Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Idee om Nederlandse organisatie voor aseksualiteit op te richten

Gestart door Amber, september 24, 2019, 12:20:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amber

Hoi allemaal,

ik speel al een tijdje met het idee om een organisatie (waarschijnlijk een stichting) te beginnen voor aseksuelen in Nederland. Ik heb dit al met een paar aseksuelen besproken en die waren redelijk enthousiast. Het afgelopen weekend heb ik ook even gesproken met mensen van het COC en die hebben toegezegd dat ze daarbij kunnen helpen door advies te geven en evt. bepaalde kosten over te nemen om alles op te starten.

Het idee is dat we met deze organisatie voor veel meer zichtbaarheid kunnen zorgen door actief workshops aan te bieden, flyers te maken om uit te delen bij prides en zichtbaar als groep mee te doen aan LHBTQIA+ evenementen, en nog veel meer natuurlijk. Dat zijn allemaal dingen die nu geregeld worden via het forum, maar ik vind dat het allemaal nog iets actiever/georganiseerder kan. Daarbij komt dat dit forum zelf niet super zichtbaar is. Ik merk dat als er ergens een workshop over aseksualiteit gegeven moet worden, mensen steeds vaker bij mij of andere aseksuelen die ze toevallig kennen uitkomen, maar het zou natuurlijk mooier zijn als er een organisatie is die dat op zich neemt.

Ook zouden we een wat sterkere positie krijgen als aseksuele groep tussen alle andere LHBTI+ organisaties en kunnen we samenwerkingen aangaan.

Mijn vraag is nu alleen: vinden jullie dit een goed idee en wie wil er meedoen? Als er genoeg geïnteresseerden zijn, wil ik een eerste meeting opzetten (waarschijnlijk op het COC hoofdkantoor in Amsterdam) om een naam te verzinnen en de doelstellingen te bepalen etc.

Koffie

Zelf ben ik niet iemand om te gaan organiseren en dergelijke. Ik zou wel lid worden, als het geen stichting werd. ;)
Maar wie weet zijn er anderen die dat wel willen, het lijkt me wel een belangrijke stap. Het zou aseksualiteit inderdaad meer zichtbaar kunnen maken.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Vleermuis

Dit vind ik wel een goed idee.

Ik merkte dat ik zelf, toen ik meer over aseksualiteit wilde weten en ook zocht naar support, ik al snel bij organisaties in het buitenland terecht kwam. Ook op de Aven website duurde het even voor ik doorhad dat er ook een Nederlands forum bestond.

Overigens vraag ik me af waarom Aven niet zusterorganisaties heeft buiten de VS? Als ik op Aven Nederland google krijg ik alleen maar een soort wiki-pagina te zien. Of is dit het doel van de nieuwe organisatie?

Tussen mijn baan, huishouden, vrijwilligerswerk en hobby's heb ik niet heel veel tijd over, maar ik zou wel een steentje willen bijdragen.

Stevie1992

Ik wil best helpen, al is het voor mij niet zozeer mogelijk om elke keer naar Amsterdam of omstreken te tuffen voor vergaderingen enzo... maar ik wil best het noorden representen. Ik ben zelf vrijwilliger bij het COC en lid van Ganymedes (de Groningse lgbti+ studentenvereniging) en ik ken ook wel lokale aces die soms vast wel iets willen doen, weet alleen niet hoe structureel gezien hun eigen drukke levens. Zelf heb ik het bestaan nog niet echt gemist, maarja dat komt ook wel omdat ik erg actief ben op fb en dus gewoon bij internationale groepen aangesloten ben (waarvan ik er nu een leidt), maar ik snap dat het voor mensen ook wel handig is om iets nationaals te hebben om te vinden en zo doorverwezen te worden (meestal als ik hier locals zie nodig ik ze ook wel uit om een keer iets te gaan drinken)
I need no reasons, I simply.. am

Amber

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben van plan voorlopig nog even met kleine stapjes te beginnen. Dus eerst die meeting in Amsterdam maar even. Zou iedereen die daar evt. bij wil zijn hun email adres naar mij willen DM'en? Dan maak ik binnenkort een datumprikker aan (moet ook nog even met het COC overleggen).

Citaat van: Koffie op september 24, 2019, 01:25:25 PM
Zelf ben ik niet iemand om te gaan organiseren en dergelijke. Ik zou wel lid worden, als het geen stichting werd. ;)

Mijn doel is om minimaal vier mensen als 'kern' te hebben. Als we ons echt gaan inschrijven als stichting (wat denk ik handiger is dan een verenging) bij de KvK zou dat het bestuur zijn. Maar daarnaast gaan we denk ik ook op zoek naar vrijwilligers door het hele land heen om workshops en voorlichtingen te geven en om op te trommelen bij prides etc. Dus als je daar interesse in hebt, kun je zeker helpen!

Citaat van: Vleermuis op september 24, 2019, 05:16:46 PM
Overigens vraag ik me af waarom Aven niet zusterorganisaties heeft buiten de VS? Als ik op Aven Nederland google krijg ik alleen maar een soort wiki-pagina te zien. Of is dit het doel van de nieuwe organisatie?

Het is niet het doel om een zusterorganisatie van AVEN te worden, maar er zal natuurlijk wel veel samenwerking zijn, aangezien we dezelfde doelgroep hebben. Ik wil ook zeker niet van alles van dit forum overnemen. Zoals meetups kunnen waarschijnlijk beter hier georganiseerd worden (behalve als iemand een idee heeft waar funding voor nodig is, want daar is een stichting nou juist heel handig voor).

Citaat van: Stevie1992 op september 25, 2019, 11:47:31 AM
Ik wil best helpen, al is het voor mij niet zozeer mogelijk om elke keer naar Amsterdam of omstreken te tuffen voor vergaderingen enzo... maar ik wil best het noorden representen. Ik ben zelf vrijwilliger bij het COC en lid van Ganymedes (de Groningse lgbti+ studentenvereniging) en ik ken ook wel lokale aces die soms vast wel iets willen doen, weet alleen niet hoe structureel gezien hun eigen drukke levens. Zelf heb ik het bestaan nog niet echt gemist, maarja dat komt ook wel omdat ik erg actief ben op fb en dus gewoon bij internationale groepen aangesloten ben (waarvan ik er nu een leidt), maar ik snap dat het voor mensen ook wel handig is om iets nationaals te hebben om te vinden en zo doorverwezen te worden (meestal als ik hier locals zie nodig ik ze ook wel uit om een keer iets te gaan drinken)

Oeh, zou heel fijn zijn als je wil helpen! Het lijkt me juist handig om mensen door het hele land te hebben. Ik ben niet van plan om veel te gaan vergaderen, afgezien van die eerste meeting. De meeste communicatie kan wat mij betreft wel via email en/of whatsapp. Maar het zou tof zijn als je bij die eerste meeting kan zijn, dus ik zal je sowieso voor die datumprikker uitnodigen. Ik wil die het liefst doordeweeks in de avond plannen, maar laat me weten als je voorkeur hebt voor een bepaalde dag of tijdstip. Dan probeer ik daar rekening mee te houden, aangezien je van ver moet komen. Ik zal trouwens ook even bij het COC vragen of we reiskostenvergoedingen kunnen regelen!

Edewecht

Enkele jaren geleden heeft een van onze forumleden ook geprobeerd een stichting dan wel vereniging op te zetten. Ik was daar (zijdelings, als webmaster) bij betrokken. Maar de tijd leek nog niet rijp: het kwam niet echt van de grond, mede door gebrek aan menskracht. Het resulteerde in de Werkgroep Aseksualiteit (zonder rechtsvorm) waarvan op dit moment alleen de website nog bestaat, omdat daar nuttige informatie op staat. Verder verwijst de site naar het AVEN.

In een paar jaar tijd is er veel veranderd - best kans dat het nu wel lukt, Amber. Je hebt een goede startpositie: bekend binnen het COC, bekend met voorlichting geven.

Zelf zie ik mij op dit moment niet meedoen, ik probeer juist wat meer rust in m'n leventje te krijgen (wat aardig lukt overigens).

Tot slot: stichting ja, vereniging nee. (Denk ik.) Zeker als je klein wilt beginnen. Voor een stichting heb je drie mensen nodig voor het bestuur, en dan kan je aan de slag. Een vereniging 'moet' leden hebben, die moeten ledenvergaderingen houden... Een stichting is slagvaardiger.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Het is een goed idee, en zoals Edewecht al zei is het vaker geopperd en geprobeerd.

Wat bedoel je met dat het forum niet erg zichtbaar is? Volgens mij geeft alles wat je zoet met het woord aseksualiteit erin wel een resultaat naar dit forum.
Mijn grootste angst is dan ook dat het allemaal onduidelijker wordt: De werkgroep (of wat daar nog van over is), AVEN, de nieuw op te richten organisatie, alle informele groepen op (a)sociale media, en dan vergeet ik vast ook nog wel wat, het wordt er niet duidelijker op.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Willempie

Hoi

ik vind het een prima idee!
ik heb ervaring met het opzetten van organisaties. Ik wil niet in een bestuur of telkens fysiek aanwezig zijn bij meetings.
Mijn idee is om met een adviserende rol bij te dragen aan het opzetten van deze stichting.

Hoe is dit?

Amber

Citaat van: AceVentura op september 26, 2019, 01:31:34 PM
Wat bedoel je met dat het forum niet erg zichtbaar is? Volgens mij geeft alles wat je zoet met het woord aseksualiteit erin wel een resultaat naar dit forum.
Mijn grootste angst is dan ook dat het allemaal onduidelijker wordt: De werkgroep (of wat daar nog van over is), AVEN, de nieuw op te richten organisatie, alle informele groepen op (a)sociale media, en dan vergeet ik vast ook nog wel wat, het wordt er niet duidelijker op.

Misschien is zichtbaar niet helemaal het juiste woord, maar ik ken heel veel aseksuelen die niet op dit forum zitten omdat ze het niet kennen of omdat ze sowieso liever niet op forums zitten. En ik merk dus dat heel veel mensen/organisaties die een aseksueel nodig hebben voor vragen/adviezen/workshops/interviews bij mij of andere individuele aseksuelen uitkomen (ook al komen er nog genoeg op het forum uit natuurlijk). Ik vind dat aan de ene kant prima, omdat ik zelf meestal wel tijd heb, maar aan de andere kant kan ik niet steeds in m'n eentje de hele community representeren en als ik niet kan, stopt het daar meestal, tenzij ik zelf het werk doe om een vervanger te vinden. Dus ik hoop eigenlijk dat zo'n organisatie dat werk kan overnemen en een soort van nieuw aanspreekpunt (evt. naast het forum) kan zijn.

Ook goed punt dat er steeds meer verschillende groepen komen. Ik zie dat zelf meer als een goed teken, en een stichting is juist wel een goede aanvulling op wat er al is. Het enige dat ik wel goed in de gaten wil houden is dat de nieuwe organisatie en AVEN elkaar niet in de weg gaan zitten, want daar zit veel overlap tussen qua activisme. Maar wat ik tot nu toe in m'n hoofd heb als werkzaamheden zijn dingen als mails sturen naar andere organisaties om workshops aan te bieden en activiteiten bij Pride te organiseren die geld kosten of waar wat meer werk in zit dan iemand op dit forum zomaar even zou kunnen doen. Dus ik denk dat dat wel goed komt.

Citaat van: Willempie op september 26, 2019, 01:36:17 PM
Hoi

ik vind het een prima idee!
ik heb ervaring met het opzetten van organisaties. Ik wil niet in een bestuur of telkens fysiek aanwezig zijn bij meetings.
Mijn idee is om met een adviserende rol bij te dragen aan het opzetten van deze stichting.

Hoe is dit?

Dat zou heel fijn zijn! Ik heb toevallig vorige maand zelf voor het eerst een eenmanszaak opgezet en dat was al spannend, dus alle adviezen zijn welkom. Ik zal je even een PB sturen!

With Pen and Paint

Mij lijkt het ook wel een goed idee en wil ook wel meedenken, dus zal je m'n emailadres sturen Amber :)

@AceVentura als ik google op de term aseksualiteit kom ik inderdaad veel artikelen tegen die ook verwijzen naar dit forum (het forum zelf komt voor mij pas op pagina 7), maar toch heeft het bij mij wel lang geduurd voor ik dit forum gevonden had. Dat had niet zozeer te maken met dat ik de informatie niet kon vinden als ik het online had opzocht, maar meer met dat ik niet onder woorden kon brengen wat ik nou eigenlijk ervaarde (of ik was me misschien niet helemaal bewust van wat ik nou echt voelde of ervaarde?). Misschien klinkt dit een beetje vaag, maar toen ik nog op de middelbare school zat was ik me eigenlijk alleen maar bewust van de termen heteroseksueel en homoseksueel, dus de mogelijkheid dat ik ook een andere geaardheid kon hebben kwam dus niet eens bij me op. Ik had het persoonlijk dus wel prettig gevonden als er een groep was geweest die actiever aan zichtbaarheid in de samenleving werkte.
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Koffie

Ik weet niet meer hoe ik heb gegoogeld in de zomer van 2012, maar niet op de term aseksualiteit, want ik wist niet of ik dat was. Ik denk dat ik begon met zoiets als 'geen seks willen'. Zo kwam ik wel op die zoekterm en ik was echt binnen een paar minuten op het forum. Ruim genomen hooguit 10 minuten, maar 5 kan ook heel goed.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

With Pen and Paint

Citaat van: Koffie op september 27, 2019, 06:57:55 PM
Ik weet niet meer hoe ik heb gegoogeld in de zomer van 2012, maar niet op de term aseksualiteit, want ik wist niet of ik dat was. Ik denk dat ik begon met zoiets als 'geen seks willen'. Zo kwam ik wel op die zoekterm en ik was echt binnen een paar minuten op het forum. Ruim genomen hooguit 10 minuten, maar 5 kan ook heel goed.

Ja ik bedoel dus dat ik dat denk ik ook heel lang niet onder woorden kon brengen. Ik realiseerde me denk ik helemaal niet zo dat het ook mogelijk was dat je geen seks zou willen (kan me voorstellen dat dit voor sommigen wat vaag klinkt, maar zo heb ik het ervaren).
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Koffie

Aha nu snap ik je pas, ik had niet goed begrepen wat je schreef. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Minimalis

Het zou mooi zijn als aseksualiteit bekender wordt. Zelfs in de medische wereld wordt het bestaan van aseksualiteit niet altijd erkend. Het zou ook mooi zijn als er meer onderzoek naar gedaan wordt. Sommige mensen zitten er echt mee.
Maar of dat gaat lukken met een nieuw stichting? Er zijn zo veel verschillende vormen van aseksualiteit en het komt echt bij alle soorten mensen voor. Voor zo ver ik weet zijn er niet bepaalde groepen (bijv.hoog opgeleiden, vrouwen, randstedelingen) oververtegenwoordigt. Al lees je soms een  -niet onderzocht- verband met autisme. Veel verschillen in een stichting lijdt vaak tot uiteen vallen.
Persoonlijk voel ik me niet verwant met de LHBT+ beweging. In dat spectrum zijn de meeste mensen, net zoals de 'gemiddelde hetero' flink met seks bezig, alleen op een andere manier. Terwijl seks mij (ons) niets zegt.
Ik heb ook wel eens het idee dat aseksuelen niet de behoefte hebben hun geaardheid met de wereld te delen, soms uit schaamte. AVEN uitbouwen en bekender maken kan daar verandering in brengen. Misschien is dat makkelijker dan helemaal op nieuw beginnen.

Kim10

Dat heb ik ook niet, zin om mijn geaardheid met de rest van de wereld te delen maar een soort van gezelligheidsvereniging zie ik wel zitten. Ook prettig als aseksualiteit wat "gewoner " wordt zodat er minder moeilijk overgedaan wordt en huisartsen begrijpen waar je het over hebt. Niet dat ik het er met de huisarts over ga hebben maar bij wijze van spreken. En als tegenhanger van dat altijd maar weer overwaarderen van seks. :klap: