Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Singleschaamte

Gestart door Erik7494, augustus 06, 2019, 06:56:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik7494

Interessant artikel in het Parool: https://www.parool.nl/ps/singleschaamte-je-mag-niet-mislukken-in-de-liefde~bc0d7517/
Gaat niet per se over aseksualiteit, maar over het stigma dat bestaat op het single zijn. 

Ik ben 45 en ben nooit aan een relatie begonnen. Familie en de mensen die me goed kennen vragen er niet meer naar, maar toch krijg je nog vaak vragen. Gelukkig interesseert me niet hoe anderen over mij denken, dus van single-schaamte heb ik eigenlijk nooit last gehad moet ik zeggen.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Koffie

Ik herken het vooral van vroeger, van voor ik mijn ex-man ontmoette. Ik was 'al' eind 20 en nog steeds single. Dan moest ik vast wat mankeren. Dat was ook zo maar de manier waarop daarnaar gekeken werd maakte het heel pijnlijk. Misschien een soort dubbel stigma. Er werd toen echt op me neergekeken.

Nu ben ik al single sinds november 2007, dus dat is al wel een poosje, maar ik hoor er niemand meer over. Een enkele keer vraagt iemand ernaar, maar dat is oprechte belangstelling en geen miezelige zeikopmerking.
Kennelijk verwachten mensen gewoon niet dat ik relaties aanga. Wie weet zijn er wel mensen die er hun gedachten over hebben, maar daar verdiep ik me niet in.

Wat me ook opvalt is dat als ik het heb over een relatie, mensen meestal ook denken aan huisje-boompje-beestje. Een LAT-relatie wordt niet gezien als uiteindelijk doel en ook niet altijd echt als serieuze relatie. Terwijl ik eigenlijk samenwonen en een economische eenheid vormen, niet bepaald als ideaal heb. Uiteraard weet je nooit hoe het leven loopt, maar dat geldt voor alles. Ik denk ook dat ik in mijn huidige huis blijf wonen tot ik geen trap meer op kan, maar dat kan ook anders lopen. Er kan brand uitbreken, om maar wat te noemen. Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Maar goed, schaamte, nee, dat ervaar ik helemaal niet. Niet meer.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Goed artikel, bedankt voor het delen Erik :cake: :cake: :cake: :cake:

Die schaamte herken ik ook niet zo, nou moet ik ook zeggen dat er in mijn omgeving ook niet veel naar gevraagd wordt. Mogelijk zou het ook voor mij anders zijn als ik heel regelmatig de vraag zou krijgen of ik al eens een relatie heb.

Overigens zegt de titel al een hoop "Je mag niet mislukken in de liefde", ook daar wordt al direct de koppeling gelegd tussen single zijn en mislukken in de liefde terwijl dat helemaal niet waar hoeft te zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfWands

Ik dacht dat dit juist steeds minder speelde omdat er steeds meer mensen single zijn. Apart.

Ik schaam me niet voor het single-zijn, ik schaam me soms wel voor de problemen die ik heb dus wil liever niet dat ze teveel doorvragen.

Deze uitspraak vind ik mooi:

'Een leven zonder geliefde is niet per definitie ­ongelukkig of onaf, net zoals een leven mét een relatie niet altijd gelukkig is. Het is gewoon leven.'

Tempesta

Leuk en interessant artikel Erik!

Ik denk dat ik de volledige "waarom ben je nog single"-bingokaart kan afstrepen, met persoonlijke favoriet "maar je bent zo'n leuke vrouw!". Wordt er tenminste nog een positieve draai aan gegeven. Gelukkig stoor ik me er verder niet aan. Ik vind het stiekem wel leuk om dan door te gaan met het gesprek, mensen te confronteren en ze een spiegel voor te houden door te zeggen dat ik het alleen-zijn bijzonder waardeer. Dat ik het heerlijk vind om in een leeg huis rustig thuis te komen. Veel mensen geven vervolgens schoorvoetend toe dat een relatie ook niet zaligmakend is en dat ze eigenlijk best snappen dat het single bestaan ook veel voordelen heeft.