Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

ben ik aseksueel en ook bi????

Gestart door Belgje, april 29, 2020, 05:56:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belgje

Als er 1 site is waar ik mijn gedachten en gevoelens wil delen dan is het hier wel,net omdat ik merk dat er zoveel begrip is....voel me net dat tikkeltje meer open en meer op mijn gemak hierdoor... :)

In het verleden had ik verschillende relaties maar nooit voelde ik me er gelukkig bij,zeker omdat er ook dingen op seksueel vlak van mij verwacht werden...
Vele jaren deed ik dingen tegen mijn zin,het was tenslotte 'normaal' om die dingen te doen in de slaapkamer... :(...Tot het moment dat ik het niet meer kon opbrengen en mezelf ontpopte tot 'the happy single' die echt geen relatie nodig had... :),dit heeft vele jaren geduurd tot nu...

De laatste tijd merk ik dat ik graag mijn leven met iemand wil delen en dat niet alleen....
Tot mijn eigen verbazing....na 51 jaar begin ik steeds meer te fantaseren over een relatie met een vrouw :)
Die fantasie gaat dan niet over het seksuele want die gevoelens heb ik gewoon niet...maar ik zie me wel mijn leven delen met iemand van hetzelfde geslacht en dit voelt toch echt wel als een verrassing voor mij...(en misschien is 'verrassing' dan verkeerd uitgedrukt,ik verschiet gewoon van hetgeen nu met mij gebeurt...)

Ik herinner me dat ik toen ik rond de 20 jaar was ik me ooit aangetrokken voelde tot een meisje,maar mijn beste vriend zei me dat 'ik zo niet was'...er is dan ook verder niks gebeurd en ook nadien heb ik die gedachte nooit gehad....
Wel had ik de laatste jaren meer contact met vriendinnen,maar volgens mij was dat omdat ik relaties sowieso had afgezworen (relaties waren steeds gelinkt aan mannen wat mij betreft) en mannen hield en hou ik op een grote afstand de laatste jaren.

Ben ik aseksueel en bi???
Mij gaat het over de persoonlijkheid van iemand,over de klik die men heeft....
Seksuele aantrekking voel ik niet maar wel voel ik aantrekking op basis van iemands persoonlijkheid.


Nu zit ik dus met mezelf wat in de knoop....en wou het even kwijt....
Kan het met niemand delen dus daarom mijn schrijven hier...

Ben wel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen moest dit herkenbaar zijn...






Koffie

Weten doe ik het natuurlijk niet, maar misschien ben je nu op een punt in je leven waarop je jezelf mag toestaan dat je ook op vrouwen valt. Eerder was het er wel, maar mocht het er kennelijk niet echt zijn.
Het kan ook prima samengaan, op beide geslachten vallen en aseksueel zijn. Dat noemen we dan 'bi-romantisch'. Je kunt homoromatrisch zijn, heteroromantisch, bi-romantisch en ook nog op alle genders vallen. Dat kan allemaal zonder je seksueel aangetrokken te voelen. :)

Je bent ook niet de enige, er zijn hier op het forum mee bi-romantische mensen geweest, of ze zijn er nog (dat weet ik niet precies). Het is in elk geval niet iets vreemds hier, dus ik hoop dat je deze kant van jezelf kunt verwelkomen. En dat je je niet meer in de knoop met jezelf voelt. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

With Pen and Paint

Hoi Belgje, er zijn zeker nog steeds mensen hier die niet alleen op één geslacht vallen. Ik gebruik zelf vaak panromantisch, maar biromantisch vind ik ook prima. Waar het in ieder geval om gaat is dat ik op mannen, vrouwen, of non-binaire personen kan vallen. Ik realiseer me pas sinds ongeveer anderhalf jaar dat ik zowel aseksueel als panromantisch ben. Wat Koffie zegt "misschien ben je nu op een punt in je leven waarop je jezelf mag toestaan dat je ook op vrouwen valt" herken ik wel een beetje. Ook ik herinner me vaag van het eind van de middelbare school dat ik me toen ook wel tot vrouwen aangetrokken voelde, maar wuifde de toch een beetje weg. Later realiseerde ik me ineens dat ik toch echt niet alleen op mannen viel. Het ging toen eindelijk na een tijdje met wat dingen gedeald te hebben weer een stuk beter en ik denk dat er toen ook gewoon wat meer ruimte in mijn hoofd was om erover na te denken :)

Daarnaast denk ik dat ik het juist doordat ik aseksueel ben misschien wel lastiger vond om me te realiseren dat ik niet op één geslacht val. Als je bijv. homoseksueel of biseksueel bent en graag seks wil hebben met iemand van het zelfde geslacht dan is het duidelijk dat je niet hetero bent. Maar wanneer weet je als aseksueel dat je je romantisch tot iemand voelt aangetrokken? Dat verschilt dan weer per persoon, maar voor mezelf ben ik daar inmiddels wel achter :) Ik had nooit het idee dat ik vrouwen wilden zoenen, maar dat vind ik met mannen bijvoorbeeld ook niets. Dat heeft er voor mij dus niks mee te maken. Knuffelen op de bank wil ik dan wel weer, en dat is absoluut anders dan met vrienden. Met vrienden vind ik af en toe een knuffel een lief gebaar, maar ik zou me doodongemakkelijk voelen als we eindeloos op de bank zouden gaan knuffelen haha. Maar ook niet alle aseksuelen houden van knuffelen. Verder weet ik bijvoorbeeld dat ik me tot iemand aangetrokken voel als ik over een toekomst met die persoon nadenk. Misschien schept het voor jezelf duidelijkheid als je bedenkt wat je wel met mannen vs vrouwen of met vrienden vs iemand waar je je tot aangetrokken voelt zou willen doen. Misschien weet je dat nog niet en dat is natuurlijk ook helemaal prima! Het is in ieder geval totaal niet vreemd om zowel aseksueel te zijn en op meerdere geslachten te vallen :)
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

BjornAgain

Citaat van: Belgje op april 29, 2020, 05:56:51 PM
Ik herinner me dat ik toen ik rond de 20 jaar was ik me ooit aangetrokken voelde tot een meisje,maar mijn beste vriend zei me dat 'ik zo niet was'...
Absoluut niets ten nadele van je beste vriend, maar hier geef je wel precies aan wat de maatschappij verwacht, dat je heterosexueel/heteroromantisch bent. Dus het is ook helemaal niet raar, dat denkt dat je zelf bij die grijze massa behoort. Zeker als je niet een uitgesproken voor- of afkeur hebt van het één of het ander.

Zeker in de moeilijke periode waarin je het pad der liefde gaat bewandelen, blijf je stug volhouden aan dat "veilige" hokje waarin je jezelf hebt geplaatst. Ik vind dat ik op het andere geslacht moet vallen én ik vind dat ik van seks moet houden. Je blijft het pad volgen dat vol hobbels en kuilen ligt, elke keer struikel je en sta je weer op, maar verderop struikel je weer en nog een keer. Het mooie zijpad sla je over, want ja dat is iemand van hetzelfde geslacht, of iemand die geen seks wil... En zelfs mijn omgeving zegt dat ik op het "rechte" pad moet blijven, hoeveel moeite ik ook moet doen het te nemen.

Natuurlijk kan je zowel aseksueel en bi zijn, de voorbeelden zijn legio. Sterker nog ik me heel goed indenken dat juist het gebrek aan seksuele interesse een voorkeur van geslacht minder essentieel zou kunnen maken. Leuke (romantische) dingen doen, kan net zo gemakkelijk met iemand van je eigen geslacht (of juist makkelijker) dan iemand van het andere geslacht.

Er zijn zoveel verschillende combinaties mogelijk en voor alles bestaat een labeltje. Maar je kan ook zeggen ik ben Belgje en misschien oas ik wel niet in een hokje en ben ik een beetje van vanalles... En ook dan ben je nog van harte welkom hier op het forum :)

knulligeertje

Hoi Belgje,
Je bent zeker niet de enigste die aseksueel en bi is of denkt dat ze het is.
Zelf keek ik bijna altijd naar vrouwen en heb ook al gevoelens voor een vrouw gehad, maar heb ook een langdurige relatie gehad met een man, waar ik dan ook echt heel veel van hield.
Sinds niet zo lang weet ik dat ik aseksueel ben, had daarvoor nog niet van die term gehoord en toen ik het er met mijn psycholoog over had, heb ik mij hierin verdiept. Het voelde fijn om jezelf een identiteit te kunnen geven na jaren van twijfels en denken dat je raar bent.

Het mooie aan aseksueel vind ik juist dat mensen de tijd hebben om andere te leren kennen op een langzame manier zonder dat een ander de behoefte heeft aan seks en de ander daarmee afschrikt.
Je kan een soort van relatie opbouwen en leert elkaar echt kennen. Doordat dat makkelijker is en er geen seksuele interesses zijn tussen beide denk ik dat het juist makkelijker is voor hetzelfde geslacht te vallen (zoals BjornAgain ook al aangaf)
Tenslotte zoals ik ook altijd zeg: je valt niet voor een man of vrouw, maar voor een persoon.

Bi, hetero, homo, aseksueel of alles in één, maakt niks uit, belangrijkste is dat je jezelf bent en blijft

Belgje

#5
Citaat van: knulligeertje op mei 01, 2020, 02:45:14 PM

Het mooie aan aseksueel vind ik juist dat mensen de tijd hebben om andere te leren kennen op een langzame manier zonder dat een ander de behoefte heeft aan seks en de ander daarmee afschrikt.
Je kan een soort van relatie opbouwen en leert elkaar echt kennen. Doordat dat makkelijker is en er geen seksuele interesses zijn tussen beide denk ik dat het juist makkelijker is voor hetzelfde geslacht te vallen (zoals BjornAgain ook al aangaf)


Bi, hetero, homo, aseksueel of alles in één, maakt niks uit, belangrijkste is dat je jezelf bent en blijft
Daar ben ik het helemaal mee eens!Mooi verwoord!Dank je voor je reactie :)




(Edit: citaat gefixt door Edewecht)

Belgje

Dank jullie allemaal voor jullie mooie reacties! :) :highfive1: :highfive1: :highfive1:


Vic13

Hoihoi!
Soms is het ook allemaal zo verwarrend. Dat vind ik althans. Soms zie ik mij als "tot niemand aangetrokken", gezien mijn aseksualiteit, en soms heb ik het idee dat ik door iedereen aangetrokken word, alsof ik van liefde overstroom. Maar niet op een romantische manier... maar of het platonisch is of iets anders... geen idee. En soms ook wel romantisch, en dat fluctueert ook heel erg bij één persoon.
Afijn, ik dwaal af.  :ange: Wat ik eigenlijk wilde zeggen is: ik heb mij heel lang alleen romantisch aangetrokken kunnen voelen door mannen, al gebeurde dit al vrij weinig. Ik kon mij het niet voorstellen bij vrouwen, wel platonisch o.i.d., maar het had mij ook niet verbaasd als ik uiteindelijk ook romantisch aangetrokken zou worden door een vrouw. En dat laatste is laatst, kortdurend, gebeurd (misschien heeft dat ook te maken met het bovenstaande "het mag" gevoel, want pas toen ik dat "het mag" bedacht voelde ik dat ik blijkbaar iets voelde). Maar wel weer anders dan ik bij een man gevoeld zou hebben. En ik blijf er niets van snappen, want of ik ooit in werkelijkheid een relatie kan/wil... geen idee (ik ben 22 en heb nooit een relatie gehad). En met welk geslacht (of een non-binair iemand), geen idee. Maar zou wel graag iemand willen om mee samen te zitten, eten, praten, knuffelen etc.
Kortom: ik snap niets van wat ik voel maar ik geniet gewoon van wat ik voel en ik zie wel wat er (n)ooit van komt  ;D
(En als je wilt labelen: bi- of pan-romantisch klopt wel bij mij denk ik, maar specifieker ben ik inmiddels denk ik een soort van "WTF-pan-gray-romantisch". Ja, WTF-romantisch is echt een ding hahaha. Maar ik ben vooral aseksueel en een mens  ;) :cake: )

Veel succes en ik hoop dat je een beetje uit de knoop raakt  :knuffel:

AceVentura

Citaat van: Vic13 op mei 14, 2020, 07:41:45 PM
Kortom: ik snap niets van wat ik voel maar ik geniet gewoon van wat ik voel en ik zie wel wat er (n)ooit van komt  ;D
Mooie instelling Vic :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

soulmining

Citaat van: Vic13 op mei 14, 2020, 07:41:45 PM

Kortom: ik snap niets van wat ik voel maar ik geniet gewoon van wat ik voel en ik zie wel wat er (n)ooit van komt  ;D
(En als je wilt labelen: bi- of pan-romantisch klopt wel bij mij denk ik, maar specifieker ben ik inmiddels denk ik een soort van "WTF-pan-gray-romantisch". Ja, WTF-romantisch is echt een ding hahaha. Maar ik ben vooral aseksueel en een mens  ;) :cake: )


Wat ontzettend herkenbaar. 😁 Bij mij loopt het ook een beetje door elkaar. Ik voel me over het algemeen esthetisch meer aangetrokken tot vrouwen, maar romantisch trek dan weer vaker naar mannen toe. Maar er is geen hele rigide lijn in en dat is ok. WTF-romantisch vind ik een hele mooie haha!