Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Welk label zouden jullie mij geven?

Gestart door Rianne539, augustus 25, 2020, 08:44:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rianne539

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje op zoek naar het label wat ik mezelf kan geven

CiteerRomantische aantrekkingskracht
Naast seksuele aantrekkingskracht (lust) bestaat er romantische aantrekkingskracht (verliefdheid). Voor een seksueel persoon zijn beide zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar voor een aseksueel persoon dus niet. Dat een aseksueel persoon geen seksuele aantrekkingskracht ervaart, betekent niet dat hij of zij niet verliefd kan worden of niet van anderen kan houden. Aseksuelen kunnen een even groot verlangen hebben naar een diepgaande liefdesrelatie als seksuele personen. Een aseksuele relatie zal echter bij voorkeur seksloos zijn.

In mijn geval heb ik alleen maar zin in sex als ik verliefd ben. Dat kan dan met mezelf zijn (en dan fantaseer ik over die persoon) of met die persoon en ik wil ook wel echt iets doen met die lust (met die persoon dus). Als ik niet verliefd ben heb ik geen behoefte aan zelf bevrediging en ook niet aan sex met een persoon.

Dus als ik niet verliefd ben, ben ik volledig aseksueel, zelfs geen masturbatie dus. Wel lekker rustig hoor! (net zo iets als nooit honger hebben)

Ik ben 48 en ben heel monogaam want ik wil alleen maar sex met die ene persoon natuurlijk, op het moment dat de verliefdheid weg ebt (wat normaal is na 2 jaar ofzo) en er zal wel iets voor in de plaats komen zoals houden van ofzo maar ik heb dan geen zin meer in sex. Ik kan het de eerste paar jaar nog wel opbrengen om de sex dan maar voor de ander te doen en soms een beetje te faken ofzo maar ik ben 48 jaar inmiddels en ik weiger dit nog langer te doen. Ik heb me voor genomen om in mijn leven niet meer te gaan samenwonen enzo omdat ik eigenlijk bij voorbaat al weet dat die mannen heel ongelukkig gaan worden bij mij. En ik ben wie ik ben, wat mij betreft mag een platonische relatie net zo goed een vriendschap zijn. En zo is het nu ook, ik ben goed bevriend met de vader van mijn kinderen en hij moet gewoon lekker een vrouw zoeken die wel sex wil.

Anyway, zou je dit bestempelen als a-seksueel? ik heb echt wel periodes van jaren waarin ik dus niet mastrubeer en geen sex wil (want zo vaak word ik nou ook weer niet verliefd).

Koffie

Ik vind het moeilijk om een ander een label op te plakken. Net zoals je alleen zelf kunt bepalen of je aseksueel bent of niet, kan niemand anders voor je bepalen hoe aseksualiteit op jou van toepassing is. Maar ik snap heel goed dat je die vraag hebt, want die had ik zelf ook toen ik zoekende was in mijn aseksualiteit.

Dus ik zeg niet: jij bent zus of zo, maar ik geef je een optie die misschien interessant is om eens naar te kijken. Aseksualiteit ligt namelijk niet zwart-wit. Er is een heel grijs gebied en wie weet zou jij jezelf daarin kunnen herkennen. Dat je seksuele aantrekking kunt ervaren, maar alleen in de fase waarin je verliefd bent op iemand. Ik weet niet of dat heel precies zo ergens omschreven wordt, maar kijk eens op deze pagina, of je iets herkent in half-seksualiteit (ook wel demiseksualiteit genoemd) en 'grijze A's'. https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Wat_is_aseksualiteit
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Zoals Koffie als zegt zijn we normaal gesproken heel terughoudend om labels te geven, dat is iets wat je uiteindelijk alleen zelf kan bepalen.

Na jouw verhaal gelezen te hebben heb ik wel de indruk dat je erg focust op de fysieke handelingen, masturberen, seks, enz. en dat is niet waar aseksualiteit om gaat. Aseksualiteit is gedefinieerd als geen seksuele aantrekking ervaren naar andere personen. Voor het label aseksueel is dat dus de vraag die je jezelf te stellen hebt: Heb ik me ooit seksueel aangetrokken gevoelt tot een ander persoon?

Een logische vervolgvraag is waarschijnlijk: Wat is seksuele aantrekking dan?
Daar bevinden velen van ons zich op glad ijs omdat je dan vraagt om iets te omschrijven wat we zelf niet ervaren ;). Voor mezelf maak ik de vertaling naar het wel met iemand een "beschuitje willen eten" als je die persoon ziet, waarbij ik zelf pas laat door had wat ze daar werkelijk mee bedoelden ;D. Dat is in mijn geval iets wat ik wel zien bij personen om mij heen en niet bij mezelf, en dat heeft mij tot de conclusie gebracht dat het label aseksueel bij mij past.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Dat van die beschuitjes had ik ook pas heel laat door. Zag het letterlijk voor me; een fris gedekte tafel, lekkere croissants , jam, kaas, koffie en thee. Geroosterd brood en Farrah Fawcett, Jaclyn Smith mocht ook, tegenover me. Waar ik dan veel mee lachte en briljant mee converseerde. Seks kwam er uiteraard niet aan te pas. Dat zou de boel alleen maar verpesten  :schater:

AceVentura

Gewoon gezellig een beschuitje eten leek mij ook best wel leuk eigenlijk :schater:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik begreep die uitdrukking wel, maar toen ik hem voor het eerst hoorde (en later ook) voelde ik me meteen weer zo'n alien. Want ik wil best gezellig een beschuitje knabbelen hoor, maar wat daaraan voorafgaat hoeft van mij niet en dat gaf mij in die tijd zo'n bevreemdend gevoel. Nu heb ik dat niet meer zo. Ik zou doodgewoon zeggen dat ik dta beschuitje wel wil maar de rest niet. :)

Het zelfde bij Netflix and chill. Ik heb geen Netflix maar oke, ik wil best samen Netflixen hoor. Maar bij die chill stel ik me gewoon gezellig relaxt samen Netflix kijken voor en geen ge-hupsakee. :p

Maar goed, dat terzijde en het kan ook heel erg verschillend zijn per aseksuele persoon.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

BjornAgain

Wat voor hokjes met labeltjes je ook creëert er zijn altijd mensen die zich op het randje van 2 of meerdere hokjes bevinden. Nu kan je daar natuurlijk ook weer allerlei namen en belangengroepen voor in het leven roepen, maar voor je het weet ben je het enige lid van de groep van mensen die alleen seks willen met iemand van hetzelfde geslacht en dan perse op schrikkeldag.
Bovendien behalve ergens bij te horen en daarmee de mogelijkheid om met gelijkgestemden te kunnen praten en natuurijk zelferkenning, heeft het label aseksueel je maar weinig voordelen. Je krijgt geen korting op de bus of voorrang in de wachtrij in de Efteling.

Ik probeer je verhaal zeker niet te bagatelliseren, maar je komt op mij over als een vrouw die precies weet wat ze wel een niet wilt. Een relatie met seks in het begin en dan steeds minder de behoefte heeft. Ik vind het oprecht knap dat je dit zo precies kan benoemen. Is het niet dat je seks spannend en opwindend vindt als je iemand leert kennen, dat het een beetje bij "het veroveringsproces" hoort en als het eenmaal iets vast is, het dan niet meer hoeft...

Kan je het aseksualiteit noemen? Misschien wel, misschien niet... Het is geen exacte wetenschap en het staat ook niet echt in vakliteratuur beschreven aan welke kenmerken je moet voldoen. Ik denk dat de vraag beter andersom gesteld kan worden: identificeer jij je meer met aseksualiteit of met seksualiteit. Theoretisch gezien als je zou moeten kiezen voor een seksuele partner (die je op den duur zou teleurstellen als je sexdrive weg is) of een aseksueel die meteen geen seks wel, bij wie zou je je meer op je gemak voelen?

Kim10

De hele ellende met hokjes en labels is ook dat er altijd heel veel mensen klaarstaan om jou daar in te stoppen en oh wee als je dan gedrag vertoont dat er niet bij past. "Dat is toch helemaal niets voor jou!" Hoe vaak ik dat niet heb moeten horen. Vreselijk.

Koffie

Daarom zie ik dat gedoe met die hokjes ook anders. Ik zie het meer als een soort kapstokje, een leidraad, die kan helpen jezelf in kaart te brengen zoals je jezelf op een bepaald moment ervaart. Ik zit in een hokje, maar met een open deur. Mocht ik op welk moment in mijn leven ontdekken dat ik (dan) anders tegen mijn aseksualiteit aankijk, dan ga ik eruit.

Je zult altijd mensen hebben die jou op een bepaalde manier willen zien, die zelf kennelijk die duidelijkheid nodig hebben of zich laten leiden door (voor)oordelen. Rond aseksualiteit en vele andere dingen. Dat kan enorm vervelend zijn vind ik, je wordt dan niet meer gezien voor wie jij zelf bent, maar wat de ander vind dat je bent of moet zijn. Zo ver het kan houd ik afstand van zulke mensen.
Je kunt wel proberen wat dingen duidelijk te maken, soms kan uitleg verhelderend werken.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Precies, zolang de labels je helpen is het prima. Zo zorgt het label "aseksueel" ervoor dat wij elkaar hier vinden en kan het helpen om te ontdekken wat bij je past of niet.
Zodra het andersom wordt "ik moet dit doen/laten/vinden omdat ik dit label heb" dan werkt het vaak beperkend en dat is wat mij betreft niet ok.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Citaat van: AceVentura op augustus 27, 2020, 04:41:36 PM
Precies, zolang de labels je helpen is het prima. Zo zorgt het label "aseksueel" ervoor dat wij elkaar hier vinden en kan het helpen om te ontdekken wat bij je past of niet.
Zodra het andersom wordt "ik moet dit doen/laten/vinden omdat ik dit label heb" dan werkt het vaak beperkend en dat is wat mij betreft niet ok.
Helemaal dat!
Hokjes en labeltjes kunnen je helpen om gelijkgestemden te vinden of om het kan anderen helpen je beter te begrijpen, dat je niet ziek of raar bent.
Maar het moment dat er stereotype of gegeneraliseerd gedrag van je verwacht wordt, door een ander danwel van jezelf, dan schiet het zijn doel voorbij.