Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

(A)romantisch?

Gestart door Ace89, december 21, 2018, 09:47:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Citaat van: Atlantis op december 21, 2018, 08:03:26 PM
Citaat van: AceVentura op december 21, 2018, 07:44:20 PM
Als ideaal beeld van deze aromantisch aseksuele relatie zie ik een soort heel hechte vriendschap, iemand om m'n verhaal mee te delen, iemand om samen mee door het leven te gaan. Maakt het me daarbij uit of dit een M, V of X is? Nee.
Het wordt steeds ingewikkelder... ;). Mag ik hieruit concluderen, AceVentura, dat je aromantisch, aseksueel en panseksueel bent?
Zoals Edewecht al opmerkte, panseksueel is het in ieder geval niet. Wat dan wel? Daar heb ik ooit een apart topic over gestart:
http://du.asexuality.org/index.php?topic=6056
Voor nu heb ik gekozen om even aan "pan esthetisch" vast te houden omdat het me puur gaat om hoe iemand eruit ziet. Dat maakt de combinatie dus aromantisch, aseksueel en panesthetisch .... en dat voelt op een of andere manier ook wel weer apart om zo te typen, dat heb ik nog nooit zo gedaan  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ace89

Het was fantastisch om met mensen 'in het echt' te spreken over aantrekking, romantiek en dergelijke. Bedankt voor alle nieuwe inzichten! Ik denk dat het labetje aromantisch toch meer bij me past dan romantisch.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Samoth

Citaat van: Nikkinda op december 23, 2018, 10:30:57 PM
Het was fantastisch om met mensen 'in het echt' te spreken over aantrekking, romantiek en dergelijke. Bedankt voor alle nieuwe inzichten! Ik denk dat het labetje aromantisch toch meer bij me past dan romantisch.

Tof, dat zo'n dag mensen tot nieuwe en extra inzichten brengt. Zelfs voor jou Nikkinda, iemand naar wie ikzelf best wel een beetje opkijk in (zelf)kennis betreft aseksualiteit. Dat gesprek over (a)romantiek en aantrekking in het pannenkoekenrestaurant heeft ook mij weer meer kennis en begrip gegeven. Zoals dit topic dat ook al heeft gedaan. Waar ik eerder (in dit topic) nog op mijn snufferd flikkerde op het gladde ijs, daar kan ik me er nu al wat metertjes op begeven zonder onderuit te glijden. Och mensen, nog even in ik cherryflip en Ritzberger me sierlijk en gracieus het bevroren water over. ? 
:cheerleader:

Koffie

Ach Samoth, we glijden allemaal wel eens onderuit. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Samoth op december 23, 2018, 10:52:42 PM

Och mensen, nog even in ik cherryflip en Ritzberger me sierlijk en gracieus het bevroren water over.


Dit wens ik je van harte toe :ange:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: Nikkinda op december 23, 2018, 10:30:57 PM
Het was fantastisch om met mensen 'in het echt' te spreken over aantrekking, romantiek en dergelijke. Bedankt voor alle nieuwe inzichten! Ik denk dat het labetje aromantisch toch meer bij me past dan romantisch.
Dat is een waardevol inzicht Nikkinda  :klap: (en dan doel ik niet specifiek op romantisch of aromantisch, maar dat je hebt ontdekt wat bij je past)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Wat is dit toch een herkenbaar en fijn topic. Ik voel ook Nikkinda haar kwestie betreft romantiek, met of zonder a ervoor. Ik ben -door dit topic, door de gesprekken op de meeting, zelfs door Nikkinda haar inzichten voor zichzelf- ook erg gaan twijfelen of ikzelf eigenlijk wel romantisch onderlegd ben, of ik wel echt aantrekkingskracht ervaar en vooral wat (a)romantiek, aantrekkingskracht, gevoel in z'n algemeenheid nou precies is. Ik moet het antwoord daarop (nog) schuldig blijven. Voel ik iets, of dénk ik alleen maar dat ik iets voel, misschien omdat ik het zo graag zou willen voelen of omdat ik denk dat iets 'zo hoort te voelen'. Is mijn gevoel strikt gevoel, of is mijn gevoel gecamoufleerd denken?

Waar ik geregeld graag houvast heb -en mede vanuit die wens ook wel eens wat in de war raakte en de houvast (de draad) juist volledig kwijt raakte en was- daar heb ik die houvast nu maar expres even losgelaten. Want ik vind het nu wel (even) prima dat het in mij gonst en beukt en weerbarstig is. Want dat is het, als op een Waddeneiland, langs het strand bij stormachtige omstandigheden. Dat kan ik gaan vliegeren, maar ik kan de vlieger ook even laten voor wat het is en enkel gaan wandelen en de weersomstandigheden laten ontstuimen. Of dit alles nou wat aan dit topic(onderwerp) toevoegt en het delen waard is, vraag ik me ten zeerste af, maar toch plaats en deel ik zo mijn hersenspinsels hier maar wel. Zo op Tweede Kerstdag. Geen hohoho, just go with the flow.
:gek:

Ace89

@ Samoth Het is geen must om binnen een korte tijd jezelf volledig onderzocht en begrepen te hebben. Je kunt ook over-analyseren ? ;) rustig aan en zien wat op je afkomt kan heel verstandig zijn.

Wat mezelf betreft. Ik ben niet actief op zoek naar een partner, maar zou ook niet weten hoe ik 'partner material' van vriendschap kan onderscheiden. Ik ben wel iemand tegengekomen die ik esthetisch erg waardeer en ook de eerste indruk van zijn karakter is goed. Is dat genoeg grond om iemand te benaderen? WIL/durf ik die persoon ook te benaderen. Zo ja, hoe dan? Wat moet die persoon in vredesnaam met mij. Is leeftijd/afstand een belangrijke factor of niet, enz.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Samoth

Citaat van: Nikkinda op december 26, 2018, 02:44:41 PMIk ben niet actief op zoek naar een partner, maar zou ook niet weten hoe ik 'partner material' van vriendschap kan onderscheiden.

Daar ben ik ook best wel benieuwd naar, want dat weet ik ook niet. Misschien weet ik dat niet omdat ik (toch) wel aromantisch ben, meer in ieder geval dan ik tot voor kort zelf dacht. Of in ieder geval weet ik niet echt het verschil tussen (knusse) gezelligheid en romantiek. Als ik op een late zomeravond in mijn achtertuin zit, met fakkels aan en bij kaarslicht, dan zie en voel(de) ik bijvoorbeeld niet echt een verschil tussen alleen een boekje lezen, met mijn toenmalige vriendin/vrouw zijn, samen met een vriend of vriendin of met een groep.

Ook heb ik al meerdere keren van verschillende mensen (zowel mannen als vrouwen) te horen gekregen dat een kaartje of cadeautje dat ik zonder specifieke aanleiding stuurde of gaf, ze wat opgelaten deed voelen. Ik deed dat uit gewone (altruïstische) goedheid, zonder dat ik daar andere gevoelens aan koppelde dan dankbaarheid voor hun vriendschap (ik heb erg met een minderwaardigheidsgevoel te kampen gehad en vond het dus ook echt waardevol dat mensen toch met mij om bleven gaan, terwijl ik zo soms zelf niet eens meer met mijzelf om wilde gaan). En hoewel ik dat absoluut niet zo bedoelde, kunnen mensen het ervaren hebben alsof ik me toen op het 'romantische' pad waande. ?

Wél voel ik 'iets' als ik met een (voor mij) esthetisch mooie vrouw ben, maar daar komt geen enkel gevoel van seksualiteit bij kijken en van romantiek weet ik dat niet zo. Het is denk ik meer trots, dat iemand als ikzelf zo een mooi iemand naast me heb. En misschien is het wel dat ik 'iets' voel omdat ik diegene esthetisch mooi vind en ik dan nu eenmaal wat behoor te voelen, dus een soort aangeleerd voelen. Sowieso heb ik wel eens gedacht dat ik wat autistisch ben, dat ik niet echt voel vanuit een (intrinsiek) gevoel, maar meer voel als een aangeleerd/gemaakt voelen.

Citaat van: Nikkinda op december 26, 2018, 02:44:41 PMIk ben wel iemand tegengekomen die ik esthetisch erg waardeer en ook de eerste indruk van zijn karakter is goed. Is dat genoeg grond om iemand te benaderen? WIL/durf ik die persoon ook te benaderen. Zo ja, hoe dan? Wat moet die persoon in vredesnaam met mij. Is leeftijd/afstand een belangrijke factor of niet, enz.

Dit is heel erg persoonsgebonden. Ik durfde in mijn tienerjaren nooit enige assertiviteit te tonen en benaderde niemand, hoe mooi of lief ik iemand ook vond. Ik hield altijd wel (gevoelsmatig) afstand. Totdat een meisje assertief en toegankelijk werd naar mij toe en ik daardoor haast meeging in die 'beweging'. Zij werd mijn vriendin en uiteindelijk jaren later mijn vrouw. Ik ben van haar gaan houden omdat ze me aan het hart ging, maar eigenlijk zoals ik ook van mijn moeder/zusje/vriendinnen/nichtje houd. Een soort voelen+, doch altijd zonder seksuele aantrekkingskracht. Doordat er van beide kanten voelen+ was, heeft onze relatie zo lang kunnen blijven bestaan, doch is die uiteindelijk gebarsten omdat na haar voelen+ (uiteindelijk) ook een seksueel gevoel kwam, wat bij mij er nooit was, vanwege mijn aseksualiteit (waarvan ik toen nog geen weet had).

Zondag vroeg ik in het pannenkoekenhuis of jullie geloven in liefde op het eerste gezicht en zo ja, wat dat voor jullie dan is. Dat vroeg ik ook omdat ik mijn langste relatie waarover ik het net had niet vanaf het eerste moment mooi vond (van mij uit geen 'liefde op het eerste gezicht'), maar meer meedeed omdat iemand zowaar eens assertiviteit naar mij toe toonde. Gaandeweg is dat esthetisch mooi vinden wel gekomen. Het was mijn eerste liefdesrelatie en hoewel ik andere meisjes daarvoor wel eens meteen vanaf het eerste moment esthetisch mooi vond (net zoals actrices, sportsters, andere bekende vrouwen, maar eigenlijk ook films, schilderijen, beeldhouwwerken), dacht ik dat echte liefde zo werkte, zo 'hoorde' te groeien.

Na mijn scheiding heb ik echter ook dates gehad met vrouwen die ik wel al vanaf het eerste moment esthetisch erg mooi vond. Dat was in de hedendaagse tijd van Tinder en Happn en andere datingsapps. Online ben ik toch wel wat 'stoerder' dan offline, dus daarin durfde ik wel assertief en ondernemend te zijn. Maar nooit wilde ik fysiek meer dan knuffelen en samen een gezellige tijd hebben. Soms had ik wel eens het idee dat ik online wat té assertief en ondernemend was en daarmee juist afschrok. Met veel bleef er zeer nadrukkelijk fysieke afstand en bleef het ook bij één of soms twee dates. Omdat er soms toch niet echt een 'klik' was, vanuit welke kant dan ook, maar ook uit mijn aseksualiteit waarvan ik ook toen nog geen weet had. Aseksualiteit waarvan ik nu wel doordrongen ben dat het bij mij een geaardheid is en niet één of andere blokkade. Tegenwoordig heb ik geen datingsapps meer, omdat ik er toch vrees enkel vrouwen tegen te komen die zelfs in geval van een wederzijdse klik andere behoeftes hebben dan ik.

Met één date die ik erg mooi vond, werd het echter wel fysieker, maar tot mijn grens en misschien zelfs (zo achteraf bekeken) wel wat verder dan mijn grens, al kende ik die toen nog niet zo. Maar wel vér voor waar zij haar grens had liggen. Aseksueel persoon (ikke) vs. seksueel persoon (die date).

Dat is mijn manier van mijn eigen grens 'bepalen' geweest, via ondervinden. Voor mijzelf weet ik nu waar mijn grens ligt. Anderen zullen nog wel verder gaan in ondervinden en uitproberen waar hun grens precies ligt. Nog weer anderen zullen juist (veel) terughoudender zijn en (ver) voor hun grens al bepalen dat ze niet helemaal tot de (vermoedelijke) grens willen gaan. En nóg weer anderen weten gevoelsmatig meteen al wel precies waar hun grens ligt en exact tot waar ze willen gaan. Volgens mij is op de vraag wanneer, wat en hoe je iemand benadert geen éénduidig antwoord te geven, omdat het voor iedereen anders is. Jij bepaalt uiteindelijk jouw grens betreft toe/benadering, voorkeur, durf, leeftijd en afstand. En die grens zal voor jou misschien zelfs wel per persoon die je tegenkomt anders liggen.

Begrijp ik het goed, Nikkinda, dat je nú 'iets' voelt voor iemand, wat en hoe dat 'iets' dan ook moge zijn? Als ik je advies mag geven; laat het maar een beetje over je heen komen als stromend water uit de douche. Geniet er maar gerust van. Onderzoek het spelenderwijs wat. En wat moet die persoon met jou? Joh, je komt slim, open en eerlijk over, met een flinke dosis zelfkennis uit zelfanalytisch vermogen en je bent ook nog eens een leuke verschijning om te zien. Echter zei een wijze jonge vrouw mij ooit; "Je kunt ook over-analyseren ;) rustig aan en zien wat op je afkomt kan heel verstandig zijn".

Ace89

Citaat van: Samoth op december 26, 2018, 07:26:03 PM
rustig aan en zien wat op je afkomt kan heel verstandig zijn".


Het punt is dat meneer niet op mij afkomt, en ik speel met de gedachte of ik wel of niet op hem af wil. Het heeft geen haast  :)
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Bubble

#25
 

Citeer
Het punt is dat meneer niet op mij afkomt, en ik speel met de gedachte of ik wel of niet op hem af wil. Het heeft geen haast  :)

Tja, en nu ben ik gewoon heel nieuwsgierig hoe dit verder gaat lopen, Nikkinda. Dus zal ik ook geduld moeten hebben ;D
Anders goed is ook goed

Ace89

Citaat van: Bubble op december 28, 2018, 06:49:23 PM

Tja, en nu ben ik gewoon heel nieuwsgierig hoe dit verder gaat lopen, Nikkinda. Dus zal ik ook geduld moeten hebben ;D

Mij kennende gaat er helemaal niets gebeuren  :schater:
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Bubble

Citeer
Mij kennende gaat er helemaal niets gebeuren?  :schater:

Ja, jeetje zeg! Kun je jezelf niet een keertje verrassen dan?  :rollol:
Anders goed is ook goed

Ace89

Zo langzamerhand wordt steeds meer duidelijk wat aromantiek voor mij betekent en hoe ik daar idealiter invulling aan zou willen geven. Het heeft rust gegeven en wat oude pijnplekken met begrip en acceptatie toegedekt. Dingen waar ik me eerst soms druk over maakte kan ik nu gewoon lekker loslaten  :cheerleader:
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler