil onthouden

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik heb nog nooit van Paarse Vrijdag gehoord (of ben het vergeten) maar hij is wel grappig inderdaad. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Leuke foto Edewecht  ;D

Paarse vrijdag als naam kende ik wel, ik moest even opzoeken wat het precies was en toen had ik zo'n "O, ja" momentje  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Oeps, ik dacht dat het begrip Paarse Vrijdag wel bekend zou zijn in deze kring :schater:

Welnu, Paarse Vrijdag is een dag waarop scholieren en studenten door het dragen van de kleur paars op school hun solidariteit kunnen tonen met homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes en transgenders. In Nederland wordt de dag sinds 2010 ieder jaar op de tweede vrijdag van december gehouden. (bron: Wikipedia)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

Dit jaar hoorde ik voor het eerst van het bestaan hiervan (De Correspondent wijdde er een artikel aan), maar eerder kende ik het dus ook niet. Ik zit dan ook niet meer in de schoolgaande kinderen; alles wat met school maken heeft gaat een beetje langs me heen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel aandacht er werkelijk aan wordt besteed, iemand een idee?
Ecce homo

AceOfCups

Ecce homo

AceVentura

Het was inderdaad gisteren :)

Ik heb zelf geen kinderen (laat staan dat ze naar school moeten ;D ), maar voor zover ik weet is dit op scholen best een ding.  Hopelijk helpt het de jonge LHBT'ers, want daar is het wat mij betreft om te doen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik las het gisteren dat het Paarse Vrijdag was. Maar ja, aangezien paars 'onze' kleur is, is het voor mij altijd Paarse Vrijdag, toch? ;)

Als ik reacties lees op NOS-nieuwsberichten op Facebook hieromtrent denk ik: Ja, goed dat het er is, helaas keihard nodig.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Koffie op december 12, 2020, 02:32:48 PM
Maar ja, aangezien paars 'onze' kleur is, is het voor mij altijd Paarse Vrijdag, toch? ;)

Met maar +/- zeven kleuren in de regenboog en vele tientallen minderheidjes en belangengroeperingen wereldwijd, kunnen wij de kleur paars natuurlijk niet alleen voor onszelf claimen. Paars betekent vast nog veeeel meer dingen.

Ook ik heb geen kinderen en ik hoef niet meer naar school :schater: , maar ik merk dat, dat wat op scholen gebeurt aan dit soort initiatieven, mij raakt, ontroert. Ik voelde me dertig, veertig jaar geleden "de enige" op de hele school van meer dan 1200 leerlingen. Tuurlijk, ik heb het overleefd, maar ik wens de pubers van nu zo verschrikkelijk toe dat ze meer zichzelf mogen zijn en mogen uiten dan toen, in de jaren zeventig/tachtig. :ontroerd:

Dan zit ik even zo'n nieuws-item te kijken
https://nos.nl/artikel/2360234-paarse-vrijdag-als-ik-op-een-jongen-val-kan-ik-dat-makkelijker-zeggen.html
en dan worden mijn ogen al vochtig.

Citaat van: Koffie
Als ik reacties lees op NOS-nieuwsberichten op Facebook hieromtrent denk ik: Ja, goed dat het er is, helaas keihard nodig.

Maar het is ook bemoedigend dat dit soort dingen uberhaupt op scholen gedaan worden. We gaan - hoe dan ook - vooruit!

Terzijde: bij gebrek aan gepaste paarse kleren heb ik gisteren dan maar een regenboogmuts opgezet.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceOfCups

"Purpurnaja pjatnitsa" trouwens, voor mocht iemand Poetin nog eens spreken ;)

Citaat van: Koffie op december 12, 2020, 02:32:48 PM
Als ik reacties lees op NOS-nieuwsberichten op Facebook hieromtrent denk ik: Ja, goed dat het er is, helaas keihard nodig.
Oh, dat klinkt als hatelijkheden? Die ga ik maar beter niet lezen. Inderdaad wat Edewecht zegt dat het positief is dat er op de scholen steeds vaker een ander geluid klinkt en dat dat nu al veel beter is dan vroeger.

Het zet me wel aan het denken m.b.t. informatie geven over aseksueel zijn, op welke leeftijd zou het goed zijn om daar voorlichting over te geven? Ik voelde me als kind altijd wel anders en er was me ongetwijfeld een hoop ellende en onzekerheid bespaard gebleven als ik eerder had geweten wat ik nu weet. Ik kan me voorstellen dat ik minder over mijn grenzen had laten gaan bijvoorbeeld, of een weerwoord gehad tegen alle vooroordelen. Maar uiteindelijk heb ik door het leven zelf, en juist ook door ook alle moeilijke ervaringen wel geleerd wie ik ben en wat ik wel en niet wil, en ben ik daar vooral door die ervaringen heel zeker over. Wat ik misschien niet was geweest wanneer ik uit weerstand of angst mezelf eerder had gelabeld als aseksueel?

Wat denken jullie, wat zou het goede moment kunnen zijn voor informatie hierover?
Ecce homo

Koffie

Gewoon, met de paplepel? Ik heb mijn kinderen er met de paplepel mee opgevoed. Ook over dingen als transgender zijn.

Ja, onder nieuwsberichten staan hatelijkheden. Niet altijd, maar af en toe weet je niet wat je ziet. Ik lees dat niet altijd, het komt vaak op hetzelfde neer en vrolijk word ik er niet van, maar ja dus, er is kennelijk enorm veel rassendiscriminatie, homohaat, etc. Het was op een minder leuke manier verfrissend om de NOS te gaan volgen. Ik ben blank en heb weinig te maken met dit soort discriminatie en ik kon me er weinig bij voorstellen. Ik ontkende het niet, maar ik zag het ook niet. Inmiddels ben ik helaas helemaal wakker.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Ace of Cups op december 12, 2020, 09:00:09 PM
"Purpurnaja pjatnitsa" trouwens, voor mocht iemand Poetin nog eens spreken ;)

Ah! Dank je, Ace of Cups!

Citaat van: Ace of Cups
Wat denken jullie, wat zou het goede moment kunnen zijn voor informatie hierover?

Omdat ik geen kinderen heb en niet met kinderen werk, wil ik me geen ervaringsdeskundige noemen, maar ik heb er wel een mening over:
Volgens mij kun je er niet vroeg genoeg mee beginnen. D.w.z. op het moment dat je met je kinderen praat over van alles rond liefde, relaties en (misschien) seksualiteit, kun je aangeven dat er 'van alles' mogelijk is, en dat het één niet beter is dan het ander. Zonder ze in welke richting dan ook te pushen. Maar gewoon een open blik meegeven.
Kinderen vinden niet gauw iets gek. Iets gek vinden, (ver)oordelen, dat leer je pas in je pubertijd en tijdens het volwassen worden, volgens mij.

Citaat van: Ace of CupsIk voelde me als kind altijd wel anders en er was me ongetwijfeld een hoop ellende en onzekerheid bespaard gebleven als ik eerder had geweten wat ik nu weet. Ik kan me voorstellen dat ik minder over mijn grenzen had laten gaan bijvoorbeeld, of een weerwoord gehad tegen alle vooroordelen. Maar uiteindelijk heb ik door het leven zelf, en juist ook door ook alle moeilijke ervaringen wel geleerd wie ik ben en wat ik wel en niet wil, en ben ik daar vooral door die ervaringen heel zeker over. Wat ik misschien niet was geweest wanneer ik uit weerstand of angst mezelf eerder had gelabeld als aseksueel?

"Wat als"? Dat weet je nooit, en dat is voor elk van ons weer verschillend gelopen.

Ikzelf worstelde tijdens de middelbareschooltijd met m'n homo-zijn, en ben pas rond m'n 20e uit de kast gekomen.
Had ik rond die tijd ook nog het label 'aseksueel' ontdekt, dan zou dat nog een probleem erbij zijn geweest, nog een worsteling.
Maar in het leventje dat volgde, heb ik, zoals jij beschrijft, "door alle moeilijke ervaringen wel geleerd wie ik ben en wat ik wel en niet wil".
En, belangrijk: dat het uiteindelijk allemaal okee was. Ook dat ik niets moest hebben van seksueel contact, ook al snapte ik er niks van.
Dus toen ik, -vrij laat, ik was 50- alsnog het label 'aseksueel' ontdekte, was het alleen maar nog meer okee. Die ontdekking kwam dus laat voor mij, maar het was wel op het goede moment.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Overigens ben je zelf niet de enige die je kinderen 'opvoedt'. Mijn zoon is als kind veel gepest geweest en op een dag had zijn belager het verzonnen, om overal op muren in de buurt zijn naam te krijten met grote dikke letters en daarbij Homo. Dus W. HOMO!!! Hij schold hm ook uit voor homo en mietje. En dat heeft invloed gehad. Mijn zoon is geen homo, weet uiteraard dat dat voor mij geen verschil zou maken en ik kan me niet voorstellen dat hij het niet tegen me gezegd zou hebben. Maar hij heeft hierdoor en door andere minder vriendelijke benaderingen van homo's in het algemeen wel aversie tegen 'voor homo aangezien worden'. Overigens heb ik bepaald nooit opgemerkt dat hij andersom, homo's verafschuwt. Ik denk dat hij daar niet zo gek veel bij stilstaat.

Dus dan kun je als moeder nog zo open en vooruitstrevend zijn, als een deel van de wereld dat niet is, kan het alsnog lastig worden. Dus ja, er is nog veel werk aan de winkel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citeer
Met maar +/- zeven kleuren in de regenboog en vele tientallen minderheidjes en belangengroeperingen wereldwijd, kunnen wij de kleur paars natuurlijk niet alleen voor onszelf claimen. Paars betekent vast nog veeeel meer dingen.
Zelfs in de regenboogvlag betekend hij iets anders :)
Dit zijn de officiële betekenissen volgens wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboogvlag
roze - seks
rood - leven
oranje - geneeskracht
geel - zonlicht
groen - natuur
turkoois - magie
blauw - sereenheid
violet - karakter

Citeer
Kinderen vinden niet gauw iets gek. Iets gek vinden, (ver)oordelen, dat leer je pas in je pubertijd en tijdens het volwassen worden, volgens mij.
Ik hoor juist vaak dat kinderen enorm hard tegen elkaar kunnen zijn om alles wat anders is (dik/dun/lang/kort/huidskleur/zichtbare handicap/enz), dus er is wel een oordeel over bepaalde dingen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Heet van de naald, een verhaal. Ik zat net aan tafel met mijn dochter. Die heeft een heel goede vriend en die is homo. Pas waren ze samen bij de Mac en reed er een auto met jongens voorbij, die het raampje open deden en hem uitscholden voor vieze homo en dat soort dingen. Dit overkomt hem regelmatig, dat hij zomaar op straat wordt uitgescholden omdat hij homo is. En wordt bedreigd. Heel heftig. 'Ik steek je neer', en dat soort dingen. Ik kreeg het er koud van.

Vaak gebeurt dit als hij alleen is, juist omdat hij dan alleen is en dus extra kwetsbaar. Hij heeft het gevoel dat mensen hem daardoor ook vaak niet geloven, dus hij was blij dat het een keer gebeurde waar mijn dochter bij was. Eindelijk iemand die zijn verhaal kan bevestigen.

Het zijn dus ook 'gewoon' Nederlandse jongens die dit doen. Er wordt vaak gezegd dat dat allemaal 'Marokkanen' zijn of zo, maar dat is niet het geval. Die knullen weten dan via-via wie hij is en weten daardoor dat hij homo is.

Overigens vertelde mijn dochter mij dat haar vriend juist niets ziet in dingen als Paarse Vrijdagen. Normaal doen tegen homo's moet je elke dag doen. Maar ik zelf vind toch dat dagen waarop er specifieke aandacht is, juist om te leren dat je inderdaad elke dag gewoon normaal doet tegen iedere medemens, zelfs als begrijp je die misschien niet helemaal, belangrijk zijn. Anders versloft de aandacht en wordt het nooit benoemd.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie