Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Daten via het 'normale' circuit

Gestart door Annelies_B, september 16, 2020, 05:54:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annelies_B

Hallo iedereen,

Sinds een maand of 3 ben ik terug single nadat mijn vorige relatie stukliep omdat mijn vriend en ik omwille van een aantal zaken (waarvan mijn aseksualiteit er zeker 1 was) niet goed samen pasten.

Nu beginnen mijn vriendinnen zo stilaan te vragen wanneer ik opnieuw wil gaan 'daten'. 1 bevriend koppel is zelfs super enthousiast over een jongen die ze kennen waarvan ze vinden dat hij echt de ideale match met me zou zijn en eerlijk waar, aan hun beschrijving te horen klinkt hij ook werkelijk leuk.

Maar het probleem is weer die vervelende seks.  :geezer: Ik ben bang om straks weer gevangen te zitten in een relatie waarin ik me voortdurend schuldig voel omdat we geen of weinig seks hebben of waarin ik tegen mijn zin seks heb om mijn vriend te plezieren . Ik weet dat dat nogal dramatisch klinkt en het 'maar 1 date' is, maar dit is eigenlijk meer mijn probleem met daten in het algemeen: ik wil wel graag een relatie dus ik wil ook wel daten, maar via het 'normale circuit' is die seks altijd een blokkade. Ik denk voortdurend van stél dat het nu een toffe date wordt, dan creëer ik verwachtingen voor een nieuwe, en op gegeven moment bij de zoveelste date belanden we toch weer op het seksgedeelte en is 1 van ons 2 ongelukkig, zoals in al mijn vorige relaties en dating-periodes het geval was.

Daarnaast vind ik het ook lastig tov mijn vrienden. 2 vriendinnen van me weten wel dat ik niet graag seks heb (hoewel de term aseksueel niet is gevallen), maar dit bevriende koppel niet. Ik vind het nogal vervelend om hen te moeten afwimpelen terwijl ik weet dat ze het zo goed bedoelen, maar ik durf de waarheid ook niet vertellen. Ik weet dat zij zelf heel seksueel actief zijn, dus ik ben bang om op onbegrip te stuiten. Als ik het niet vertel en toch op de date ga, ben ik ook bang dat ze dan, stel dat het stukloopt, kwaad zouden zijn omdat ik niet op voorhand verteld heb over mijn aseksualiteit. Of het lijkt me gewoon zo gênant als die jongen dan gaat zeggen aan hen van 'wat een weirdo was dat, die wil geen seks'.

Ik vind het dus zo vervelend!!! Ik wíl wel en deze bepaalde jongen klinkt echt wel fijn, maar alleen bij de gedachte aan seks zie ik het al niet meer zitten. Ik geniet er net zo van om even geen seks te 'moeten' hebben nu ik single ben. Anderzijds wil ik wel een relatie en via het aseksuele datingcircuit heb ik nog nooit een potentiële match gehad. Wat moet ik nu? Heeft iemand hier gelijkaardige situaties meegemaakt?  :highfive1:

AceVentura

Hoi Annelies,

Specifiek met jouw situatie heb ik geen ervaring, wel kan ik het volgende zeggen: Doe op het gebied van dating, relaties, seks, enz. alleen maar wat je zelf wil. Goede bedoelingen of niet, jij bepaald wat je doet. Bepaal dus wat je zelf wil met deze jongen. Wil je de date? Wil vriendschappelijk contact? Wil je een relatie? En zeker bij "normale" dates: Wat wil je op seksueel gebied? Wees daar vanaf het begin duidelijk over. Wat bot gezegd: Als een ander daar teleurgesteld over is dan is dat hun probleem.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Het is ook gewoon heel lastig. Haast nooit gaat iemand er van uit dat iemand geen seks kan of wil hebben. Het is ook niet iets dat je gemakkelijk in iedere situatie kenbaar maakt. Daar is het soms net weer te prive voor.

In het datingcircuit, waar ik me heel even aan gewaagd heb (en tot een date is het nooit gekomen) heb ik me niet thuis gevoeld. Dat heeft verschillende redenen, maar mijn aseksualiteit was uiteraard een heel groot struikelblok. Ik kan ook nog eens niet goed koken, anders had ik het misschien nog goed kunnen maken. ;)
Maar een ding was ik echt niet meer van plan en dat ben ik nog niet: over mijn grenzen gaan.

Als je het aan durft zou je met de bekende van je kennissen kunnen kennismaken en mocht het lijken te klikken, met hem bespreken. Maar het betekent wel dat je je dan kwetsbaar op moet stellen. Je weet inderdaad niet hoe mensen reageren.
Datzelfde geldt voor dat vriendenstel, je zou kunnen overwegen uit de kast te komen, wie weet reageren ze verbaasd en moeten ze even wennen aan het hele idee dat zoiets überhaupt bestaat, maar misschien staan ze er wel voor open.  Maar soms heb je daar geen goed gevoel bij en dat kan heel terecht zijn. Aan de andere kant kun je je dan afvragen in hoeverre je jezelf dan mag zijn bij hen en hoe dat de vriendschap beïnvloedt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Annelies_B

Bedankt voor jullie reacties. 

Ik vind het gewoon zo'n lastige situatie. Ik merk bij mijn vriendinnen dat het met een normaal libido al best moeilijk is om een leuke partner te vinden, maar als aseksueel vind ik het helemaal een onbegonnen werk. Maar het idee van nooit een gezinnetje hebben kan ik niet verdragen, en het idee van heel mijn leven tegen mijn zin omwille van schuldgevoel seks te hebben ook niet.  :banghead:

Ergens wil ik het 'normale circuit'-daten maar helemaal opgeven. Maar anderzijds had ik een paar jaar geleden eens enkele dates met een jongen die op date 4 onthulde dat hij eectieproblemen had en daarom quasi nooit seks wou - ik doodgelukkig natuurlijk  :cheerleader: ). Het werd uiteindelijk om andere redenen niets met die jongen , maar als ik al op voorhand nooit was beginnen daten had ik dat van die erecties nooit ontdekt... Anderzijds, als maar 1% van de mensen aseksueel is, was dat wellicht de grootste toevalstreffer ooit.  ::)

Stond er maar op iedereens voorhoofd een stempel met zijn libido, dat zou alles zoooveel gemakkelijker maken. 8)

Edewecht

Citaat van: Annelies_B op september 16, 2020, 05:49:31 PM
Stond er maar op iedereens voorhoofd een stempel met zijn libido, dat zou alles zoooveel gemakkelijker maken. 8)

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Kim10

Hallo Annelies, ik kan je op grond van mijn eigen ervaringen maar één ding aanraden; wees eerlijk en duidelijk. Ik heb jaren geleden een lange seksloze verhouding met een heteroseksuele vrouw gehad. Vanaf dag 1 zijn we duidelijk tegen elkaar geweest. Ik hield van haar maar wilde geen seks. Zij hield van mij maar wilde alleen seks met mannen. Daarover hebben we afspraken gemaakt en die kwamen we na. Het kan echt wel. maar wat Koffie al zegt; niemand wordt er gelukkig van als jij, om iemand te plezieren over je grenzen gaat. Later heb ik nog een verhouding met een man gehad. Ook zonder seks. Voor hem geen bezwaar. Hij had andere sekspartners. Als het iemand echt om jou gaat is die echt wel bereid om mee te denken. Aan de andere kant heb ik er nooit problemen mee gehad mijn partners sekspartners hadden.