Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Even voorstellen!

Gestart door Melanie_H, november 26, 2017, 11:31:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Melanie_H

Hey allemaal,

Beetje gek voor mij dit, ik kwam op het AVEN forum met een oproep voor mijn masterscriptie over aseksualiteit en vervolgens kom ik er in het interviewproces achter dat ik zelf op het spectrum aseksualiteit zit...! Dit was best even een emotionele openbaring, omdat ik in mijn interviews heel veel herkenning vond en er zo zelf veel over na ging denken.

Anyways, mijn naam is Mélanie, 24 jaar, ben geboren en wonend in Amsterdam en ik ben masterstudent Sociologie, track Genderstudies (bijna afgestudeerd). Zelf hou ik van veel dingen ondernemen, heb veel hobby's, interesses en vrienden, hoewel ik ook hou van mijn rust en graag de natuur opzoek als de grote boze stad me even teveel wordt ;).

Beetje achtergrondinformatie, ik heb sinds mijn 15e relaties en ben sinds mijn 16e seksueel actief. Maar tussen mijn 16e en 22e heb ik ontzettend veel fysieke pijn gehad als ik seks had, dit kwam door spanningen binnen relaties maar daar was ik me toen niet van bewust. Hier had ik zoveel problemen mee ondervonden met vriendjes en partners, ik ben vaak gepushed toch seks te hebben want 'dat hoorde toch wel in een relatie'. Dit zorgde voor veel frustraties, verdriet en woede, ik was boos op hen maar ook mezelf en mijn lichaam. Mijn libido was inmiddels onder het vriespunt beland en ik ging zelfs knuffels en zoenen met seks associeren, waardoor ik eigenlijk helemaal niks meer wilde qua intimiteit.

Pas rond mijn 22e kon ik er weer wat meer van genieten en ben nu op het punt dat seks geen pijn meer doet. Maar mijn relatie met seks is heel 'vreemd' voor mijn gevoel. Ik vind knuffelen en zoenen echt het beste wat er bestaat en ik kan ook fysiek opgewonden raken. Maar het punt als ik seks ga hebben met iemand verlies ik de connectie. Dan maakt de connectie plaats voor een soort 'oer-lust houding' van de ander en dan heb ik er eigenlijk al geen zin meer in. Het voelt als tijdverspilling, repetitief en het voelt alsof ik het aan het faken ben. Het gevoel is heel soms wel prettig, maar het is voor mij niet perse echt nodig, denk ik. Ook heb ik echt een enorme hekel aan hand/oraal werk, het ontvangen en geven. Overigens kan ik wel genieten van dingen bij mezelf doen.

Ik denk dat ik mezelf kan identifceren als heteroromantische gray-ace, omdat ik intimiteit wel aanzienlijk prettiger vindt als de connectie met een jongen echt heel goed is en dan kan ik ook wel fysiek opgewonden raken, maar seks voelt voor mij gewoon altijd als iets wat niet perse hoeft. Zelf vind ik knuffelen en zoenen zóveel intiemer dan seks en ik vind het soms al irritant als ik dat met een jongen doe en er gaat weer een hand naar een bepaalde plek, pff... :P Ik nam daarin zelf ook heel weinig initiatief, ik ging altijd 'mee met wat de ander dan deed'.

Zelf heb ik lang getwijfeld over mijn geaardheid, omdat ik wel veel relaties en 'date periodes' heb gehad met jongens en ook echt kan genieten van verliefd zijn, maar ik was dan vooral op zoek naar intimiteit in de vorm van samen zijn, goede gesprekken, knuffelen en zoenen. Niet perse dat hele seksuele aspect. Daar liepen mijn relaties ook vaak op mis. Soms had ik dan alsnog seks na wat aandringen en 'we moeten het gewoon doen, dan vind je het vast fijn'. En als we dan bezig waren, was ik meer bezig met mijn tranen inhouden omdat ik me toen eigenlijk zonder mijn volledige consent liet binnendringen. Als ik daarop terugkijk denk ik, jeetje waarom heb ik dat in godsnaam laten gebeuren.

En qua seksuele aantrekkingskracht, dat heb ik eigenlijk ook nooit zo gehad. Heel zelden, maar dat was nooit van 'oh ik wil seks met hem' of 'oh wat is hij sexy'. Ik vind jongens vooral knap qua uiterlijk (bijvoorbeeld lengte, haarstijl, ogen) of uitstraling en ik heb soms wel dat ik nadenk over met ze op bed liggen en knuffelen/zoenen, maar nooit over hun 'sexy' lichaam.

Haha oops beetje lang verhaal geworden, neem vooral een stukje ? :cake: toe ;) Bedankt dat ik mijn verhaal mocht doen.

Groetjes Mélanie

Koffie

#1
Je was al welkom hier maar ik heet je met je verhaal nog een keer extra welkom. Ik ga overigens voor de hartige taart, maar we hebben hier alles, dus we leven ons uit. ;)

Soms is het best lastig met aseksualiteit, juist omdat het niet zwart-wit ligt. Ik herken in elk geval wel het nodige in je verhaal. Al identificeer ik mezelf echt wel als aseksueel, er zijn ook dingen die ik wel fijn kon vinden. Ik schakel vooral min of meer over op een soort aanpasmodus als er geslachtsdelen betrokken gaan worden, zeker als het de mijne betreft.

Dat je dingen hebt laten gebeuren is niet zo gek als je zelf niet weet wat er nu eigenlijk aan de hand is en je zoekt wel de verbinding met iemand die je op dat moment heel graag als partner of iets dergelijks wilt in je leven. We krijgen zelden de boodschap mee in onze opvoeding dat een relatie zonder seks een optie zou kunnen zijn. De hele maatschappij ademt seks. Pas als je voor jezelf kunt kaderen dat je niet in dat plaatje past kun je daarin ook beter je eigen grenzen zoeken. En een partner die daar bij aansluit of in elk geval bereid is zich daarvoor open te stellen.



Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Nogmaals welkom Mélanie,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Wat mooi dat je hier op deze manier achter bent gekomen  :klap: Hopelijk geeft het jou ook rust nu je een beter beeld hebt van hoe dingen bij je in elkaar zitten.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Patricia

Hoi Melanie, wat een bijzondere manier om erachter te komen dat jijzelf ook in het spectrum valt. Ik herken wel veel in je verhaal.
Als puber had ik al een aversie tegen dingen die met seks te maken hadden, zoals tongzoenen, intiem aan elkaar zitten enzovoorts. Mijn moeder zei vaak: "Wacht maar af, als je verliefd ben dan spreek ik je wel weer."
Maar ondanks dat ik verliefd werd stopte bij mij de romantiek bij de seks. Net zoals jij deed ik dan wel mee, maar ik was altijd zo blij als het er weer op zat. Knuffelen vond ik heerlijk, maar die seks hoefde voor mij niet. Uit angst verlaten te worden wilde ik echter niet dat mijn vriendjes dat zouden merken.
Toch beschouw ik mezelf wel als een grey-ace omdat ik wel lichamelijke aantrekkingskracht kon voelen wanneer ik heel erg verliefd was en de seks nieuw was.

Fricai

Citaat van: Melanie_H op november 26, 2017, 11:31:18 AM
Beetje gek voor mij dit, ik kwam op het AVEN forum met een oproep voor mijn masterscriptie over aseksualiteit en vervolgens kom ik er in het interviewproces achter dat ik zelf op het spectrum aseksualiteit zit...! Dit was best even een emotionele openbaring, omdat ik in mijn interviews heel veel herkenning vond en er zo zelf veel over na ging denken.

Bijzonder, het lijkt 'te veel toeval' dat iemand een scriptie doet rond aseksualiteit, en er dan zelf achterkomt hier onder te vallen (terwijl beide dingen heel weinig voorkomen). Dus dan vraag ik me af: A) Heb je niet (onbewust) voor de scriptie gekozen vanwege je eigen oriëntatie (dus bijvoorbeeld dat je aspecten van seksualiteit vreemd vond, dat maakte dat je interesse hier naar uit ging, en zodoende...) -of- B) Zijn jouw ervaringen misschien niet zo zeldzaam (d.w.z. meer dan 1%), alleen kom jij er achter omdat je je zo in het onderwerp hebt verdiept?
Het kan natuurlijk ook 'gewoon toeval' zijn. ;) Maar ik vind speculeren altijd interessant. :ange:

CiteerMijn libido was inmiddels onder het vriespunt beland en ik ging zelfs knuffels en zoenen met seks associëren, waardoor ik eigenlijk helemaal niks meer wilde qua intimiteit.

Dit klinkt alsof het zeer vreemd is, maar volgens mij hebben heel veel mensen dergelijke associaties, hoor! :)

CiteerAls ik daarop terugkijk denk ik, jeetje waarom heb ik dat in godsnaam laten gebeuren.

Spijtig ja. Het lijkt me ook iets aan de huidige cultuur onder jongeren, niet? Mensen voelen zich gepusht om dingen te doen, terwijl ze er soms helemaal geen zin in hebben, of er in ieder geval niet zeker over zijn.

CiteerEn qua seksuele aantrekkingskracht, dat heb ik eigenlijk ook nooit zo gehad. Heel zelden, maar dat was nooit van 'oh ik wil seks met hem' of 'oh wat is hij sexy'. Ik vind jongens vooral knap qua uiterlijk (bijvoorbeeld lengte, haarstijl, ogen) of uitstraling en ik heb soms wel dat ik nadenk over met ze op bed liggen en knuffelen/zoenen, maar nooit over hun 'sexy' lichaam.

Voila, ik denk dat menig romantisch aseksueel soortgelijke ervaringen heeft.

Edewecht

Hallo Mélanie!

:schater: Zo vertel ik van alles over mezelf aan jou voor je master-scriptie, en zo vertel je mij/ons over jezelf in je voorsteltopic. Voelt bijzonder. Nogmaals en van harte welkom! :knuffel:

Ik hoef je niet veel meer te vertellen. Zoals jij (delen van) onze verhalen herkende, herken ik delen van jouw verhaal.

Heb het goed hier, en vooral veel plezier met je afstudeer-onderwerp :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Melanie_H

Dank jullie wel!! :)

En @ Fricai, ik heb weldegelijk mijn scriptieonderwerp gekozen omdat ik al vermoedens had dat ik op het asexuele spectrum zat. Maar ik was hier nog niet helemaal aan toe/uit voor mezelf. Het is voor mij nu vooral een heel interessant scriptieonderzoek met een persoonlijk randje! ;)

Fricai

Citaat van: Melanie_H op november 26, 2017, 06:35:02 PM
En @ Fricai, ik heb weldegelijk mijn scriptieonderwerp gekozen omdat ik al vermoedens had dat ik op het asexuele spectrum zat. Maar ik was hier nog niet helemaal aan toe/uit voor mezelf. Het is voor mij nu vooral een heel interessant scriptieonderzoek met een persoonlijk randje! ;)

Ah, zie je wel! ;D

Maar lijkt me erg bijzonder, tegelijk een zoektocht naar wie je exact bent, en dit onderwerp verkennen met interviews en een scriptie. Ben benieuwd! =] Afijn, we spreken elkaar nog! ;)

Koffie

Ik merkte het aan je vraagstellingen. Kan niet helemaal uitleggen waardoor, maar bv. een vraag hoe het je vriendschappen beïnvloedt en dan ook nog de manier waarop je de vraag stelt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Hugo uit Brussel