Hallo iedereen,
Ik ben 31 jaar, 11 jaar samen met mijn man, 2 kindjes en heb pas enkele dagen geleden vernomen dat hij aseksueel is.
Op dit moment verkeer ik nog in een fase van verwerking, ik ben boos, verdrietig (heb al veel gehuild de afgelopen dagen) en wentel me vooral in zelfmedelijden. Ik wil me daarom op voorhand al excuseren als ik hieronder soms wat kort door de bocht ga, maar heb nogal moeite om mijn gevoelens op een mooie manier te verwoorden.
Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is voor aseksuelen om hier voor uit te moeten komen en ik probeer daarom zeker ook respect voor mijn man op te brengen. Maar ik vind dit ook heel moeilijk, want ik voel me een beetje voorgelogen, gevangen in een situatie waarvan ik geen weet had toen ik met hem trouwde. Hij was zich er op dat moment jammer genoeg niet bewust van. Zijn aseksualiteit is in eerste instantie langzaamaan aan het licht gekomen doordat ik aangaf dat ik intitmiteit miste. Ik heb het dan niet alleen over seks, er was ook zelden sprake van lieflijke aanrakingen, kussen, knuffels, etc. We hebben hier dan samen aan gewerkt, ook vaker geprobeerd om seks te hebben. Maar dit leek vanuit hem nooit natuurlijk te komen. Hij gaf eerst aan dat hij eerder een soort van sexuele schroom ervaarde en daarom moeite had om initiatief te nemen, iets wat ik al jammer vond maar waarbij ik mij nog kon neerleggen... Ik had het aanvaard dat hij mij nooit 'tegen de muur zou plakken' zoals ze in België zeggen. Ik vond het vrijen heel aangenaam en het gaf mij alleen maar goesting in meer. Dit gevoel was bij hem niet te bespeuren, ook als ik sprak over seks merkte ik dat hij nooit enthousiast was en eerder dichtklapte.
Uiteindelijk is dan het verdict gevallen. Mijn man zegt dat hij mij graag ziet op een romantische manier, maar dus inderdaad geen lustgevoelens ervaart en ook nooit aan seks denkt of aan mij op een seksuele manier. Het erge aan deze situatie is dat ik niet alleen seksueel ben, maar dat seks voor mij een heel belangrijke rol speelt en ik een redelijk hoog libido heb. Mijn man heeft aangegeven dat hij bereid is om seks met mij te hebben en dat hij op het moment dat we effectief bezig zijn, er wel van kan genieten, dus ik heb nog 'geluk'. Hij zegt dat hij er nooit aan denkt en dat hij dus eigenlijk een klik moet maken in zijn hoofd, vnl. om mij te plezieren. Maar nu ik weet dat hij het zo ervaart en dat het voor hem eigenlijk niet hoeft, wil ik het ook niet meer zo op die manier.
Ik wil niet dat mijn man een klik moet maken in zijn hoofd om met mij te vrijen, ik wil gewoon dat hij naar mij verlangt zoals ik dat doe naar hem. Ik wil wanneer ik in de badkamer naast hem sta in sexy ondergoed dat hij denkt: nu heb ik wel goesting om... Maar dat zal nooit gebeuren. Hoe je het ook draait of keert, ik zal altijd moeten settelen voor iets veel minder. Ik heb het gevoel dat mij iets ontnomen is.
Ik wil, dat wanneer ik met iemand vrij, die persoon er net zo in opgaat als ik. En net zoals mij vlak erna al uitkijkt naar de volgende keer. Ik heb het gevoel dat ik momenteel nog in mijn seksuele fleur van het leven zit en ik wil nog vanalles doen en verkennen, ik geniet van de hele beleving, sexy lingerie aantrekken en alles er rond... (maar werd hier in het verleden ook al in geremd door zijn gebrek aan enthousiasme/verlangen naar hetzelfde). Nu ik weet dat hij niet gewoon seksuele schroom heeft of een laag libido, maar aseksueel is, ben ik gewoon heel verbitterd. Ik had al het gevoel dat ik zo veel compromissen moest maken op het gebied van seks en nu gaat het nog verder. Momenteel zet ik de televisie zelfs uit wanneer het over seks gaat of er als seksscenes zijn, gewoon omdat ik jaloers ben en dan weer geconfronteerd wordt met het feit dat ik dat nooit zal krijgen. Ik vraag me ook af 'is dit het dan? Gaat het de rest van ons leven zo zijn?' En als ik heel eerlijk ben, had ik dit geweten voor ons huwelijk, voor de kinderen, dan had ik waarschijnlijk tegen hem gezegd dat we ondanks de liefde toch beter iemand anders zouden zoeken die op alle gebieden (dus ook seksueel) bij ons past.
Mijn grootste schrik is dat ik te gefrustreerd ga geraken en hem minder graag ga zien. Hij zegt dat er een hele last van zijn schouders is gevallen toen hij het heeft verteld aan mij en ik ben blij voor hem. Maar voor mij voelt het alsof die last nu op mijn schouders ligt...
Mijn vraag is dus eigenlijk: hebben jullie dit ook zo intens ervaard? Of ben ik aan't overdrijven omdat de wonde te vers is?
En hoe hebben jullie het verschil kunnen overbruggen? (Ter info: afspraak bij seksuoloog is al vastgelegd.)
Alvast bedankt voor jullie reacties.