Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Yes, Please! - onderzoek naar erotische fantasie

Gestart door Yesplease, juni 28, 2019, 11:31:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yesplease

Hoi allemaal!

Ik ben Charlot. Fijn om op dit forum te zijn!

Ik werk bij Stichting Nieuwe Helden, waar we een onderzoek doen naar erotische fantasie (www.yes-please.nl).
Uit allerlei onderzoek is gebleken dat zo goed als ieder mens fantaseert. Wij zoeken uit wat het belang is van fantasie, waar mensen allemaal over fantaseren en waarover niet. Belangrijk voor ons is dat fantasie iets is wat je niet per se uit wilt of hoeft te voeren. In je fantasie ben je helemaal vrij om alles vorm te geven zoals je zelf wilt. Het accepteren van die fantasie, helpt bij het accepteren van jezelf. In alle aspecten. Voor ons heeft erotische fantasie in die zin meer te doen met identiteit dan met seksualiteit.

Met een tot opnamestudio verbouwde caravan reizen we het land door en vragen we mensen naar hun fantasie.
Dit doen we 1 op 1, met een getrainde interviewer. We hebben nu al meer dan 200 van deze mooie, intieme gesprekken gevoerd. Ook in onze opnamestudio in Amsterdam nodigen we mensen uit.
Deze zomer touren we met een liveshow over ons onderzoek, Yes, Please! LIVE. We staan onder andere op de parade, Theater aan Zee en Lowlands. In deze shows nemen we mensen mee door het onderzoek en door de wetenschap, en nodigen we altijd een gast uit om te vertellen over zijn of haar fantasie.
Uiteindelijk werken we toe naar een tentoonstelling in Marres, Maastricht, vanaf maart 2020, en zal er een boek uitkomen die in maart 2020 in de winkels zal liggen.

Ons doel met dit project is onder andere het prikkelen van de fantasie, maar ook zeker aantonen dat alles kan en mag, dat je de fantasie kan en mag omarmen en toelaten.
We merken in gesprekken dat mensen zich schamen voor hun fantasie, de fantasie die ze hebben helemaal niet willen hebben.. Maar die fantasie is onderdeel van wie je bent.
We hopen dat in ons boek, iedereen voelt dat hij/zij in dit boek staat. Dat er niets gek is; ook het niet hebben van fantasie niet.

Mijn interesse rondom aseksualiteit en fantasie is enorm groot. Op veel fora en de wetenschappelijke literatuur die ik ben ingedoken, ben ik tegengekomen dat mensen die zich als aseksueel identificeren wel degelijk fantaseren. Ook op dit fora. En dat maakt mij ontzettend nieuwsgierig.

Ik heb me geregistreerd op dit forum om een gesprek op te starten (in plaats van alleen maar mee te lezen).
Herken je bijvoorbeeld dat je fantaseert, maar dit niet wilt uitvoeren?
Of fantaseer je helemaal niet? Of wel, maar niet over menselijke entiteiten bijvoorbeeld?

Voel je vrij te reageren in dit forum, of me een mailtje te sturen naar charlot@stichtingnieuwehelden.nl

Ik hoor echt super graag van je!


Koffie

Welkom Charlot. :)

Zoals je ziet heb ik je oproepje verplaatst naar het board dat daarvoor bestemd is. Ik hoop voor je dat er mensen zijn die reageren. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Yesplease

Hoi hoi!

Dankjewel; ik heb de 'hang' van 't forum nog niet helemaal ;)!

Stevie1992

Zo dat was ineens een lap tekst :p zal straks nog even weer kijken, eerst werken
Zoek je hier dan ook echt mensen om in het boek te staan of is dit meer de ontdekking en gewoon het gesprek aangaan?
I need no reasons, I simply.. am

Yesplease

Hee Stevie!
Leuk dat je reageert. En ja haha, oeps, lang verhaal.

Sowieso is alles binnen ons project anoniem; dus als je verhaal in het boek komt, als we een interview doen.. Alleen dus als je als gast bij de liveshow zit is het wat minder anoniem (lees; niet).
Maar ik ben op zoek naar van alles; Mensen die een interview aandurven/willen, gewoon met me in gesprek willen gaan over fantasie.. Mensen die onze show als gast willen bezoeken die de fantasie deelt of gewoon als bezoeker. Alles is welkom!

AceVentura

Welkom op het forum Charlot, :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Fantasieën worden hier wel eens besproken, vaak als onderdeel van de vraag "Ben ik aseksueel?" Men vraagt zich dan bijvoorbeeld af "Kan ik aseksueel zijn als ik deze (seksuele) fantasie heb?".

Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks je uitgebreide uitleg ik nog niet helemaal begrijp wat je zoekt en wat de mogelijkheden zijn. Wat ik er nu uithaal:
1) Een live interview wat blijkbaar ergens uitgezonden wordt (waar?)
2) Een gesprek wat gebruikt gaat worden om een boek te schrijven over verschillende fantasieën

Klopt dat een beetje?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Stevie1992

(Even heel hard terugdenken aan wat ik allemaal droom/denk)
Ik denk dat ik tot de groep behoor die wel fantaseert, niet alleen in mn dromen maar soms ook gewoon spontaan als ik wakker ben een flash.
Weet niet per se of het de meer seksuele kant is, wat ik mij zo snel kan herinneren zit meer aan de sensuele kant.. of iig meer de film variatie waar je alleen de bovenlichamen ziet of de stukjes voor de seksscène. Laatst had ik een droom die voortkwam uit een kink van mij, maar die uitte zich op een heel andere manier die niks met seks te maken had (nou hebben mijn kinks ook niet met seks te maken).
Dus voor mij is het ook niet echt zo dat het heel anders is dan wat ik wel in het echt zou doen. Nou heb ik ook altijd van mijzelf al gemerkt dat ik seks in theorie wel interessant vindt, maar gewoon in het echt eigenlijk niet.
I need no reasons, I simply.. am

Edewecht

Hoi Charlot, welkom op dit forum.

De verbinding aseksualiteit en fantasie is bij mijn weten hier nog niet eerder zo expliciet gelegd. Ik vind het wel origineel dat jij dit dus doet en ons uitnodigt om er over te vertellen.

Maar je slaat ook een andere spijker op de kop: dat mensen zich (kunnen) schamen voor hun fantasie, of dat ze fantasieën hebben die ze niet willen hebben.
Je hebt gelijk als je zegt dat wat dat betreft niets gek is, en dat zelfs (sommige) aseksuelen fantasieën kunnen hebben.

Ja, ik ben daar één van. Ik heb hier ergens op het forum wel geschreven: ik moet er niet aan denken dat ik in het echt dat zou (moeten) doen, waarover ik fantaseer.

Dit is het enige dat ik kwijt wil. Nee, ik schaam me niet voor mijn fantasieën, maar een gesprek hierover, hoe anoniem ook, zou ik niet willen en durven aangaan. Deze mededeling is het eerlijkste wat ik op kan brengen. Dus toch schaamte? Nou, oké dan: ja, blijkbaar.

Toch ben ik van een afstandje wel benieuwd of, en hoe, dit topic zich ontwikkelt. Want aseksualiteit houdt niet in dat je geen seksuele gevoelens hebt. Aseksualiteit gaat over seksuele aantrekking tot een ander.
Ik waardeer het dat je dit onderscheid kent, en daarom hier je vragen stelt.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Aan mij heb je weinig. Mijn fantasieën gaan over het delen van intimiteit, maar niet over het delen van seksuele intimiteit. Ik droom bij mijn weten ook als ik slaap nooit over seks. Overigens is dat iets geweest waar ik me vroeger wel over heb geschaamd, want dat schijn je te moeten doen en wordt ook niet in alle relaties geaccepteerd. Maar meer kan ik er niet van maken. Ik heb dat gewoon niet.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Yesplease

Hee allemaal!  :wave:
Wat fijn dat ik het forum open en allerlei reacties zie!
Ik zal even op jullie allemaal reageren ..

Citaat van: AceVentura op juni 28, 2019, 07:28:04 PM
Welkom op het forum Charlot, :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Fantasieën worden hier wel eens besproken, vaak als onderdeel van de vraag "Ben ik aseksueel?" Men vraagt zich dan bijvoorbeeld af "Kan ik aseksueel zijn als ik deze (seksuele) fantasie heb?".

Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks je uitgebreide uitleg ik nog niet helemaal begrijp wat je zoekt en wat de mogelijkheden zijn. Wat ik er nu uithaal:
1) Een live interview wat blijkbaar ergens uitgezonden wordt (waar?)
2) Een gesprek wat gebruikt gaat worden om een boek te schrijven over verschillende fantasieën

Klopt dat een beetje?

Hey hey!
Woehoe, thanks  :wave:

Klopt bijna!
1) een anoniem interview in onze studio (anoniem in de zin dat alleen de interviewer je ziet en weet wie je bent, maar dat de gegevens anoniem worden opgeslagen). Deze opnames gebruiken we in ons kunstproject (een luisterinstallatie in 2020), en we kunnen (delen van het gesprek of) de fantasie uitschrijven in het boek. Wederom anoniem uiteraard
2) een live interview wat in een theatersetting is, op een podium. Dat is natuurlijk helemaal spannend haha. Dat zal zijn op de parade, op lowlands, of theater aan zee tijdens onze liveshow (misschien sowieso tof om eens een kijkje bij ons te nemen!)
3) Met mij in gesprek gaan op dit forum en op die manier je gedachtes of overpeinzingen delen. Ik ben super benieuwd!

Omdat ik zelf niet bekend ben met aseksualiteit is alles nieuw voor me en alle 'informatie' welkom. .. Bij deze alvast mijn excuses mocht ik overhoopt naïeve of onwetende reacties geven; mijn intenties zijn oprecht en komen voort uit mijn nieuwsgierigheid!

Citaat van: Stevie1992 op juni 28, 2019, 08:25:17 PM
(Even heel hard terugdenken aan wat ik allemaal droom/denk)
Ik denk dat ik tot de groep behoor die wel fantaseert, niet alleen in mn dromen maar soms ook gewoon spontaan als ik wakker ben een flash.
Weet niet per se of het de meer seksuele kant is, wat ik mij zo snel kan herinneren zit meer aan de sensuele kant.. of iig meer de film variatie waar je alleen de bovenlichamen ziet of de stukjes voor de seksscène. Laatst had ik een droom die voortkwam uit een kink van mij, maar die uitte zich op een heel andere manier die niks met seks te maken had (nou hebben mijn kinks ook niet met seks te maken).
Dus voor mij is het ook niet echt zo dat het heel anders is dan wat ik wel in het echt zou doen. Nou heb ik ook altijd van mijzelf al gemerkt dat ik seks in theorie wel interessant vindt, maar gewoon in het echt eigenlijk niet.

Thanks voor het delen Stevie1992! Tof dat je er zo over na denkt en in je herinneringen hebt gegraven!Ik vind het interessant dat je een onderscheid maakt tussen seksueel en sensueel. Voor mij hoeft erotiek helemaal niets met seks te maken te hebben. Ik denk dat erotiek in die zin meer gaat in wat het bij je teweeg brengt, welk gevoel het je geeft. Zo hebben we fantasieën gehoord over de wind, over water, maar ook over de sensatie van je handen in een pot rijst steken bijvoorbeeld. Dus het hoeft helemaal niet ingewikkeld of over seks als handeling te gaan..
Maar toch lees ik tussen de lijnen door dat je wel degelijk over seks fantaseert, of interpreteer ik dat verkeerd?

Citaat van: Edewecht op juni 30, 2019, 03:46:53 PM
Hoi Charlot, welkom op dit forum.

De verbinding aseksualiteit en fantasie is bij mijn weten hier nog niet eerder zo expliciet gelegd. Ik vind het wel origineel dat jij dit dus doet en ons uitnodigt om er over te vertellen.

Maar je slaat ook een andere spijker op de kop: dat mensen zich (kunnen) schamen voor hun fantasie, of dat ze fantasieën hebben die ze niet willen hebben.
Je hebt gelijk als je zegt dat wat dat betreft niets gek is, en dat zelfs (sommige) aseksuelen fantasieën kunnen hebben.

Ja, ik ben daar één van. Ik heb hier ergens op het forum wel geschreven: ik moet er niet aan denken dat ik in het echt dat zou (moeten) doen, waarover ik fantaseer.

Dit is het enige dat ik kwijt wil. Nee, ik schaam me niet voor mijn fantasieën, maar een gesprek hierover, hoe anoniem ook, zou ik niet willen en durven aangaan. Deze mededeling is het eerlijkste wat ik op kan brengen. Dus toch schaamte? Nou, oké dan: ja, blijkbaar.

Toch ben ik van een afstandje wel benieuwd of, en hoe, dit topic zich ontwikkelt. Want aseksualiteit houdt niet in dat je geen seksuele gevoelens hebt. Aseksualiteit gaat over seksuele aantrekking tot een ander.
Ik waardeer het dat je dit onderscheid kent, en daarom hier je vragen stelt.

Dank Edewecht, ook voor je uitgebreide reactie en het delen van je gedachten. Ik ga natuurlijk niemand dwingen om fantasieën te delen die je liever voor jezelf houdt maar hoop wel dat je door dit gesprek te openen en te volgen meer in contact kunt komen met de fantasie en deze wellicht gaat accepteren. En ach.. Of dat schaamte is weet ik niet, maar ben heel blij van je te horen. Dankjewel daarvoor. Ik vraag me af of het lastiger is om je fantasie te accepteren, wanneer je geen seksuele aantrekking voelt tot de ander, maar wel seksuele gevoelens hebt. Ik kan me voorstellen dat dat erg verwarrend kan zijn.


Citaat van: Koffie op juni 30, 2019, 04:18:19 PM
Aan mij heb je weinig. Mijn fantasieën gaan over het delen van intimiteit, maar niet over het delen van seksuele intimiteit. Ik droom bij mijn weten ook als ik slaap nooit over seks. Overigens is dat iets geweest waar ik me vroeger wel over heb geschaamd, want dat schijn je te moeten doen en wordt ook niet in alle relaties geaccepteerd. Maar meer kan ik er niet van maken. Ik heb dat gewoon niet.
Hee Koffie! Zoals ik hierboven ook zeg hoeven de fantasieën niet persee met seksuele handelingen te maken te hebben. Intimiteit (romantiek?) is een fantasie die super vaak voor komt. Dus 'aan mij heb je weinig' is absoluut niet waar hoor, dankjewel voor het delen!

Stevie1992

Ik denk dat zoiets ook 'makkelijker' te bespreken is als je met de persoon die de vragen stelt kunt interacten en eventueel elkaar direct om uitleg te vragen of op dingen inspelen. Op zich zou ik er wel meer over willen praten, maar vind het lastig om zo op het forum uit mezelf dingen te verzinnen. Eventueel wil ik ook wel meewerken aan een interview... eventueel via telefoon of skype of direct message om zo toch een echt gesprek te kunnen voeren. Een podiumbeest beng ik niet en alle venues klinken aardig ver weg, dus dat wordt al wat lastiger.
I need no reasons, I simply.. am

Tixie

Wat goed dat je aan alles en iedereen denkt voor dit project! :)
Tenzij er al genoeg mensen zijn die iets bijdragen, wil ik via privébericht, whatsapp of mail er ook wel over praten (liever niet telefonisch/videochat), wat is voor jou het makkelijkst?

(de andere opties zijn te ver en/of te eng haha)
sick of the kissing cult

Edewecht

Citaat van: Yesplease op juli 02, 2019, 09:58:49 PM

Dank Edewecht, ook voor je uitgebreide reactie en het delen van je gedachten. Ik ga natuurlijk niemand dwingen om fantasieën te delen die je liever voor jezelf houdt maar hoop wel dat je door dit gesprek te openen en te volgen meer in contact kunt komen met de fantasie en deze wellicht gaat accepteren. En ach.. Of dat schaamte is weet ik niet, maar ben heel blij van je te horen. Dankjewel daarvoor. Ik vraag me af of het lastiger is om je fantasie te accepteren, wanneer je geen seksuele aantrekking voelt tot de ander, maar wel seksuele gevoelens hebt. Ik kan me voorstellen dat dat erg verwarrend kan zijn.


Accepteren... Voor mezelf zijn deze fantasieën o.k. Alleen, om het te delen met een ander, nee, daar ligt een grens.

Overigens is de informatie die ik hier geef, óók informatie. Zou je ook kunnen gebruiken voor je boek. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Yesplease

Citaat van: Stevie1992 op juli 02, 2019, 10:13:50 PM
Ik denk dat zoiets ook 'makkelijker' te bespreken is als je met de persoon die de vragen stelt kunt interacten en eventueel elkaar direct om uitleg te vragen of op dingen inspelen. Op zich zou ik er wel meer over willen praten, maar vind het lastig om zo op het forum uit mezelf dingen te verzinnen. Eventueel wil ik ook wel meewerken aan een interview... eventueel via telefoon of skype of direct message om zo toch een echt gesprek te kunnen voeren. Een podiumbeest beng ik niet en alle venues klinken aardig ver weg, dus dat wordt al wat lastiger.

Hee Stevie!
Sorry dat ik zo laat pas reageer ; dit forum zit nog niet voldoende in mijn systeem geloof ik haha.
Het klopt dat het makkelijker is om het met een persoon te delen die vragen stelt (ik ben zelf ook geïnterviewd en ik ontdekte meer over mezelf dat ik durfde te denken). Door de vragen krijg je meer inderdaad meer sturing en richting. Het zou tof zijn als je mee wilt werken aan interview!
Zou je me een mailtje kunnen sturen? Dan kunnen we even kijken hoe en wat.
Misschien inderdaad telefonisch o.i.d., al is face to face een stuk fijner. Maar misschien kunnen we ergens afspreken, of iets dergelijks.
Hoor graag van je! charlot@stichtingnieuwehelden.nl

Yesplease

Citaat van: Tixie op juli 03, 2019, 01:11:39 AM
Wat goed dat je aan alles en iedereen denkt voor dit project! :)
Tenzij er al genoeg mensen zijn die iets bijdragen, wil ik via privébericht, whatsapp of mail er ook wel over praten (liever niet telefonisch/videochat), wat is voor jou het makkelijkst?

(de andere opties zijn te ver en/of te eng haha)
Hoi Tixie!
Ja, doen ons best! :)
Nooit genoeg mensen, haha. Het mooie aan fantasie is dat het super individueel is. We hebben nu meer dan 200 fantasieën gehoord, en geen 1 is exact hetzelfde.
Zou je me willen mailen naar charlot@stichtingnieuwehelden.nl? Dan gaan we even kijken hoe we in gesprek kunnen komen; via de mail of op een andere manier.
En we dwingen je nooit! We zetten ook nooit zomaar iemand op het podium. 1 op 1, anoniem en persoonlijker kan ook.
Hoop van je te horen!

Groetjes!