Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit en de psycholoog

Gestart door PallaS., november 04, 2021, 08:47:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PallaS.

Even een klein positief berichtje: ik had afgelopen week een intake bij de psycholoog (dat is niet het positieve bericht natuurlijk, haha), en toen kwam aan bod dat ik me sinds afgelopen zomer ben gaan identificeren als aseksueel. De psycholoog reageerde nieuwsgierig en vroeg me ook om meer over uit te leggen, omdat ze er weinig van wist. Dus ik heb ik uitgelegd aan de psycholoog wat het betekent om aseksueel te zijn en wat AVEN en NOA zijn. Ze reageerde er positief op. :)
Dus er is weer iemand binnen de psychologische hulpverlening die er nu meer vanaf weet. :)

Ik wilde dit delen omdat ik weet dat er best wat mensen binnen de community zijn die vervelende ervaringen hebben opgedaan in dergelijke situaties. Aan degenen die dit overkomen is: dat is niet oké, en het had nooit moeten gebeuren.
Het kan gelukkig ook anders!

Koffie

Het is altijd fijn als iemand openstaat voor je verhaal en daar open naar luistert. Dus goed gedaan van jou en de psycholoog!

En succes en sterkte met je therapie. Misschien zie je het nu niet als iets positiefs, maar kijk je daar later hopelijk anders naar.  :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Stevenn

Fijn om te horen dat jij je ook gehoord voelt door je psycholoog op het gebied van aseksualiteit.

Ik ben ook al enige tijd in gesprek met een psycholoog en na een aantal keer heb ik verteld dat ik denk aseksueel te zijn. Naar mijn indruk wist ze wel wat het was, maar ze gaf ook aan dat ze hier zelf inhoudelijk weinig van af wist. Ik heb toen ook toegelicht wat aseksualiteit voor mij betekent en ook aangegeven dat het spectrum heel erg breed is. Zij reageerde ook erg positief over het bestaan van een forum hiervoor en klonk ook geïnteresseerd. Misschien scheelt het ook dat mijn psycholoog nog relatief jong is en dus hier meer voor openstaat, al is dit maar een vooroordeel wat ik heb haha.

memories

Wat fijn dat ze positief reageerde! Een paar jaar geleden vroeg mijn psycholoog of ik een relatie had en toen gaf ik aan dat ik dat lastig vond omdat ik geen interesse heb in seks. Toen vroeg ze zelf aan mij of ik misschien aseksueel was. Volgens mij stond ik toen zelf nog niet helemaal open voor de term (omdat ik niet precies begreep wat het inhield), maar het spoorde me wel aan om er nog wat meer over op te zoeken. Zij was ook wel jong overigens haha.

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Fijn om al die positieve ervaringen te lezen, we hebben soms die neiging die te vergeten of voor lief te nemen.

Ook veel succes met jouw proces bij de psycholoog PallasSophia :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

PallaS.

Citaat van: AceVentura op november 04, 2021, 07:23:27 PM
Fijn om al die positieve ervaringen te lezen, we hebben soms die neiging die te vergeten of voor lief te nemen.

Precies, vandaar dat ik het even wilde posten. :)

Citaat van: Edewecht op november 04, 2021, 06:18:48 PM
Mooie berichtjes allemaal :) Blij mee!

Ja, dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen en voor jullie lieve berichten :)

Edewecht

@ PallasSophia, Stevenn, houseofmemories - We hebben hier een onderwerp op het forum "Seksuologen die aseksualiteit serieus nemen"

https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=5848.0

Als het goed voor je voelt, en als je denkt dat het zinvol is, zou je je psycholoog erbij kunnen vermelden. (Desnoods kun je ook haar/zijn toesteming hiervoor vragen.)
Zo krijgen we een (hopelijk steeds langer wordende) lijst van ...-logen waar je met je vragen rond (a)seksualiteit terecht kunt, zonder dat je vreemd wordt aangekeken of wordt 'gecorrigeerd'.
Maar dit is geheel vrijblijvend! :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

PallaS.

Citaat van: Edewecht op november 05, 2021, 07:37:47 AM
We hebben hier een onderwerp op het forum "Seksuologen die aseksualiteit serieus nemen"

https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=5848.0

Als het goed voor je voelt, en als je denkt dat het zinvol is, zou je je psycholoog erbij kunnen vermelden.

Dank je wel @Edewecht. Maar is het topic wat je noemt niet meer voor seksuologen bedoeld (gezien de titel)?

Edewecht

Citaat van: PallasSophia op november 05, 2021, 07:58:03 AM
Citaat van: Edewecht op november 05, 2021, 07:37:47 AM
We hebben hier een onderwerp op het forum "Seksuologen die aseksualiteit serieus nemen"

https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=5848.0

Als het goed voor je voelt, en als je denkt dat het zinvol is, zou je je psycholoog erbij kunnen vermelden.

Dank je wel @Edewecht. Maar is het topic wat je noemt niet meer voor seksuologen bedoeld (gezien de titel)?

Gezien deze drie verhalen vind ik déze psychologen wel in het betreffende onderwerp passen.

Persoonlijk zou ik niet weten waarom we dat onderwerp niet zouden kunnen uitbreiden naar andere hulpverleners/...-logen.
Maar misschien is het goed om daarover nog even van gedachten te wisselen, voor wie wil. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Het lijkt me inderdaad prima om dat lijstje met andere -logen uit te breiden :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

TanteKien

Wat fijn dat het zo serieus werd genomen!

Ik heb zelf iets andere ervaringen.
Ik loop al vele jaren in de psychiatrie mee, in de eerste jaren werd er nooit over seksualiteit gesproken (al was ik bij de start 18). Er werd wel gevraagd of ik een relatie had, maar bij het antwoord nee werd er verder geen aandacht aan besteed.

Toen ik een aantal jaar geleden (2017, toen ik me hier aanmeldde) er meer mee bezig was, benoemde ik het eens bij mijn toenmalige psycholoog. Zij leek er ook niet echt van te weten en kwam niet verder dan een 'als het iets is waardoor je je aangesproken voelt/wat jij denk dat van toepassing is, dan is het toch goed?' Wat eigenlijk totaal voorbij ging aan mijn twijfels en mijn gevoelens, maar ook aan mijn vragen op het gebied van relaties. Ze vroeg wel of het eerder over het onderwerp was gegaan en ik ontkende. In het gesprek kwamen we erop uit dat ik het heel erg moeilijk vond om over het onderwerp te beginnen, dat ik daarin echt nodig had dat de therapeut er ook naar zou vragen. Ze is er nooit meer op teruggekomen.. (en ik durfde het dus niet nog eens te benoemen).

Ergens in het afgelopen half jaar heb ik het balletje weer eens opgegooid bij mijn huidige behandelaar (sociaal psychiatrisch verpleegkundige). Ook wel met de vraag dat ik twijfelde of ik misschien aseksueel was of dat het ook te maken had met het uitblijven van seksuele ontwikkeling in mijn puberteit ivm ernstige depressie (voer voor een discussie in een ander topic). Zij ging echter zonder verder te vragen naar optie 2: nee, dat kwam ongetwijfeld daardoor en dat zou nog wel komen! Om vervolgens ook weer over te schakelen naar een ander onderwerp.

Wat mij betreft: volgens mij is er in de GGZ toch ook wel een drempel om dit soort onderwerpen te bespreken, maar ook nog weinig bekendheid over aseksualiteit. Ik merk dat ik erover twijfel misschien toch eens contact op te nemen met een seksuoloog, om juist hierover te kunnen praten (waarbij ik naar het topic genoemd door Edewecht zal kijken).

Koffie

Ik herken wel wat je zegt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat aseksualiteit ter sprake werd gebracht. Sowieso seksualiteit, niet. Nu is dat voor mij ook niet iets waar ik echt behoefte aan heb, omdat ik geen issues heb rondom seksualiteit. Maar als ik vertel dat ik aseksueel ben, wordt het meestal direct in het ziekte-hoekje gestopt. Bij mij is dat echt niet van toepassing, ik ben qua aseksueliteit betreft in mezelf gelukkig, en ik heb graag dat mensen dat accepteren. en open staan voor informatie daarover.
Het zou fijn zijn dat aseksualiteit ook in de psychiatrie meer bekend wordt en een plaats krijgt, zodat als iemand zo'n vraag stelt, er de gelegenheid is om de mogelijkheden te onderzoeken.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Citaat van: TanteKien op januari 18, 2022, 05:19:43 PM
Wat mij betreft: volgens mij is er in de GGZ toch ook wel een drempel om dit soort onderwerpen te bespreken, maar ook nog weinig bekendheid over aseksualiteit.
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben! Ik kan iedereen sowieso van harte de hele podcastserie van 'komt een mens bij de dokter' aanbevelen, maar m.n. aflevering 8 gaat erover dat er nog veel ongemak zit bij behandelaars zelf als het gaat over LHBTQIAP+ issues, terwijl het zo vaak het onderliggende probleem kan zijn. Zeker bij jongeren die op wat voor manier dan ook niet lekker in hun vel zitten doordat ze er niet mee om kunnen gaan, zoekende zijn en met onzekerheden lopen.

https://www.komteenmensbijdedokter.nl/
Ecce homo