Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

interview/gesprek aseksuelen onderling

Gestart door Jan H, maart 25, 2020, 11:28:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan H

Ik heb met plezier alle respons gelezen en vind veel herkenning in wat er door verschillende mensen gezegd word. Hierin vullen wij elkaar dus goed aan zeker als iedereen meedenkt en zijn aanvulling hierop geeft.

Nu denk ik aan een gesprek met een volgende opzet: introductie wat is aseksualiteit en hoe divers is aseksualiteit. Hierin kunnen de typen besproken worden en alle aanverwante zaken omtrent aseksualiteit.
Als dit duidelijk is kan er dieper ingaan op vragen als, hoe merk je dat je aseksueel bent. Wat betekend het om aseksueel te zijn, hoe ontdekte je jouw aseksualiteit maar ook de "Incredibly Ace Moments". En natuurlijk de vraag over hoe jouw beleving van de omgeving verschillend kan zijn dan dat van jouw niet aseksuele medemens. Ook de prominente plaats van seks in de reclame en maatschappij kan aan bod komen. Met de vraag wat merk je ervan/wat doet het met je, of gaat het ongemerkt langs je heen.
Hierna kan er dieper ingegaan worden op het uit de kast komen als aseksueel. Hoe verhoud jouw aseksualiteit zich tot familie/vrienden. Waarna er ook over de invloed van aseksualiteit op relaties en de vorming ervan gesproken kan worden.

Als ik het zo voor mij zie kan het een heel persoonlijk gesprek interview worden. Waarin mensen veel over zichzelf kunnen vertellen, zodat er veel herkenning en waardering kan zijn voor andere aseksuelen. Maar als je daarover (deels) ongemakkelijk voelt geef je gerust je grenzen aan. Belangrijk is dat je als persoon sterk en oprecht kan vertellen wat je kwijt wilt.

Een interview vind ik niet echt van toepassing op een dergelijk gesprek, omdat daar altijd iemand geïnterviewd word en iemand anders de vragen stelt. In een gesprek kunnen we doorvragen of juist met een klein woord een begrip tonen en het gesprek verdiepen. 

Zijn er mensen op dit forum die graag meewerken aan een dergelijk "onder elkaar" gesprek?

Koffie

Wat is dan het doel van het gesprek? Ga je dat filmen, publiceren, is het gewoon voor jezelf? Ik zie het nog niet voor me. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik zie ook nog niet helemaal waar je heen wil Jan 8)

Het uit de kast komen mag inderdaad ook wel wat aandacht hebben. Ik krijg nog steeds wel eens de vraag of wij ook uit de kast moeten komen :o Uiteraard kan je daar ook weer ervaringen delen, hoe het ging, hoe je het aangepakt hebt, enz.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Jan H op maart 30, 2020, 03:23:09 PM
Nu denk ik aan een gesprek met een volgende opzet: introductie wat is aseksualiteit en hoe divers is aseksualiteit.
(...)
Als ik het zo voor mij zie kan het een heel persoonlijk gesprek interview (? E.) worden.
(...)
Een interview vind ik niet echt van toepassing op een dergelijk gesprek, omdat daar altijd iemand geïnterviewd word en iemand anders de vragen stelt. In een gesprek kunnen we doorvragen of juist met een klein woord een begrip tonen en het gesprek verdiepen.

Zijn er mensen op dit forum die graag meewerken aan een dergelijk "onder elkaar" gesprek?

Ik maak hieruit op dat je een groepsgesprek voor ogen hebt, geen interview. En zeker geen opnamen hiervan.
Een groepsgesprek in een vertouwelijke sfeer, waarin ieder haar/zijn persoonlijke verhalen kwijt kan.
Klopt dit een beetje, Jan?

De opbouw/volgorde van de onderwerpen vind ik wel mooi: beginnen bij jezelf, en vervolgens meer naar buiten gericht.

Het doet me denken aan de 'Asksuelen Salon' die enkele jaren geleden met enige regelmaat in Nijmegen plaatsvond.
(https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=5160.0)
Daar was ruimte voor zowel ontmoeting en gezelligheid, alsook gesprek over een thema.

Allen blijf ik met 1 vraag zitten: hoe zie jij het verband tussen zo'n bijeenkomst - en het ondergaan van interviews, waarmee je dit topic begon? Is het je bedoeling dat we onszelf trainen, voorbereiden of zoiets op het geven van interviews?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Kim10

Echt jammer dat de aseksuelen salon niet meer bestaat. Wat mij ideaal lijkt is een gezelligheids annex belangenvereniging voor  aseksuelen. Gewoon een op zichzelf staande zelfvoorzienende vereniging. Vorig jaar november deed iemand ( Amber?) een oproep. Haar doel was een belangenvereniging voor aseksuelen oprichten. Ik heb een poosje mee geappt maar was het met een aantal standpunten niet eens. Wel benieuwd hoe de zaken er nu voor staan. Want op zich was het een prima initiatief.

AceVentura

Als er behoefte is aan een meeting om te praten dan kunnen we dat organiseren natuurlijk, al moeten we wel afwachten hoe het virusgebeuren zich gaat ontwikkelen. We hebben dat vaker gedaan onder de naam "praatmeet", de aseksuelen salon was daar zeker ook succesvol in.
Het vinden van een centraal gelegen, goed bereikbare en niet al te dure locatie is vaak het lastigste, heeft iemand daar suggesties voor?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Het staat wel in het mediagedeelte, dus ik was er van uitgegaan dat het iets anders zou zijn dan alleen een meeting.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Jan H

Ik zal de onduidelijkheid weghalen, ik dacht aan een gesprek tussen aseksuelen over aseksualiteit met opname erbij. Deze kunnen dan gebruikt worden bij voorlichting over aseksualiteit, of voor mensen die zoekend zijn naar hun (a)seksualiteit. Ik denk dat wij aonder elkaar een duidelijker beeld kunnen geven over hoe het is om aseksueel te zijn dan een seksueel persoon die vragen stelt.

Uiteraard is een setting als een aseksuelensalon ook van harte welkom wat mij betreft, al moet eerst de corona pandemie voorbij zijn.   

Kim10

Dank voor je uitleg. Ik wil niet op tape en ik wil niet geïnterviewd worden door een seksueel persoon. Maar, en dat meen ik als idee is het niet verkeerd.

Koffie

Dan is het inderdaad niets voor mij, want ik wil best digitaal meewerken en ik heb ook een keer meegedaan aan een gesprek met iemand voor een studie, maar ik wil niet gefilmd worden.
Maar wel een leuk idee en misschien zijn er anderen die dat geen bezwaar vinden. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Mmmm... ik moet hier even over nadenken....
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Het ligt er voor mij aan waar je met die opnames naartoe gaat. Komen ze publiek op internet of ga je ze zelf laten zien als je ergens bent om over aseksualiteit te praten? Als het op internet terecht hoeft het voor mij niet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Edewecht op april 01, 2020, 07:49:23 PM
Mmmm... ik moet hier even over nadenken....

Het nadenken heeft zijn vruchten afgeworpen: ik zie nu waar de (mijn?) schoen wringt:

Een persoonlijk,vertrouwelijk gesprek enerzijds en het opnemen ervan anderzijds, bijten elkaar.
Ik zal dit verduidelijken.
Als je in een groep persoonlijke en vertrouwelijke dingen met elkaar wilt delen, is het een vereiste dat iedereen zich 'veilig' voelt. Met 'veilig' bedoel ik, dat je kunt spreken over dingen waar je in het dagelijks leven niet zo gauw over praat, zonder dat je bang hoeft te zijn dat dit gevolgen voor je heeft. En dat de gespreksgenoten je respecteren en je de ruimte geven.
Ik heb aan meerdere gespreksgroepen deelgenomen, en er was dan altijd de afspraak, dat wat uitgesproken wordt door wie dan ook, binnen de groep blijft.
Maar ga je het gesprek opnemen, dan doorbreek je de veiligheid. Welke garanties je ook geeft over 'geen internet', of 'uiterste discretie', de opname zelf doet inbreuk op de veiligheid. Dit gaat niet werken, Jan.

Graag draag ik wat alternatieven aan:
- OF opnemen van een gezellig samenzijn en cake eten (zoals onze oprichter David Jay met zijn eerste clubje wel heeft gedaan, de resultaten staan op Youtube)
- OF een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek zonder opname, met achteraf - voor wie wil - een kort opgenomen interview van 1 op 1, waarin de belangrijkste vragen aan bod komen. OF: die vragen waarvan de geïnterviewde vindt dat ze belangrijk zijn.
- OF, als je geen interview wilt: je laat die mensen die dat willen, voor de camera kort iets vertellen over zichzelf naar aanleiding van het zojuist gevoerde persoonlijk gesprek.

Maar toch blijven er wat vragen:
- Hoe lang blijft zo'n opname 'houdbaar' als het gaat om voorlichting?
- Wat als iemand na een tijdje zegt: ik heb er spijt van dat ik in beeld ben geweest en ik wil eruit geknipt?
- Hoe hou je controle over wat er met de opnamen gebeurt? Wie beheert ze?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

BjornAgain

Ik ben het zeker wel met Edewecht eens hoor, als er iets opgenomen wordt en jij bezit niet de exclusieve opnames, dan heb je natuurlijk nooit de controle meer in eigen hand.

De aangedragen alternatieven zijn natuurlijk ook prima te gebruiken en anders misschien kunnen de vragen die verzonnen zijn, een leidraad vormen voor meer persoonlijke verhalen voor in die sectie op de site. Daar hoef je immers niet met je hoofd in beeld, je kan je verhullen achter een schuilnaam en details die je niet wilt geven, hoef je niet te delen.

AceVentura

Dat zijn mooie suggesties Edewecht, die lijken mij ook beter dan wat Jan voorgesteld heeft.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler