Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Koreaanse popster Hansol doet coming-out als aseksueel

Gestart door Hilde, december 22, 2017, 07:30:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hilde

Hansol is een populaire jongen van rond de 25 in Zuid-Korea met bijna 125 duizend volgers op Instagram. Hij zingt, danst, zit in een reality show en... is openlijk aseksueel.

Eerder dit jaar, in augustus, zei hij in een filmpje op Instragram: 'Ik heb diep nagedacht. Ik ben aseksueel. Aseksueel. Ik houd niet van iemand, van niemand. Enkel van mezelf en van mijn vrienden en familie. Ik zal waarschijnlijk nooit trouwen.' De reacties van zijn fans zijn overwegend positief. Ze prijzen hem omdat hij het heeft over een seksualiteit waarover zelden iemand praat.
Lees het artikel (Engels)

Zijn meest recente post over (zijn) aseksualiteit op Instragram dateert van een week geleden. Daarin schrijft hij dat het in Zuid-Korea ongebruikelijk is om het over queer zijn en seksuele identiteiten te hebben. Hij zegt ook dat hij seks haat. Dit bericht is ruim 18 duizend keer geliket.
Naar het bericht (Koreaans, de illustratie is een vulkaan, ik weet ook niet waarom)

Edewecht

Steeds meer herkenning. In verschillende bevolkingsgroepen. Op meerdere plekken op de wereld. Mooi! :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Op zich mooi, maar ik word niet blij van de exacte verwoordingen: :-\

Citaat van: HansolI don't like anyone, anybody.

Citaat van: HansolI hate sex very much.

Maar misschien gaat het hier om gebrekkige vertalingen(?). ???


Koffie

Precies, dat viel mij ook op. En ook ik vroeg me af of er wat verloren was gegaan in de vertaling, of dat hij zich echt zo cru uitdrukt.

Maar wel bijzonder dat er iemand zo open uitkomt voor deze geaardheid in een cultuur waar het niet de gewoonte is het daar uberhaupt over te hebben. Met kennelijk ook veel positieve reacties.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Dat viel mij inderdaad ook direct op.
Prima dat hij dit zo ervaart en daar voor uit komt, en ik hoop dat dat niet het algemene beeld over aseksualiteit gaat worden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jeanette1707

Citaat van: AceVentura op december 23, 2017, 09:50:27 AM
Dat viel mij inderdaad ook direct op.
Prima dat hij dit zo ervaart en daar voor uit komt, en ik hoop dat dat niet het algemene beeld over aseksualiteit gaat worden.

Hoe bedoel je dit (rood gemarkeerd) Dat een bekend iemand aseksueel is, is toch goed voor de bekendheid van aseksualiteit zelf?

AceVentura

Dat een bekend iemand bekend maakt aseksueel te zijn is inderdaad positief, waar ik op doelde is "I don't like anybody" en "I hate sex very much", want dat is zeker niet voor alle aseksuelen zo, en ik denk zelfs niet eens voor een meerderheid. Dus als dat het algemene beeld over aseksualiteit wordt dan heb je wel bekendheid, maar niet op de manier waar de meesten zich in kunnen vinden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Ik denk dat we niet te veel moeten mekkeren over deze uitspraak. Als een bekende popster zegt I hate sex, is dat wel een knuppel in het hoenderhok, duidelijkheid naar de buitenwereld toe. Door deze uitspraak wordt het al weer ietsje minder abnormaal dat iemand niet van seks houdt.

De nuanceringen komen later wel: wat aseksualiteit precies wel en niet inhoudt, welke kleuren we allemaal in ons spectrum hebben.

Ter vergelijking: als hij gezegd zou hebben: 'ik val op mannen', dan geeft dat toch ook niet meteen een 'verkeerd beeld van homoseksualiteit'? Van homoseksualiteit weet inmiddels ook iedereen dat het in allerlei vormen en varianten bestaat.
Zo ook met aseksualiteit. (Hij schijnt overigens niet eens gezegd te hebben I am asexual.) Waar het om gaat is dat hij voor zijn afwijkende voorkeur (of afkeur) is uitgekomen :klap:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Dar heb je helemaal gelijk in. Dank voor de nuancering en relativering. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citaat van: Edewecht op december 24, 2017, 06:45:13 AM
Ter vergelijking: als hij gezegd zou hebben: 'ik val op mannen', dan geeft dat toch ook niet meteen een 'verkeerd beeld van homoseksualiteit'? Van homoseksualiteit weet inmiddels ook iedereen dat het in allerlei vormen en varianten bestaat.
Ik vergelijk het dan met dat hij gezegd had: "Ik val op mannen, dus ik haat vrouwen", dat zou denk ik op dezelfde manier een verkeerd beeld van homoseksualiteit geven.

Maar zoals gezegd, feit dat het zo aandacht krijgt is positief.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#10
Ik zie ook wel iets in duidelijke taal, of enigszins schokkende statements. Maar er is wel een grens, wat mij betreft. Ik bedoel niet qua wetgeving, maar qua wat mij handig taalgebruik lijkt om aseksualiteit op de kaart te zetten.

Aandacht is mooi, maar uiteindelijk willen we toch acceptatie? Straks kent iedereen in Korea aseksualiteit, maar zien ze het als een groep haatdragende of asociale mensen? :-\