Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Drenthe

Gestart door Edewecht, november 10, 2018, 07:59:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

't Liekt d'rop dat d'r nog al wat drent'n op dit forum bunt.
Om op aandere plekk'n op dit forum niet al te veul offtopic te goan, maak ik hier eemm een dreènts subforum an.
Ok welkom veur niet-drent'n, en je kun hier ook nederlands proat'n.

Allennig: officiële dreèntse spelling, doar doe'k niet an. Doar bin 'k flauw van.




't Begun allemoal hier met:

Citaat van: Atlantis op november 08, 2018, 11:41:40 PM
Jipsingboermusselveenschekanaal???? :klap: :klap: :klap:

Citaat van: Edewecht op november 09, 2018, 08:19:21 AM
Ja, vlak bij Nieuw-Gasselternijveenschebovenboer ;D

Citaat van: Atlantis op november 09, 2018, 08:21:30 AM
Oh, je kent het daar??? Leuk!!!! :schater:

Citaat van: Edewecht op november 09, 2018, 08:24:47 AM
Joa, as drent ken ik doar wal 't ien en aander.

Citaat van: Erik7494 op november 09, 2018, 08:37:36 PM
Woar komst weg dan mien jong?

/mijn familie is Drents: De Punt.

Ik bun geboor'n in Schoonebeek, heb deur 't hiele laand zworv'n, en woon noe weer in Emm'n. 'k Proat van huus uut gien dreènts, jammergenogt, moar heb zo as kind 't ien en aander oppikt op 't schoolplein en van vriendties enzo. En noe da'k weer in Emm'n woon, heb ik mien oor'n oop'n.
Dus mien dreènts zal wal niet Korrekt Algemien Beschoafd Dreènts weed'n, moar ik red mie d'r wal met. :ange:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Erik7494

 Mijn vader komt uit Yde/De Punt, mijn moeder uit Glimmen maar ze later naar Noord-Holland gegaan.
Tegenelkaar zijn ze altijd plat blijven praten, maar tegen de kinderen niet. Dus ik versta het prima.
Maar volgens mij is het dialect uit die streek misschien wel meer Gronings dan Drents.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Stevie1992

De punt en Glimmen ligt meer bij mij in de buurt, Ik woon in Haren.. dus niet Drenthe maar like 2 stappen Groningen in  :P
I need no reasons, I simply.. am

Erik7494

Maar Drents kan dus heel erg verschillen.  Ik weet nog wel dat ik als kind eens aan het vissen met een paar neefjes, en volgens de een (uit het ene dorp) was een stekelbaars een stiekelie, en volgens de ander (uit het volgende dorp) een staikeltje
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Edewecht

Citaat van: Erik7494 op november 10, 2018, 08:38:37 AM
Mijn vader komt uit Yde/De Punt, mijn moeder uit Glimmen maar ze later naar Noord-Holland gegaan.
Tegenelkaar zijn ze altijd plat blijven praten, maar tegen de kinderen niet. Dus ik versta het prima.
Maar volgens mij is het dialect uit die streek misschien wel meer Gronings dan Drents.

Voor mij als zuidoost-Drent klinkt het drents uit Noord-Drenthe inderdaad wel meer gronings, maar het blijft natuurlijk drents.

En er is niet één soort drents. Zoals elk dialect is ook het drents onder te verdelen. Het duidelijkste verschil is natuurlijk tussen het zand-drents enerzijds en anderzijds het 'knoals': het veenkoloniaals (Nieuw-Weerdinge, Valthermond, 1e en 2e Exloërmond, Nieuw-Buinen, Gasselterboerveenschemond enz. enz.) wat veel meer op het gronings lijkt. Daar zeggen ze proot'n voor 'praten', en het zand-drents zegt proat'n. En in zuid-west Drenthe zeggen ze iets als praet'n.

Citaat van: Erik7494 op november 10, 2018, 08:08:52 PM
Maar Drents kan dus heel erg verschillen.  Ik weet nog wel dat ik als kind eens aan het vissen met een paar neefjes, en volgens de een (uit het ene dorp) was een stekelbaars een stiekelie, en volgens de ander (uit het volgende dorp) een staikeltje

Dan lijkt me stiekelie (stiekeltie misschien?) mij eerder zand-drents en staikeltje eerder veenkoloniaals of misschien ook noord-drents. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Jann

Hier ook een Drent!

Geboren en getogen in gemeente Hoogeveen (één van die dorpjes daar). Ik heb van huis uit gewoon ABN geleerd dus ik kan helaas geen Drents proat'n (op een paar woordjes na :p) maar ik kan het wel verstaan! Mijn ouders praten met mijn oma's namelijk wel altijd Drents!

Citaat van: Edewecht op november 10, 2018, 08:29:12 PM

En er is niet één soort drents. Zoals elk dialect is ook het drents onder te verdelen. Het duidelijkste verschil is natuurlijk tussen het zand-drents enerzijds en anderzijds het 'knoals': het veenkoloniaals (Nieuw-Weerdinge, Valthermond, 1e en 2e Exloërmond, Nieuw-Buinen, Gasselterboerveenschemond enz. enz.) wat veel meer op het gronings lijkt. Daar zeggen ze proot'n voor 'praten', en het zand-drents zegt proat'n. En in zuid-west Drenthe zeggen ze iets als praet'n.


Tussen mijn ouders zaten 2 dorpen (ze zaten wel samen op de basisschool) en die spreken allebei al een heel ander Drents!
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

AceVentura

Ik ben vorig jaar minimaal 24 uur in Drenthe geweest, mag ik ook meepraten?  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Ja! Kanst metproot'n mien jong! ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Calliope

En een belg die al 8 jaar in drenthe woont, is dat ook wat ?  :bloos:

Edewecht

Citaat van: Calliope op november 17, 2018, 08:09:35 PM
En een belg die al 8 jaar in drenthe woont, is dat ook wat ?? :bloos:

:cheerleader: Welkom!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Erik7494

"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Edewecht

Nou weet ik weer waarom ik dit filmpje na 1x nooit weer bekeken heb... :-\
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Erik7494

"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Erik7494

"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun