Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

interview/gesprek aseksuelen onderling

Gestart door Jan H, maart 25, 2020, 11:28:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan H

Ik heb de afgelopen jaren best wat interviews gezien en een paar gedaan over aseksualiteit, en zie dat deze vaak gaan over hoe je als aseksueel jouw aseksualiteit ervaart. Vaak komen er allemaal vragen als masturbeer je, welke fantasieën heb je, hoe ervaar je klaarkomen enz. Mijn oprechte antwoord op zulke vragen is dat het mij niet boeit, en het niet echt een rol van betekenis in mijn leven speelt.
In mijn beleving zijn de interviews hierdoor oppervlakkig en gaan weinig de diepte in. (Al ben ik mij bewust dat een seksueel persoon dit heel anders kan ervaren.)

Hierdoor vroeg ik mij af of het een goed idee is om als aseksuelen onderling een gesprek aan te gaan over hoe ons leven is. Met vragen als wat drijft je of heeft betekenis voor jouw leven. Wat houd je bezig of hoe zie je de medemensen en is je omgang met hen. Het ontbreken van allerlei seksuele gevoelens/ervaringen hoeft er niet in aan bod te komen omdat je deze toch niet/nauwelijks of in verminderde mate ervaart.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en laat gerust een reactie achter.
Groet Jan 

AceVentura

Ik herken wat je zegt over de interviews. De keren dat ik een gesprek heb zijn dat inderdaad de dingen waar het om gaat. Voor mij mogen ook die vragen er zijn, en er is inderdaad nog veel meer diepgang te halen die wel eens ontbreekt.

Wat dingen die bij mij opkomen:
1) Wat zijn de dingen in je leven waaraan je merkt dat je aseksueel bent?
2) Zijn er momenten waardoor je je anders voelt doordat jouw beleving niet aansluit bij die van de personen in je omgeving?
3) Ook de luchtige kant zoals de "Incredibly Ace Moments" ;D
4) Hoe heb je aseksualiteit ontdekt? Ieder heeft zo zo'n eigen reis gemaakt
5) Als je met de kennis van nu terug kijkt, waren er dan al eerder "hints" dat je anders was (waarvan je nu weet dat het aseksualiteit is)?

Dat soort dingen delen en mensen in contact brengen met elkaar is wat mij betreft waar dit forum voor is, prima idee dus :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Helemaal eens,

inderdaad de vragen zoals AceVentura geformuleerd heeft zijn inderdaad goede uitgangspunten om (nieuwe) discussies op het forum te starten.

Koffie

Een andere vraag kan zijn: Hoe reageert je omgeving op je aseksualiteit? Of vertel je het niet?
Welke invloed heeft het gehad op relaties?

Is het trouwens de bedoeling dat we zelf de vragen ook beantwoorden? Of ben je alleen op zoek naar vragen om een interview mee te houden?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Koffie

Nog een vraag: Hoe is het voor je dat de wereld om je heen, de media, reclames, zo veel op seks is gericht?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

"Wat betekend het voor jou om aseksueel te zijn?" kan ook nog een goede vraag zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Jan H op maart 25, 2020, 11:28:45 AM
Ik heb de afgelopen jaren best wat interviews gezien en een paar gedaan over aseksualiteit, en zie dat deze vaak gaan over hoe je als aseksueel jouw aseksualiteit ervaart. Vaak komen er allemaal vragen als masturbeer je, welke fantasieën heb je, hoe ervaar je klaarkomen enz. Mijn oprechte antwoord op zulke vragen is dat het mij niet boeit, en het niet echt een rol van betekenis in mijn leven speelt.
In mijn beleving zijn de interviews hierdoor oppervlakkig en gaan weinig de diepte in. (Al ben ik mij bewust dat een seksueel persoon dit heel anders kan ervaren.)

Ik heb dat anders beleefd. Ook ik heb interviews gehad en presentaties gegeven waarop bepaalde vragen naar voren kwamen, maar ik heb dat nooit als 'oppervlakkig' ervaren.

Daarbij: ik kan me goed voorstellen dat dit de eerste vragen zijn die bij de buitenwereld leven. Een aseksueel? Wat is dat? Wat doet-ie? Wat doet-ie niet?
Pas daarna komen er misschien vragen als: hoe beleeft een aseksueel de wereld om haar/hem heen, enz. enz.
Sterker nog: voor vrijwel alle aseksuelen, inclusief mezelf, waren dit de eerste vragen die speelden. De omschrijving van aseksualiteit, de wiki, de faq, type A, B, C, D... Deze informatie bood/biedt herkenning en antwoorden op de vraag 'ben ik aseksueel?'
En vervolgens komen er vragen als: hoe nu verder? Relaties? Vertellen aan de omgeving? enz.

Daarom zijn deze eerste 'oppervlakkige' vragen wel degelijk belangrijk en (ik zou haast zeggen:) moeten ze gesteld worden.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ja dat is waar! Een van de eerste dingen waar ik voor mezelf mee bezig ging was welk 'type' aseksueel ik was. Daar horen dergelijke vragen bij.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Goedemorgen, dat is precies wat me tegenhoud om in te gaan op verzoeken om interviews. Dat de vragen allemaal over seks gaan. Het boeit mij ook niet. Fantasieën heb ik niet. Iemand seksueel aantrekkelijk vinden? Ik zou niet weten wat dat is. Welk type ik ben weet ik niet. Aseksueel en aromantisch denk ik.
Waar ik niets van begrijp is de overwaardering van seks die je om je heen ziet. Mensen die verleidelijk doen of proberen seksueel indruk te maken vind ik bezopen maar dat zeg ik alleen hier. Een hetero vriendin van me rent ALTIJD achter de mannen aan. Als ze zonder zit voelt ze zich niet compleet. Begrijp ik ook niet maar daar val ik haar niet mee lastig.  8) Zij snapt van mij op een aantal vlakken ook niets maar dat staat een prima vriendschap niet in de weg.

BjornAgain

Natuurlijk heb je voor een gemiddeld interview maar een beperkte tijd en kunnen wij uren vol praten over het onderwerp aseksualiteit, terwijl de willekeurige kijker vooral op de meest basale vragen zit te wachten.

Het is natuurlijk een onderwerp waar je of helemaal niks mee hebt (en voor die groep is het belangrijk dat we niet weggezet worden als freaks), je mensen kent in je omgeving die het (vermoedelijk) zijn (waarvoor het belangrijk is, dat je niet "zielig" of "ziek" bent) of je een stuk persoonlijke herkenning in kunt vinden (voor wie het belangrijk is waar ze verdere inhoudelijke informatie kunnen vinden, hier dus).

Vragen over mastrubatie vallen vanzelfsprekend in de categorie "leedvermaak", maar ja dat zijn dingen die je ook niet van een seksueel persoon hoeft te weten. Heb hebben van een lijstje is zeker niet verkeerd, al is het alleen maar om potentiële interviewers op ideeën te brengen en daarnaast is het natuurlijk ook goed discussie materiaal om hier op het forum te bespreken en waar diegenen die in de knoop zitten met hun seksualiteit, misschien wel de nodige herkenningspunten kunnen vinden.

Edewecht

Citaat van: BjornAgain op maart 26, 2020, 01:44:46 PM
Het is natuurlijk een onderwerp waar je of helemaal niks mee hebt (en voor die groep is het belangrijk dat we niet weggezet worden als freaks), je mensen kent in je omgeving die het (vermoedelijk) zijn (waarvoor het belangrijk is, dat je niet "zielig" of "ziek" bent) of je een stuk persoonlijke herkenning in kunt vinden (voor wie het belangrijk is waar ze verdere inhoudelijke informatie kunnen vinden, hier dus).

Dat wat ik paars heb gemaakt, dat is voor mij het belangrijkste. Dat is wat me beweegt, wat me motiveert om in te gaan op oproepjes voor interviews e.d.
Wat andere mensen van me denken als aseksueel, vind ik minder belangrijk. Er zullen best mensen zijn die me 'zielig' vinden, vooruit dan maar.

Waar het mij vooral om gaat is, dat er misschien één persoon het interview of artikel hoort of leest, en dat misschien bij die ene persoon het kwartje valt. Net als bij mij, nu ruim zeven jaar geleden. Dat die ene persoon ontdekt: 'oh... ik ben niet de enige!'
En dat begint via vragen als: wat is een aseksueel, wat doet-ie, wat doet-ie niet, wat voelt-ie, wat voelt-ie niet.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Kim10

Mooi gezegd Edewecht. De eerste keer dat ik iets over aseksualiteit las was in het blad VIVA. Een jonge vrouw vertelde wat het voor haar was en hoe ze er mee omging. Ik weet niet meer hoe ze heette. Soms wel nieuwsgierig hoe het nu met haar is.

BjornAgain

Ik denk ook dat dat de juiste insteek moet zijn. Het moet herkenbaar genoeg zijn voor diegene die het interview ziet of hoort. Voor personen die ermee worstelen moet het een drijfveer zijn om bijvoorbeeld hier op het forum verder te lezen.

Bij mij was het een radio-interview een jaar of 6 geleden. Hoewel herkenbaar, heb ik er toen niks mee gedaan. Ik was getrouwd, ben vader geworden, dus ja het kon niet op mij slaan. Toch maakte het interview zo'n indruk, dat ik zelfs nog weet, waar ik met de auto reed ten tijden dat het uitgezonden werd.

Pas toen mijn vrouw met de boodschap kwam, dat we misschien beter konden scheiden, eens gericht gezocht en vervolgens vielen veel puzzelstukjes op hun plaats. Nu in tijden van corona-eenzaamheid, mijmer ik wel eens over het gevecht dat ik jarenlang leverde met mijn seksuele zelfonbegrip en zie ik nog meer indicatoren waaruit ik kan op maken dat seks meer voor mij was van je moet het lekker vinden, dan dat ik zelf echt de behoefte had of er van genoot.

Ik denk ook echt wel dat een dergelijk interview hier op de site toch echt wel meerwaarde kan hebben.  Al is er elke week één vrijwilliger die zichzelf "bloot" geeft.

AceVentura

#13
Citaat van: Kim10 op maart 28, 2020, 12:54:13 PM
Mooi gezegd Edewecht. De eerste keer dat ik iets over aseksualiteit las was in het blad VIVA. Een jonge vrouw vertelde wat het voor haar was en hoe ze er mee omging. Ik weet niet meer hoe ze heette. Soms wel nieuwsgierig hoe het nu met haar is.
Wat dat toevallig rond 2015? Mogelijk was het dit artikel: https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=4422.0
De persoon die aan dat interview meewerkte komt zo nu en dan nog langs op het forum.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Nee, het was veel eerder. Misschien ergens rond 2000. Ik herinner me het verhaal nog zo goed omdat de geïnterviewde vrouw een jeugd vol geweld achter zich had waarover ook gepraat werd. Al met al was het een triest verhaal.