Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Uitslag enquête Rutgers: Seksuele gezondheid in Nederland

Gestart door Imogen, januari 15, 2018, 12:34:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Imogen

Dit artikel vond ik vandaag op NOS.nl

https://nos.nl/artikel/2211972-nederlanders-tevreden-over-seksleven-maar-veel-ongewenste-intimiteiten.html

Ik heb inmiddels via het twitter account van de Werkgroep Aseksualiteit (jaja, ik kon het toch niet laten :rollol: ) Rutgers uitgenodigd voor een gesprek.
Dat zij structureel het bestaan van 1% van de Nederlands bevolking onderbelichten in hun onderzoeken en zelfs beweren dat jongeren onder de 25 jaar niet aseksueel kunnen zijn maar 'laatbloeiers' frustreert me mateloos!

Het hele rapport over de Seksuele gezondheid in Nederland enquête vind je hier:

https://www.rutgers.nl/sites/rutgersnl/files/PDF-Onderzoek/Rapport_SGIN%202017.pdf
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Ace89

Citaat van: Dutch Ace op januari 15, 2018, 12:34:42 PM

... en zelfs beweren dat jongeren onder de 25 jaar niet aseksueel kunnen zijn maar 'laatbloeiers' frustreert me mateloos!


Echt? Waar beweren ze dat? Met die mensen zou ik ook wel eens willen praten...
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Somebody someome

Heb het globaal effe doorgenomen maar volgens mij wordt ons smaakje helemaal niet genoemd. Wat ik net zo raar vind eigenlijk.

Fricai

Dat aseksualiteit niet genoemd wordt in het artikel vind ik niet zo raar, dat het niet genoemd wordt in dat rapport verbaast me... ??? Kun je aangeven waar het 'laatbloeiers' staat in dat rapport?


Imogen

#4
CiteerEcht? Waar beweren ze dat? Met die mensen zou ik ook wel eens willen praten...

In december 2015 werd ik door iemand van onderzoeksbureau Movisie er op geattendeerd dat Rutgers bezig was met het opstellen van een grote enquête "Seks onder de 25". Zij raadde me aan contact met Rutgers op te nemen om te kijken of er ook meer vragen over aseksualiteit in de vragenlijst konden komen. Ik was daar dus toen al mee bezig.

Als antwoord kreeg ik het volgende, van Hanneke de Graaf:

"Bij seksuele oriëntatie bestaat in onze studies ook de mogelijkheid om aan te geven dat je je tot niemand seksueel aangetrokken voelt:


Voelt u zich seksueel aangetrokken tot mannen, tot vrouwen of tot mannen én vrouwen?

alleen tot mannen

vooral tot mannen, maar ook tot vrouwen

net zo veel tot mannen als tot vrouwen

vooral tot vrouwen, maar ook tot mannen

alleen tot vrouwen

geen van beiden

dat weet ik (nog) niet


Althans: dit is de vraag die we in ons onderzoek onder volwassenen stellen. Je geeft nu specifiek aan geïnteresseerd te zijn in onze jongeren studie: Seks onder je 25e. Daar was de vraagstelling in 2012 als volgt:


Val je op jongens, meisjes of op allebei?

alleen op jongens

vooral op jongens, maar ook wel op meisjes

evenveel op jongens als op meisjes

vooral op meisjes, maar ook wel op jongens

alleen op meisjes

dat weet ik nog niet


Hoewel ik denk dat het een goed idee is om ook hier de categorie 'op niemand' aan toe te voegen, denk ik niet dat we de jongeren die deze categorie aanvinken moeten indelen als 'aseksueel'. Bij een groot deel van deze jongeren zal het namelijk om 'laatbloeiers' gaan. Onderzoek naar aseksualiteit kan zich dan ook beter richten op volwassenen. Voor 2012 hebben we cijfers over de omvang van deze groep onder 15-70 jarigen. Het gaat om 0,5% van de mannen en 0,7% van de vrouwen.

Als je stakeholder wordt, kun je meedenken over de vragen die je meegenomen wilt zien worden, over hoe de resultaten geïnterpreteerd worden en over de actiepunten die op grond van de resultaten geformuleerd worden. Maar misschien dat deze mail al voldoende antwoord geeft op je vragen, en dat stakeholder worden dan weer een beetje ver gaat."

=> Ik had misschien toen toch er op moeten aandringen om 'stakeholder' te worden. Dan waren en misschien wel meer vragen in de enquête gekomen waaruit meer over aseksualiteit naar voren zou komen.
Echter, omdat ik de Werkgroep Aseksualiteit bijna in mijn eentje draaide toentertijd, en ook met andere werkzaamheden binnen de werkgroep bezig was, heb ik het er bij laten zitten.

Hier is wel een reactie artikel van de NOS op het onderzoek van Rutgers:

https://nos.nl/artikel/2212063-seksonderzoek-wat-als-seks-niet-zo-vanzelfsprekend-is.html

@Nikkinda:
Ik heb inmiddels via Twitter contact gelegd met Rutgers voor een gesprek en daar staan ze wel open voor. Mocht je t.z.t. mee willen dan hoor ik het graag. ? ;D

@Fricai: Het 'laatbloeiers' komt dus niet in het rapport voor maar in de mail die ik van Rutgers kreeg, in 2015.

=>
Zie in de vraagstelling hierboven al dat Rutgers een onderscheid maakt tussen:
Voelt u zich seksueel aangetrokken tot mannen, tot vrouwen of tot mannen én vrouwen?  bij volwassenen en

Val je op jongens, meisjes of op allebei?  bij jongeren.

En daar wringt wat mij betreft de schoen al. Ze maken onderscheid bij de leeftijdscategorieën. Je kunt als jongere namelijk alsnog 'op jongens, meisjes of allebei vallen' maar je niet tot hen seksueel aangetrokken te voelen.
Ik was vroeger echt jongensgek, viel op een bepaalt type. Maar er ook seks mee willen of seksueel tot hem aangetrokken zijn, echt niet!

Dus ik wil er ook in de toekomst bij het COC Nederland (of wie er verantwoordelijk is voor voorlichting in de klassen) er op aandringen dat 1x in het jaar aseksualiteit behandelen in de Asexual Awareness week niet genoeg is.
Ook de info op de site van Rutgers zelf over aseksualiteit is bedroevend weinig...
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Briggy

12-1-2015 <3 MarkA

Ace89

Wat een onzin argument. Zelfs al zouden het laatbloeoers zijn. Die test is een momentopname en het kan heel goed dat je je op dat moment tot niemand aangetrokken voelt. Net zoals mensen eerder in hun jeugd dachten homo te zijn, maar uiteindelijk toch bij bi uitkomen. Ze drukken nu juist mensen die 'geen van beide' willen kiezen een 'verkeerde' keuze door de strot.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Edewecht

Citaat van: Rutgers Stichting

(...) Bij een groot deel van deze jongeren zal het namelijk om 'laatbloeiers' gaan. (...)


Typisch voorbeeld van een uitgangspunt dat door de onderzoeker voetstoots wordt ingenomen, zonder kritisch naar dit uitgangspunt zelf te kijken. Gemiste kans.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Somebody someome

Laatbloeiers argument vind ik acceptabel tot en met 16-17 jaar meeste seksuele mensen voelen seksuele aantrekking voor het eerst sinds puberteit. Laat bloeier tot 16-17 maar dan zou je toch moeten na denken vind ik. ( genoemde leeftijden gaarne als richtlijn nemen ? ) iemand van 22 bijvoorbeeld ? heeft echt wel genoeg zelfkennis hoor.

Somebody someome

100 punten juul en ook voor madelon al heb ik geen idee of zij hier ook op aven zit

Ace89

https://twitter.com/JeroenvanRaalte/status/952893503792697344

Misschien deze meneer van de Volkskrant ook aanbieden eens te praten met mensen die helemaal niet hoeven? Ik gebruik mijn twitter voor werk en kan hier dus niet zelf op reageren.

Edit: de conclusie van het NOS verhaal is super! Fijn dat jullie mee hebben gedaan dames  :klap:
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Speaker

Citaat van: Dutch Ace op januari 15, 2018, 05:50:00 PM
Citeer
Dus ik wil er ook in de toekomst bij het COC Nederland (of wie er verantwoordelijk is voor voorlichting in de klassen) er op aandringen dat 1x in het jaar aseksualiteit behandelen in de Asexual Awareness week niet genoeg is.
De GSA netwerk zou misschien hierover benaderd kunnen worden, en volgens mij staan ze daar ook open voor. Op de website van GSA stond bijvoorbeeld aseksualiteit en aromantisch vermeld, maar met een incorrecte definitie. Nadat ik ze daarover had gemaild, hadden ze dit meteen verbeterd en meer definities (demi en grijs) toegevoegd.

AceVentura

@Somebody someone: Juul is hier als DutchAce actief

Ik denk dat je de conclusie "laatbloeier" en "niet seksueel aangetrokken voelen" los van elkaar moet zien. Er is een overlap tussen die twee, maar dat is zeker niet de enige. Wij denken natuurlijk direct aan aseksualiteit, en mogelijk zijn er nog meer omstandigheden waaronder iemand zoiets antwoord.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: AceVentura op januari 15, 2018, 07:09:04 PM
Ik denk dat je de conclusie "laatbloeier" en "niet seksueel aangetrokken voelen" los van elkaar moet zien. Er is een overlap tussen die twee, maar dat is zeker niet de enige. Wij denken natuurlijk direct aan aseksualiteit, en mogelijk zijn er nog meer omstandigheden waaronder iemand zoiets antwoord.

Ik zou dan ook niet van ze willen vragen om iedereen die geen van beide antwoord als aseksueel te rekenen, maar vraag me wel af hoe ze denken de conclusie te trekken dat het grotendeels laatbloeiers zijn? ::) Ik zou zeggen, maak het wel een optie, en presenteer de antwoorden gewoon zoals ze gegeven worden, ga niet lopen raden naar de oriëntatie van de mensen die het antwoord hebben gegeven. ;)