Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Artikelen uit het tijdschift voor seksuologie

Gestart door Mannetje, juli 25, 2017, 09:29:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mannetje

Het Tijdschrift voor Seksuologie heeft in 1 artikel gepubliceerd wat bestaat uit 2 delen.

In het eerste artikel van een tweeluik over aseksualiteit wordt dieper in gegaan op de vraag of aseksualiteit als pathologie dan wel als variatie van normaliteit dient te worden beschouwd.
https://www.tijdschriftvoorseksuologie.nl/media/k2/attachments/tvs_36_3_van_houdenhove_ea_aseksualiteit_-_Zeen_Zkwestie_van_variatie_of_pathologie.pdf

In dit tweede artikel van een tweeluik over aseksualiteit wordt dieper ingegaan op empirische bevindingen en theoretische perspectieven met betrekking tot aseksualiteit.
https://www.tijdschriftvoorseksuologie.nl/media/k2/attachments/vanZhoudenhoveZ-Zaseksualiteit.pdf


Mannetje

Ik kijk nog eens goed op de website van het tijdschrift over seksuologie en het leek er in eerste instantie op dat er in de 20 jaar dat het blad uitkomt er maar slechts 1 artikel over aseksualiteit geschreven zou zijn. Maar dat komt omdat ik in eerste instantie alleen op "aseksualiteit" heb laten zoeken.

Als ik verder zoek (je moet wel even de juiste zoekwoorden vinden) kom ik terecht op veel artikelen die erover gaan veel achtergrond info. Zoek bijvoorbeeld eens op; geen zin.

En er blijken ook artikelen op te staan die persoonlijk voor mij leesbaarder zijn dat die ik hierboven heb gepost. Die rammelde van de moeilijke woorden.
Het zijn overigens veel artikelen waarvan ik niet (meer) van opkijk dat veel mensen geen zin (meer) hebben in seks. Er staat dan vaak ook een oorzaak bij beschreven of die laat zich gemakkelijk raden.

Ace89

Citaat van: Nikkinda op juli 25, 2017, 10:32:13 PM
mijn vermoeide brein heeft het artikel even snel gescand en de basisdingen eruit gehaald.

Artikel 1: Er zijn 4 gangbare definities van aseksualiteit. Afhankelijk van welke definitie je gebruikt ligt het percentage aseksuelen grofweg tussen de 0.5 en 5.5% van de bevolking. Het is lastig om vast te stellen wie nu aseksueel is door al die verschillende definities, en doordat mensen aseksualiteit misschien niet kennen of een andere betekenis geven. Dan vraagt men zich af of en hoe je verschil kunt maken tussen Hypoactief Seksueel Verlangenstoornis (HSDD) en aseksualiteit. Het kernwoord lijkt hierbij 'eronder lijden' te zijn, al geven aseksuelen soms ook lijden aan, bijvoorbeeld door moeilijkheden binnen een relatie. Daarom vindt wetenschapper Bogaart dat het vooral om levenslange sexuele aantrekking draait. Vervolgens gaan ze nog verder over het hoe en wat van SDD en aseksualiteit en dat het nog moeilijk vast te stellen is of er echt een fundamenteel verschil is tussen die twee. Er is meer onderzoek nodig en op basis daarvan moet de definitie van HDD misschien worden bijgesteld. De auteurs zijn trouwens van mening dat aseksualiteit geen HDD is, maar dat meer onderzoek dus moet uitwijzen of ze gelijk hebben.

Ofwel, niks dat we nog niet wisten. Waar ze vaak aan voorbij gaan is wat de bron is van het 'lijden' van aseksuelen. Aces hebben zelf meestal geen probleem met het gebrek aan aantrekking. Ze vinden het van zichzelf meestal niet jammer of frustrerend dat ze geen sex hoeven. Pas als er andere mensen bij komen kijken, dan ontstaat het lijden. Ik snap de fundamentele vraag naar de aard van seksualiteit. Maar puur als mens vind ik het jammer dat alles wat anders is standaard een klinisch label van een stoornis krijgt en men dan pas kijkt of het misschien toch niet zo is. Wat als we nu gewoon aannamen dat het een normaal iets is, en men dan onderzoekt of sommige mensen misschien toch een medisch/psychologisch probleem hebben?

Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Koffie

Klopt, als het in relaties niet zo ingewikkeld was geweest was er voor mij geen vuiltje aan de lucht geweest. Bovendien was er met mijn libido niets noemenswaardigs aan de hand. Nu met de overgang verandert dat.

Ik zal de artikelen lezen als ik wat helderder ben.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie