Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hallo allemaal

Gestart door Morace, mei 31, 2020, 04:40:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morace

Hallo allemaal,

Ik ben Morace, 45 jaar, woonachtig ergens in Twente. Er waren al een hele reeks labels op mijn van toepassing (queer, transgender, femme, autistisch, adhd-er, feminist bijvoorbeeld), maar het echt pas in de afgelopen maanden dat ik me bewust ben geworden dat aseksueel ook wel eens op mij van toepassing zou kunnen zijn. Mogelijk aromantisch ook, maar dat vind ik lastiger te bepalen, dus zeg maar quoiromantisch.

Ik ben overigens vrij actief op Instagram, wie mijn handle wil stuurt me maar een PB, vanwege het publieke karakter van dit forum ga ik die hier niet neerzetten. Om diezelfde reden is Morace ook niet mijn echte naam overigens.

Groetjes,
Morace

Edewecht

Hallo Morace,

Labels zijn goed als hulpmiddel, maar ze zijn alleen maar een hulpmiddel, geen definitieve bepaling. Zo proberen wij op dit forum er ten minste mee om te gaan. Je hebt nu eenmaal taal, woorden, begrippen nodig om jezelf een beetje te kunnen omschrijven.
Voel je vrij om hier wat met deze labels te experimenteren, zonder dat je erop vast zit.

En dat je niet je echte naam gebruikt... logisch, dat doet bijna niemand hier.

Veel plezier bij je verdere zoektocht en ... Welkom! :cake: :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Labels zijn wegwijzers zeg ik altijd, maar ze zeggen lang niet alles over je. In de eerste plaats ben je gewoon de persoon die je bent. Labels hebben mij wel geholpen mezelf als persoon beter te begrijpen. Maar natuurlijk gaat het mis als een ander je ziet als een rondwandelend label.

Wat betreft het gebruik van je eigen naam: dat beslist iedereen voor zichzelf. De meesten doen dat niet, ik zelf heb mijn voornaam wel zichtbaar staan. Mijn achternaam, niet. Het mag allemaal. Al raad ik iedereen altijd liefst aan daar voorzichtig en bewust mee om te gaan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Welkom op het forum Morace,  :cake: :cake: :cake: :cake:

Ik heb weinig toe te voegen aan wat de anderen al gezegd hebben, dus veel plezier hier.
:wave:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Welkom Morace,

Het publieke karakter van dit forum is haar kracht. Het geeft voor velen die worstelen met gevoelens al een eerste insight zonder meteen lid te hoeven worden. Maar daar kleeft ook een flinke maar aan, een goed geplaatse Google zoekopdracht, zo rechtstreeks naar een post van je kunnen leiden. Ook daarom gebruik ik een naam die niet te herleiden valt naar mijn eigen identiteit. Tenmeer ook omdat ik met mijn aseksualiteit mensen die me aan het hart gaan erg veel pijn berokkend heb.

Labels zijn handig om bijvoorbeeld gelijkgestemden te kunnen vinden om je met anderen te kunnen identificeren. Maar uiteindelijk hoeveel labels we ook op onszelf plakken, we zijn allemaal uniek, allemaal anders. Maar als je verhalen aan hoort of leest, toch ook vaak in veel dingen gelijk.

Morace

Dankjulliewel!

En uiteraard weet ik dat iedereen uniek is en labels en dergelijke vooral een hulpmiddel bij communicatie zijn. Tegelijkertijd zijn er wel labels waarbij de hetgeen waar ze op slaan een wezenlijk onderdeel is van iemands identiteit en zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld veel autistische mensen (ik ook) die er de voorkeur aan geven om zichzelf autistisch/autist te noemen ipv "iemand met autisme" omdat autisme zo'n invloed heeft op het hele leven, op de manier van denken, naar de wereld kijken enzovoorts. Ondanks dat de uitingsvorm weer per persoon kan verschillen.

Koffie

Ja hoor, dat ben ik met je eens. Ik noem me zelf ook gewoon een autist, of 'ik ben autistisch'. Het hoort gewoon bij mij, maar als iemand gaat zeggen: mensen met autisme zijn zus of zo, dan kan het zijn dat ze wat mij betreft de plank misslaan. En dat komt ook voor natuurlijk. Het is zelfs gebeurd, bij hulpverleners en bij mensen die ik ken, dat die vonden dat ik niet autistisch kon zijn, omdat ik niet aan hun beeld van autisme voldeed.

Hetzelfde geldt voor mezelf. Toen ik kort na mijn diagnose, nu 10 jaar terug, mijn autisme aan het onderzoeken was, vergeleek ik mezelf erg met andere autisten. Uiteraard herkende ik dingen, maar lang niet bij iedereen. Het is een open deur, maar iedereen is uniek en in de eerste plaats zichzelf.

En datzelfde geldt ook voor mijn aseksualiteit.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Morace

Ja absoluut. Het verschilt zo per persoon hoe autisme zich uit. En dat zal bij aseksualiteit ook zo zijn. Ik vind het juist daarom interessant om veel mensen op het spectrum (cq de spectra) te volgen, hun ervaringen te lezen enzo omdat je dan bij de een iets tegenkomt van "ja, dat werkt bij mij ook zo" en bij een andere weer iets anders. Boeken met persoonlijke ervaringen van meerdere personen werken bij mij ook beter dan die met die van slechts 1 persoon.

Wat aseksualiteit betreft ben ik onlangs begonnen met het luister van de A OK podcast. Iedere aflevering weer een ander persoon te gast en dus weer een andere kijk erop. Met die podcast heb ik nog wel even te gaan. 47 of zo, gelukkig zijn de afleveringen niet superlang.