Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

non binair

Gestart door Kim10, september 15, 2019, 12:29:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

With Pen and Paint

#15
Citaat van: Tixie op oktober 28, 2020, 07:34:00 PM
Citaat van: Edewecht op oktober 28, 2020, 06:58:05 PM

Theythem en hun is meervoud, dus dat vind ik verwarrend. Bovendien taalkundig gezien onjuist.


Dit kan ook als enkelvoud. They/them als enkelvoud wordt al sinds 1800 zoveel, zo gebruikt. Je hoort dat ook wel vaak als men het heeft over een hypothetisch persoon "If someone were to go outside, they would be drenched", of gewoon als men iemands gender niet weet omdat die bv ver weg staat. "They look scary". Dit doen we trouwens in het Nederlands ook ("Die ziet eruit alsof die naar ons toeloopt") of hypothetisch "Stel: iemand gaat op reis naar Spanje. Die moet zeker een mondmasker meenemen") 'Hun' wordt in het Nederlands idd doorgaans niet als enkelvoud gebruikt. Dan nemen we de mannelijke vorm (zijn).

Vanaf de 14e eeuw zelfs al ;D Tijdens mijn studie Engels gebruikte ik het ook zonder problemen in papers, zelfs in academische teksten is het tegenwoordig toegestaan.

In het Nederlands moest ik er wel een beetje aan wennen, maar 'die' vind ik dan makkelijker precies vanwege het voorbeeld dat jij geeft Tixie. Op die manier gebruikte ik het vroeger ook soms wel. Als iemand hun/hen gebruikt doe ik dat natuurlijk ook, maar daar maak ik wel eerder fouten (dat ik hun zeg als het hen moet zijn of andersom).

'Dij' vind ik ook wel een leuke! Klinkt een beetje dialect :)
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Gerrie


AceVentura

Ik kende de de voorkeur voor die/diens wel maar vond het nog wat lastig in de praktijk toe te passen. Onlangs was er in het TV programma Hij is een Zij aandacht voor iemand die non-binair is, reden voor de aandacht was dat die een nieuw ID bewijs kreeg met een X als geslacht.
Daar kwam ook aandacht voor het gebruik van die/diens. Die dan zoals de zin hiervoor "... dat die een nieuw ...", en het is dan dus diens ID bewijs :) Dat simpele voorbeeldje heeft mij in ieder geval geholpen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Ik herinner me dat er twintig jaar of zo geleden werd geijverd voor aanduidingen als s/he en h/she. Nogmaals, ik beschouw xij en die en hun als flauwekul al zal het taalkundig gezien allemaal wel oké zijn. Wie wil moet zich vooral zo uitdrukken. Wel vraag ik me af of er alternatieven zijn voor Mevrouw of Meneer. Moet ik degene die mevrouw tegen mij zegt op de vingers tikken?
Een onderwerp waarover iedereen wel wat te zeggen heeft.
En oh ja, moeten "wij" als non-binairen ook beschutting zoeken onder de rokken van het COC?

Koffie

Het is heel persoonlijk of je behoefte hebt aan aparte benamingen. Ik heb dat zelf bv. totaal niet. Ik vind het helemaal best als mensen mij vrouw noemen en ik noem mezelf ook zo. Het is voor mij gewoon een gevoel en ik ben gewoon mij, hoe ze me ook noemen.
Ik kan het ook niet zien als flauwekul, ik ervaar iets op mijn manier, een ander weer anders.

Voor mij worden dingen al gauw te ingewikkeld, dus ik vind dit prima zo, zonder dat ik moet nadenken over hoe het anders zou moeten, of kunnen, en hoe dat dan wel of niet klopt en dan onthouden dat je bij de juiste persoon de juiste termen gebruikt.

Over wel of niet bij het COC horen maak ik me zelf ook niet druk. Ik heb er voor mezelf geen behoefte aan, maar voor anderen kan dat anders liggen.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citaat van: Kim10 op oktober 29, 2020, 12:31:13 PM
Wel vraag ik me af of er alternatieven zijn voor Mevrouw of Meneer. Moet ik degene die mevrouw tegen mij zegt op de vingers tikken?
Die zijn inderdaad wat lastiger. "Persoon" is wel heel neutraal, maar "Goede morgen persoon" klinkt weer zo raar :) Bedrijven richten zich dan meer op de situatie/activiteit van die persoon, zo komt NS bijvoorbeeld bij het bekende "Beste reizigers".

Citeer
En oh ja, moeten "wij" als non-binairen ook beschutting zoeken onder de rokken van het COC?
Er moet uiteraard niets, ik kan me wel voorstellen dat non-binaire personen welkom zijn bij het COC.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Gerrie


Kim10

@ Gerrie Leuk gevonden  :schater: maar dat houdt niemand vol.

Gerrie

Impasse

Mevreer was moe, xij zag het leven niet meer zitten,
xij zag zichzelf alleen maar zitten op zaar stoel.
Xij had geen kracht meer om zaar tuintje om te spitten
en kreeg een grenzeloos, vereenzaamd, leeg gevoel.

Toen heeft xij heel lang aan zaar kamerraam gezeten,
alsof xij wachtte op een teken, een geluid
van buitenaf dat haam weer nieuwe kracht zou geven,
maar tevergeefs keek xij er elke dag naar uit.

Zo heeft xij héél lang aan dat stille raam gezeten,
de tuin werd groen en toen weer grijs en toen weer groen,
totdat xij godzijdank tenslotte heeft begrepen
dat er geen teken kwam... dat xij het zelf moest doen.

Toon Hermans - aangepast.

Kim10

je bent beslist een hele creatieve geest Gerrie  :D

Gerrie

Dank je, Kim10.

Citaat van: Kim10
Ik zou graag van andere non binairen willen weten wat zij er van vinden om non binair te zijn. Groet, Kim10

Agender en Ace zijn is bij mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beiden vind ik prima. Voor mezelf vind ik hoe neutraler, hoe beter. Alleen anderen hebben er soms wat moeite mee.

Edewecht

Citaat van: Tixie op oktober 28, 2020, 07:34:00 PM
Citaat van: Edewecht op oktober 28, 2020, 06:58:05 PM
Theythem en hun is meervoud, dus dat vind ik verwarrend. Bovendien taalkundig gezien onjuist.

Dit kan ook als enkelvoud. They/them als enkelvoud wordt al sinds 1800 zoveel, zo gebruikt. Je hoort dat ook wel vaak als men het heeft over een hypothetisch persoon "If someone were to go outside, they would be drenched", of gewoon als men iemands gender niet weet omdat die bv ver weg staat. "They look scary".

Oeps?!? Dit wist ik helemaal niet.

Citaat van: With Pen and Paint op oktober 28, 2020, 08:21:25 PM
Vanaf de 14e eeuw zelfs al ;D Tijdens mijn studie Engels gebruikte ik het ook zonder problemen in papers, zelfs in academische teksten is het tegenwoordig toegestaan.

Gelukkig heb ik meer verstand van nederlands :bloos:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Kim10

Ooit dacht ik aseksueel zijn gewoon bij non binair zijn hoorde maar inmiddels ken ik non binairen die wel seksueel zijn. Weer wat geleerd   :rollol: