Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Mijn vriend wil sex met een ander

Gestart door asexuwhale, juni 24, 2018, 03:14:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asexuwhale

Ik heb nu sinds 2 jaar een relatie met mijn superlieve vriend. Door hem kwam ik er uiteindelijk achter dat ik een relatie zonder sex leuker en prettiger vind dan een relatie met sex. Mijn vriend accepteerde heel snel dat sex in onze relatie niet van toepassing zou zijn. Maar hij heeft er wel heel veel moeite mee, hij mist de sex heel erg.
Nu hebben we het er best vaak over en het komt steeds vaker op dat hij wel eens sex met iemand anders zou willen (met mijn medeweten). Iedereen die ik hierover spreek snapt niet waarom ik daar zoveel moeite mee zou hebben omdat ik sex toch niet als iets romantisch zie, maar als iets hormonaals en vies. Maar dat is toch iets te kort door de bocht voor mij. Ik weet nu niet zo goed hoe ik deze situatie voor zowel mezelf als mijn vriend goed aan moet pakken. Als ik hem toestemming geef ga ik mijn eigen (toch niet echt onredelijke) grenzen voorbij, maar als ik hem geen toestemming geef ben ik bang dat hij het toch ooit gaat doen en dat onze relatie daar stuk gaat lopen.

Koffie

Ik begrijp je wel. Ik zou daar ook moeite mee hebben. Ik zou bang zijn dat hij dan toch meer voor die ander zou gaan voelen.
Maar ik begrijp je vriend ook wel en omdat ik dat wel kan begrijpen, zou ik juist ook die angst hebben. Als ik een partner had.

Het is inderdaad te kort door de bocht dat je als aseksueel geen moeite zou hebben met zoiets. Seks is in het algemeen geen niets betekenend spelletje, zeker niet binnen een relatie. Het heeft behoorlijk wat impact. Ook het ontbreken ervan uiteraard. Maar het is niet zo dat 'wij' dat helemaal niet meevoelen en niet bang zijn linksom of rechtsom een partner te verliezen.

Ik weet niet in hoeverre binnen jullie eigen relatie een compromis mogelijk is, waardoor hij minder behoefte heeft om met iemand anders seks te hebben.

Er is ook niet zomaar even een oplossing voor, van hoe je het zou 'moeten' aanpakken. Lang niet alle gemengde relaties houden stand, om dit soort redenen, hoeveel je ook van elkaar houdt. :(
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Jeroen04

Hallo Asexuwhale,
Je schetst een herkenbaar dilemma, waarbij - let op - ik reageer vanuit een min of meer vergelijkbare positie als jouw vriend inneemt. Mijn heel lieve vriendin en ik hebben nu ruim 5 jaar een relatie en wonen sinds 3,5 jaar samen. Dat gaat op zo'n beetje alle fronten uitstekend, alleen op seksueel gebied gaat het moeizaam. De eerste 4, 5 maanden liet dat zich overigens niet zo aanzien. Integendeel: ik heb even gedacht dat ik mijn vriendin, die in die periode iedere dag wilde vrijen, niet bij zou kunnen houden. Maar toen kondigde zij al aan dat "het natuurlijk na verloop van tijd wel minder zou worden". Dat leek mij niet zo'n probleem, aangezien ik gewend was aan 2, 3 keer per week seksuele intimiteiten met een partner te delen. Maar onze praktijk leerde mij als snel dat het 'normale' ritme van mijn vriendin uitkwam op ongeveer 1 x per 6 weken. En dát was wel even schrikken... dát lag wel ver beneden mijn verwachtingen én behoeften! Om het lange verhaal kort te houden: we hebben het er samen best vaak over gehad. Allerlei gevoelens zijn bij ons langsgekomen: frustratie, boosheid, onder druk gezet voelen, onzekerheid e.d. Maar onze liefde voor elkaar bleef overeind.

We hebben ook wel gesproken over vrijen met een ander, over een "vrij-vriendin". Mijn lief heeft tot twee keer toe gezegd dat ik dat maar moest doen. Mijn gevoel daarbij: wellicht om van de druk af te zijn. Maar mijn lief heeft ook wel eens de angst uitgesproken dat zij mij daarmee zou verliezen. En dat begrijp ik ook wel. Maar toch denk ik ook dat het mogelijk zou moeten zijn. Een vrij-vriendin waarmee je de wederzijds gevoelde behoefte aan lichamelijke intimiteit kunt delen, terwijl je weet (en met elkaar afspreekt) dat je het beiden niet méér wilt laten zijn/worden dan dat. Omdat je elkaars leven op dat ene punt verrijkt en daardoor weer des te beter verder kunt.
Ben er nog niet uit, maar het houdt me wél bezig. En daarom ben ik ook benieuwd naar het verdere verloop van deze mailwisseling.           

asexuwhale

Hoi Jeroen,
Dankjewel voor je bericht. Heb je het met je vriendin ook wel eens over gehad waarom zij het geen probleem vind als jij een "vrij-vriendin" neemt? Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar haar  mening daarover, misschien dat ik er dan ook wat anders naar ga kijken. Ik vind het wel heel erg leuk om te horen dat ondanks de moeilijkheden op seksueel gebied dat jullie relatie al zo lang stand houd, dat geeft mij wel hoop!

Jeroen04

Mijn vriendin geeft aan goed te begrijpen dat het voor mij op deze manier ook niet leuk is c.q. makkelijk vol te houden is. Zij en ik onderkennen dat het verschil in libido en behoefte aan seksuele intimiteiten tussen ons nu eenmaal erg verschilt. Inmiddels zijn we zover (beter: ben ik zo ver) dat we elkaar daarin niets kwalijk nemen; het is zoals het is. In het begin had ik zoiets had van: misschien kun je (jij, lief van me!) wat meer je best doen het leuk te maken en te vinden. Maar ik ben gaan inzien dat dat niet helpt. Ze heeft er gewoon écht niéts mee: niets met verleiden, niets met mij prikkelen, niets met geprikkeld worden.

Vanuit frustratie wierp ik enige tijd geleden het idee van een "vrij-vriendin" op. Ik weet nog goed dat het mij verraste dat ze daar eigenlijk heel rustig op reageerde en zoiets zei als "ja, doe maar". Of ze het écht geen probleem vindt, weet ik niet helemaal zeker. Zijzelf misschien ook niet. Maar zij ziet in ieder geval wel in dat ik in deze situatie niet gelukkig ben en "gunt" het mij wellicht oprecht. Ik zeg "wellicht" omdat we het hier verder nog niet uitgebreid over gehad hebben in de zin van: hoe gaat dat er dan uitzien?? Welke afspraken willen we daarover maken, of juist niet?? Ik moet je bekennen dat ik dat ook moeilijk vind om aan te slingeren. Tegen deze achtergrond ben ik de laatste tijd nog eens wat gaan koekelen, kwam ik op het AVEN-netwerk terecht en las ik eigenlijk voor het eerst over "a-seksualiteit". Ik wist niet dat het echt bestond! Inmiddels ben ik er haast wel zeker van dat mijn lief een romantische a-seksueel is. Ik ben er echt van overtuigd dat ze van mij houdt (en ik van haar), maar zich af en toe geen raad weet met mijn behoeften.
     

AceVentura

Inhoudelijk kan ik niets toevoegen, wel wil ik even hierop reageren:
Citaat van: Jeroen04 op juni 24, 2018, 09:11:03 PM
Tegen deze achtergrond ben ik de laatste tijd nog eens wat gaan koekelen, kwam ik op het AVEN-netwerk terecht en las ik eigenlijk voor het eerst over "a-seksualiteit". Ik wist niet dat het echt bestond! Inmiddels ben ik er haast wel zeker van dat mijn lief een romantische a-seksueel is.
Bedenk wel dat zij zelf de enige is die dat met zekerheid kan zeggen. Mogelijk is het ook nuttig voor haar als je haar bekend maakt met aseksualiteit en dit forum, dan vallen bij haar misschien ook de puzzelstukjes op hun plek en komen er daardoor misschien ook weer nieuwe mogelijkheden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Hey asexuwhale. :wave:

Citaat van: asexuwhale op juni 24, 2018, 03:14:59 PMAls ik hem toestemming geef ga ik mijn eigen (toch niet echt onredelijke) grenzen voorbij, ...

Ik zou zeggen: Hoe jij in elkaar zit is niet onredelijk, maar hoe hij in elkaar zit is ook niet onredelijk.

Citaat van: asexuwhale... maar als ik hem geen toestemming geef ben ik bang dat hij het toch ooit gaat doen en dat onze relatie daar stuk gaat lopen.
&
Citaat van: asexuwhaleMaar hij heeft er wel heel veel moeite mee, hij mist de sex heel erg.

Ik zou eerder bang zijn dat hij permanent ongelukkig gaat zijn in de relatie! Je zegt dat hij het heel erg mist, maar seks met jou zit er niet in, en seks met een ander ook niet? Dat lijkt me een erg moeilijk situatie.

AltijdDruk

Hoi Asexuwhale,

Ik zal mijn ervaringen met je delen, omdat ik ook in een relatie heb gezeten met een seksuele partner waarin seks met een ander een optie was.

Het idee van een 'vrij-vriendin' zoals jij het bespreekt is in mijn vorige relatie ook vaak ter sprake gekomen. Mijn grootste angst was vooral dat mijn partner uiteindelijk door de seks meer voor de ander zou gaan voelen, omdat er veel stofjes vrij komen tijdens seks. Uiteindelijk hebben we besloten dat dit toch de beste optie was, want voor mij was seks walgelijk en ik wilde van het schuldgevoel af dat ik hem iets ontzegde wat hij nodig had. Het was een taak die ik graag uit handen gaf (zoals de afwas), en dan zouden we wel zien waar het schip strandde. We waren voor mijn gevoel na vier jaar frustraties omtrent seks toch al naar een breuk aan het afstevenen.

Voor mij was het een bevrijding om uit te spreken dat ik never nooit meer seks wilde, en dat hij het buiten de deur mocht gaan zoeken. Eindelijk voelde mijn lichaam weer als van mij. Voor mijn partner ontstond er uiteindelijk een ander probleem. De afspraak die we hadden gemaakt, was dat hij wel tegen een mogelijke meid zou vertellen dat hij in een relatie zat, omdat we allebei vonden dat je geen misbruik mag maken van iemand. Geen valse verwachtingen wekken en ook niet liegen, want dat zou oneerlijk zijn tegenover die andere meid. Dus vanaf het begin vertellen: dit is alleen voor de seks.
Mijn partner zag dit als een extra belemmering, want hij moest maar net die ene meid vinden die hier oke mee was. Maanden nadat we dit afgesproken hadden was zijn probleem dan ook nog steeds niet opgelost, wat leidde tot meer frustraties en uiteindelijk hebben we een punt achter de relatie gezet. We zijn nu goede vrienden en de frustraties, angsten, wrok en irritaties die aanwezig waren tijdens de relatie zijn nu verdwenen. Voor ons was dit uiteindelijk de beste uitkomst, wat niet betekent dat ik niet hoop het voor jullie anders loopt. Wellicht waren wij gewoon te laat met het maken van afspraken omtrent een sex-maatje, en misschien waren er gewoon teveel andere verschillen waardoor het ook niet gewerkt zou hebben als ik wel seksueel was geweest. Who knows, right?

Mijn tip aan jou is vooral: maak afspraken waar jullie allebei oke mee zijn. Realiseer je wat de risico's zijn van wel of geen seks-maatje voor je vriend en overweeg dan welke risico's je wilt nemen. Wees ook realistisch in wat je van je vriend mag verwachten. Seks is voor ons als aseksuelen totaal niet belangrijk, dus wij kunnen ons niets voorstellen wat seksuelem bedoelen als ze zeggen dat ze het missen of nodig hebben. Dat betekent niet dat ze het niet zo kunnen ervaren, en dat het de relatie op langere termijn enorm onder druk kan zetten als ze seks moeten missen. Voor hen is seks net zo belangrijk als eten, ook al snap ik niet waarom.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Mute

Wij hebben thuis afgesproken dat ik met een ander mag als die ander ook een raltie heeft (risico op breuk bij ons is kleiner), bij voorkeur ook kinderen heeft (risico op breuk bij ons is dan kleiner) en niet binnen onze sociale en leefomgeving (risico op herkenning en dat de kinderen er achter komen is kleiner). Aan mij de schone taak om een leuk iemand te vinden waar ik mee wil vrijen en andersom. Dat is zo makkelijk nog niet. Maar alleen de mogelijkheid dat ik de vrijheid heb dit te doen, en het feit dat ik mijn vriendin niks meer hoef te verwijten, maakt wel dat we nog steeds bij elkaar zijn (en meestal gelukkig, net als in wel sexuele relaties vermoed ik).

Dus mijn advies is samen de voorwaarden af te spreken waar je beiden mee kan leven.

Mo

Ik ben me ervan bewust dat ik nu een hele oude post weer nieuw leven in blaas, maar ik doe het toch omdat ik het vraagstuk super interessant vind. En ik denk dat het grote impact op een relatie kan hebben.

Ik ben er dus pas een week of twee achter dat ik Ace ben. Maar dit vraagstuk is wel heel herkenbaar van voorgaande relaties. Ik was een beetje zoals de vriendin van Jeroen04 , in het begin is sex best te doen maar na een paar weken wordt het 🤮 ik moet er niet aan denken!
Je kunt een nieuwe partner nog zo goed waarschuwen, het is toch altijd een stress punt geweest. Het ergste is nog dat ik het zelf niet snapte, laat staan het een ander kan uitleggen...

Maar ik heb dus wel gehad dat een partner vreemdging zonder mijn medeweten. Dat voelt niet fijn! Ondanks dat het puur voor de seks was en ik dat dus niet met hem wilde, voelde het toch als bedrog.
Een partner heeft "gedreigd" dat ik niet kon voldoen aan zijn sexuele behoeften en dat hij buitenshuis aanvulling wilde zoeken.. de manipulatie werkte averechts. Het was voor mij het einde van onze relatie.
Nou weet ik niet zeker of dat alleen kwam door het buitenshuis zoeken naar een uitlaatklep, of hoofdzakelijk door mijn allergie voor manipulatie... maar toch 🤔
Mijn meest recente partner masturbeerde als hij dacht dat ik lag te slapen 🤢 Echt, moet dat nou? 🥴

Na het lezen van bovenstaande reacties zit ik me dus af te vragen waar ik denk mee akkoord te kunnen gaan. Zou ik kunnen leven met een vrij-vriendin? Het is mega hypothetisch hoor! Ik heb nog even geen behoefte aan een relatie! Maar toch?
Ik denk dat ik het dan fijner zou vinden als mijn partner gebruik zou maken van de diensten van professionals. Callgirls, sekswerkers, prostituees of hoe ze tegenwoordig genoemd mogen worden? Ik weet het oprecht niet maar bedoel het echt respectvol!

De kans dat er dan een emotionele band ontstaat die inbreuk maakt op "onze" relatie, lijkt mij dan kleiner. Het is dan een zakelijke dienstverlening waarbij gehoor gegeven wordt aan een lichamelijke behoefte.
Bij een vrij-vriendin heb ik weer een beeld van voorspel en pillowtalk, nog even blijven knuffelen of overnachten. Dat zou ik een grotere inbreuk vinden.

Nogmaals het is voor mij momenteel puur hypothetisch maar, ik ben wel benieuwd naar jullie mening, gedachten en wellicht zelfs ervaringen.
Groetjes,
Mo
🤘🏻

Koffie

Oude topics omhoog halen is geen probleem, een nieuw topic starten mag ook. Dat is allemaal prima hier. :)

Wat voor besluit je daar als koppel in maakt is heel erg persoonlijk. Ik denk bv. dat ik geen probleem zou hebben met een prostitué (zo noem ik het, of een hoer, maar dat klinkt zo negatief), maar wel met een soort seks-vriendin, vanwege het grotere risico dat je relatie daarmee loopt.

Voor mij is samen afspreken dat een van de partners seksen/of erotiek  buiten de deur zoekt iets totaal anders dan dit achter de rug van de ander om doen, stiekem. Je kunt evt. afspreken dat de seksuele partner seks mag zoeken, maar dat niet thuis gaat vertellen. Maar dan is er een afspraak.

Ik heb dat stiekeme meegemaakt, nog niet eens wetend wat aseksualiteit was en ik had keurig netjes seks, maar het was natuurlijk niet gepassioneerd genoeg.  Het stiekeme gedoe heeft mij verschrikkelijk gekwetst.

Stiekem is heel gemeen, heel indringend, dan is er geen openheid, geen eerlijkheid, je staat niet op gelijke voet, het haalt je zelfbeeld en de relatie onderuit. Dan is het vertrouwen geschonden. Voor mij echt een totale no-go. Ik ben daar vrij zwart-wit in geworden.

Maar zo veel mensen zo veel gedachten.... dus het ligt voor iedere persoon en koppel anders.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Intotheworld

Aan het einde van mijn laatste relatie had mijn vriendin toen der tijd ook anderen opgezocht om haar seksuele behoeftes kwijt te kunnen. Dit hadden we van te voren besproken, en ik had zelf het gevoel dat ik haar niet moest belemmeren in wat ze graag wilt, dus heb ik haar ook toestemming gegeven om dat te doen. Wat het voor mij op dat moment moeilijk maakte is het feit dat ze dan af en toe een nachtje bij iemand bleef slapen, maar ik vervolgens niet te horen krijg wat er gebeurt/gedaan is. Het is niet dat ze het hele seksverhaal tot in detail moet gaan vertellen, maar zoals je zegt gaat het me meer om bijvoorbeeld het samen eten, filmpje kijken, zoenen, knuffelen en de dingetjes die ze bespreken etc.
Ik vond het niet erg dat ze seks had met een ander en ik had geen last van jaloezie. Maar ik voelde me vooral onzeker.
Tijdens een relatie kijk ik nooit zo op tegen anderen. Ik ben dan blij met mijn leven, en dan een leuke vriendin die ook voor mij gekozen heeft. Maar op dat moment had ik het gevoel dat ik weer concurrentie had en ging ik mezelf weer vergelijken met anderen waardoor mijn zelfvertrouwen weer enorm daalt (en mijn zelfvertrouwen is al zo weinig..)

Lang verhaal kort; ik zou een "open relatie", waarin mijn partner met anderen seks zou hebben, geen probleem vinden. Maar ze moet daar wel open en eerlijk in kunnen zijn, en niet bang zijn om mij pijn te doen met de verhalen die ze verteld.