Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Leuke meid ontmoet, maar ze is niet a-seksueel..

Gestart door Intotheworld, april 06, 2021, 03:36:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

Liefde is heel wat anders dan verliefdheid, voor mij. Bij verliefdheid speelt die spanning mee, veel aan iemand denken, bij iemand willen zijn. Maar dat gaat meer over verlangens en verwachtingen, dan over 'liefde'. Of er vanuit verliefdheid liefde kan groeien is altijd de vraag, en of die dan blijft, is ook de vraag. Ook zonder verliefdheid.

Ik zelf kan of kon, wel verliefd worden, maar eigenlijk kan ik er niet zo veel mee. Voor mij is verliefdheid vooral interessant als een soort spiegel, waarin je naar jezelf kunt kijken, naar wat je behoeftes en verlangens zijn, die je dan op iemand kunt projecteren. Volgens mij, als je iemand eigenlijk niet kent en je wordt daar verliefd op, ben je eigenlijk verliefd op een verzonnen persoon en zoek je die persoon in de ander. In de praktijk is het dan afwachten of iemand daar op lijkt.

Ik zelf ben nooit echt enorm verliefd geweest op de mannen waarmee ik een relatie heb gehad en ik was soms stomverbaasd dat zij dingen in mij hadden gezien, die ik helemaal niet heb. En ook nooit gepretendeerd heb. Zo kleed ik me niet modieus of vrouwelijk, ik doe geen rokken en jurken aan en ik loop op comfortabel schoeisel. Dat was vanaf dag -206453902 overduidelijk, maar dan ineens blijkt dat ze hadden gedacht dat ik dat wel zou gaan doen, of zoiets. Of ze dachten dat ik heel erotisch en seksueel kon worden. Geen idee hoe ze daarbij kwamen, dat zat in hun hoofd.

Omgekeerd ook, ik zoek bv. emotioneel contact met een partner, vanaf dag 1 was duidelijk dat dat problematisch zou worden, en toch, ik bleef dat zoeken. Alsof je bananen wilt plukken van een appelboom. Dat was dom van mij. Maar misschien vond ik het alleen zijn te moeilijk toen en ben ik daarom dingen gaan doen die ik beter achterwege kon laten.

Maar het begint bij wat Kim10 zegt, elkaar leren kennen. Voor mij kan een relatie alleen slagen als de vriendschap lukt en kunt accepteren dat die partner niet alles in huis heeft wat je zoekt. En dat die partner misschien sommige dingen wel heeft, maar ook weer andere dingen, die een relatie dan toch onderuit kunnen halen, hoe triest dat ook is. Het is een heel nauw verbond, een relatie, het is anders dan 'gewoon' een vriendschap. Het komt er meer op aan. Ik kan het niet precies uitleggen, maar er is voor mij echt een verschil. Daarom denk ik ook niet dat ik zelf een relatie nog aan kan, het is me een veel te groot en heftig project. Broeinesten van communicatie, relaties, ;)

Maar zo ver is het bij jullie niet gekomen. Geen idee of zij dat oncomfortabel vindt. Of dat ze zich werkelijk oncomfortabel bij je voelt en waardoor dan. Dat kun je alleen te weten te komen door dat bespreekbaar te maken, maar dan moet je de confrontatie aan kunnen en willen gaan. Ik vind dat lang niet altijd even makkelijk, ik kan daarin best vermijdend zijn. Maar eigenlijk is dat het enige, wat je kunt doen en pas dan weet je eigenlijk, of iemand wel of niet je type kan zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceOfCups

Ecce homo

Intotheworld

Citaat van: Kim10 op juli 04, 2021, 01:35:50 PM
Om te weten of het liefde is, is het belangrijk dat je iemand toch wat beter leert kennen. Ik bedoel, jij hebt haar nooit verteld hoe of wat, zij heeft geen idee wat er in je omgaat. Uit ervaring kan ik je vertellen dat zoiets altijd heel oncomfortabel voelt.

Ik bedoel ook meer in het algemeen.. Ik heb 10 jaar een relatie gehad en vraag me nogsteeds wel eens af of ik ooit verliefd ben geweest.

Over deze chick; ik heb haar nooit verteld hoe of wat omdat ik dat zelf niet eens wist. Het is een leuke meid waar ik vaak aan moest denken. Geen idee of het verlieftheid was of het verlangen naar aandacht. Ik ben niet de persoon die zonder na te denken aan iedereen verteld hoe ik me voel en waar ik aan denk. Ik snap dat dat soms lastige- of ongemakkelijke situaties kan veroorzaken.

Intotheworld

Citaat van: Koffie op juli 04, 2021, 03:43:30 PM
Liefde is heel wat anders... (Quote werd te lang, maar ik quote het hele verhaal)

Interessant verhaal en mooi omschreven!
Klinkt inderdaad heel logisch, en dat is denk ik precies wat ik bij haar ook had. Simpel gezegd werd ze in mn hoofd een persoon die goed bij me past, omdat ik het idee had dat het meer kon worden. Nadat ik me heb beseft dat het niks gaat worden zag ik ook haar (voor mij) negatieve kanten.

Maar ik heb wel het idee dat jij behoorlijk bewust bent wanneer je liefde of verliefdheid voelt. Ik kan wel houden van iemand, maar ik hou ook van m'n hond. Ik kan continue aan iemand denken, maar daar kan ik ook bewust weer mee stoppen.
Hoe weet ik nou of ik ooit echt liefde heb gevoeld?

Koffie

Maar in verschillende relaties kan liefde anders voelen. Sterker nog, ik houd van allebei mijn kinderen, maar het voelt bij allebei anders, omdat ik met beide een verschillende relatie heb. Het zijn heel verschillende persoonlijkheden. Maar houden van mijn kinderen, is een soort liefde.
Ik houd ook van mijn poes, heel erg veel, maar dat is weer wat anders.
En zo voorts.

Maar ik ben niet verliefd op ze.

Verliefdheid kan wel een heel sterk gevoel zijn. Voor mij zelf is het inderdaad duidelijk wanneer ik verliefd ben en ik vind dat behoorlijk overweldigend. Verliefdheid ervaren we ook allemaal weer anders, maar ik heb dan echt het gevoel dat mijn hoofd gekaapt wordt. Ik vind het ook niet prettig, ik kan niet zoals jij, stoppen met aan die persoon te denken. En het duurde meestal heel lang bij mij. Wat mij betreft word ik het nooit meer!
Ik was voor het eerst echt verliefd toen ik 10 jaar was en ik begreep er niets van. Ik dacht dat ik gek geworden was en ik schaamde me. Het duurde zo een tijdje en op een dag logeerde ik in de kerstvakantie bij mijn oma en opa, ver van huis vandaan en ik lag in bed met mijn gekaapte hoofd en toen ineens viel het kwartje: ik was verliefd! Het was een geruststelling om dat door te hebben. ;)

Maar ik denk niet dat je echt liefde hebt gevoeld. Liefde is echt een relatie, hoeft geen partnerrelatie zijn, maar liefde gaat uit van de realiteit. Verliefdheid is bij mij ook veel sterker als de persoon in kwestie niet bereikbaar is. Super vervelend.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Weer heel mooi opgeschreven Koffie. Bananen plukken van een appelboom! Dacht onmiddellijk aan de bananenplanten die ik zag op vakanties in warmere streken.
zelf deed ik dat lang geleden ook. Aan iemand waar ik verliefd op was allerlei geweldige eigenschappen toedichten. Kwam meestal van een koude kermis thuis. ;) Anderzijds heb ik me er over verbaasd wat mensen in mij zagen.  :bloos:
 

Koninginnekind

Ik vertelde mijn vriend na een half jaar samen zijn, waarin we ook seks hadden, dat ik wat op te biechten had.

Hij schrok zich wezenloos, was enorm verdrietig dat ik zo lang tegen mijn zin seks had gehad. Vanaf die avond, 3.5 jaar geleden heb ik nooit meer iets tegen mijn zin in gedaan. Hij is niet boos geweest, heeft me niet proberen over te halen of het me anderszins moeilijk  gemaakt.
Ik had niet eerder het lef zo open te zijn tegen hem; bang om hem van me weg te jagen. Ik gun je dat je jezelf mag zijn, nu en later!

Koninginnekind
geboren op 30 april, vandaar mijn nickname. V '88