Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Vereenzelviging met (fictieve) personages

Gestart door Samoth, december 30, 2018, 11:13:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samoth

Hebben jullie een (fictief) personage uit een film, serie, boek of iets dergelijks waarmee jullie je wel wat vereenzelvigen? En dan bedoel ik niet een personage waarmee je dat zou willen (een superheld met wat voor krachten dan ook ofzo), maar iemand waarmee je haast een innerlijke band voelt?

Zelf heb ik dat met meerdere personages (gehad), maar één toch wel extra. Ik zal ter illustratie en hopelijke inspiratie zelf beginnen met wat personages bij wie ik zo'n soort vereenzelviging voelde. Eerst was er op jonge leeftijd het draakje Zwelgje uit de film 'Als je begrijpt wat ik bedoel'. Die vanuit een lief, schattig, klein draakje tot een bozig, grotesk, vuurspuwend monster groeide als hij zich angstig, onbegrepen of boos voelde. Als late tiener (en toen ik het boek als gescheiden dertiger opnieuw las) had ik zoiets met Holden Cauldfield, een personage uit het boek 'Catcher of the Rye', vanwege zijn haast zelfdestructieve gedragingen, maar voortkomend uit onbegrip voor zoveel in het leven en op de wereld. Ook 'The Dude' uit de film 'The Big Lebowski' was iemand bij wie ik wel verbanden naar mezelf zag, in zijn wat stoïcijnse ogenschijnlijk soms ongeïnteresseerde hippie-achtige houding. Redelijk recent voelde ik me met Poussey Washington uit de serie 'Orange is the New Black' erg verbonden, omdat ik wel wat herkenning ervoer in haar (soms) onbuigzaamheid die nog wel eens leidde tot afgesloten en eenzaam zijn.

Maar het personage in wie ik al met al het meeste herkenning zag (en zie), is Theon Greyjoy uit de serie 'Game of Thrones'. Hij oogde -zeker gaandeweg de serie- wat egoïstisch, sullig, zelfs laf, maar voor mijn gevoel vond en voelde hij zelf dat hij niet goed genoeg was, een moeilijk en onderdanig leven 'verdiende' uit een wat verstokte, belemmerende gedachte dat hij niet gered behoorde te worden omdat hij vond dat 'straf' door 'fouten' uit het verleden terecht was. Althans; dat is mijn zienswijze en visie, mogelijk wat gekleurd omdat ik zelf het leven ook lang zo ervaren heb dat ik narigheid over mezelf afgeroepen had en het 'verdiende'.

Wie is voor jullie zo'n personage of personages en vooral; waarom?

Atlantis

Allereerst kijk ik nooit tv, dus ook geen series. Als ik naar de bioscoop ga, ga ik vooral naar Harry Potter films of Fantastic Beasts en voorheen ook Lord of the Rings. Wat ik daar mooi aan vind is wel de liefde die getoond wordt tussen mensen onderling, maar hieperdepiep hoera, geen seks.
Eigenlijk lees ik vooral veel boeken en dan met name fantasy. De personages waarin ik me daar het meest kan vinden zijn de elfen. Zij leven langer en relaties zijn vooral gebasserd op emotionele intimiteit en betrokkenheid. Een diepere verbondenheid dan seks kan geven. Zo gaan zij daar in de boeken ook mee om. In de films van Lord of the Rings zie je dat ook weer terug. Een soort van serene houding. En een soort van neerkijken op de dierlijke seksuele lusten bij "gewone" mensen. Ik weet niet of ik dit nu goed verwoord, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
I solemnly swear that I am up to no good...

Eruviru

Ik durf al wel eens zoeken naar een personage waar ik mezelf in zie als ik iets lees of naar iets kijk. Van vroeger herinner ik me nog goed Nico uit de Percy Jackson reeks omdat ik ook moeite had met mezelf graag te zien en te geloven dat mijn vrienden er echt voor mij waren en ik heb samen met hem het proces van zelfaanvaarding kunnen doorlopen en daar ben ik die reeks eeuwig dankbaar voor. Luna Lovegood van Harry Potter was ook iemand in wie ik mezelf echt zag, omdat ik ook net als haar gewoon mijn unieke zelf wil zijn. Tot op vandaag nog vind ik het mooiste compliment dat ik ooit kreeg toen iemand tegen me zei dat ze er bewondering voor had dat ik in alles wat ik deed ook echt mezelf bleef. In Lord of the Rings zag ik mezelf vooral terug in Gimli omdat hij altijd eerlijk en rechtuit is en zich altijd 100% gaf bij wat hij deed en hij was grappig en ik vind mezelf ook best wel grappig. Ik weet ook niet goed hoe ik iets anders dan rechtuit moet zijn, en dat loopt niet altijd op rolletjes, maar Gimli lijkt me een prachtig voorbeeld van hoe het iets goeds kan zijn.
Er zijn er eindeloos veel meer, ik lees nogal veel, maar die drie zijn van uit mijn jeugd (ok ik ben nog maar 25, maar ze zijn al lang bij me bedoel ik). Soms vraag ik me af ik mezelf in hen zie of dat ik ben wie ik ben omdat ik hen zo jong ben tegen gekomen. Ik vind het altijd leuk als ik opnieuw zo'n personage mag vinden, het is altijd zo'n tof gevoel. Al zie ik niet altijd mijn mooiste kanten in die personages, ik kan ernaar kijken en zeggen 'ok dat personage en ik, wij doen dat alle twee heel goed' of 'dit is moeilijk, maar dat personage en ik, wij gaan daar samen mee omgaan' en dat kan helpen.

Samoth

Oh Korenwolf, wat fijn. En wat prachtig. Precies een reactie en verhaal als waarop ik hoopte toen ik dit topic opende. Heel tof om te lezen dat zulke personages je ook echt geholpen hebben, een steun bleken en soms een spiegel waren. En ook wel bemoedigend dat ik niet helemaal een eenling ben die zich aan (zulke) personages kan vasthouden en optrekken.

AceVentura

Vereenzelvigen zou ik het niet willen noemen, maar ik had wel erg veel herkenning bij Sheldon uit The Big Bang Theory: Nerd, vaak niet begrepen door m'n omgeving, hij gedroeg zich in de eerste seizoenen redelijk aseksueel ...
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Atlantis

Jammer hè  Fairy. Dan blijven we gewoon maar dromen van die andere wereld en wezens.... Én boeken blijven lezen  ;)
I solemnly swear that I am up to no good...

Briggy

Elsa uit Frozen. Daarom hoop ik heel erg dat ze haar in Frozen 2 officieel aseksueel maken als canon. *Duimt*
12-1-2015 <3 MarkA

Ace89

Ik herken mezelf soms in bepaalde karaktertrekken, gedachten of gedragingen van karakters, maar vereenzelvig me toch niet volledig met die persoon. Ik maak mijn eigen karakters voor mezelf, denk ik.

Voor de dromers onder ons een gedicht van Duirwaigh Gallery (Angi Sullens)

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=f4CG18FPCj0
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Ace89

Ik ben nu een boek aan het lezen waarin een personage voorkomt dat geen interesse heeft in sex en niet snapt wat de opheft er nu over is. Dat is heel herkenbaar. Helaas is het verder een enorme *piep*  :schater:
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Marsumarsu

TODD CHAVEZ! (uit bojack horseman)
Lang vóór zijn ontdekking aseksueel te zijn (wat natuurlijk wel een verbindende factor is: heey, een personage dat óók niet snapt wat er nou zo boeiend aan seks is) zag ik mezelf al heel sterk in hem terug qua persoonlijkheid, dat enthousiasme van hem, dat onbevangene, dat creatieve, dat opgewekte, dat.. nou ja, het is niet zo makkelijk in woorden uit te drukken merk ik wel! Maar ik heb nog nooit in welk boek, film of serie dan ook een personage gezien waar ik me zo mee vereenzelvig.

Celesta

#10
veranderd