Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Idee om Nederlandse organisatie voor aseksualiteit op te richten

Gestart door Amber, september 24, 2019, 12:20:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amber

Weer even een update: ik heb iedereen die tot nu toe hun emailadres hebben gestuurd aan een lijst toegevoegd om een datumprikker te sturen (ik heb al aardig wat mensen, dus heel fijn!). Morgen stuur ik waarschijnlijk een mail naar het COC om te kijken wanneer we daar welkom zijn en dan stuur ik (hopelijk) later deze week de datumprikker. Als ik een officiële datum/tijd heb, zal ik die ook hier posten, mocht iemand last minute beslissen dat ze er ook bij willen zijn ;)

Citaat van: Minimalis op september 29, 2019, 02:11:08 PM
Het zou mooi zijn als aseksualiteit bekender wordt. Zelfs in de medische wereld wordt het bestaan van aseksualiteit niet altijd erkend. Het zou ook mooi zijn als er meer onderzoek naar gedaan wordt.
Onderzoeken zie ik inderdaad ook wel als een puntje op de agenda. Ik heb vorig jaar meegeholpen aan het samenstellen van een onderzoek van het COC om die inclusiever te maken, dus dat was al een goed begin. Zou fijn zijn als we als organisatie ook betrokken kunnen worden bij onderzoeken van andere instituten. En qua medische wereld: als we genoeg vrijwilligers hebben die workshops willen geven, kunnen we die ook gaan aanbieden aan medische- en psychologie/seksuologie opleidingen!

Citaat van: Minimalis op september 29, 2019, 02:11:08 PM
Persoonlijk voel ik me niet verwant met de LHBT+ beweging. In dat spectrum zijn de meeste mensen, net zoals de 'gemiddelde hetero' flink met seks bezig, alleen op een andere manier. Terwijl seks mij (ons) niets zegt.
Ik heb ook wel eens het idee dat aseksuelen niet de behoefte hebben hun geaardheid met de wereld te delen, soms uit schaamte.
Het zou ideaal zijn als we dat allemaal kunnen veranderen, al gaat dat natuurlijk heel langzaam. Ik wil met de organisatie/stichting vooropstellen dat seks een keuze moet zijn en niet een doel of een noodzakelijk deel van een relatie, zodat er ruimte is voor mensen die geen seks willen maar ook voor degenen die wel seks willen, aangezien er ook genoeg aseksuelen zijn die wel seks hebben. De meeste LHBTI+ organisaties promoten seksuele vrijheid, maar gaan er totaal niet vanuit dat sommige mensen helemaal geen seks willen, dus het zou mooi zijn om dat beeld aan te passen en zo het stigma tegen te gaan.

AceVentura

Citaat van: Amber op september 29, 2019, 10:22:48 PM
Citaat van: Minimalis op september 29, 2019, 02:11:08 PM
Persoonlijk voel ik me niet verwant met de LHBT+ beweging. In dat spectrum zijn de meeste mensen, net zoals de 'gemiddelde hetero' flink met seks bezig, alleen op een andere manier. Terwijl seks mij (ons) niets zegt.
Ik heb ook wel eens het idee dat aseksuelen niet de behoefte hebben hun geaardheid met de wereld te delen, soms uit schaamte.
Het zou ideaal zijn als we dat allemaal kunnen veranderen, al gaat dat natuurlijk heel langzaam. Ik wil met de organisatie/stichting vooropstellen dat seks een keuze moet zijn en niet een doel of een noodzakelijk deel van een relatie, zodat er ruimte is voor mensen die geen seks willen maar ook voor degenen die wel seks willen, aangezien er ook genoeg aseksuelen zijn die wel seks hebben. De meeste LHBTI+ organisaties promoten seksuele vrijheid, maar gaan er totaal niet vanuit dat sommige mensen helemaal geen seks willen, dus het zou mooi zijn om dat beeld aan te passen en zo het stigma tegen te gaan.
Ik denk dat het verschil wel eens kleiner zou kunnen zijn dan je denkt. Ik voel me prima thuis in LHBT+ groepjes, voor mij valt aseksualiteit ook onder seksuele diversiteit, en eigenlijk is daar altijd wel ruimte voor. Overigens is de beleving van aseksualiteit (ook hier) voor iedereen verschillend, dus aseksualiteit = geen seks willen is ook niet voor iedereen waar.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Amber

Klopt! Ik voel me zelf ook helemaal thuis in de LHBTI+ community (ik zit niet voor niets bij het COC), maar ik loop soms wel tegen vooroordelen aan omdat sommige mensen in die community denken dat aseksuelen allemaal geen seks willen en daarom dan ook nog automatisch saai zijn, omdat ze heel sterk aan het idee vasthouden dat seks voor iedereen goed is. ::)

Imogen

Ik heb afgelopen zaterdag al kennis met je gemaakt en je gesproken na ons "Buiten de Binary" panel in het Roze Huis Nijmegen. Super tof dat je er was!

Ik ben inderdaad degene die een aantal jaren geleden geopperd heeft om een eigen stichting op te zetten, maar zoals Edewecht al schreef, was de tijd er toen nog niet rijp voor. Zowel binnen de ace community niet, als andere organisaties. Ik kreeg toen steeds de deur in mijn gezicht, so to speak.
Dat was voor mij op een gegeven moment zo frustrerend, dat ik er mee gestopt ben. Alleen de website van de Werkgroep Aseksualiteit staat nog overeind.

Ik heb ook wel interesse om voorlichting te geven, maar binnen jongerenorganisaties heb ik wel het gevoel dat 'ze' me te oud vinden...
Je hebt inmiddels mijn mailadres en ik wil zeker wel mee gaan naar de afspraak bij het COC, die was nog niet geweest toch?

Ps: ik gebruik mijn oude forum naam weer, omdat in 1 oud forum draadje mijn volledige naam gebruikt is (om via FB in de ace groep te komen) en ik zit er niet op te wachten dat mijn (toekomstige) werkgever mijn privé zaken kan lezen. :-(
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Amber

Weer even een update over dit topic: er is morgen een bijeenkomst bij COC Nederland om het een en ander door te spreken. Ik heb een agenda opgesteld die hier te vinden is: https://www.dropbox.com/s/9iex1nk4mrjqaf9/Agenda%20Bijeenkomst%20Organisatie%20voor%20Aseksualiteit.docx?dl=0

Ik zal iedereen hier op de hoogte houden van wat er besproken is. Input van de mensen die er morgen niet bij zijn is natuurlijk altijd welkom! ;)