Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

programma discovery 9 gezien

Gestart door Thiotric, november 25, 2006, 10:25:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thiotric

Gisteren, vannacht eigenlijk, nog beginnen zappen en op Discovery 9 uitgekomen ( ik weet niet of die op de kabel is... wij hebben een schotel). Er was een programma aan de gang ivm seksuele afwijkingen ( alle mogelijke afwijkingen...).

Wat er mij opviel was dat men bleef herhalen van: ga naar professionele hulp, de meeste mensen kunnen geholpen worden.
Hier op't forum lees ik eerder iets anders... kortom, de sfeer was: niet mee blijven zitten, we krijgen dat probleem wel opgelost...
Natuurlijk wil ik eerder die reportage geloven.... werken sexuologen in de VS dan zo anders dan hier?
Een verward geraakt mens.
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

myra

#1
Niet  elke aseksueel wilt hulp hiervoor. Uit ons forum blijkt dat het vooral de mensen in een relatie zijn die hulp zoeken omdat ze hun partner geen verdriet of pijn willen doen (waarvoor ik uiteraard alle begrip en respect heb) . De meeste alleenstaande aseksuelen of aseksuelen in een aseksuele relatie vinden het ok zo. Aangezien er geen verlangen naar is, is er ook geen gemis.

Ik vind dat het programma goed laat zien welke de algemeen geldende normen zijn : 'Seks is de normaalste zaak van de wereld, iedereen die normaal is, heeft seks'. . Seksuologen, ook de vlaamse en de nederlandse, hanteren deze algemene norm ook. Niet iedereen kan zich echter vinden in die normen, het is een kwestie van perceptie.

Stev

Citaat van: Thiotric op november 25, 2006, 10:25:21 AM
... kortom, de sfeer was: niet mee blijven zitten, we krijgen dat probleem wel opgelost...

Ik weet het niet, Thiotric, ik heb ooit in een poging om mijn gevoel uit te leggen, het volgende voorbeeld gebruikt.
Iemand drinkt geen alcohol, wel een paar keer geprobeerd maar het is nooit wat geworden. Het is niet eens principieel, hij lust het gewoon niet, hij heeft er geen behoefte naar. Zou je tegen zo iemand zeggen: niet mee blijven zitten, we krijgen dat probleem wel opgelost? Als het voor hem/haar helemaal geen probleem is? Je neemt gewoon een glas spa of zo. En geloof me, je moet je ook wel raar vinden als iedereen op een personeelsuitstapje bier, wijn en nog harder drinkt en je bent bijna de enige die niet dronken is  :D
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Ereinion

Thiotric, ik denk inderdaad dat de meeste seksuologen en andere mensen nog steeds denken dat seksuele problemen altijd wel op te lossen zijn. Aseksualiteit is nog te onbekend en wordt nog te veel genegeerd. Degenen die zeggen dat het wel op te lossen valt gaan er van uit dat iedereen de behoefte heeft om het ŽprobleemŽ op te lossen. Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of hij of zij eraan wil werken en een oplossing wil vinden. En dat moet je dan ook gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis. Maar ik geloof zelf niet dat het bij iedereen op te lossen is.

Dus eigenlijk ben ik het met alle vorige posters eens.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Thiotric

 Mag ik kritisch zijn? Ik ken het probleem niet, dus ik mis het niet, dus ik voel geen behoefte om iets te veranderen... ik vind dat een zeer verkeerde levenshouding....
Dat is de gevangene niet vrijlaten omdat hij toch geen vrijheid kent....

Het is idd een kwestie van perceptie, dus is de lamme die zichzelf niet beperkt vindt, geen mindervalide? Perceptie en interpretatie zijn 2 zeer heimelijke processen.... de beste wapens van je onderbewustzijn...
Zo zouden de Indianen de naderende schepen van Columbus niet gezien hebben, omdat hun hersenen het concept "boot" niet konden vatten. De perceptie blijkt dan plots een zeer objectieve filter...
Myra, kunnen er buiten de mensen die zichzelf als aseksueel zien, mensen gevonden worden die niet gaan zeggen dat seks de normaalste zaak van de wereld is? Dat betwijfel ik toch hoor...
Verder kan ik jullie wel volgen hoor !  :wave:
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

Ereinion

Citaat van: Thiotric op november 25, 2006, 01:51:50 PM
Mag ik kritisch zijn? Ik ken het probleem niet, dus ik mis het niet, dus ik voel geen behoefte om iets te veranderen... ik vind dat een zeer verkeerde levenshouding....

Dat snap ik. Vooral als je dat vanuit het standpunt van een partner bekijkt. En het is ook iets waar ik mee worstel, omdat ik het misschien dus wel kan veranderen, maar ik onderneem geen stappen. Dus misschien ben ik wel heel egoistisch. En ik had soms toch al het gevoel dat ik mijn vriend iets ontneem, dus dan wordt dat gevoel nog sterker.
Aan de andere kant hebben veel aseksuelen zich een lange tijd abnormaal gevoeld, misschien zelfs ziek. Dan is het wel erg fijn dat je nu gewoon kunt zeggen dat je dit bent en het niet kunt veranderen, dat je gewoon zo bent. Waarom ergens een probleem van maken als het dat niet hoeft te zijn?

Maar in de meeste relaties is het wel een probleem, dus zal je er aan moeten werken, van beide kanten.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Thiotric

Ik volg je hoor, beetje advocaat des duivels soms... maar ik lees hier (en vaak zelfs) toch onderhuids verdriet van singels... werden ze nu maar verliefd op een andere aseksueel... want het idee van geen relatie meer zowel als het idee van een "moeilijke" relatie zien ze niet zitten. Dus is het gemis dat daar beschreven wordt een bewijs dat aseksualiteit wel een probleem is, het beperkt jullie eigen ontwikkeling, het dirigeert jullie leven en relaties, het is een dagdagelijkse confrontatie met... redenen geenoeg om te zeggen dat jullie wel met een probleem zitten, ... alleen is het settelen in minder confronterend dan het vechten tegen enzo ontneem je misschien veel aan jezelf ook...
( Ik weet echt niet of ik me nu goed uitdruk....)
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

Sismo

Je omschrijft wel een beetje mijn gevoel hierover. De twijfel of ik werkelijk aseksueel ben of te bang voor intimiteit blijft. Of ik er ooit achter kom wat het echt is, weet ik niet. Hoe mijn leven ook zal verlopen, beide opties zijn moeilijk. Het lijkt het makkelijkst om ervan uit te gaan dat ik aseksueel ben, ik hoef dan niet over mijn grenzen heen, maar makkelijk is het natuurlijk niet, want idd: het verlangen naar iemand speciaal in mijn leven blijft!  :wave:
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Ereinion

Citaat van: Thiotric op november 25, 2006, 02:22:05 PM
Ik volg je hoor, beetje advocaat des duivels soms... maar ik lees hier (en vaak zelfs) toch onderhuids verdriet van singels... werden ze nu maar verliefd op een andere aseksueel... want het idee van geen relatie meer zowel als het idee van een "moeilijke" relatie zien ze niet zitten. Dus is het gemis dat daar beschreven wordt een bewijs dat aseksualiteit wel een probleem is, het beperkt jullie eigen ontwikkeling, het dirigeert jullie leven en relaties, het is een dagdagelijkse confrontatie met... redenen geenoeg om te zeggen dat jullie wel met een probleem zitten, ... alleen is het settelen in minder confronterend dan het vechten tegen enzo ontneem je misschien veel aan jezelf ook...
( Ik weet echt niet of ik me nu goed uitdruk....)


Ja, zeker wel. En ik begrijp je ook wel.
Maar misschien is het maar een klein probleem, en staat het niet altijd op de voorgrond, dus is het inderdaad makkelijker om het te accepteren, ipv er tegen te vechten. Er zijn misschien nog zoveel andere dingen te vinden die een groter probleem opleveren.

Plus, ik denk dat de meeste aseksuelen (gezien vanuit het idee dat ze hebben gedacht dat ze gek waren) er ook wel een tijdje tegen gevochten hebben. Je wilt toch liever zijn zoals de rest. maar als dat niet kan, moet je het misschien maar accepteren.

En het komt ook wel omdat je als aseksueel geen behoefte hebt. Waarom zou je dan naar iemand toegaan die je oefeningen voorschrijft om dat te verbeteren? Kun je die behoefte wel veranderen? Als je wel wilt, maar het kan niet, is het misschien niet het goede om je er zomaar bij neer te leggen. Maar wat als je het lichamlijk wel kan, maar er geestelijk en lichamelijk geen behoefte aan hebt?
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Thiotric

zit ook iets in ereinion... zal ik dan maar hopen dat de maan mijn pad verlicht? ( je onderschrift heeft in elk geval iets met de maan te zien denk ik ! ;) )
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen

Tempesta

Citaat van: Thiotric op november 25, 2006, 02:22:05 PM
Ik volg je hoor, beetje advocaat des duivels soms... maar ik lees hier (en vaak zelfs) toch onderhuids verdriet van singels... werden ze nu maar verliefd op een andere aseksueel... want het idee van geen relatie meer zowel als het idee van een "moeilijke" relatie zien ze niet zitten. Dus is het gemis dat daar beschreven wordt een bewijs dat aseksualiteit wel een probleem is, het beperkt jullie eigen ontwikkeling, het dirigeert jullie leven en relaties, het is een dagdagelijkse confrontatie met... redenen geenoeg om te zeggen dat jullie wel met een probleem zitten, ... alleen is het settelen in minder confronterend dan het vechten tegen enzo ontneem je misschien veel aan jezelf ook...
( Ik weet echt niet of ik me nu goed uitdruk....)

Hoe ongelukkig ik ook ben met het feit dat ik geen relatie heb, toch was ik veel ongelukkiger in een vorige relatie waar er wel dingen van mij verwacht werden op seksueel vlak. En geloof me, de rest van de relatie ging prima. Dus je zou kunnen zeggen dat mijn keus een keus voor het minste kwaad is denk ik.

Jovi_Hobbes

Zo denk ik er dus ook over. Ik heb een soortgelijke ervaring en ik weet dat ik 1000 maal gelukkiger ben als single dan in nog een "seksuele" relatie... Ik heb het geloof ik al eens gezegd: ik ben single en eigenlijk gelukkig. Een relatie zou een extra dimensie aan mijn leven kunnen toevoegen, maar is voor mij geen vereiste om gelukkig te zijn.

Bij mij is het tot de "openbaring" van het bestaan van aseksualiteit zo geweest dat ik zelfs niet meer over een relatie nadacht omdat ik een onneembare hindernis voor me zag. Nu ik weet dat een relatie zonder seks wel mogelijk is heb ik juist weer hoop en wil ik ook weer moeite gaan doen om toch een partner te vinden.
Ik snap je vragen heel goed Thiotric, maar ik ben bang dat dit voor iedereen anders is en dat er niet echt één antwoord op je vragen te geven is. Voor mezelf ben ik er redelijk van overtuigd dat ik mezelf ongelukkiger maak door me aan een "genezingsproces" te onderwerpen dan wanneer ik mijn grenzen accepteer. Eigenlijk zijn voor mij de laatste twee jaar een genezingsproces geweest. Ik voel me nu zo veel beter dan toen ik echt aan alles twijfelde. Kort gezegd voel ik gewoon dat seks en ik niet bij elkaar passen. Ik kan het niet duidelijk uitleggen en misschien is het geen rationeel gevoel, maar als ik naar een seksuoloog zou gaan om mijn "probleem" op te lossen zou ik zo erg tegen mijn gevoel ingaan, dat ik daar toch niet gelukkig van kan worden.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

myra

#12
Citaat van: Thiotric op november 25, 2006, 01:51:50 PM
Mag ik kritisch zijn? Ik ken het probleem niet, dus ik mis het niet, dus ik voel geen behoefte om iets te veranderen... ik vind dat een zeer verkeerde levenshouding....
Dat is de gevangene niet vrijlaten omdat hij toch geen vrijheid kent....

Het is idd een kwestie van perceptie, dus is de lamme die zichzelf niet beperkt vindt, geen mindervalide? Perceptie en interpretatie zijn 2 zeer heimelijke processen.... de beste wapens van je onderbewustzijn...
Zo zouden de Indianen de naderende schepen van Columbus niet gezien hebben, omdat hun hersenen het concept "boot" niet konden vatten. De perceptie blijkt dan plots een zeer objectieve filter...
Myra, kunnen er buiten de mensen die zichzelf als aseksueel zien, mensen gevonden worden die niet gaan zeggen dat seks de normaalste zaak van de wereld is? Dat betwijfel ik toch hoor...
Verder kan ik jullie wel volgen hoor !  :wave:

Thiotric, ik vind het verkeerd dat je seks gelijkstelt met  een'vrijheid' die wij niet willen kennen. Vanuit jouw optiek is dat zo, akkoord, maar bv niet vanuit de mijne.
Ik voel me juist zeer vrij doordat ik geen seks heb nu. Ik heb een tijdje pogingen gedaan om te 'passen' in een seksuele relatie en voelde mij daar ook echt een gevangene. Ik moest heel de tijd 'presteren'terwijl ik dit niet kon.

Ik kies er ook bewust voor om nooit meer een seksuele partner te hebben, zo zal ik niemand pijn doen door zelf aseksueel te zijn, mezelf niet en mijn potentiele partner niet. Dit is mijn vorm van vrijheid.


Buiten aseksuelen zijn er idd weinig mensen die seks niet de normaalste zaak van de wereld vinden, dat klopt. Maar we zijn wie we zijn. Ik vind dat het geen probleem moet zijn als je er geen hinder in je dagelijks leven van ondervindt, zoals Ereinion zegt. Stellen dat wij sowieso met een probleem zitten vind ik een vooringenomen uitspraak. Aseksuelen kunnen op die manier zeggen dat alle seksuelen met een probleem zitten, pfff, zo gedreven worden door die hormonen, ocharme.  ;D



Stev

Citaat van: Thiotric op november 25, 2006, 02:22:05 PM
Ik volg je hoor, beetje advocaat des duivels soms...

Dat houdt ons in ieder geval "wakker" (meer figuurlijk in dit geval)  ;)
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Thiotric

Hallo idereen,
Vooreerst een merci'tje voor jullie inzicht. Het helpt me wel om mijn ge-oogklepte-gedachten wat lucht te geven. Nu moet dat mengsel enige tijd borrelen....
En Myra, ik ben idd vreselijk slaaf van die hormonen, je zou zelfs kunnen zeggen dat ik op dat vlak voor een mega probleem sta !  :D

Citaat van: myra op november 25, 2006, 08:07:25 PM
Stellen dat wij sowieso met een probleem zitten vind ik een vooringenomen uitspraak.

... en daar geef ik je natuurlijk 100% gelijk, kzou het zelfs niet willen suggereren. :knuffel:
A. Einstein: Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen