Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

non binair

Gestart door Kim10, september 15, 2019, 12:29:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kim10

Goedemorgen, als min of meer regelmatige bezoeker hier ben ik heel benieuwd of er nog meer non binairen zijn. Ik ben het mijn hele leven al, het is niets wat je onderweg oploopt. Last heb ik er nooit van gehad, tot mijn twintigste dacht ik echt dat "iedereen" het wel kende. Dat is dus niet zo. Vanmorgen wat gegoogeld en gelezen dat er sinds een paar jaar ook wetenschappelijke aandacht voor het fenomeen bestaat. Ik zie het niet als een ziekte maar als een extraatje.  :klap:.
Ik zou graag van andere non binairen willen weten wat zij er van vinden om non binair te zijn. Groet, Kim10

Imogen

Hi!
Nog een Non-binair hier  :wave:
Geen idee of je op Facebook zit, maar daar zit sinds kort het "Non binair Netwerk Nederland". Als je me een pb stuurt kan ik je daarmee verder helpen.
Verder kun je ook in contact komen met andere non-binaire mensen tijdens de TransAnders meetings in Utrecht, bij TransVisie:

https://www.transvisie.nl/bijeenkomst/transanders-utrecht-22/

Ik ben zelf al 2 jaar bezig met een (medisch) transitietraject, maar het schiet helaas niet echt op.
Als 'Levend Boek' ben ik af en toe ook 'te leen' bij een Human Library event in Nederland:

Citeer"DE ACHTERFLAP 'Genderloos' - Twee jaar geleden ben ik met mezelf getrouwd. Dit was voor mij een ceremonie waarin ik trouw zwoer aan mezelf en beloofde om mij niet meer te verstoppen of anders voor te doen dan dat ik ben. De jaren ervoor heb ik hard geprobeerd om mijzelf in het hokje 'vrouw' te proppen. Dat heeft mij veel frustratie opgeleverd en energie gekost.

Terwijl bij mijn geaardheid de kastdeur als het ware open sprong, ging dat bij gender anders. Ik denk dat dat komt, omdat er in de samenleving meer over geaardheid dan over gender wordt gesproken. Voor mij hangt mijn seksualiteit samen met mijn gender, omdat ik niet op mannen én niet op vrouwen val.

Ik ben dus naast genderneutraal, aseksueel. Genderneutraal betekent voor mij dat ik mij niet identificeer met het hokje vrouw, maar ook niet met het hokje man. Ik ben op dit moment in behandeling bij het Genderteam van het VU Medisch Centrum om een gedeeltelijke transitie te doorgaan. Hier zijn in totaal tien uur aan gesprekken bij de psycholoog van het VUmc aan voorafgegaan. Het uiteindelijke doel is om er minder vrouwelijk uit te gaan zien, zonder er mannelijk uit te gaan zien. Met dit in het vooruitzicht zit ik lekkerder in mijn vel en ben ik gelukkiger.

Ik hoor wel eens opmerkingen van mensen dat ze het overdreven vinden, genderneutrale toiletten en de NS die zegt "beste reizigers". Zij zeggen dat er een hype is ontstaan. De hele ophef hoeft mij ook niet, al speelt bewustwording ook een grote rol. Maar ik denk dat mensen bepaalde veranderingen niet eens hadden doorgehad als dit niet groots was aangekondigd, terwijl dit voor mensen die genderneutraal zijn een groot verschil kan maken. Bij "beste mensen" voel ik mij helemaal thuis. "

Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het wel ;-)
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Kim10

Hoi Imogen, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd. Groet, Kim

Vic13

Citaat van: Kim10 op september 15, 2019, 12:29:43 PM
Ik zou graag van andere non binairen willen weten wat zij er van vinden om non binair te zijn. Groet, Kim10

Hoi!
Ik vind het aan de ene kant fijn om mij geen man of vrouw te voelen, het geeft mijn namelijk een extra identiteit en het lijkt alsof ik erdoor extra mezelf kan zijn. Aan de andere kant ondervind ik er veel last van, vooral omdat het niet erkend of geaccepteerd wordt, omdat de samenleving erg "binair" is opgesteld iedereen een afkering lijkt te hebben van alles wat met "genderneutraal" te maken heeft. En helaas lijdt ik ook erg aan genderdysforie...  :-\
Groetjes! Vic  :D

Kim10

Hoi Vic, de laatste tijd is er beslist meer aandacht voor non binairen. Kijk eens op de site Transvisie. Met die afkeer valt het wel mee. De meeste mensen weten überhaupt niet dat er zoiets als non binair bestaat  Ik hecht niet aan al of niet geaccepteerd worden. Zelf ben blij met het non binair zijn. Ik zie het als een extraatje en niet als een ziekte. Ben het mijn hele leven geweest en dacht heel lang dat "iedereen "het gevoel wel kende. En stiekem hoop ik nog steeds dat dat zo is.

AceVentura

Er is inderdaad veel onbekend als het gaat om wat er buiten de hokjes "man" en "vrouw" bestaat, het is dus niet altijd onwil maar soms ook gewoon onwetendheid. Daarnaast zijn "we" (als maatschappij) jaaaaren lang opgevoed met het idee dat er alleen maar "man" en "vrouw" bestaat, zo'n gewoonte veranderd niet binnen een korte tijd.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Voor non binairen die zich willen verdiepen in het onderwerp; er bestaat een boekje geschreven door Charlotte von Mahlsdorf, de titel is 'Ik ben mijn eigen vrouw'. Charlotte  is een Duitse man, het boekje is uit 1992 die zijn leven beschrijft. Heeft veel meegemaakt Veel tragiek vooral maar het gaat er om dat hij altijd al wist dat hij anders was. Waarvoor in het ouderlijk huis geen plaats was. Vader sloeg hem halfdood. Op een gegeven moment, hij was toen al niet jong meer besloot hij als vrouw te gaan leven. Voor die tijd een waagstuk. Er staan foto's in waarop je een oude dame ziet met een schort voor. Het boekje is verkrijgbaar in het Duits en in een uitstekende Nederlandse vertaling van Gerda Meijering. maar daarvoor moet je zoeken in de tweedehands.
Ook verfilmd door Rosa von Praunheim. Te vinden op You Tube. Van de film was ik niet onder de indruk. Maar wel kun je daarin de echte Charlotte zien. Wat wel heel leuk is.

Gerrie

Hoi, ik ben ook non binair.


Koffie

Ik weet niet precies wat ik ben, wat ik overigens prima vind. Maar ik voel me niet heel vrouwelijk, maar ook geen man. Ik zie het voor me als een lijn, waarop aan het ene uiteinde 'man' staat en aan het andere uiteinde 'vrouw'. In het midden is het neutraal en ik zit geloof ik dan, aan de vrouwelijke kant maar dicht naar dat midden toe.

Het heeft voor mij nooit echt een rol gespeeld. Ik was gewoon mij. In een relatie werd het ineens een ding voor mijn partner. Die legde ook druk op me om me vrouwelijker te kleden. Hij dacht dat als ik dat deed, ik me ook vrouwelijker en sensueler zou gaan voelen, maar helaas voor hem, ik bleef gewoon mij, alleen met andere kleren aan.

Maar eigenlijk is het helemaal niet iets waar ik me mee bezig houd. Het is meer iets dat de buitenwereld verwart. Of verwarde, in elk geval. Als 20-er droeg ik mannen houthakkersoverhemden. Dat was per ongeluk iets tegendraads, daar vielen mensen over, 25 jaar terug. Zelf stond ik er, misschien naïef, eigenlijk niet echt bij stil dat ik dat als vrouw niet zou kunnen dragen en ze zaten gewoon lekker. Mijn oudste broer droeg ze en ik dacht: Die zijn leuk zeg. :) Ik denk dat dat nu niet zo heel erg meer zou zijn. Of het gaat allemaal gewoon nog meer langs me heen, dat kan ook.

Ooit als kind heb ik al eens gezegd: ik ben geen jongen en ik ben geen meisje. Ik kom overigens niet jongensachtig over, ik denk dat ik 'vrouwelijk' overkom, maar voor mijn gevoel betekent dat niet perse dat ik dat ook helemaal zo voel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Gerrie


Gerrie

In het Engels spreekt men elkaar ook wel aan met (of spreekt men over iemand als) They of them. Fantastisch vind ik het niet, ook niet in het Nederlands; hun of die. Jakkie.

Ik ben gaan denken hoe we elkaar kunnen aanspreken.

Van hem of haar kun je haam maken.
Van zijn of haar kun je zaar maken.

Maar het mooiste vind ik het om van hij en zij xij te maken. De h en de z worden doorgestreept door een X, maar ook in het ID komt in plaats van een M of een V een X, dus dat maakt xij extra mooi en logisch.

Kim10

Dat die of hun vind ik helemaal niets. Klinkt allebei als een belediging. "Die daar." Over hun heb ik het maar niet. Ik houd niet van die verwrongen constructies. En in mijn ID komt zeer beslist geen X. Ik zie de ellende die dat geeft helemaal voor me. Mensen zeggen zij en mevrouw tegen me, of Kim natuurlijk. Wie anders aangesproken wil worden moet dat vooral laten weten. Ik stel voor me dat iedereen voor zichzelf uitmaakt.

Edewecht

Citaat van: Gerrie op oktober 28, 2020, 04:06:14 PM
In het Engels spreekt men elkaar ook wel aan met (of spreekt men over iemand als) They of them. Fantastisch vind ik het niet, ook niet in het Nederlands; hun of die. Jakkie.

Ik ben gaan denken hoe we elkaar kunnen aanspreken.

Van hem of haar kun je haam maken.
Van zijn of haar kun je zaar maken.

Maar het mooiste vind ik het om van hij en zij xij te maken. De h en de z worden doorgestreept door een X, maar ook in het ID komt in plaats van een M of een V een X, dus dat maakt xij extra mooi en logisch.

Taal heeft vaak mijn belangstelling. Ik heb mezelf dan ook al vaker beziggehouden met deze vraag.

Theythem en hun is meervoud, dus dat vind ik verwarrend. Bovendien taalkundig gezien onjuist.
Ik had zelf wel eens gedacht aan dij, een compromis tussen die, zij en hij. Dij heeft grappige sokken aan. Ik heb dij gisteren nog gesproken.

En in plaats van haar/zijn: dijs, dus met een s zoals in 'iemands'. ik vind dijs schoenen leuk!

Maar xij zou ook mooi kunnen. Het 'bekt' wat minder makkelijk dan dij, maar gezien wat je vertelt over dat de X de Z en de H doorstreept, en het verband met de X op je ID (voor wie dat wil), vind ik het een leuk idee.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Tixie

Citaat van: Edewecht op oktober 28, 2020, 06:58:05 PM

Theythem en hun is meervoud, dus dat vind ik verwarrend. Bovendien taalkundig gezien onjuist.


Dit kan ook als enkelvoud. They/them als enkelvoud wordt al sinds 1800 zoveel, zo gebruikt. Je hoort dat ook wel vaak als men het heeft over een hypothetisch persoon "If someone were to go outside, they would be drenched", of gewoon als men iemands gender niet weet omdat die bv ver weg staat. "They look scary". Dit doen we trouwens in het Nederlands ook ("Die ziet eruit alsof die naar ons toeloopt") of hypothetisch "Stel: iemand gaat op reis naar Spanje. Die moet zeker een mondmasker meenemen") 'Hun' wordt in het Nederlands idd doorgaans niet als enkelvoud gebruikt. Dan nemen we de mannelijke vorm (zijn).
sick of the kissing cult