Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Nood aan kennis

Gestart door TBW, oktober 23, 2005, 12:48:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

TBW

Ik dacht zo, wordt er al over gepraat, wordt het al vermeld naast andere 'geaardheden' (hoewel dat een rare woordkeuze is)??

myra

Ik ben nu twee jaar vertrouwd met de term. Ik had tevoren een aantal korte relaties gehad, en telkens werd ik geconfronteerd met hetzelfde probleem : ik had geen behoefte aan seks. Ik wou vooral met mijn partner goed kunnen praten, samen leuke dingen, af en toe een knuffel was ook mogelijk, maar seks, nee, dat kon mijn lichaam precies niet verdragen. Ik vond er niks aan...
Ik kende niemand die er zo over dacht, dus ben ik op internet gaan zoeken. En zo kwam ik AVEN tegen...

Ik denk niet dat aseksualiteit in Belgie al bekend staat als een geaardheid zoals homo- en heteroseksualteit. Ik heb tijdens mijn studies seksuologie als vak gekregen, en daar werd het niet vermeld. Mss dat het ooit nog eens verandert.

TBW

Citaat van: myra op oktober 23, 2005, 12:54:41 PM
Ik denk niet dat aseksualiteit in Belgie al bekend staat als een geaardheid zoals homo- en heteroseksualteit. Ik heb tijdens mijn studies seksuologie als vak gekregen, en daar werd het niet vermeld. Mss dat het ooit nog eens verandert.

Idd, daarom dat ik me op het hoofdforum al afvroeg waarom er niet zoiets het leven zou ingeroepen worden als de 'A-federatie' als tegenkentering (is dat een woord?) voor de 'holibifederatie'...

Het is wel belangrijk dat A-mensen weten waar ze terecht kunnen / er is natuurlijk wel een inspanning voor nodig...

Ereinion

Ik kwam het toevallig tegen in een tijdschrift, een heel kort stukje. En ik ben er achter gekomen dat er in andere tijdschriften ook over is geschreven. Maar allemaal eenmalig. (Kunnen we als dit forum wat meer staat niet een email sturen naar verschillende media waarin we ze op dit forum wijzen? Dan komt er misschien ook weer nieuwe aandacht voor aseksualiteit)

Als ik met mensen over geaardheden praat is het vaak alleen over hetero, homo, en bi. Ik voeg zelf ook niet vaak a toe. Ben bang dat ze vragen, hoe weet je dat. Maar ik wil dat wel graag. :-\ Eerst maar meer mensen vertellen die ik echt vertrouw.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

TBW

Het is ook zo moeilijk, want eigenlijk is het geen nieuwe vorm die naast hetero/holebi staat, maar een klassering die erboven staat. Zou zo moeten zijn: Relatie > Seksueel/Aseksueel > Hetero/holebi

Het plaatsen van A naast seksueel is nogal moeilijk voor velen...

Spijtig genoeg  :(

ChibiFirli

Ik vond een link naar AVEN op een ander forum waar ze eigenlijk een beetje met aseksuelen waren aan het grappen ;D.

In mijn ervaring kennen niet al te veel mensen het, maar volledig onbekend is het ook niet ^_^.
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry

organised chaos

Ik kwam het zelf toevallig tegen op een engelstalig internetforum. Ik vroeg me af wat het nu precies was, heb het gegoogled en zo vond ik AVEN. Daarvoor had ik er nog nooit van gehoord en wist ook niet dat het bestond.

Later heb ik het in het Nederlands gegoogled en toen kwam ik inderdaad wat Nederlandse artikelen tegen (o.a. een stuk uit de Telegraaf).

Tempesta

Ik heb het idee dat het langzamerhand wat begint door te sijpelen. Hier en daar duikt een artikeltje op. Aan de andere kant, ik sloeg laatst een hoopgevend artikel in een tijdschrift op, getiteld "Ik heb geen seks", ging het over geen seks voor het huwelijk en Hare Krishna  :-\. Misschien dat er volgende week wat in de Viva staat (nog zo'n hoopvolle titel). Ik heb een drie weken oude leesmap thuis, dus artikel is allang verschenen. Ik zet het in het Media-topic als het iets blijkt te zijn!

Sammy

#8
Citaat van: TheBlackWatch op oktober 23, 2005, 07:44:11 PM
Het is ook zo moeilijk, want eigenlijk is het geen nieuwe vorm die naast hetero/holebi staat, maar een klassering die erboven staat. Zou zo moeten zijn: Relatie > Seksueel/Aseksueel > Hetero/holebi

Onzin.
Het zomaar als tweede factor naast hetero/bi/homo plaatsen is al gewaagd. Zo heb ik theoretiserende pedo's de factor leeftijd weten benadrukken (kind/adolescent/volwassene naast geslacht). Necrofielen zag ik een onderscheid maken in 'de mate van doodheid' (e.g. slapend, nog warm, koud, ontbindend). Zoöfielen zullen wel voor elke geaardheid het voorvoegsel 'antropo-' of 'zoö-' (en voor mijn part de specifieke rangorde in evolutionair stadium) zetten, en dan spreek ik nog niet over mensen die op specifieke karaktertrekken vallen (waarom dààr geen geaccepteerde geaardheid van maken?). Dan krijg je zoiets van "ik ben a-zoö-ornito-necro-ephebo-homo-fiel. Wil je ook m'n fetishen weten?" ;D
Nee, een mens veralgemeent zichzelf graag.

Maar helemaal bont wordt het als je zegt dat het _erboven_ staat.

???

EDIT: dit komt weer veel agressiever over dan ik het bedoel. Ik hoop dat je het niet persoonlijk pakt of zo.
't Is gewoon dat vooral jij hier de extreme uitspraken lijkt te posten. En dan jeukt het natuurlijk. :)

Tempesta

Citaat van: Sammy op november 22, 2005, 01:48:46 AMik ben a-zoö-ornito-necro-ephebo-homo-fiel

Ik denk niet dat dat veel onduidelijker is dan aseksueel  :schater:.

TBW

#10
Citaat van: Sammy op november 22, 2005, 01:48:46 AM
Citaat van: TheBlackWatch op oktober 23, 2005, 07:44:11 PM
Het is ook zo moeilijk, want eigenlijk is het geen nieuwe vorm die naast hetero/holebi staat, maar een klassering die erboven staat. Zou zo moeten zijn: Relatie > Seksueel/Aseksueel > Hetero/holebi

Onzin.
Het zomaar als tweede factor naast hetero/bi/homo plaatsen is al gewaagd. Zo heb ik theoretiserende pedo's de factor leeftijd weten benadrukken (kind/adolescent/volwassene naast geslacht). Necrofielen zag ik een onderscheid maken in 'de mate van doodheid' (e.g. slapend, nog warm, koud, ontbindend). Zoöfielen zullen wel voor elke geaardheid het voorvoegsel 'antropo-' of 'zoö-' (en voor mijn part de specifieke rangorde in evolutionair stadium) zetten, en dan spreek ik nog niet over mensen die op specifieke karaktertrekken vallen (waarom dààr geen geaccepteerde geaardheid van maken?). Dan krijg je zoiets van "ik ben a-zoö-ornito-necro-ephebo-homo-fiel. Wil je ook m'n fetishen weten?" ;D
Nee, een mens veralgemeent zichzelf graag.

Maar helemaal bont wordt het als je zegt dat het _erboven_ staat.

???

EDIT: dit komt weer veel agressiever over dan ik het bedoel. Ik hoop dat je het niet persoonlijk pakt of zo.
't Is gewoon dat vooral jij hier de extreme uitspraken lijkt te posten. En dan jeukt het natuurlijk. :)

Ik ben blij dat je die edit erbij deed.

Luister, het tegengestelde van seksueel is aseksueel.

Dat heeft niets te maken met uw geaardheid. Daar staat het er niet figuurlijk boven, maar letterlijk.

Ik dacht dat we heel deze discussie al eens gehad hadden.

Over mijn "extreme" posten zal ik dan maar zwijgen. kijk even naar dit:

http://asexuality.org/du/index.php?action=dlattach;topic=48.0;id=7

ChibiFirli

Citaat van: TheBlackWatch op november 30, 2005, 01:30:15 PM
Luister, het tegengestelde van seksueel is aseksueel.
>_>
Gezien we eigenlijk aseksualiteit herdefiniëren, zou ik aanraden om sowieso het nooit proberen uit te leggen in termen van seksueel en zo. De officiële definities van die termen en de onofficiële kunnen vrij verwarrend werken. Het tegengestelde van seksueel bestaat namelijk al, noemt ook aseksueel en betekent ongeslachtelijk.

Voor zover ik weet bedoel jij met seksueel, geïnteresseerd in seks, in welk geval uw voorstellingen vrij correct zijn (ik heb al aangegeven waarom ik ze onvolledig vond ^_^). Maar ik denk niet dat iedereen het zo ziet.

Als we er verder over willen discussiëren zou ik voorstellen om het in volgende thread te doen ^_^:
http://asexuality.org/du/index.php?topic=48.0
"I had no shoes and I pitied myself. Then I met a man who had no feet, so I took his shoes." -- Dave Barry