Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Online veiligheid voor LHBT'ers

Gestart door AceVentura, april 10, 2019, 11:54:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Onlangs kreeg ik een tip die ik graag met jullie wil delen.
Het betreft een artikel over online veiligheid voor LHBT'ers. Het leuke is dat ook aseksualiteit hier in voor komt :cheerleader: Wat minder leuk is is dat "we" ons het minst veilig voelen online.

Dit is het hele artikel:
https://nl.vpnmentor.com/blog/de-meeste-lgbtq-worden-gecyberpest-hier-is-hoe-je-online-veilig-blijft

Ik herken dat gevoel van onveiligheid niet, in ieder geval niet in relatie tot mijn aseksualiteit. Hoe ervaren jullie dat?

Groetjes,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik herken het wel. Toen ik nog actief was op datingsites en ik kwam uit voor mijn aseksualiteit, kreeg ik soms nare commentaren. Hoewel niet letterlijk in mijn profiel stond dat ik aseksueel ben, kreeg ik ook een paar keer heel gefrustreerde berichten. Zo van: Ik kom net al uit een relatie met een ijskoud wijf, denk je dat ik met JOU in zee zou gaan? En meer van dat soort fraais. Verder heb je bepaalde mannen die zich gaan misdragen als je het woord aseksualiteit nzien. Dan gaan ze je juist seksueel benaderen of beweren dat ik de juiste nog niet heb ontmoet en dat zij me wel even kunnen genezen met hun mannelijk aanhangsel dat zelfs ik niet zou kunnen weigeren.
Maar goed, dat is op datingsites en dat is in mijn ogen sowieso een heel vreemde wereld. Hoe dan ook, wel een deel van internet en inderdaad, daar heb ik me onprettig bij gevoeld.

Ook heb ik wel eens (anoniem) gereageerd op artikelen rondom aseksualiteit en daar kreeg ik ook van die waardeloze internetreacties op. Dat ik frigide ben, gestoord, waarschijnlijk toch te lelijk. Dat had ik zien aankomen, dus daar was in niet beroerd van. Ik vond dat ook veel minder persoonlijk dan reacties op een datingprofiel. Maar ja, dat gebeurt dus.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tixie

Ik neem sowieso al niet veel risico's online, de meeste profielen van mij zijn ook afgeschermd en op twitter en tumblr blijf je toch voornamelijk in je eigen sociale bubbel dankzij allerlei algoritme's. Daar komt ook nog bij kijken dat ik niet heel veel volgers heb en ik bijna nooit ergens op reageer.
Qua datingapps zet ik het tegenwoordig ook heel duidelijk in mijn profiel. Dan heb je alsnog mensen die misschien je bio niet lezen en je plotseling ghosten na een paar gesprekken (of gewoon meteen un-matchen), maar kan natuurlijk ook andere redenen hebben.
Ik denk dat ik me dan toch het meest onveilig voel als lesbienne dan als aseksueel. Maar dat zal dan weer afhangen van welke context enz, en misschien verandert dat nog wel. Ik ben buiten datingapps ook niet echt open over mijn aseksualiteit online (behalve tumblr maar dat is dan toch al anoniem en dat is ook zo'n beetje het Walhalla voor queers)
sick of the kissing cult

Edewecht

Ik sta open (en net niet bloot) op dit forum en er staan een aantal lhbt-liedjes van me op youtube, gewoon onder mijn naam. Moet mijn antwoord nog duidelijker? :D

Wellicht maakt het verschil dat ik geen vrouw ben, dus niet hoef te voldoen aan dwingende, dwangmatige, obsessieve 'verwachtingen' van seksuele mannen.
En wat ook helpt: ik heb niets te verliezen. Heb geen status, hoge baan, carrière of lopende sollicitaties, en ga als eenling toch wel m'n eigen gang.
En wat ook helpt: ik doe verder niet aan social media. Ik denk dat vooral daar het grenzeloze verlies aan privacy plaatsvindt. Dáár zou ik me misschien wel onveilig voelen... geen idee.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Mijn social media is afgeschermd (op een paar berichtjes die ik openbaar heb staan) en ik heb maar een handjevol contacten op mijn facebook, waar ik eigenlijk nooit over echt persoonlijke dingen praat. Mijn poesje staat er veelvuldig op, het miauwbeest wel te verstaan. :) Ik heb er open gelaten of ik al dan niet een relatie heb en gebruik het zeker niet als datingmethode.
Dus op social media heb ik er verder gene last van.

Ik heb geen idee hoe vrouwen reageren op aseksuele mannen, maar een paar mannen zien het als een soort rode lap op een stier. Ik heb dat toen ik een jaar of 20 was ook eens meegemaakt toen ik werd lastiggevallen in de trein. Een man hield zijn handen niet thuis en vond het volkomen raar dat ik daar niet blij van werd. Ik loog toen: Ik ben lesbisch! Met als naïeve gedachte dat hij dan wel zou snappen dat ik hem niet hoefde. Maar in plaats daarvan werd hij razend. Serieus. dat soort mensen is er. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Somebody someome

enige waar ik met mijn aceness bezig ben is op besloten Facebook pagina's ( dus veilig ) en soms met m'n niet hetero vrienden en hier op aven dan en heel af en toe komt het ter sprake als ik met familie samen ben. Scheelt dat ik niet aan daten doe of op tinder oid zit. ? Dus Im save ? :)

voel mij dus niet veilig genoeg om het open en bloot op facebook te zetten in m'n profiel ofzo.

joel.

Ik ben zelf heel open over mijzelf, maar ik zet nooit wat op social media, dat gebruik ik namelijk eigenlijk bijna alleen maar om met mensen af te spreken (vooral watsapp).
Zelf heb ik ook nog nooit negatieve reacties gehad over mijn Asexualiteit (wel verbaaste reacties), en van mij mag ook best iedereen weten waar ik woon, (wat kunnen mensen uberhoud met die info)
Ik voel mij niet meer of minder veilig door mijn Asexualiteit.

Bubble

Vind het altijd lastig om op een dergelijk onderzoek te reageren. Nog geen 700 personen wereldwijd is ook nauwelijks representatief te noemen. En als je dan  bijvoorbeeld in totaal 6 aces hebt waarvan er 4 zich onveilig gevoeld hebben.. tja.. Maar ja, dat is mijn bezwaar met veel onderzoeken: Als ik de parameters niet ken, vind ik het lastig oordelen hoe betrouwbaar het is
Anders goed is ook goed

AceVentura

Bedankt voor alle reacties.

Ik kan me voorstellen dat het gebruik van dating sites/apps en social media wel veel uit kan maken in hoe veilig je je voelt. Als ik zo verhalen hier op het forum lees kan daar nog wel eens wat mis gaan. Dat zou ook verklaren waarom ik het niet herken ::)

@Bubble: Het zal uiteraard niet het meest wetenschappelijk verantwoorde onderzoek zijn. Aan het eind van de pagina kan je wel wat getallen terugvinden waar het verhaal op gebaseerd is:
https://nl.vpnmentor.com/blog/de-meeste-lgbtq-worden-gecyberpest-hier-is-hoe-je-online-veilig-blijft/#1
Blijkbaar hebben 37 aseksuelen een score tussen 1(onveilig) en 5(zeer veilig) gegeven. Waar ze in die score zelf de knip tussen veilig/onveilig hebben gelegd staat er niet bij.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Boeiend topic en onderwerp. Het gaat dan nu over veiligheid online, maar online en offline hebben enorm veel verbinding. Veiligheid en openheid zowel online als offline zijn enorm met elkaar vervlochten. Zeker als je onder je eigen naam online actief bent. Ik gebruik dagelijks Twitter (ik ben een actualiteiten- en nieuwsfreak die graag op de hoogte is van wat er in de wereld gaande is) en WhatsApp (vooral om in contact te blijven met vrienden over ver en om afspraken te maken/verifiëren). Daarnaast heb ik wel Facebook (gesloten/afgeschermd, vooral als agenda en reminder voor aanstaande evenementen en concerten) en Instagram (open, alleen foto's van mijn hond), maar allebei die accounts zijn danig vervallen. Allemaal onder mijn eigen volledige naam, of initialen van mijn (voor)naam. Dit forum is het enige waar ik onder een andere naam dan mijn eigen actief ben. Voortkomend uit terughoudendheid en onzekerheid. Zelfs bij meetings heb ik me met mijn tweede naam voorgesteld; Thomas (omgedraaid Samoth). Buiten dit forum noemt echter niemand mij ooit zo. Of die terughoudendheid en onzekerheid te maken hebben met veiligheid, weet ik zo net nog niet.

Toevallig dacht ik laatst nog aan mijn terughoudendheid of gebrek aan openheid betreft (mijn) aseksualiteit toen ik in een (supporters)kroeg stond na een voetbalwedstrijd. Daar ben ik voor en na iedere thuiswedstrijd van FC Groningen met mede-supporters, (kroegen)maatjes en enkele vrienden voor het leven. Vrienden voor het leven die ik toch nog niets verteld heb over mijn aseksualiteit. Terwijl ik het sommige familie/vrienden die ook dicht bij me staan maar die nooit in die kroeg komen wel heb verteld. Waarom mijn terughoudendheid betreft aseksualiteit dan naar die goede voetbalvrienden?

Is het de 'machocultuur' binnen voetbal en het supporterswereldje die me 'onveilig' doet voelen? Is het mijn eigen gebrek aan (zelf)vertrouwen? Is het vermijden uit angst op reacties en ben ik bang dat als ik het eenmaal aan één voetbalkameraad verteld heb het als een olievlek zal verspreiden? Al die redenen zullen ermee te maken hebben dat ik betreft aseksualiteit erg gesloten ben. Maar wat het bij mij vooral is, is omdat ik voor mijzelf nog zoveel onduidelijkheid betreft (mijn) aseksualiteit heb.

Waarschijnlijk heb ik zelf toch nog steeds de hoop dat mijn aseksualiteit 'verdwijnt', dat het een fase is, een angst of wat voor horde dan ook. Dat het 'te verhelpen' is als ik een partner vind bij wie ik geheel open kan zijn over mijn (a)seksualiteit en die dat ook naar mij is. Heeft (on)veiligheid en de kans om ermee geconfronteerd te worden misschien wel iets mee te maken, maar het is niet dé reden van mijn terughoudendheid.

Op dit forum en in de LHBTI+ gemeenschap is aseksualiteit wel gekend, maar aseksualiteit is daar buiten nog veelal onbekend en/of onbesproken. Ik ben vooral op Twitter (onder mijn eigen voor- en achternaam) best wel open over mijn psychische klachten en NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel). Vooral omdat het zo onzichtbaar is en ik me er (mede daardoor) best geregeld onbegrepen en niet erkend door voel. Om me heen hoor ik van anderen met psychische klachten en NAH hetzelfde euvel van onbegrip. Mede vanuit een gebrek aan kennis en bekendheid. Maar met depressie, psychische klachten en hersenletsel ben ikzelf -helemaal na mijn hersenbloeding van 2,5 jaar terug- al jaren bezig. Van hersenletsel en van daaruit mijn gebreken en kwetsbaarheden weet ik zo dat het een permanent onderdeel van me is, hoe goed ik het ook kan camoufleren en ermee zoveel mogelijk 'normaal' kan functioneren. Betreft mijn eigen aseksualiteit heb ik die 'zekerheid' (nog) niet. Daarin zal ik vast niet de enige zijn, zo lees ik ook geregeld op dit forum. Ik denk wel dat aseksualiteit mede daardoor nog wat onbekend is. En onbekend maakt nogal eens onbemind. Hetgeen weer bijdraagt aan een gevoel van onveiligheid. Ik hoop en verwacht dat het gevoel van onveiligheid wel wat verdwijnt eer aseksualiteit meer algemene bekendheid en uiteindelijk ook acceptatie heeft.

kim10

Hoi allemaal. Ik doe niets online , behalve hier dan. Met datingsites heb ik helemaal niets . Ik voel me niet onveilig maar ik zoek bepaalde situaties beslist niet op. Verder ben ik van dergelijke onderzoeken ook nooit onder de indruk. Zie bijdrage Bubble.