Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

'10 procent van LGBTQ-jongeren noemt zich aseksueel'

Gestart door Edewecht, november 06, 2020, 09:23:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Toevallig kwam ik vandaag een linkje tegen naar them.us, waar een artikeltje staat over LGBTQ-jongeren. Volgens een recent onderzoek identificeert zich 1 op de 10 LGBTQ-jongeren zich (min of meer) als aseksueel (of grey of demi).

Lees het artikel hier: https://www.them.us/story/asexual-lgbtq-youth-survey
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Interssant, dat is best veel :cheerleader:
Blijkbaar weten veel aseksuelen de LHBT-A t/m Z community te vinden :klap:

Bedankt voor het delen Edewecht :cake:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

10 procent is zeker veel. Ik heb al heel lang het idee dat er veel mensen die "eigenlijk" aseksueel zijn doen alsof dat niet zo is. Om niet alleen te willen zijn bijvoorbeeld, of om erbij te horen. Ik bedoel maar; wie wil dat nou niet :schater:  :schater: :schater:

AceVentura

Als ik even ga rekenen zou het best kunnen kloppen.

Totaal zijn we met 17.000.000 mensen in NL. We roepen al lang dat gemiddeld 1% aseksueel is, dus dat zou 170.000 personen zijn. Er gaan ook al steeds meer stemmen op dat dat percentage hoger ligt, bijvoorbeeld 1,5 a 2%, dus dan kom ik op 340.000 personen.

Van alle LHBT varianten bij elkaar hoor ik vaak dat dit zo'n 20% van de bevolking is, met andere woorden 3.400.000 personen. 10% daarvan geeft in dit onderzoek aan aseksueel te zijn, en we komen weer op 340.000 ;D

Natuurlijk zit er nogal wat marges op al die percentages omdat het nou eenmaal iets is moeilijk te meten is, wel grappig dat het precies zo uit komt :)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Noobiebirb

Citaat van: Kim10 op november 07, 2020, 09:57:36 AM
10 procent is zeker veel. Ik heb al heel lang het idee dat er veel mensen die "eigenlijk" aseksueel zijn doen alsof dat niet zo is. Om niet alleen te willen zijn bijvoorbeeld, of om erbij te horen. Ik bedoel maar; wie wil dat nou niet :schater:  :schater: :schater:

Ja, zo voel ik me er ook over. 1 / 100 mensen klinkt weinig, maar is nog steeds wel een aanzienlijk aantal. Maar ik heb altijd het gevoel gehad dat dit meer was. Mijn zus heeft me bijvoorbeeld al eerder gezegd dat ze denkt demiseksueel te zijn. Mijn ouders zijn ook nooit het seksuele type geweest, ik weet van mijn moeder dat ze het ook vies vindt. Je zou op basis van mijn gezin bijna kunnen zeggen dat het genetisch is. Dus 1/100 mensen lijkt me dan echt heel weinig...

Koffie

#5
verwijderd, ik stelde een vraag die ik zelf al beantwoord heb. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

@ Noobiebirb. Ik heb dat ook wel eens gedacht. Gezien de familie waar ik uit kom. Aan de andere kant; vroeger was de maatschappij niet zo "oversekst" als nu. Een advertentie voor een auto was een advertentie voor een auto. Zonder dat er een blondje-in-bikini  over de motorkap gedrapeerd lag.

Tempesta

Citaat van: Noobiebirb op november 07, 2020, 11:07:07 AM
Mijn ouders zijn ook nooit het seksuele type geweest, ik weet van mijn moeder dat ze het ook vies vindt. Je zou op basis van mijn gezin bijna kunnen zeggen dat het genetisch is. Dus 1/100 mensen lijkt me dan echt heel weinig...

Binnen mijn familie kan ik er ook zo een paar aanwijzen, of waar ik in elk geval sterke vermoedens van heb. Genen zullen vast een rol spelen.

Koffie

Ik heb me dat vaak afgevraagd in mijn familie. In mijn beleving was ik de enige aseksueel, maar in feite heb ik geen flauw idee, omdat daarover nooit gesproken werd en aseksualiteit ook niet bekend was.
Mijn ouders waren uit de jaren '70 en heel erg open over seks. Ik weet niet of er in hun gedachten ruimte kon zijn voor aseksualiteit, net zo min als er in mijn gedachten ruimte voor was. Want 'iedereen wil seks'. Met een ander dus. Ik ben vaak benieuwd hoe ze zouden reageren als ik hen nog kon vertellen dat ik aseksueel ben, maar ze leven al lang niet meer. (Overigens denk ik dat ze het waarschijnlijk niet zouden hebben begrepen, maar ze zouden het wel hebben geaccepteerd).

Een soort van familiegeheim was de lesbische zus van mijn opa. Een alleenstaande rijke dame uit Laren. Tenminste, dat heeft mijn moeder me wel eens verteld.

Vroeger leek de samenleving minder 'oversekst'. Maar dat was hij heus wel. Alleen meer verborgen. Die hele oude volksliedjes zoals 'daar was een wuf die spon', is bv. geen onschuldig kinderversje, maar gaat over een vrouw die 'met al windkeke meewaait', oftewel: de hield wel van een one night standje. ;) Het heeft altijd een enorme rol gespeeld. En omdat mensen het dan kennelijk weer lastig vonden in sommige tijdsperiodes werd er een enorm taboe van gemaakt. Maar een taboe, wijst juist weer op een sterke aanwezigheid van iets.

Dus of de samenleving meer 'oversekst' is dan vroeger, dat weet ik niet. Het gaat er wel letterlijk meer open en bloot aan toe. Het is zichtbaarder. Daardoor is het wel lastiger voor mensen die daar niet de hele tijd mee geconfronteerd willen worden, om het te ontwijken, want reclames, films, overal is het: sex sells.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

Hi Koffie, ik bedoelde eigenlijk dat het nu allemaal zo vreselijk zichtbaar is. Zo open en bloot zal ik maar zeggen. Wat de kinderversjes betreft heb je gelijk. Ik heb een blauwe maandag kunstgeschiedenis gestudeerd; op genrestukken uit de Gouden Eeuw was ook van alles te zien. Als je wist waar je kijken moest  :rollol:

Koffie

Dat is ook zo, het is heel open. Ongevraagd komt het contant bij je binnen, via media. Die schilderijen had je vroeger waarschijnlijk niet boven je schouw hangen. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Kim10

De meeste mensen zouden die schilderijen niet kunnen betalen  :D. Wel leuk om te weten dat schilderijen met bordeel scenes in de 19-de eeuw overgeschilderd werden, men vond toen kennelijk dat die scenes wel erg zeden bedervend waren. Dat overschilderen zorgde er dan weer voor dat de voorstelling op het schilderij kant noch wel raakte.