Hoi Asexuwhale,
Ik zal mijn ervaringen met je delen, omdat ik ook in een relatie heb gezeten met een seksuele partner waarin seks met een ander een optie was.
Het idee van een 'vrij-vriendin' zoals jij het bespreekt is in mijn vorige relatie ook vaak ter sprake gekomen. Mijn grootste angst was vooral dat mijn partner uiteindelijk door de seks meer voor de ander zou gaan voelen, omdat er veel stofjes vrij komen tijdens seks. Uiteindelijk hebben we besloten dat dit toch de beste optie was, want voor mij was seks walgelijk en ik wilde van het schuldgevoel af dat ik hem iets ontzegde wat hij nodig had. Het was een taak die ik graag uit handen gaf (zoals de afwas), en dan zouden we wel zien waar het schip strandde. We waren voor mijn gevoel na vier jaar frustraties omtrent seks toch al naar een breuk aan het afstevenen.
Voor mij was het een bevrijding om uit te spreken dat ik never nooit meer seks wilde, en dat hij het buiten de deur mocht gaan zoeken. Eindelijk voelde mijn lichaam weer als van mij. Voor mijn partner ontstond er uiteindelijk een ander probleem. De afspraak die we hadden gemaakt, was dat hij wel tegen een mogelijke meid zou vertellen dat hij in een relatie zat, omdat we allebei vonden dat je geen misbruik mag maken van iemand. Geen valse verwachtingen wekken en ook niet liegen, want dat zou oneerlijk zijn tegenover die andere meid. Dus vanaf het begin vertellen: dit is alleen voor de seks.
Mijn partner zag dit als een extra belemmering, want hij moest maar net die ene meid vinden die hier oke mee was. Maanden nadat we dit afgesproken hadden was zijn probleem dan ook nog steeds niet opgelost, wat leidde tot meer frustraties en uiteindelijk hebben we een punt achter de relatie gezet. We zijn nu goede vrienden en de frustraties, angsten, wrok en irritaties die aanwezig waren tijdens de relatie zijn nu verdwenen. Voor ons was dit uiteindelijk de beste uitkomst, wat niet betekent dat ik niet hoop het voor jullie anders loopt. Wellicht waren wij gewoon te laat met het maken van afspraken omtrent een sex-maatje, en misschien waren er gewoon teveel andere verschillen waardoor het ook niet gewerkt zou hebben als ik wel seksueel was geweest. Who knows, right?
Mijn tip aan jou is vooral: maak afspraken waar jullie allebei oke mee zijn. Realiseer je wat de risico's zijn van wel of geen seks-maatje voor je vriend en overweeg dan welke risico's je wilt nemen. Wees ook realistisch in wat je van je vriend mag verwachten. Seks is voor ons als aseksuelen totaal niet belangrijk, dus wij kunnen ons niets voorstellen wat seksuelem bedoelen als ze zeggen dat ze het missen of nodig hebben. Dat betekent niet dat ze het niet zo kunnen ervaren, en dat het de relatie op langere termijn enorm onder druk kan zetten als ze seks moeten missen. Voor hen is seks net zo belangrijk als eten, ook al snap ik niet waarom.
Hopelijk kun je hier iets mee.