Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Verward over aseksualiteit

Gestart door Iertje92, september 20, 2020, 09:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iertje92

Hallo..

Na lang twijfelen toch maar een berichtje plaatsen hier. Al jaren ben ik verward over mijn seksualiteit, ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Seks is heel lastig voor mij en daarom twijfel ik vaak erover of ik aseksueel ben. Als ik iets over aseksualiteit lees herken ik er zoveel van terug, maar soms ook niet.

Ik denk bijvoorbeeld nooit aan seks, ik ken ook geen lustgevoelens op dat vlak, naakte lichamen doen mij niks. Als ik aan seks denk word ik eerder onrustig en misselijk, ik word ook heel naar bij het zien van seks scenes zelfs in gewone films. Knuffelen vind ik dan wel weer heel fijn, als het verder dan knuffelen gaat met mijn vriend en ik ervaar het als fijn dan word ik ineens overspoeld door nare emoties en barst ik in tranen uit. Dan komt er een kortsluiting. Toch heb ik wel een super sterk verlangen naar sexy gevonden worden, ben daar bijna obsessief mee bezig en dat vind ik dan weer niet bij aseksualiteit passen?? Ik heb zo'n afkeer van seks dat ik stiekem mijn vriend aan het aansturen ben op een open relatie waarin hij seks met anderen kan hebben en niet meer met mij (ligt overigens niet aan hem, mijn relatie hiervoor ervaarde ik het zelfde).

Mijn vriend denkt niet dat ik aseksueel ben, hij denkt dat ik aseksuele gevoelens heb gekregen door een trauma. Kan dat daardoor ontstaan? Ik kan niet voor de geest halen hoe ik er vroeger over dacht omdat ik al jong met seks in aanraking ben gekomen. Als jullie dit lezen, het afkeer van seks enzo, denken jullie dan aan aseksualiteit?


Koffie

Allereerst welkom!
En verder, om maar met je vraag te beginnen, is het voor iemand anders dan jij zelf eigenlijk niet te zeggen, of jij aseksueel bent of niet. Afkeer van seks kan daar vandaan komen, maar kan ook andere oorzaken hebben. Daarbij hebben ook niet alle aseksuelen een afkeer van seks.

Waar het bij aseksualiteit om draait is dat je geen seksuele aantrekking ervaart. Dat is iets wat alleen jij bij jezelf kunt nagaan, maar dat is lang niet altijd gemakkelijk. Aseksualiteit op zich is aangeboren. Het is een geaardheid.

Maar dat betekent dus dat je niet aseksueel wordt door het trauma op zich. Door een trauma kun je wel afkeer krijgen van seks.
Daarbij komt het natuurlijk ook voor dat iemand bv. en een seksueel trauma heeft, en aseksueel is. Net zo goed als dat iemand een seksueel trauma kan hebben en homo of lesbisch is, maar dat staat op zich los van elkaar.

Dus het kan heel goed zijn dat je afkeer van seks en de emoties die je hebt als je aan seks denkt of wanneer je vriend avances maakt, iets te maken hebben met ervaringen die je hebt gehad. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk kan zijn om de vinger op de juiste plek te leggen.

Overigens wat betreft sexy kleding: dat verschilt onder aseksuelen ook heel erg. Ik heb een tijdje op Twitter regelmatig een account voorbij zien komen dat aseksuele meisjes toonde die zich juist stuk voor stuk enorm uitdagend kleedden. Veel bloot, naveltruitjes. Het komt dus voor dat aseksuelen zich wel zo kleden. maar er zijn er ook, zoals ik, die dat niet doen. Ik voel me ongemakkelijk daarbij, ik straal dan iets uit wat ik niet ben en er wordt naar me gekeken met een soort verwachting die ik niet waar kan en wil maken. Maar dat ligt dus ook heel verschillend voor verschillende aseksuelen. We verschillen onderling net zo als niet aseksuelen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Hallo Iertje!

Zoals Koffie als zegt, het woord 'aseksualiteit' gaat over het ontbreken van seksuele aantrekking, en niet zozeer over seksuele gevoelens op zich. Er zijn aseksuelen die wel min of meer seksuele gevoelens hebben, maar dat niet met een ander delen, of willen delen. Net zoals er aseksuelen zijn die echt helemaal niets van seks moeten hebben. Er zijn dus allerlei variaties. Ook als je er bijvoorbeeld graag sexy uitziet.

Als ik je verhaal zo lees, zou het best kunnen zijn dat het plakkertje 'aseksueel' bij je past, maar dat kan ik niet beoordelen. Hier bij AVEN huldigen we de opvatting dat alleen iemand zelf dit plakkertje op zichzelf van toepassing vindt, of niet.

En over dat trauma... Het is een wijdverbreid misverstand dat aseksualiteit een 'stoornis', of 'remming' of iets behandelbaars is. Vroeger dacht men dat ook over bijvoorbeeld homoseksualiteit.
Maar net als bijvoorbeeld linkshandigheid, rood haar of talenknobbel is het een eigenschap. Die helaas nog niet erg 'past' in deze seksuele maatschappij.

Neem de tijd maar om hier van alles te lezen en je vragen te stellen. Welkom! :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Annelies_B

Dag Iertje,

Ik herken me wel een beetje in jouw verhaal. Net als jij ervaar ik nooit lustgevoelens over seks op zich, maar ik vind het toch wel leuk om er goed uit te zien en bijvoorbeeld te daten of te flirten. Dat staat bij mij gewoon los van seks, het einddoel is zeg maar meer knuffelen/zoenen en erna lekker gaan slapen  :knuffel: . Ik denk dat dat misschien wel een beetje typisch is aan romantisch aseksueel zijn?

Wat je zegt over in paniek geraken bij seks, herken ik ook. Bij mij komt dat omdat ik me dan meteen schuldig en abnormaal ga voelen, omdat het kussen en knuffelen voor mij genoeg is terwijl ik weet dat de standaard in de maatschappij seks is. Dan word ik vaak triest omdat ik zou willen dat ik er meer van zou kunnen genieten en soms is er ook eens paniek omdat ik denk van help ik moet dit nog mijn hele leven doen en ik wil het niet maar ik wil mijn vriend ook niet teleurstellen etc.

Bij mij heeft het alleszins niets met een trauma ofzo te maken, ik heb helemaal nooit een slechte ervaring gehad op seks of ander vlak, het is puur fysiek dat het me niks doet.

Ik heb ook al wel eens open relatie aan mijn vriend voorgesteld, maar dat wilde hij helemaal niet. En als ik eerlijk ben, zou ik het zelf ook niet leuk vinden, je wilt toch graag die speciale persoon zijn voor je partner...

Stuur me gerust een PM als je er meer over wilt praten :)

Annelies

AceVentura

Welkom op het forum Iertje92,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Er zijn al veel goede dingen gezegd, het enige wat ik daar aan toe wil voegen:
Binnen aseksualiteit is er (net zoals binnen seksualiteit) heel veel variatie. De een wil wel knuffelen, de ander niet, de een heeft wei libido, de ander niet, de een walgt van seks of alleen het idee daaraan al, de ander niet, je kan het bijna zo gek niet bedenken ... en bedenk eens hoeveel combinaties je met die individuele eigenschappen kan maken :o
Het enige wat ons bind binnen het aseksuele label is dat we geen seksuele aantrekking ervaren, dat is waar het om gaat. De rest zijn variaties daarbinnen. Het belangrijk vinden om zelf sexy gevonden te worden sluit daarom aseksualiteit ook niet uit. Het is niet meer of minder raar dan bijvoorbeeld iemand die aseksueel is en wel masturbeert, ook dat kan net zo goed.

Trauma's en aseksualiteit zijn ook twee losstaande dingen. Je kan een trauma hebben én aseksueel zijn, maar het hoeft niet, het zijn twee losse eigenschappen. Aseksualiteit benoemen we vaak als geaardheid omdat het op dat gebied het zelfde werkt als hetero-, homo, bi-, enz..

Uiteindelijk ben jij zelf de enige die kan zeggen: Ik ben aseksueel (of niet natuurlijk). Kijk hier lekker rond, stel de vragen die je hebt en geniet van de bijzondere ontdekkingsreis.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Yezie

Citaat van: Iertje92 op september 20, 2020, 09:35:21 PM
Hallo..

Na lang twijfelen toch maar een berichtje plaatsen hier. Al jaren ben ik verward over mijn seksualiteit, ik weet niet goed wat ik er mee aan moet. Seks is heel lastig voor mij en daarom twijfel ik vaak erover of ik aseksueel ben. Als ik iets over aseksualiteit lees herken ik er zoveel van terug, maar soms ook niet.

Ik denk bijvoorbeeld nooit aan seks, ik ken ook geen lustgevoelens op dat vlak, naakte lichamen doen mij niks. Als ik aan seks denk word ik eerder onrustig en misselijk, ik word ook heel naar bij het zien van seks scenes zelfs in gewone films. Knuffelen vind ik dan wel weer heel fijn, als het verder dan knuffelen gaat met mijn vriend en ik ervaar het als fijn dan word ik ineens overspoeld door nare emoties en barst ik in tranen uit. Dan komt er een kortsluiting. Toch heb ik wel een super sterk verlangen naar sexy gevonden worden, ben daar bijna obsessief mee bezig en dat vind ik dan weer niet bij aseksualiteit passen?? Ik heb zo'n afkeer van seks dat ik stiekem mijn vriend aan het aansturen ben op een open relatie waarin hij seks met anderen kan hebben en niet meer met mij (ligt overigens niet aan hem, mijn relatie hiervoor ervaarde ik het zelfde).

Mijn vriend denkt niet dat ik aseksueel ben, hij denkt dat ik aseksuele gevoelens heb gekregen door een trauma. Kan dat daardoor ontstaan? Ik kan niet voor de geest halen hoe ik er vroeger over dacht omdat ik al jong met seks in aanraking ben gekomen. Als jullie dit lezen, het afkeer van seks enzo, denken jullie dan aan aseksualiteit?








Ik heb zelf ook dat ik sex en zo vies vind en sex Scènes spoel ik altijd door ik hoop dat niet te persoonlijk word maar dit gevoel over sex en zo heb je dat al egt zo lang als je kan herinneren of ......  en met je vriend moet je gewoon uit zoeken wat je wel en niet fijn vind en het lijkt me natuurlijk niet fijn als hij probeert om meer te doen en ij moet huilen geef goed je grenzen aan en als julie veel om elkaar geven komt alls goed en  Onthoud je bent niet gek stuk op wat dan ook ij bent zo als je bent en de mensen die daar probleem mee hebben ga of mee in gesprek of op het dak  en mechien hou je het alleen bij knuffel of kussen kijk wat goed voelt en als ij het niet erg vind dat hij zijn behoefte ergens Andes doet kan dat ik . Ik zouw er zelf niet aan moeten denken maar dat den ik en als julie egt proberen hebben een sexoloog mechien of als wat met Trauma te maken heeft even totaal wat Andes 😊 als je trauma hebt mee gemaakt een paar dingen die je kan doen maar niks mee hoeft tellen als de naren belde komen zeggen waar je bent in welk tijd je leeft hoe oud je bent goed adem in uit water drinken rusten muziek er met iemand over praten mij heeft emdr geholpen dat is Trauma Therapie en met dokter kan je er ook over praten iemand die Vertrouwd op en neem de tijd om het te verwerken iedereen doet dat op zijn eigen manier en eigen tijd mij heeft het onderhand al vijf jaar geduurd Onthoud naar regen komt zonneschijn
Hey ik ben yezie dol Op kunst en dieren en de natuur ik geniet van leven op mijn manier