Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit voor de klas

Gestart door Lizzie, november 24, 2021, 11:11:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BjornAgain

Citaat van: Lizzie op december 02, 2021, 08:04:06 PM
Op aanraden van jullie heb ik gezegd "Nee, ik heb geen kinderen, en ook geen partner. Geen man of vrouw dus en voorlopig heb ik daar ook geen behoefte aan. Ik wacht wel tot ik de ware tegenkom." Ik heb geen negatieve commentaren gekregen, want dit is eigenlijk wel een lieve klas. Een van die meisjes kreeg wel de slappe lach, maar ik had niet echt het gevoel dat ze mij aan het uitlachen was. Ik denk dat het eerder het puberbrein was dat even overnam en dat ze zo'n antwoord niet echt verwacht had. Achteraf verklaarde ze dat ze van een ander meisje een rare blik had gekregen. Ik weet niet echt wat ik ervan moet denken, maar ik zal het sowieso nog een keer proberen.

Geweldig gedaan! Respect daarvoor!
Als je inderdaad het gevoel hebt dat ze je niet uitlachte zal het waarschijnlijk ook wel niet zo zijn. Ze zal je eerlijkheid waarschijnlijk wel niet verwacht hebben.

Hoe denk je eigenlijk dat de klas had gereageerd als je gezegd zou hebben dat je aseksueel bent?

Lizzie

BjornAgain, dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet zeker dat ik dan de vraag zou krijgen: "Wat is dat?" en dan zou ik gedwongen zijn meer uitleg te geven. Ik veronderstel dat de leerlingen dan al snel de vraag zouden stellen of ik dan geen seks heb en mij kennende zou ik dan al snel met mijn mond vol tanden gestaan hebben, wat hen natuurlijk de pap in de mond zou geven.

Nu was het mooi opgelost: ik heb een eerlijk antwoord gegeven, genoeg gezegd om hun nieuwsgierigheid te kalmeren én volgende vragen vermeden, zonder daarbij dingen te moeten vertellen waarbij ik me niet comfortabel voel.

Fricai


Shimmer

Ik sta zelf ook voor de klas (meeste tussen de 15 en 20 jaar) en ook daar krijg ik nog steeds met enige regelmaat de vraag of ik een vriend heb of kinderen. Ik zeg dan gewoon doodleuk met een zeer dramatische stem: "Oh God nee, doe me dat alsjeblieft niet aan zeg, das zo belachelijk veel gedoe. Ik heb wel betere dingen te doen" en dan lachen ze even mee en laten ze het rusten. Hebben ze dan enig idee hoe serieus ik dat meen? Nope, want ik heb zo'n vraag toch tot op zekere hoogte afgeweerd EN tegelijkertijd een beetje antwoord op hun vraag gegeven. Een ander alternatief is gewoon met een ongeïnteresseerd gezicht "nahh" zeggen, alsof dat je moeite niet waard is. Over het algemeen gaat het ze geen hol aan wat ik in mijn privéleven doe, maar ik weet uit ervaring ook dat helemaal niks over jezelf vertellen alleen maar meer vragen oproept.

Het ligt in de aard van mensen om vreselijk nieuwsgierig te zijn en zeker zo'n leeftijdsgroep is natuurlijk nog heel erg op zoek naar zichzelf en waar ze zich aan kunnen spiegelen. Ik zou me dat soort vragen niet te serieus aantrekken en er gewoon een beetje een lolletje van maken, hebben jullie allemaal ook weer eens wat te lachen  :highfive1:


AceVentura

Goed gedaan Lizzie  :cheerleader: :klap:

Overigens, als je bang bent voor eventuele vervolg vragen kan je natuurlijk ook altijd iets zeggen als "Zoek dat maar op op internet" ofzo, of als de vragen te persoonlijk worden "Dat gaat je niets aan". Vragen mogen altijd gesteld worden, maar dat betekend niet dat je verplicht bent tot antwoorden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Goed gedaan Lizzie!
En zoals Shimmer zegt, humor werkt ook vaak heel goed. Maar soms is dat juist wel wat lastig als je nog onzeker bent.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie