Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Wat is er toch

Gestart door menno2108, augustus 09, 2020, 02:26:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

menno2108

Citaat van: honingvogel op augustus 12, 2020, 07:30:30 AM
In sommige gevallen is het niet erg om jezelf te pushen om iets te doen wat je spannend vindt: "Push yourself beyond your comfortzone".

Seks valt naar mijn idee niet onder die "sommige gevallen", zeker niet als het iets is wat je eigenlijk niet wilt. Het is naar mijn beleving ook niet eentje van de variant "baat het niet, dan schaadt het niet".

Seks hebben terwijl je dat eigenlijk niet wil / geen behoefte aan hebt, kan naar uitpakken. Niet alleen voor jou, maar ook voor de partner waar je die seks dan mee hebt. Voelt niet fijn om degene te zijn waarmee de ander wil uitproberen of hij niet misschien toch seks wil.

Mijn grote vraag is dan waarom je het wilt proberen om te kunnen zeggen dat je het inderdaad niet wilt?

Er zijn genoeg dingen die ik nooit heb geprobeerd, omdat ik ze niet wil en waarvan ik ook niet de behoefte heb om ze uit te proberen om te kijken of ik echt niet wil. Wat voorbeelden van dingen waarvan anderen vonden dat ik het eerst maar moest proberen:
- slakken / meelwormen / sprinkhanen / etc eten
- schieten met een pistool / geweer
- bungeejumpen

Er zijn ook zat dingen waarvan anderen vonden dat ik gek was om ze uit te proberen, omdat ZIJ dachten dat het geen goed idee was. Ik vond het wel een goed idee en wilde het ook doen. Wat voorbeelden:
- zelf dakramen vervangen
- kiezen voor een baan die minder verdiend
- parachute springen

Wat is het verschil tussen bungeejumpen en parachute springen? Moeilijk uit te leggen, maar ik wist heel duidelijk dan ik het eerste niet wilde doen en het tweede wel. Ben ik dan verplicht om aan een ander te kunnen verantwoorden waarom? Welnee. Mijn leven, mijn keuzes. Toedels.

Bedankt voor je reactie..
Je hebt ergens wel gelijk maar op de een of andere manier hoop ik dat ik nadat ik het gedaan heb er misschien wel helemaal niet a seksueel ben maar dat ik het alleen eng vond. Het gevoel is niet echt uit te leggen maar ik denk ook ergens dat ik het niet leuk zal vinden maar aan de andere kant kun je ook niet zeggen dat iets vies is terwijl je het nog nooit geproeft hebt.
Freonlike groetnis

menno2108

Citaat van: AceVentura op augustus 12, 2020, 08:09:13 AM
Citaat van: mennooloo op augustus 12, 2020, 04:45:27 AM
Helaas denken veel huisartsen dat het via een seksuoloog wel "optelossen" is.
Zie de link die Edewecht gegeven heeft voor seksuologen die aseksualiteit wel serieus nemen.

Citeer
Ik zou het ook graag aan familie vertellen alleen is mijn puzzel nog niet helemaal compleet naar mijn idee.
Je hebt hier twee keuzes denk ik:
1) Zelf de puzzel compleet maken en dan vertellen aan familie
2) Vertellen aan familie zodat ze je kunnen helpen de puzzel compleet te krijgen

Citeer
Ik zou  graag eerst seks hebben geprobeerd voor ik echt kan zeggen dit wil ik niet. Als ik erover nadenk dan denk ik aan vies bah je geslachrsdeel in die van een ander maar ik heb het nog nooit gedaan en aan de ene kant wil ik dat ook niet maar aan de andere kant wel want dan weet je hoe het is maarja dat gaat er dus in mijn hoofd om ik weet het zelf allemaal ook niet zo goed meer en ben daarom met mijn puzzel bezig omdat ik zelf geen idee heb wat er "mis" met mij is of "wat ik dan zou zijn of ben"
Je hoeft geen seks gehad te hebben om te weten of je aseksueel bent. Aseksualiteit gaat om het ontbreken van seksuele aantrekking, dus meer het gevoel naar anderen toe dat je daar wel eens wat mee zou willen doen. Of je daadwerkelijk seks hebt en hoe vaak en of je dat fijn vind of niet staat er helemaal los van.
Als het iets is wat je een keer wil ervaren ga ik je zeker niet tegenhouden, voor het ontdekken van aseksualiteit is het echter niet nodig.

Je hebt ergens een punt
Alleen ik heb ergens de hoop dat als ik het gedaan heb dat het dan goed is ook al vind ik het vies misschien moet ik het proberen je kan ook niet zeggen dat je geen pizza Lust als je het nog nooit gehad hebt
Freonlike groetnis

honingvogel

Citaat van: mennooloo op augustus 13, 2020, 06:20:52 PM
Het gevoel is niet echt uit te leggen maar ik denk ook ergens dat ik het niet leuk zal vinden maar aan de andere kant kun je ook niet zeggen dat iets vies is terwijl je het nog nooit geproeft hebt.

Dat is dan denk ik waar we van mening verschillen. Ik denk dat je heel goed kunt zeggen dat je iets vies vindt als je het nog nooit geproefd hebt. Ik hoef geen poep te eten om te weten dat ik dat vies vind. Natuurlijk is er dan theoretisch een kans dat het objectief gezien een heerlijke smaak heeft, maar voor mij is dat zoiets afstotends dat het daarom bij voorbaat al smerig is. Het proeven gaat dat niet beter maken.

Koffie

Er zit een dubbelheid in je idee rondom experimenteren.
Aan de ene kant wil je het niet, want het idee staat je niet aan.
Maar aan de andere kant heb je moeite met het idee van je aseksualiteit en de gevolgen daarvan, waardoor je hoopt (zo lees ik het althans) dat het over zal gaan als je het eenmaal maar eens geprobeerd hebt.

Op zich is er echt niets mis met experimenteren. Maar doe dat alleen als het niet tegen je gevoel indruist. Doe jezelf geen geweld aan. En nog een addertje onder het gras: als je er achter komt dat seks toch niet bij je past, treft dat ook je partner, die je hebt gebruikt voor dat experiment.
Kortom: experimenteer als je dat wilt, maar denk er goed over na en voel goed bij jezelf wat het voor je betekent.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citeer
Alleen ik heb ergens de hoop dat als ik het gedaan heb dat het dan goed is ook al vind ik het vies misschien moet ik het proberen je kan ook niet zeggen dat je geen pizza Lust als je het nog nooit gehad hebt
Ik snap wat je bedoeld, wat ik voornamelijk wil zeggen is dat aseksualiteit niet gaat om of je seks "lust". Stel je experimenteert en je vind het meer dan geweldig, dan nog kan je aseksueel zijn. Ook als je het niets vind, zegt het wederom niets over aseksualiteit.
Dus als je wil experimenteren, doe het vooral. Wees je wel bewust dat het resultaat niets zegt over eventuele aseksualiteit.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

menno2108

Citaat van: Koffie op augustus 14, 2020, 08:42:53 AM
Er zit een dubbelheid in je idee rondom experimenteren.
Aan de ene kant wil je het niet, want het idee staat je niet aan.
Maar aan de andere kant heb je moeite met het idee van je aseksualiteit en de gevolgen daarvan, waardoor je hoopt (zo lees ik het althans) dat het over zal gaan als je het eenmaal maar eens geprobeerd hebt.

Op zich is er echt niets mis met experimenteren. Maar doe dat alleen als het niet tegen je gevoel indruist. Doe jezelf geen geweld aan. En nog een addertje onder het gras: als je er achter komt dat seks toch niet bij je past, treft dat ook je partner, die je hebt gebruikt voor dat experiment.
Kortom: experimenteer als je dat wilt, maar denk er goed over na en voel goed bij jezelf wat het voor je betekent.

Ik hoop gewoon ergens dat ik niet A seksueel ben ook al weet ik misschien wel dat het waarschijnlijk zo is maar ik kan het moeilijk accepteren/geloven.
Freonlike groetnis

menno2108

Citaat van: AceVentura op augustus 14, 2020, 07:30:34 PM
Citeer
Alleen ik heb ergens de hoop dat als ik het gedaan heb dat het dan goed is ook al vind ik het vies misschien moet ik het proberen je kan ook niet zeggen dat je geen pizza Lust als je het nog nooit gehad hebt
Ik snap wat je bedoeld, wat ik voornamelijk wil zeggen is dat aseksualiteit niet gaat om of je seks "lust". Stel je experimenteert en je vind het meer dan geweldig, dan nog kan je aseksueel zijn. Ook als je het niets vind, zegt het wederom niets over aseksualiteit.
Dus als je wil experimenteren, doe het vooral. Wees je wel bewust dat het resultaat niets zegt over eventuele aseksualiteit.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Als blijkt dat ik seks geweldig vind en me dan dus ook seksueel aangetrokken voel ben je toch niet echt meer A seksueel of?
Freonlike groetnis

honingvogel

Seks geweldig vinden is niet hetzelfde als jezelf seksueel aangetrokken voelen tot iemand. Seks geweldig vinden gaat over de activiteit tof vinden. Jezelf seksueel aangetrokken voelen tot iemand gaat over seks willen hebben met die persoon. Het is heel goed mogelijk om seks met iemand te hebben zonder dat je ook seksuele aantrekkingskracht ervaart tot die persoon.

Libido en seksuele aantrekkingskracht zijn ook niet hetzelfde. Iemand kan behoefte hebben aan seks, maar geen seksuele aantrekkingskracht ervaren tot een persoon.

Seksuele opwinding en seksuele aantrekkingskracht zijn ook al niet hetzelfde. Als alle onderdelen blijken te werken zoals ze moeten werken  ;) dan hoeft dat nog niet te betekenen dat er ook seksuele aantrekkingskracht in het spel is.

Koffie

Ja, dat begrijp ik, dat je moeite hebt met het accepteren van aseksualiteit. Daarom hoop ik ook dat je voorzichtig bent met eventueel experimenteren, omdat je eerst meer met jezelf in het reine moet zijn. Anders heb je kans dat je jezelf geweld aandoet. Jezelf accepteren, je aseksualiteit daarin accepteren, dat kan een lastige weg zijn. Ik heb de ervaring dat je daarvoor mensen om je heen nodig hebt die je accepteren zoals je bent. Je familie is hierin belangrijk en trouwe vrienden.

Het verschil tussen seks/seksuele handelingen plezierig kunnen vinden en je seksueel aangetrokken voelen:
ik heb seks gehad met partners en fysiek vond ik dat echt niet perse onaangenaam. Daardoor dacht ik ook: Zie je, ik wil het wel. Dat was verwarrend. Ik had ook nooit van aseksualiteit gehoord dus het was lang moeilijk er de vinger op te leggen waar de schoen wrong.

Want ondanks dat bleef ik het gevoel houden: dit ben ik niet. Ik doe iets wat niet bij me hoort. Maar om relaties te kunnen hebben en aan een norm te voldoen, moest ik het wel willen. Dus ik deed het. Dat heeft me geen goed gedaan. Ik raakte eigenlijk steeds verder van mezelf verwijderd.
Ik deed het dus niet vanuit het gevoel: Ik hoef niet zo nodig, maar het is wel oke dat ik dit doe. Ik deed het omdat ik mezelf niet accepteerde zoals ik was en nog niet in staat was mijn asexualiteit te (h)erkennen.

wat seksuele aantrekking is, dat heb ik nooit ervaren en dat kan ik ook niet goed uitleggen. Ik weet niet hoe het voelt om de behoefte te hebben je seksualiteit met iemand te delen. Ik haal intimiteit wel uit knuffelen en er waren onderdelen van seks, zoals voorspel, het huidcontact en knuffelen, die ik wel prettig vond. Maar het uiteindelijke seksgedoe, dat is voor mij niet iets wat ik wil delen. Dat stopt voor mij ook gevoelens van intimiteit, want ik doe iets wat niet bij mij hoort. Ik moest mezelf ook emotioneel min of meer afsluiten om het te kunnen doen.

Kortom, geen aanrader. Nogmaals: experimenteren mag. Ook aseksuelen kunnen experimenteren en ook plezier beleven aan seks. Er geldt voor aseksuelen geen seksverbod of zo. Als je het maar niet doet omdat je niet wilt zijn wie je bent, dan doe je jezelf geen goed. En dat proef ik dus wel uit je woorden. Vandaar: bezint eer ge begint. Zorg goed voor jezelf.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Om je een wat extreem voorbeeld te geven: Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een aseksuele sekswerkster. Die ervaart dus geen seksuele aantrekking, en heeft (neem ik aan) wel plezier in haar werk.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Ga je nooit verontschuldigen voor wie of wat je bent Menno.

menno2108

Citaat van: Kim10 op augustus 15, 2020, 08:00:51 PM
Ga je nooit verontschuldigen voor wie of wat je bent Menno.

Het is lastig accepteren wie je bent als je het nog niet helemaal zeker weet en je er niet lekker bij voelt
Freonlike groetnis

menno2108

Citaat van: Koffie op augustus 14, 2020, 11:25:21 PM
Ja, dat begrijp ik, dat je moeite hebt met het accepteren van aseksualiteit. Daarom hoop ik ook dat je voorzichtig bent met eventueel experimenteren, omdat je eerst meer met jezelf in het reine moet zijn. Anders heb je kans dat je jezelf geweld aandoet. Jezelf accepteren, je aseksualiteit daarin accepteren, dat kan een lastige weg zijn. Ik heb de ervaring dat je daarvoor mensen om je heen nodig hebt die je accepteren zoals je bent. Je familie is hierin belangrijk en trouwe vrienden.

Het verschil tussen seks/seksuele handelingen plezierig kunnen vinden en je seksueel aangetrokken voelen:
ik heb seks gehad met partners en fysiek vond ik dat echt niet perse onaangenaam. Daardoor dacht ik ook: Zie je, ik wil het wel. Dat was verwarrend. Ik had ook nooit van aseksualiteit gehoord dus het was lang moeilijk er de vinger op te leggen waar de schoen wrong.

Want ondanks dat bleef ik het gevoel houden: dit ben ik niet. Ik doe iets wat niet bij me hoort. Maar om relaties te kunnen hebben en aan een norm te voldoen, moest ik het wel willen. Dus ik deed het. Dat heeft me geen goed gedaan. Ik raakte eigenlijk steeds verder van mezelf verwijderd.
Ik deed het dus niet vanuit het gevoel: Ik hoef niet zo nodig, maar het is wel oke dat ik dit doe. Ik deed het omdat ik mezelf niet accepteerde zoals ik was en nog niet in staat was mijn asexualiteit te (h)erkennen.

wat seksuele aantrekking is, dat heb ik nooit ervaren en dat kan ik ook niet goed uitleggen. Ik weet niet hoe het voelt om de behoefte te hebben je seksualiteit met iemand te delen. Ik haal intimiteit wel uit knuffelen en er waren onderdelen van seks, zoals voorspel, het huidcontact en knuffelen, die ik wel prettig vond. Maar het uiteindelijke seksgedoe, dat is voor mij niet iets wat ik wil delen. Dat stopt voor mij ook gevoelens van intimiteit, want ik doe iets wat niet bij mij hoort. Ik moest mezelf ook emotioneel min of meer afsluiten om het te kunnen doen.

Kortom, geen aanrader. Nogmaals: experimenteren mag. Ook aseksuelen kunnen experimenteren en ook plezier beleven aan seks. Er geldt voor aseksuelen geen seksverbod of zo. Als je het maar niet doet omdat je niet wilt zijn wie je bent, dan doe je jezelf geen goed. En dat proef ik dus wel uit je woorden. Vandaar: bezint eer ge begint. Zorg goed voor jezelf.

Lijkt me erg lastig dat je het gevoel hebt dat je iets doet wat niet bij je hoort/past. Mijn familie heeft nogal een mening wat treft LGBTQA + en waarden en normen etc. Een aantal vrienden heb ik verteld dat ik denk dat ik a seksueel ben. Maar ik ben aan het puzzelen en dat is lastig. Meisjes houd ik vaak op afstand omdat ik bang ben ze pijn te doen. Zoals bij mijn ex gebeurd is. Ik ben bang dat ik zelf niet meer weet wie ik ben. Ik ben vaak die vrolijke jongen die iedereen kent maar als ik alleen ben dan kan het wel heel anders zijn want dan heb ik geen afleiding meer en ik begin steeds meer na te denken over wat a seksualiteit nou voor mij inhoud en dat weet ik niet omdat ik geen ervaring heb. En nou hoeft dat ook niet persé maar ergens wil ik dat toch ofzo
Freonlike groetnis

AceVentura

Citaat van: mennooloo op augustus 18, 2020, 12:09:29 AM
Ik ben bang dat ik zelf niet meer weet wie ik ben. Ik ben vaak die vrolijke jongen die iedereen kent maar als ik alleen ben dan kan het wel heel anders zijn want dan heb ik geen afleiding meer en ik begin steeds meer na te denken over wat a seksualiteit nou voor mij inhoud en dat weet ik niet omdat ik geen ervaring heb.
Dit is misschien wel het belangrijkste deel van alles wat je geschreven hebt. De ontdekking van iets als aseksualiteit kan ingrijpend zijn, geef het dus even de tijd. Er is geen reden tot haast, en merk gewoon maar op waar je de komende tijd op uit gaat komen. Doe vooral wat goed is voor jou, dat is het enige wat je dichter bij jouw eigen antwoord gaat brengen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Citaat van: mennooloo op augustus 18, 2020, 12:09:29 AM
Meisjes houd ik vaak op afstand omdat ik bang ben ze pijn te doen. Zoals bij mijn ex gebeurd is. Ik ben bang dat ik zelf niet meer weet wie ik ben. Ik ben vaak die vrolijke jongen die iedereen kent maar als ik alleen ben dan kan het wel heel anders zijn want dan heb ik geen afleiding meer en ik begin steeds meer na te denken over wat a seksualiteit nou voor mij inhoud en dat weet ik niet omdat ik geen ervaring heb. En nou hoeft dat ook niet persé maar ergens wil ik dat toch ofzo
Het gevoel van de "eenzame" vrolijke jongen zijn, herken ik wel. Altijd als er iets te doen was Bjorn was van de partij, zelfs al had ik een tentamen de volgende dag of moest ik vroeg beginnen, dan nog kwam ik om 3 uur 's nachts de kroeg uit rollen. Met meisjes uit mijn vriendenkring wilde ik nooit iets beginnen, want nee de angst dat dat fout zou lopen dat ten koste zou gaan van je vriendengroep... Nee bedankt.
Maar zit je dan alleen thuis, dan hunker je naar een relatie, zoals anderen om je heen. Als je vrienden een weekendje weg zijn met hun partners, besef je hoe graag je dat ook zou willen. Maar het idee om iets te beginnen met iemand uit je vriendenkring en laat staan om daar seks mee te (moeten) hebben, bah.

Misschien kan je overwegen om via internet te daten. Hoe hard het ook klinkt, mocht je iemand onbewust pijn doen, dan is de kans groot dat je die persoon toch nooit meer tegenkomt. Daarnaast merk ik uit ervaring is het makkelijker over een onderwerp als seks en je gevoelens daarover te praten, met iemand met wie je aan het aftasten bent of er een potentiële relatie in zit, dan om daar in de kroeg over te beginnen. Mocht het gebeuren, dan weet je of het iets voor je is en blijft het uit, even goede vrienden.

Inderdaad je moet vooral niets willen overhaasten, maar besef ook dat als je nu jezelf het labeletje aseksueel opplakt, je best morgen gewoon seks mag hebben. Je wordt niet met brandende toortsen en hooivorken van het forum verbannen.