Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

hoi

Gestart door slalom, november 13, 2020, 03:25:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

slalom

ik kan mezelf hier voorstellen, maar ik ken mezelf niet eens, bedenk ik me nu. ik ben nieuw op dit forum, en ik ben hier gekomen omdat ik twijfel. ik ben nu 16 jaar en ik weet niet wat ik wil. dat is ook een aantal keer naar mijn hoofd geslingerd: 'je weet niet wat je wil'. ik heb meerdere malen gehad dat ik een jongen intens aantrekkelijk vond, dat ik hem dat duidelijk liet merken. zodra het de seksuele kant op ging begon ik me weer terug te trekken, ik had zelf geen idee waarom. vervolgens wordt hij dan boos omdat ik onduidelijk ben. ik heb een keer tegen een vriendin van me verteld dat ik dacht dat ik aseksueel was. een paar dagen later vertelde ik haar over een hele leuke jongen, en haar reactie was: 'ik dacht dat je aseksueel was?'

wat is nu precies mijn twijfel? mijn twijfel is of ik daadwerkelijk aseksueel ben of gewoon onduidelijk ofzo. ik moet mezelf leren kennen, denk ik, en op een of andere manier heb ik het idee dat er mensen op dit forum zitten die me hiermee een handje op weg kunnen helpen.

ik moet wel zeggen dat ik een erg impulsieve, wispelturige persoonlijkheid heb. maar dit maakt me oprecht heel moe. in elk geval hoi, ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Edewecht

Hallo Slalom, welkom op het forum! :cake2:

Wat jij vertelt is niet vreemd hoor. Je kunt een jongen nog zo bloed-aantrekkelijk vinden - seksuele aantrekking of verlangen is wat anders. Voor de meeste mensen is dat hetzelfde; voor aseksuelen is dat niet hetzelfde.
Dat is vaak ook de oorzaak van de verwarring als je het er met andere mensen over hebt. Je vertelt aan een vriendin hoe intens aantrekkelijk je die jongen vond en zij reageert: 'ik dacht dat je aseksueel was?' Alsof je als aseksueel geen verlangen kunt hebben, of iemand aantrekkelijk kunt vinden.

Aseksualiteit gaat over het niet-ervaren van seksuele aantrekking. Een aseksueel kan wel degelijk romantische, sensuele, of esthetische aantrekking ervaren.
Ik hoop dat dit je een beetje duidelijkheid kan geven.

Daarom, goed dat je dit forum gevonden hebt. Neem rustig de tijd om ons [en jezelf dus ;) ] te leren kennen.

PS 'Slalom', leuke naam voor iemand die zichzelf omschrijft als wispelturig. ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Welkom!

Ik vind het heel normaal dat je niet goed weet wat je wilt. Je hebt de leeftijd om dat te gaan ontdekken en ook als je ouder bent kunnen er op allerlei gebieden nog dingen zijn, waarin je moet zoeken naar wie je bent en wat je wilt. Natuurlijk is dat wel eens lastig voor de ander, als die bv. weet seks met je te willen en jij weet dat zo net nog niet.

Als je aseksueel bent kun je nog steeds verliefd worden en een jongen leuk vinden, of meer dan dat. Wat de ene aseksueel wel en niet wil en wat de andere wel en niet wil, kan enorm verschillen. De een wil bv. wel zoenen, de andere niet. En er zijn ook aseksuelen die het prima vinden, of juist prettig, om wel seks te hebben, terwijl anderen daar helemaal niets van willen weten. Logisch dus dat je het allemaal niet weet, of je aseksueel bent, en zo ja, hoe dat er dan (op dit moment) uitziet bij jou zelf.

Als je zoekende bent, kun je wispelturig overkomen. Dat is lastig, voor jezelf en voor de mensen om je heen, maar dat hoort erbij.

Dus neem rustig je tijd, lees rond op het forum en vraag of reageer als/waar je wilt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Welkom op het forum slalom,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Goed dat je ons gevonden hebt. Dit is een plek waar je alle ruimte hebt om te ontdekken wat wel of niet bij jou past. Bedenk ook dat, welk label je ook kiest, je het ook altijd weer kan veranderen. Mogelijk denk je nu: Ik ben aseksueel, en mogelijk denk je daar over een tijdje anders over. Dat hoort er allemaal bij. Dat zoekende hoort ook een beetje bij je leeftijd, en ook dat is prima. Ik noem het vaak een spelletje "Wie ben ik?", en in het echte leven duurt dat een stuk langer dan het bordspelletje :)

Voel je vrij om hier te lezen en vragen te stellen, in 10 jaar ben ik nog geen vraag tegen gekomen die we gek vonden. De enige vraag die we niet voor je kunnen beantwoorden is de vraag "Ben ik aseksueel?", want dat kan je echt alleen zelf. Met alle andere vragen die je kunnen helpen dat antwoord te vinden kunnen we je waarschijnlijk wel helpen.

Veel plezier hier :wave:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

BjornAgain

Hoi Slalom,

Allereerst van harte welkom. Je twijfel is helemaal niet onlogisch, je voelt je aangetrokken tot een jongen, maar ergens zie je op tegen wat er van je verwacht wordt, mocht het verder gaan dan waar je je veilig bij voelt.

Zoals AceVentura het pakkend omschrijft, de vraag of je aseksueel bent kunnen wij geen antwoord geven, maar verder hebben velen van ons in hetzelfde schuitje gezeten of zitten er nog steeds in. Dus voel je vooral vrij om te vragen wat je wilt of je frustraties te uiten.

slalom

jullie zijn schatten. dankjewel, ik voel me hier al erg welkom hahaha. het is idd een kwestie van mezelf leren kennen en dat mag ook zeker tijd kosten, want ik heb nog een heel leven voor me om dat te ontdekken. maar dank jullie wel! <3

Noobiebirb

Hey! Welkom op het forum :)
Ik leef met je mee! Ik ben 20 (wordt er binnenkort 21) en heb relatief recent ook dit forum ontdekt. Toen ik 17 was, ben ik een relatie gestart met een jongen waar ik hard op crushte. Het was goed, tot de seksuele spanning er kwam. Het heeft niet langer geduurd dan twee jaar, maar ik had het eerder moeten afmaken. Drie jaar later na dat ik het uitgemaakt had, kwam ik erachter (waarschijnlijk) aseksueel te zijn.

Op basis van die relatie en huidige ervaringen, ben ik nog niet zeker of ik seksuele aantrekking voel. Gaan we dit ooit zijn, though? Het is zoals een kleurenblinde persoon zelf laten ontdekken of die kleurenblind is, zonder de tests. Hoe kan je zo zeker zijn als je het nooit hebt ervaren?
Vergeet niet dat aseksualiteit niet gewoon een label is, maar een heel spectrum. Je moet in een bepaald plaatje per se passen, je kan er zoveel in variëren als maar kan.
Als je vermoedens hebt aseksueel te zijn, dan zit de kans er dik in dat dit ook zo is. Maar jij bepaalt voor jezelf hoe je je noemt. Whatever makes you comfortable! Ik hoop dat het forum je hierbij helpt! ^^

BjornAgain

Citaat van: Noobiebirb op november 14, 2020, 06:38:33 PM
Het is zoals een kleurenblinde persoon zelf laten ontdekken of die kleurenblind is, zonder de tests. Hoe kan je zo zeker zijn als je het nooit hebt ervaren?
Vergeet niet dat aseksualiteit niet gewoon een label is, maar een heel spectrum. Je moet in een bepaald plaatje per se passen, je kan er zoveel in variëren als maar kan.
Als je vermoedens hebt aseksueel te zijn, dan zit de kans er dik in dat dit ook zo is.
Inderdaad de één weet het meteen, de ander komt er door schade en schande achter. Zolang je niets doet waar je niet 100% achter staat, is er niks mis met te experimenteren. Kijk maar rond op het forum, er zijn leden genoeg die kinderen hebben en pas later ontdekt dat ze seks niet ervaren als het ultieme genot en als bekrachtiging van een relatie.

Het is echt niet als je vandaag voor het labeltje aseksueel kiest, je nooit seks mag hebben, maar het kan je helpen om bepaald gedrag of gevoelens in bepaalde situaties te verklaren en te begrijpen dat je niet raar of ziek bent, omdat je de behoefte niet of minder hebt. En daarmee jezelf letten te accepteren.

(A)seksualiteit is inderdaad een glijdende schaal, je kan ook demiseksueel zijn, daarnaast als je je vandaag een score geeft, kan hij morgen weer totaal anders zijn.

slalom

Citaat van: BjornAgain op november 15, 2020, 07:04:53 AM
(A)seksualiteit is inderdaad een glijdende schaal, je kan ook demiseksueel zijn, daarnaast als je je vandaag een score geeft, kan hij morgen weer totaal anders zijn.

demiseksueel? wat is dat dan?

Koffie

Een demi-seksueel of half-seksueel ervaart seksuele aantrekking als die een emotionele band heeft met iemand.

https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Wat_is_aseksualiteit
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie