Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Red mij niet

Gestart door Samoth, december 29, 2018, 11:30:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samoth

Wat heb ik lang een gevoel van ontreddering gehad. Aseksualiteit heeft daar enorm in bijgedragen. Want aseksualiteit is bij mij een geaardheid, dus ik heb het altijd gehad. Doch pas sinds enkele maanden weet ik dat en sinds nog korter besef, voel en erken ik dat nu ook. En het is niet fout man, het is zelfs prima dat het er is, zéker nu ik ook daadwerkelijk weet en besef dat het er is. Daardoor is werkelijk een enorme last van mijn schouders gevallen. Het maakte het ook véél makkelijker verder onderzoeken. In woorden is niet echt uit te leggen hoe fijn dat voelt. Ik heb me dus lang ontredderd gevoeld, helemaal na mijn scheiding. Ontreddering als een soort van afhankelijkheid maakte zich van mij meester, alsof iemand mij moest redden. Want alleen kon ik het niet en zou ik het niet redden. Maar anderen konden mij niet redden, hoe graag ze ook wilden en hoe lief ze ook probeerden. Sterker nog; veelal raakte ik door goedbedoelde hulp en adviezen juist extra in de knoop. Ik heb altijd het nummer 'Red mij niet' van Maarten van Roozendaal mooi gevonden, maar ik snapte nooit zo waarom, want het is ver van de muziek waar ik 'normaal' zo van houd. Nu besef ik me dat zijn lied heel veel over mij zegt. Ik dacht dat ik gered wilde worden, dat ik redding nodig had, maar dat had ik helemaal niet, of niet precies, niet door anderen. Ik had 'slechts' mezelf nodig, ikzelf was wie mij kon 'redden', niet anderen. Red mij niet, ik red mezelf wel (zelfs als ikzelf denk van niet). Ik deel 'm hier omdat het nummer voor mij een enorme waarde heeft en het nummer vast en zeker ook wel op anderen dan Maarten van Rozendaal en mijzelf slaat.

CiteerMaarten van Rozendaal - Red mij niet

Leg een steen onder je kussen
Brand voor mijn part een kaars
Slacht een lam
Maar red mij niet
Zet een rare muts op
Duw briefjes in een muur
Voorspel de toekomst
Maar red mij niet

Laat je baard staan
Ach man laat je baard staan
Maar red mij niet
Trek een jurk aan
Ach man trek een mooie paarse jurk aan
Maar red mij niet

Restoreer je kerk
Stuur je kinderen ten oorlog
Lees handen tot je blind bent
Maar red mij niet
Slik vitamine tegen kanker
Was je handen in vuur
Versier je voorhoofd met een stip
Maar red mij niet

Jou hemel is voor mij de hel
Een hemel met jou is de hel voor mij

Richt je billen naar het westen
Zeg dagen lang hetzelfde woord
Laat je bevrijden door een ufo
Maar red mij niet

Loop met fakkels door de straten
Zeg dat het lukt als je maar wilt
Ga op je knieí«n tot ze blauw zien
Maar red mij niet.

Laat mij in mijn zeven sloten
Laat mij de draad volslagen kwijt
Aan gezelligheid ten onder
richting eindeloze tijd
uit volle borst op weg naar nergens
zonder reden zonder doel
met mijn zeden en mij zonden
en mijn angstig voorgevoel
laat mij mijn kont tegen de krib
laat mij dit goddeloze lied
heb jij je handen maar ten hemel waar
12x Maar red mij niet

Red mij niet

https://www.youtube.com/watch?v=6TgZJCh8l9Y

AceVentura

Wat een mooi liedje Samoth, het staat zelfs op plaats 1696 in de Top200.

Ik herken ook veel in je verhaal, ook ik kan regelmatig geraakt worden door muziek die normaal gesproken niet in mijn voorkeur ligt. De meest recente daarvan was "Love, Serve & Remember" van John Astin. In eerste instantie kwam dat puur door de muziek zelf, later ben ik de tekst veel meer gaan waarderen. Want is dat niet waar het uiteindelijk allemaal om gaat? Elkaar liefhebben, elkaar helpen, en samen herinneringen levend houden?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

O, wat mooi!

Het laatste stuk ('laat mij in mijn zeven sloten') heb ik met kippevel gelezen. Vrijwel elke regel herken ik.

Ik ga dit stukje uit mijn hoofd leren.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Samoth

Precies ook vanaf daar vind ik het extra speciaal en op mij van toepassing. Af en toe zet ik 'm ook even aan, spoel naar dat stukje door en luister en knik dan bevestigend en vol herkenning.

Atlantis

Mooi Samoth. Vooral het laatste couplet inderdaad  :duim-omhoog:
I solemnly swear that I am up to no good...

Edewecht

Citaat van: Edewecht op december 29, 2018, 01:08:05 PM

Het laatste stuk ('laat mij in mijn zeven sloten') heb ik met kippevel gelezen. Vrijwel elke regel herken ik.


Sterker nog. Ik ben net terug van een meerdaagse workshop Mannenwerk (www.mannenwerk.nl)
en de zin "laat mij in mijn zeven sloten" heb ik daar op een gegeven moment hardop uitgesproken. En toen kwamen de tranen.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Heel mooi Edewecht  :knuffel:

Een van mijn trainers noemde tranen altijd groeiparels, ik hoop dat jij ze ook zo ervaren hebt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ace89

Citaat van: Edewecht op januari 01, 2019, 05:26:52 PM
Citaat van: Edewecht op december 29, 2018, 01:08:05 PM

Het laatste stuk ('laat mij in mijn zeven sloten') heb ik met kippevel gelezen. Vrijwel elke regel herken ik.


Sterker nog. Ik ben net terug van een meerdaagse workshop Mannenwerk (www.mannenwerk.nl)
en de zin "laat mij in mijn zeven sloten" heb ik daar op een gegeven moment hardop uitgesproken. En toen kwamen de tranen.

Het is een prachtige uitspraak die heel diep binnen kan komen. Wat ik verder wil zeggen kan ik eigenlijk niet in woorden vatten  :knuffel:
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Edewecht

#8
Citaat van: AceVentura op januari 01, 2019, 07:05:55 PM

Een van mijn trainers noemde tranen altijd groeiparels, ik hoop dat jij ze ook zo ervaren hebt.


O absoluut. Maak je geen zorgen.

Citaat van: Nikkinda op januari 01, 2019, 07:22:42 PM

Wat ik verder wil zeggen kan ik eigenlijk niet in woorden vatten :knuffel:


Hoeft ook niet. :knuffel:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Samoth

Wow Edewecht, tranen zijn krachtig en prachtig. Hoezeer 'de maatschappij' ons haast doet geloven dat dit niet het geval is. Want een dokter die met betraande ogen een slechtnieuwsgesprek geeft, een nieuwslezer die met trillende stem het aantal slachtoffers van een ramp opnoemt en een dierenarts die het er zienderogen moeilijk mee heeft als hij een huisdier een laatste spuitje geeft, dat 'hoort' allemaal niet. Tranen lijken niet professioneel, sterk en koel te zijn en dus rust op tranen haast een taboe, althans; zo ervaar ik het vaak. Maar dat is misschien wel meer een zelfstigma en eigen blokkade die me geregeld ver houdt van huilen, terwijl ik het zo immer en zo graag zou willen kunnen. Niet klagen maar dragen (Nait soez'n moar deurbroez'n) was het motto dat mij (als kind) is geleerd. Hopelijk heb je je tranen als een waardevol iets kunnen ervaren, Edewecht. Als ik het zo lees, heb ik wel dat idee. In dat geval; top!
:highfive1:

Atlantis

Soms is het zo heerlijk om even lekker te kunnen janken.... Ik durf het alleen niet in het openbaar. Komt hoogstwaarschijnlijk ook door de opvoeding
I solemnly swear that I am up to no good...

Edewecht

Citaat van: Samoth op januari 02, 2019, 03:16:44 PM

Hopelijk heb je je tranen als een waardevol iets kunnen ervaren, Edewecht. Als ik het zo lees, heb ik wel dat idee.


Gelukkig, gelukkig, gelukkig heb ik de afgelopen 10 jaar steeds meer mogen ondervinden hoe fijn het is om je tranen te laten. En dat is niet alleen verdriet. Het kan ontroering zijn, opluchting, blijdschap, of ... weet ik veel ... iets dat geraakt wordt, en je hoeft het op dat moment niet te benoemen of verklaren. 'Leven' is het wel! Vaak is het iets heel dieps, buiten je hoofd om. En wij mannen doen al meeerrr dan genoeg met ons hoofd.

Ik wens dit :ontroerd: iedereen toe!
:-* :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bubble

mooi om te lezen hoe deze tekst ook anderen raakt. ik kan het zelf niet in woorden vatten.
Anders goed is ook goed

Monique66

Citaat van: Edewecht op januari 03, 2019, 06:46:26 AM
Citaat van: Samoth op januari 02, 2019, 03:16:44 PMHopelijk heb je je tranen als een waardevol iets kunnen ervaren, Edewecht. Als ik het zo lees, heb ik wel dat idee.


Gelukkig, gelukkig, gelukkig heb ik de afgelopen 10 jaar steeds meer mogen ondervinden hoe fijn het is om je tranen te laten. En dat is niet alleen verdriet. Het kan ontroering zijn, opluchting, blijdschap, of ... weet ik veel ... iets dat geraakt wordt, en je hoeft het op dat moment niet te benoemen of verklaren. 'Leven' is het wel! Vaak is het iets heel dieps, buiten je hoofd om. En wij mannen doen al meeerrr dan genoeg met ons hoofd.

Ik wens dit :ontroerd: iedereen toe!
 :-* :D
Ik jank als ik (zo als nu ) ziek ben en medelijden met mezelf heb,
Ik jank als ik super blij ben met die kleine attentie uit onverwachte hoek,
Ik jank als ik een ander met tranen in de ogen iets hoor vertellen (goed of slecht)
Ik jank bij een mooie film, documentaire of gewoon als iemand die het kan gebruiken een grote geldprijs wint......
Maar het hardste heb ik gejankt op het moment dat ik het stuk over asexualiteit in het AD las en bij mij de wereld open ging.....
Lekker blijven janken mensen, het geeft ruimte
I've got the right to be wrong van  Joss Stone als lijflied maar ook,
Soms is het beter niets te zeggen en alleen te lachen als lijfspreuk

AceVentura

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler