Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Voorlichting op scholen

Gestart door Tixie, oktober 25, 2020, 11:38:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tixie

Citaat van: Kim10 op oktober 24, 2020, 07:22:04 PM
Voorlichters van het COC komen dan wel overal maar ik vraag me serieus af in hoeverre die voorlichting op scholen bijvoorbeeld zin heeft.

In Vlaanderen hebben we geen COC (wel iets soortgelijks maar weet niet of er echt veel voorlichtingen worden gegeven - vast wel meer dan een aantal jaar geleden) en heb zelf nooit specifiek zo'n voorlichting gehad dus ik kan dat niet beoordelen. Maar weet je, ideaal zou zijn dat topics rond diversiteit, seks, intimiteit etc doorheen het curriculum zit. In bv Nederlands of maatschappijleer. Over enkele jaren heen ook. Niet 1 ongemakkelijke voorlichter die door de school wordt uitgenodigd omdat de docenten er zelf niet over durven praten, en dat alles dan van die ene les op die ene dag afhangt.
Het zijn ook te belangrijke topics om enkel aan ouders/opvoeders over te laten.
sick of the kissing cult

Kim10

@Tixi. Ben het helemaal met je eens.  Gewoon vanaf dag 1 ongemakkelijke zaken inplannen in het lespakket. Ouders hebben vaak zo hun eigen overtuigingen, niet altijd even objectief en staan niet altijd open voor andere manieren van denken. Toen één van mijn ooms met een Indisch meisje - dat heette toen zo - trouwde werd massaal besloten de bruiloft te negeren. Alleen mijn moeder hees mij en zichzelf in feestjurken en treinde naar Middelburg waar het spektakel plaats vond. Leuk hoor, lekker gegeten ook maar waar die ophef nu allemaal over ging; daar werd niets over gezegd.  ;D ;D ;D

AceVentura

Citaat van: Kim10 op oktober 25, 2020, 12:14:31 PM
@Tixi. Ben het helemaal met je eens.  Gewoon vanaf dag 1 ongemakkelijke zaken inplannen in het lespakket.
Wat ik hierbij zorgelijk vind is dat er afgelopen week in het nieuws was dat docenten die ongemakkelijke zaken (seksuele diversiteit, racisme, enz.) niet durven te bespreken. Dat was naar aanleiding van de moord op de docent in Frankrijk, en ik kan me die angst wel goed voorstellen. Het lastige is dat daarmee het probleem in stand gehouden wordt.
Heel algemeen vind ik overigens ook wel dat er heel veel richting school geschoven wordt wat ook gewoon onderdeel van de opvoeding is, en waar ouders dus zeker ook een rol in hebben.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie


Het punt is alleen dat je voor ouders geen lespakket hebt en dat sommige kinderen daardoor belangrijke informatie niet meekrijgen, omdat ouders er gewoon niet mee bezig zijn, of gewoon tegen het bestaan seksuele diversiteit. Zelf ben ik altijd heel open geweest over seksualiteit, en diversiteit en dat sommige mensen zich niet het geslacht voelen waarmee ze geboren zijn. Zelfs van heel jongs af aan heb ik mijn kinderen daarover verteld. Maar in mijn wereld speelde zulke dingen een rol, en ik vind het erg belangrijk dat dat bespreekbaar was. Dat mijn kinderen zichzelf konden zijn.
Maar lang niet ieder kind kan dat van huis uit mee krijgen, sommige ouders hebben dat gewoon 'niet in huis'. Daarom vind ik het wel goed dat dat op school besproken wordt.

En daar zijn andere ouders juist weer helemaal niet blij mee, want die willen helemaal niet dat hun kinderen daar iets over horen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tixie

Citaat van: Koffie op oktober 25, 2020, 07:17:52 PM

En daar zijn andere ouders juist weer helemaal niet blij mee, want die willen helemaal niet dat hun kinderen daar iets over horen.

Idd, en wat die ouders zouden moeten horen van school is "Ze zijn nieuwsgierig en komen er toch wel achter. Wat wij kunnen doen is zorgen dat ze de juiste informatie krijgen, zodat ze dit op een veilige manier kunnen ontdekken."
sick of the kissing cult

AceVentura

Ik denk ook niet dat het alleen aan de ouders of alleen aan school is, ze hebben beiden een rol. Voor beiden kan het ongemakkelijk zijn, en dat lijkt me geen goede reden om het dan maar niet te doen.

Helaas zijn er blijkbaar ook ouders die er meer dan "niet blij" van worden en in het ergste geval zelfs geweld gebruiken, en ik gok dat die groep een overlap heeft met de groep die er thuis geen aandacht aan wil besteden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Denk zomaar dat je goed gokt. Paar weken terug een documentaire op TV gezien over een Marokkaanse jongen die om zijn homo zijn naar een geestenuitdrijver gestuurd werd. Heel triest.

Koffie

Maar ook in veel blanke Nederlandse gezinnen staan deze onderwerpen niet op de rol of worden ze verzwegen en geproblematiseerd. Soms lees ik op social media de commentaren op onderwerpen die te maken hebben met diversiteit en daar lusten soms de honden soms geen brood van, en dat zijn 'gewone' blanke Hollanders. Vermoedelijk is dat in Belgie niet heel veel anders?
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

"Wat de boer niet kent dat vreet ie niet" gaat hier zeker ook op, het is zeker niet beperkt tot 1 bevolkingsgroep.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceVentura

Deze discussie ontstond in het topic over NOA en komt denk ik beter tot z'n recht in een apart topic.
Het NOA topic is hier terug te vinden: https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=6607.0
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler