Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Raffia-magazine

Gestart door Edewecht, november 13, 2020, 08:58:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Toevallig kwam ik op raffia-magazine.com (magazine over gender, diversiteit en feminisme) een serie columns tegen, waarvan de inkt nog nauwelijks droog is. Ene Wicky (Wie is Wicky? Misschien loopt ze ook wel op dit forum rond?) schrijft er helder en toegankelijk over aseksualiteit en verbreedt het onderwerp. Waard om te lezen, en, jippie!, nederlandstalig.

Aseksualiteit (1): Wat de allo's moeten weten
https://raffia-magazine.com/2020/10/18/aseksualiteit-wat-de-allos-moeten-weten/

Aseksualiteit (2): Waar de aces tegenaan lopen
https://raffia-magazine.com/2020/10/26/aseksualiteit-2-waar-de-aces-tegenaan-lopen/

Aseksualiteit (3): Waarom de liefde zoveel waard is
https://raffia-magazine.com/2020/11/13/aseksualiteit-3-waarom-de-liefde-zoveel-waard-is/
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Kim10

Heb ook even gekeken. Wicky schrijft idd. heel lekker toegankelijk. Dank voor het delen Edewecht.

Koffie

Alleen een ding stelt ze in een van de links wel erg gemakkelijk, denk ik. Ze ziet seks hebben als een activiteit en vergelijkt het met fietstochten maken. Een van de partners wil dat voortaan niet meer, dus gaan ze het anders doen. Everybody happy.

Maar voor seks ligt dat niet zo simpel. Voor veel seksuele mensen is dat echt meer dan gewoon een activiteit. Overigens voor mij als aseksueel ook. Als het gewoon een activiteit was, was het niet zo'n punt, maar wel of geen seks willen hebben, gaat heel diep in je relatie, in je ziel, in alles.

Met mij een relatie hebben betekent dat de hele seksuele en erotische communicatie er gewoon helemaal niet is. Er is wel lichamelijkheid, maar dat is knus, niet erotisch. Ik vond het heerlijk om tegen een partner aan te zitten. Dat heb ik ook lang gemist (ik denk dat ik het nu zo'n beetje heb afgeblockt).

Natuurlijk zitten er net zo veel verschillen tussen mensen die wel seksueel zijn, als tussen mensen die niet aseksueel zijn, maar zoals ik niet in een relatie KAN zijn waarin erotiek en seksualiteit belangrijke communicatielijnen zijn, kunnen veel wel-seksuelen niet gelukkig zijn in een relatie waarin dat er niet is.

En dat is niet een activiteit die je dan maar even aanpast. Net zo goed als ik niet meer kan zeggen: Joh dan doen we ff seks.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Minimalis

Bedankt voor het delen Edewecht,
Het is mooi dat Wicky er over schrijft. Van de problemen waar je volgens haar als aseksueel tegenaan loopt heb ik nooit last gehad. Waarschijnlijk omdat ik geen behoefte heb aan intieme niet seksuele relaties en me niet lekker voel in onbekende gezelschappen (groot of klein)
Koffie heeft een goed punt. Seks is meer dan een activiteit, het is een soort oergevoel, een onbedwingbare wil tot voortplanten. Seksuele mensen kunnen niet zonder, het zou ze diep ongelukkig maken.

Koffie

Die drang tot voortplanten had ik ook. ;) Ik wilde in elk geval ontiegelijk graag moeder worden en ik ben ook heel erg gelukkig dat ik dat ben. Daarom neem ik aan dat seks en voortplantingsdrang niet perse met elkaar verbonden zijn, emotioneel gezien, in elk geval.

En ook ik voel me vaak niet op mijn gemak/thuis in gezelschappen/groepen, maar ik herkende wel dingen. Ik heb de artikelen niet meer helemaal in mijn hoofd zitten hoor, maar er is over mij wel geoordeeld omdat ik geen relaties had en dergelijke, bv. in de familie. Ook in therapie bleek het op een gegeven moment minder geaccepteerd te zijn dan ik had gedacht (zo werd geïnsinueerd dat aseksualiteit onvolwassenheid is en gaf mijn therapeut aan dat hij er niet aan moest denken een relatie met me te hebben als aseksueel - maar ja, dat was finaal ook niet aan de orde?!)).

Maar seks, of in mijn geval: geen seks, is wel een oergevoel inderdaad. Het is zo'n groot deel van mijn mens-zijn, ik kan (en wil) er niet omheen, en het is enorm bepalend voor hoe een relatie eruit zou moeten zien.

Maar ik vind hoe Wicky er verder over schrijft erg verhelderend. Ik vind het verder erg interessante artikelen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik heb nu pas tijd kunnen nemen om de drie stukken te lezen. Ze zijn leuk geschreven en informatief, bedankt voor het delen Edewecht  :cake: :cake: :cake: :cake:

Zelf ben ik alleen geen fan van het "allo" label (voor mij net zoals "cis" overigens). Het probleem daarmee vind ik dat je labels op anderen plakt en dat is voor mij no-go, labels heeft iedereen voor zichzelf uit te zoeken.
Van de nadelen heb ik persoonlijk ook niet veel last, al hoewel het inderdaad wel bijzonder is dat stelletjes (in welke vorm dan ook) vaak een voordeel krijgen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

Ja die labels. Er komen er steeds meer. Wat cis betekent heb ik nog steeds niet helemaal door. Heb Elle Fanning eens horen omschrijven als een cis actrice. Net als demi grey; snap ik ook niet.  :schater:

Koffie

Ik heb het eens even opgezocht., Ik dacht dat de letters CIS ergens een afkorting van zouden zijn, maar het zit kennelijk anders:

Cisgender is de term voor mensen die zich prettig voelen bij het geslacht dat ze kregen bij geboorte. ... Cis komt uit het Latijn en betekent 'aan deze kant'. Trans staat voor 'aan de andere kant'. Een cisvrouw is dus een vrouw die geboren is met de geslachtskenmerken van vrouwen en die zich ook vrouwelijk voelt.

Maar of een cis-actrice dan slaat op een acteertype, of dat ze zich het geslacht voelt waarmee ze geboren is, dat zou ik niet weten.

Ik onthou absoluut niet alle naampjes, dat zijn me er veel te veel. Voor elke beleving/ervaring lijkt soms wel een benaming te zijn en dat kan best handig zijn als je jezelf aan het uitpluizen bent, maar het is voor mij ook wel eens een beetje veel van het goeie. ;)

Demi gray kan ik plaatsen, al vind ik het een beetje dubbelop. Je hebt een grijs gebied wat aseksualiteit betreft. Daarin kunnen mensen zich herkennen die soms wel en soms geen seksuele aantrekking ervaren, of alleen in bepaalde omstandigheden, etc. Terug te vinden op de Aven-wiki.  Demi-seksueel zijn is onderdeel van dat grijze gebied. Deze mensen ervaren seksuele aantrekking in combinatie met een sterke emotionele band.


Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

With Pen and Paint

Citaat van: AceVentura op november 15, 2020, 07:06:25 PM
Zelf ben ik alleen geen fan van het "allo" label (voor mij net zoals "cis" overigens). Het probleem daarmee vind ik dat je labels op anderen plakt en dat is voor mij no-go, labels heeft iedereen voor zichzelf uit te zoeken.

Anderen labelen vind ik inderdaad ook niet oké, maar dat betekent niet dat ik alloseksueel geen bruikbaar woord vind. Ik vind dat je het prima in algemene termen kan gebruiken als je gewoon in het algemeen iets wil zeggen over mensen die niet aseksueel zijn (want dat vind ik dan altijd een beetje een omslachtige manier van formuleren 'niet aseksueel').

Daarnaast zorgen termen als alloseksueel en cisgender er denk ik ook wel voor dat er minder wordt gedacht in termen als je bent 'normaal' of je bent 'anders'. Als je alloseksueel of aseksueel gebruikt, of cisgender of transgender', dan ligt daar voor mijn gevoel ook veel minder een waardeoordeel aanvast. Je bent dan gewoon het één of het ander en of je normaal bent of niet heeft daar dan weinig mee te maken. Zo zie ik het in ieder geval :)

Het doet me trouwens wel denken aan de discussie in dit topic: https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=6882.0 waar Ace of Cups zegt: "Moet ik zeggen dat ik iets niet ben om aan te geven wat ik wel ben? 'A-seksueel'" Voor mijn gevoel is aseksueel ook minder 'nikserig' als je het tegenover alloseksueel zet in plaats van tegen over seksueel (daarom gebruik ik persoon zelf ook nooit de term 'seksueel' om mensen te omschrijven die niet aseksueel zijn).
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Kim10

Oké, weer wat geleerd. weet nu dat ik geen geval demi ben. Allo doet me alleen maar denken aan die maffe Engels televisieserie "Allo Allo"van ik weet niet hoe lang geleden. Kon er destijds wel om lachen maar om die kreet nu op mezelf te plakken? Houd het voortaan maar bij: "Ik ben niet geïnteresseerd in seks."

AceVentura

Citaat van: With Pen and Paint op november 17, 2020, 10:40:46 AM
Anderen labelen vind ik inderdaad ook niet oké, maar dat betekent niet dat ik alloseksueel geen bruikbaar woord vind. Ik vind dat je het prima in algemene termen kan gebruiken als je gewoon in het algemeen iets wil zeggen over mensen die niet aseksueel zijn (want dat vind ik dan altijd een beetje een omslachtige manier van formuleren 'niet aseksueel').
In algemene zin kan het inderdaad bruikbaar zijn, maar dan merk je weer dat de termen redelijk onbekend zijn en het dus toch praktischer is om daar andere bewoordingen voor te gebruiken. Zeker buiten de community heb je dan een hoop uit te leggen :)

Citeer
Daarnaast zorgen termen als alloseksueel en cisgender er denk ik ook wel voor dat er minder wordt gedacht in termen als je bent 'normaal' of je bent 'anders'. Als je alloseksueel of aseksueel gebruikt, of cisgender of transgender', dan ligt daar voor mijn gevoel ook veel minder een waardeoordeel aanvast. Je bent dan gewoon het één of het ander en of je normaal bent of niet heeft daar dan weinig mee te maken. Zo zie ik het in ieder geval :)
Prima als iemand zelf kiest om zo'n label op te pakken en zich ermee te identificeren, maar labels op anderen plakken "o, jij bent alloseksueel en/of cisgender" is voor mij nog steeds no-go. Ondanks dat ik binnen de definitie van cisgender pas zal ik me er nooit mee identificeren, en zal het ook niet accepteren als een ander het op mij plakt.

Citeer
Het doet me trouwens wel denken aan de discussie in dit topic: https://du.asexuality.org/forum/index.php?topic=6882.0 waar Ace of Cups zegt: "Moet ik zeggen dat ik iets niet ben om aan te geven wat ik wel ben? 'A-seksueel'" Voor mijn gevoel is aseksueel ook minder 'nikserig' als je het tegenover alloseksueel zet in plaats van tegen over seksueel (daarom gebruik ik persoon zelf ook nooit de term 'seksueel' om mensen te omschrijven die niet aseksueel zijn).
Als we moeite hebben met de ontkenning in aseksueel kunnen we denk ik beter op zoek gaan naar een andere term voor wat we nu aseksueel noemen dan de rest van de wereld een ander label op te plakken. De rest een ander label opplakken zodat we onszelf beter voelen bij ons zelf gekozen label is de verkeerde volgorde denk ik.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Cobie

Citaat van: AceVentura op november 17, 2020, 12:55:09 PM
Als we moeite hebben met de ontkenning in aseksueel kunnen we denk ik beter op zoek gaan naar een andere term voor wat we nu aseksueel noemen dan de rest van de wereld een ander label op te plakken. De rest een ander label opplakken zodat we onszelf beter voelen bij ons zelf gekozen label is de verkeerde volgorde denk ik.

Hier ben ik het geheel mee eens.

Cobie

#12
Citaat van: With Pen and Paint op november 17, 2020, 10:40:46 AM
Anderen labelen vind ik inderdaad ook niet oké, maar ...
Ik vindt je 'maar' redenen onacceptabel, ik doe liever gewoon niet wat ik niet o.k. vindt.

Cobie

Citaat van: With Pen and Paint op november 17, 2020, 10:40:46 AM
... mensen die niet aseksueel zijn ... dat vind ik dan altijd een beetje een omslachtige manier van formuleren 'niet aseksueel' ...
Lol. Niet a-seksueel, dubbele ontkenning, betekent 'seksueel'.  Het lijkt me dus het minst omslachtig om het gewoon 'seksueel' te noemen.

Cobie

Citaat van: With Pen and Paint op november 17, 2020, 10:40:46 AM

... waardeoordeel ...

Ongeacht wat anderen denken, kan ik zelf voor mezelf mijn eigen "waardeoordeel" maken.