Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Vermijdende persoonlijkheidsstoornis

Gestart door a-seksueel#, oktober 20, 2019, 10:03:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

a-seksueel#

Zijn er meer mensen die a-seksueel zijn en een vermijdende persoonlijk stoornis hebben?
Ik heb namelijk gelezen dat dit verband kan houden met elkaar.
Door de stress/gespannenheid zou je libido enorm kunnen zakken.
Het lijkt me vergezocht, maar lichaam en geest zijn nu eenmaal nauw aan elkaar verbonden. 




AceVentura

Dat lichaam en geest nauw met elkaar verbonden zijn herken ik wel. Van een vermijdende persoonlijkheidsstroornis heb ik nog niet eerder gehoord, en heb dus ook nooit gehoord van een koppeling met aseksualiteit. Ik heb me er nu wel een beetje over ingelezen en herken het ook niet direct van verhalen die hier gedeeld worden.

Mijn vermoeden is dat het net zo is als met bijvoorbeeld autisme waarvan ook af en toe gedacht wordt dat er een verband is: Ja er zijn aseksuelen met autisme, maar er is geen verband tussen die twee. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die aseksueel zijn en een vermijdende persoonlijkeheidsstoornis hebben, maar er lijkt mij geen verband tussen die twee.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Op zich heeft aseksualiteit niets te maken met libido. Het libido kan prima zijn, maar het gevoel seksueel aangetrokken te zijn, is er niet of beperkt.

Ik denk dat als je een vermijdende persoonlijkheidsstoornis hebt, dat niet betekent dat de aantrekking er niet is, maar dat er angsten zijn die je belemmeren om daar iets mee te doen.

Dus een vermijdende persoonlijkheidsstoornis iet iets anders dan aseksualiteit.

Maar zoals AceVentura al aangeeft, het kan toevallig samen voorkomen.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

HSP-ertje

Ik heb een vermijdende persoonlijkheidsstoornis. Denk niet dat er een link is met aseksualiteit, maar je vermijdt alle soorten contacten, dus ook seksueel contact, uit angst om bekritiseerd of afgewezen te worden. Ik vraag me nog steeds af of ik geen seks wil omdat ik aseksueel ben of vanuit mijn stoornis.

Bloem

Ik ben niet thuis in het onderwerp vermijdende persoonlijkheidsstoornis, maar weet wel uit eigen ervaring dat stress een libido-killer is.

Dit is een stukje van de website dokteronline.com (als je even online zoekt kom je veel artikelen tegen over de impact van stress op libido)
Psychisch: de meest voorkomende psychische oorzaken van een verminderd libido zijn stress, persoonlijkheidsstoornissen en psychische stoornissen, zoals een depressie.

Erik7494

Waar ik weet dat er wel een duidelijk verband is, is de schizoide persoonlijkheidsstoornis. (niet te verwarren met schizofrenie)

https://www.e-psychiater.nl/psychiatrie/persoonlijkheidsstoornissen/schizoide-persoonlijkheidsstoornis/

Omdat de symptomen overlappen met vormen van autisme, wordt dit kennelijk ook vaak gemisdiagnoseerd. Ik heb zelf bijvoorbeeld ooit een Asperger diagnose gehad, maar soms vraag ik me af of ik niet eerder een lichte vorm van schizoide persoonlijkheidssstoornis heb.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Koffie

Wat ze daar over seksuele relaties zeggen is dit: Zij hebben vaak weinig ervaring met en belangstelling voor seksuele relaties met andere mensen.
Maar daarmee is niet iets gezegd over waardoor dat komt, of ze de seksuele aantrekking aantrekking missen. Überhaupt lees ik dat mensen met een schizoïde persoonlijkheidsstoornis weinig interesse hebben in allerlei soorten relaties.

Dus of een schizoïde persoonlijkheidsstoornis leidt tot aseksualiteit in de zin van: geen seksuele aantrekking voelen, weten we hiermee eigenlijk niet.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

HSP-ertje

Alle persoonlijkheidsstoornissen ontstaan sowieso door (vaak traumatische) gebeurtenissen in de kindertijd/jeugd, dus zijn niet aangeboren. Aseksualiteit is dat wel word aangenomen, dus dan staan ze los van elkaar. Maar ik persoonlijk denk dat een seksualiteit niet aangeboren is, dan blijft het onderscheid moeilijk.
Het verband tussen depressie en lager libido is al door veel studies aangetoond (maar dat staat niet gelijk aan aseksualiteit).
Narcistische personen en personen met borderline zijn dan juist wel heel vaak seksverslaafd.

AceVentura

Een klein stukje  :offtopic: over het ontstaan van je geaardheid:

Of de seksuele geaardheid is aangeboren is volgens mij nog niet helemaal duidelijk. Ik heb op TV wel eens een programma gezien "The Making Of Me" daarin gaan ze bij een bekend persoon analyseren waar hun unieke eigenschap vandaan komt. Een aflevering ging over een homoseksuele man en daarbij gingen ze onderzoeken waar dat vandaan was gekomen. Op z'n Engels gezegd: Nature (aangeboren) or Nurture (aangeleerd). Later is iets soortgelijks gedaan in het Nederlandse programma Pavlov met (volgens mij) Harm Edens als proefpersoon.

Er zijn verschillende dingen voorbij gekomen. Genen, aantal broers, testosteron niveau in de baarmoeder, enz. Het had allemaal 1 ding gemeen: Het zijn allemaal dingen die bepaald zijn voor je geboren wordt en staan los van je opvoeding.

Beide programma's zijn volgens mij nog wel te vinden op internet, anders heb ik mogelijk nog wel een opname ...
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Pien

Citaat van: AceVentura op december 29, 2020, 09:41:37 AM
Er zijn verschillende dingen voorbij gekomen. Genen, aantal broers, testosteron niveau in de baarmoeder, enz. Het had allemaal 1 ding gemeen: Het zijn allemaal dingen die bepaald zijn voor je geboren wordt en staan los van je opvoeding.

Het is een interessante theorie, dat alles al genetisch bepaald is en uiteindelijk tot uiting komt (of kan komen).
Daar ga ik me wat in verdiepen.

Edit: O ja, ik heb geen persoonlijkheidsstoornis. Denk ik.
"I thought how unpleasant it is to be locked out; and I thought how it is worse, perhaps, to be locked in." ― Virginia Woolf

Piggelot

Ik vind dit altijd een lastig onderwerp..

Wat is aangeleerd, wat zit er in de genen?
Ik heb zelf een aantal broers en zussen die echt heel anders zijn dan ik.
Er zijn uiteraard wat karakter eigenschappen die gelijk zijn. Toch zie ik (ik mijn kleine voorbeeldgroep) niet echt indicaties dat geaardheid genetisch bepaald is of aangeleerd is.
Waar het dan wel vandaan moet komen zou ik ook niet weten...

Pien

Ja, dat is ook lastig. Er zullen altijd dingen zijn die al in je DNA vastliggen en dingen die jou vormen als persoon door omgevingsfactoren...
De vraag is wat is ontstaan door wat? En sommige dingen zijn niet te testen.
"I thought how unpleasant it is to be locked out; and I thought how it is worse, perhaps, to be locked in." ― Virginia Woolf

Wenneke

Ik heb een vermijdende persoonlijkheidsstoornis en ben aseksueel. Ik heb nooit seksuele aantrekking of spontaan zin in seks gehad. Ik geloof niet dat mijn vermijdende persoonlijkheidsstoornis de oorzaak is van mijn aseksueel zijn. Ik geloof wel dat de vermijdende persoonlijkheidsstoornis de a seksualiteit versterkt door alle angsten en het negatieve zelfbeeld

Koffie

Dat kan. Ik kan me ook voorstellen dat het best een puzzel kan zijn geweest. Ben ik aseksueel, of heeft het andere oorzaken?

Dat speelde bij mij ook mee, toen ik bekend raakte met aseksualiteit en op zoek kon gaan met hoe ik op dit vlak in elkaar zit.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie