Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Artikel in de Volkskrant

Gestart door Jovi_Hobbes, november 18, 2006, 04:36:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jovi_Hobbes

In de Volkskrant van vandaag staat een uitgebreid artikel over het fenomeen dat mensen tegenwoordig steeds minder seks met elkaar hebben. Er worden hier veel mogelijke oorzaken genoemd met name Internet) en er wordt ook kort ingegaan op problemen die mogelijk een oorzaak zijn voor het niet of weinig hebben van seks. Het grote gebrek aan dit artikel is dat er met geen woord over aseksualiteit wordt gesproken, dus leek het mij een goed idee om een reactie naar de Volkskrant te sturen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of reacties altijd geplaatst worden in de krant, maar het kan zeker geen kwaad om ze (nog eens!) op het bestaan van aseksualiteit te wijzen.
Op de site staat een zeer verkorte versie van het artikel: http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article370055.ece/Minder_samen_seks%2C_meer_solo_of_op_het_web

Naast het niet noemen van aseksualiteit stoorde het volgende stukje mij het meest: Seksuele stoornissen zijn er ook, en wel bij een op de vijf vrouwen en een op de zes mannen. Vooral jongere of hoger opgeleide vrouwen, en vrouwen met seksueel geweld-ervaringen hebben vaker aversie, pijn of opwindings- en orgasmeproblemen. Mannen ? vooral oudere ? hebben vaker last van een voortijdig orgasme.
Alsof alleen vrouwen wel eens geen zin in seks hebben  >:(

Maar goed, ik heb mij op een reactie gestort en wil daar ten eerste graag jullie mening over horen (ik zal het zondag opsturen) en ten tweede liep ik tegen het probleem van ons tijdelijke adres aan. Ik heb nu beide adressen genoemd, maar als iemand een beter idee heeft, dan is dat zeer welkom...

Ik wil graag reageren op het artikel ?Seks wordt een beetje eenzaam? van zaterdag 18 november. Allereerst wil ik zeggen dat ik het erg goed vind dat er aandacht wordt besteed aan het niet of weinig hebben van seks. Een onderwerp waar tegenwoordig een groter taboe op lijkt te rusten dan op seks in het algemeen. In het artikel wordt aangegeven dat er vele verschillende redenen bestaan waarom mensen tegenwoordig minder of geen seks hebben. Wat ik heb gemist in het hele verhaal is het bestaan van aseksualiteit. Iemand die aseksueel is voelt zich niet seksueel aangetrokken tot anderen, wat in het kort betekent dat een aseksueel geen behoefte heeft aan seks en dat ook nooit heeft gehad. Aseksuelen kunnen wel seks hebben, want lichamelijk is er niets mis, alleen de behoefte aan seks ontbreekt volledig.
In het artikel wordt de indruk gewekt dat met name vrouwen geen zin in seks hebben en dat problemen bij mannen op andere gebieden liggen. Dit is een beeld dat volgens mij onjuist is. Naar schatting is ongeveer 1% van de wereldbevolking aseksueel en dit betreft zowel mannen als vrouwen. Sinds een jaar bestaat er een Nederlandstalig forum over aseksualiteit (AVEN- Aseksueel Voorlichitngs- en Eucatie Netwerk) waar zowel mannelijk als vrouwelijke aseksuelen aan deelnemen. Op dit forum is overigens ook meer informatie over aseksualiteit te vinden. Het is te bereiken via het tijdelijke adres http://firli.studentenweb.org/aven/ (en hopelijk binnenkort weer via het officiƫle adres: www.asexuality.org/du)

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Sismo

Goed gespot, Jovi! Je reactie lijkt me prima!  :klap:
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Ik vind het een heel mooie reactie! Supergoed verwoord!  :cake: en  :knuffel:
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

pinky


Tempesta

Heel heldere tekst, chapeau Jovi ;D.

petra1963

Heldere tekst, Jovi ! Alleen een detail: het bijzinnetje 'en dat ook nooit hebben gehad'. Het woordje 'dat' kan voor de snelle en onoplettende lezers op de sex slaan, en niet, zoals waarschijnlijk bedoeld, op de behoefte aan sex. Ik weet zo snel niet hoe je het anders kunt verwoorden, maar wilde er wel even aandacht voor vragen. Laat ze het bij de Volkskrant maar weten !  :klap:
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Jovi_Hobbes

Goed gezien Peter! Ik verander "dat" in "die behoefte", dan moet het duidelijker zijn. Ik ga het straks naar ze mailen en dan zien we wel of ze er ook echt iets mee doen...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Moeten we alvast 1 weekje vrij inplannen?  ;D
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Jovi_Hobbes

O jee, daar had ik nog niet over nagedacht!
Grote kans dat ze het niet plaatsen. *begint nu heel stiekem te hopen dat ze het in heel kleine letters plaatsen*
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

 :o Anders weet Chibi vast nog wel een nood-adres waar we met dit forum naar toe kunnen vluchten... ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Voorlopig nog niets gehoord of gezien. Zijn ze ons nou alweer aan het negeren  :(
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Ik kijk nu regelmatig bij hotmail omdat ik iets van die TV-zenders verwacht en vandaag opeens een bericht!!!!

Maar helaas niet voor mij/ons. Wist ik veel dat VK Volkskrant betekent?  :-\

Heb je hem?  :wave:
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Zonnekind

Ik vind de reactie geweldig! Hopelijk plaatsen ze het snel!
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

Jovi_Hobbes

De reactie van de Volkskrant (vermomd als VK  :D )

Geachte lezer,
Hartelijk dank voor uw brief die wij met belangstelling hebben gelezen. Wij stellen uw mening zeer op prijs, maar door het overstelpende aanbod kunnen wij helaas uw reactie niet plaatsen. Wij hebben uw brief doorgestuurd naar Simone de Schipper.


Ze hebben de reactie dus doorgestuurd naar de schrijfster van het artikel. Misschien inspireert het haar tot het schrijven van een nieuw artikel. Voor informatie heeft ze nu in ieder geval ons adres...
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?