Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Is er onderzoek naar de emotionele en psychososiale impact van aseksualiteit?

Gestart door Jan H, juni 12, 2017, 11:08:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan H

Ik vraag mij af of er onderzoek gedaan word naar de emotionele en psychosociale impact van aseksualiteit. ? 
Als het er geweest is dan ben ik heel benieuwd naar het onderzoek, hoe het uitgevoerd is. En wat er uitgekomen is.

Ik merk dat ik het op het forum interessant vind als mensen vertellen hoe aseksualiteit hun beïnvloed als persoon.
En hoe ze omgaan met de situaties waar hun aseksualiteit een rol in heeft.
Ik vermoed dat er overeenkomsten zijn, en daarmee er verbanden getrokken kunnen worden van de impact die aseksualiteit op mensen heeft.
Dit ondanks en mededoor de grote diversiteit binnen de aseksuele mensen zelf.
Een verband kan zijn het onderscheid tussen seksuele en romantische aantrekkingskracht. Dit punt word door vele aseksuele mensen beaamd.   

Zelf vond ik een aantal zaken heel herkenbaar nadat ik hoorde van aseksualiteit en ik wist dat ik aseksueel was.
Dit waren onder andere;
- Ik verlangde ernaar om naar mijn middelbare school terug te gaan en daar ook voorlichting te geven over aseksualiteit.
Dit verlangen kwam voort uit de onzekerheid die ik als tiener destijds ervoer omtrent seksualiteit, verliefdheid en relaties.
Hiervan vind ik achteraf dat deze onzekerheid minder geweest zou zijn bij een volledige seksuele voorlichting, dus inclusief uitleg onbekende letters en scheiding seksuele en romantische aantrekkingskracht.
- Als man merk ik dat vanuit de maatschappij van mijn kant initiatief verwacht word betreft het aangaan van relaties en intimiteit.
Een dergelijk initiatief heb ik nog niet in mijzelf kunnen ontdekken.
Ook sla ik aanzoeken van anderen af, omdat ik geen speciale gevoelens heb voor degene en ik verwacht ook niet te kunnen beantwoorden wat er in mij gezocht en/of gezien word.
- ik merk sensueel/erotisch getinte boodschappen niet of minder op.
Het gebeurd met enige regelmaat dat ik pas veel later achteraf opmerk dat de grap, pose of clip een seksueel tintje had.
En waarschijnlijk ook veel prikkels betreft erotiek mist. Bijvoorbeeld een foto van een naakt menselijk lichaam of een dier maken wat seksualiteit betreft geen indruk op mij.
Hierdoor heb ik een enkel onzeker moment wanneer ik grap maar die onbedoeld seksueel geïnterpreteerd word.
- aansluitend op de vorige, ik heb er een hekel aan als mensen door naar mij te kijken seksuele gevoelens krijgen.
Op feestjes waar de kleren uitgaan, ga ik weg. Ik heb er een grote hekel aan dat mensen moedwillig heftige gevoelens van mij krijgen, terwijl deze voor mij vrijwel onbekend zijn. Ik voel mij er zeer ongemakkelijk bij. Ook bij een seksueel getinte aanraking voel ik mij ongemakkelijk, waarop ik dus een boze tegen reactie geef deels als verdediging en deels door het ongemakkelijk gevoel.
- Enige afstand tot vrienden wanneer ervaringen worden gedeeld wat betreft seksualiteit.
Ik ken en herken de gevoelens niet die besproken worden, vaak met veel enthousiasme. Dan kan ik mij weer even een vreemde eend in de bijt voelen.
- ik met regelmaat overdenk hoe ik een relatie met iemand kan vormen en hebben.
Ik identificeer mij ook als behoorlijk aromatisch maar ervaar warme gevoelens voor het idee dat iemand zijn hele leven met het mijne zou willen delen.

Dit zijn een aantal zaken die ik van mijzelf zo ontdek heb. Ik ben benieuwd of het herkenbaar is, en hoe dat wel of niet ervaren word.
Mocht er onderzoek wat dit betreft zijn, of een deels overlappend onderzoek dan zie ik het graag terug in de reacties!

Marie8

Ik heb geen idee of er zo'n soort onderzoeken zijn geweest. Ik krijg het gevoel dat er meer onderzoek is gedaan naar wat aseksualiteit is en hoeveel mensen aseksueel zijn (dat zijn in ieder geval het soort onderzoeken die ik tegen ben gekomen).

Het ontdekken dat ik aseksueel/demiseksueel ben heeft er volgens mij toe geleid dat ik me veel comfortabeler voel met wie ik ben :) Ik ben sowieso het afgelopen jaar volwassener geworden - ik weet beter wie ik ben en wat ik wil - en aseksualiteit is daar ook deel van geweest.

Citaat van: Jan H op juni 12, 2017, 11:08:00 PM

- Ik verlangde ernaar om naar mijn middelbare school terug te gaan en daar ook voorlichting te geven over aseksualiteit.



Ik ook ;D
Ik ben het ook met je eens dat er meer voorlichting moet komen.

Citaat van: Jan H op juni 12, 2017, 11:08:00 PM


Het gebeurd met enige regelmaat dat ik pas veel later achteraf opmerk dat de grap, pose of clip een seksueel tintje had.




Bij het woord pose moest ik denken aan die ene foto van Thierry Baudet op die piano  :schater: :schater:


Citaat van: Jan H op juni 12, 2017, 11:08:00 PM


- aansluitend op de vorige, ik heb er een hekel aan als mensen door naar mij te kijken seksuele gevoelens krijgen.




Ik snap wat je bedoelt, ik vind dat ook niet fijn
duc me in cochliecclesiam (ecclesiam cochlearum)

aeronaut

Er is inderdaad onderzoek gedaan naar aseksualiteit als identiteit, en de emotionele en sociale aspecten ervan. The Asexual Agenda zet regelmatig links naar nieuwe onderzoeken in hun linkspams, er is een Tumblr over Asexual Research, en daar vond ik ook een overzicht van wetenschappelijke artikelen over aseksualiteit. Als je daar eens rondkijkt kun je vast wel artikelen vinden die (gedeeltelijk) hierover gaan.

Jan H