Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Raffia-magazine

Gestart door Edewecht, november 13, 2020, 08:58:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cobie

Citaat van: AceVentura op november 17, 2020, 12:55:09 PM
Als we moeite hebben met de ontkenning in aseksueel kunnen we denk ik beter op zoek gaan naar een andere term voor wat we nu aseksueel noemen ...
Mee eens. Ook, het woord 'aseksueel' dekt de lading niet. A-seksueel letterlijk betekent 'geen' sexualiteit. Maar Avenites kunnen wel een vorm van sexualiteit hebben (e.g. masturberen, objectum, cupiosexuals).

With Pen and Paint

Citaat van: Cobie op november 17, 2020, 02:33:53 PM
Citaat van: With Pen and Paint op november 17, 2020, 10:40:46 AM
Anderen labelen vind ik inderdaad ook niet oké, maar ...
Ik vindt je 'maar' redenen onacceptabel, ik doe liever gewoon niet wat ik niet o.k. vindt.

De 'maar' is om aan te geven in welke situatie ik het wel oké vind en in welke niet. Het woord anderen is hier misschien wat onduidelijk, maar daar mee bedoel ik 'individuen'. Je kunt niet voor een ander bepalen of diegene tot een bepaalde categorie behoort bedoelde ik daarmee. Als je de groep benoemd als alloseksueel benoem je daar niet meteen mee wie er tot die groep behoren.
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

With Pen and Paint

Citaat van: AceVentura op november 17, 2020, 12:55:09 PM
In algemene zin kan het inderdaad bruikbaar zijn, maar dan merk je weer dat de termen redelijk onbekend zijn en het dus toch praktischer is om daar andere bewoordingen voor te gebruiken. Zeker buiten de community heb je dan een hoop uit te leggen :)

[...]

Als we moeite hebben met de ontkenning in aseksueel kunnen we denk ik beter op zoek gaan naar een andere term voor wat we nu aseksueel noemen dan de rest van de wereld een ander label op te plakken. De rest een ander label opplakken zodat we onszelf beter voelen bij ons zelf gekozen label is de verkeerde volgorde denk ik.

Of een woord algemeen bekend is vind ik niet perse iets waar we ons door moeten laten leiden. Het begrip aseksueel is bij veel mensen ook nog niet bekend, maar dat betekent toch niet perse dat we daarom de naam moeten aanpassen? We kunnen er ook voor kiezen meer zichtbaarheid aan het woord te geven.

Wat betreft een andere naam voor aseksualiteit i.p.v. een andere naam voor seksualiteit, dan hou je daar, zoals ik het zie, nog steeds die tweedeling van normaal vs. iets anders in stand. Je hebt dan nog steeds mensen die 'normaal' seksueel zijn en mensen die [iets anders, nader te bedenken woord]-seksueel zijn.
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

AceVentura

Citaat van: With Pen and Paint op november 17, 2020, 04:14:46 PM
Of een woord algemeen bekend is vind ik niet perse iets waar we ons door moeten laten leiden. Het begrip aseksueel is bij veel mensen ook nog niet bekend, maar dat betekent toch niet perse dat we daarom de naam moeten aanpassen? We kunnen er ook voor kiezen meer zichtbaarheid aan het woord te geven.
Als je iets in algemene zin wil gebruiken (al is het maar binnen de aseksuele community) dan is het wel handig als ook iedereen begrijpt waar je het over hebt. De tegenstelling seksueel/aseksueel is bijna direct duidelijk zonder uitleg, dus waarom dan een andere term verzinnen die je moet uitleggen?

Citeer
Wat betreft een andere naam voor aseksualiteit i.p.v. een andere naam voor seksualiteit, dan hou je daar, zoals ik het zie, nog steeds die tweedeling van normaal vs. iets anders in stand. Je hebt dan nog steeds mensen die 'normaal' seksueel zijn en mensen die [iets anders, nader te bedenken woord]-seksueel zijn.
Tja, er is nou eenmaal een vorm die het meest voorkomt, en dat is de norm, en wij hebben het geluk dat we daar buiten vallen. Die norm is waar de meesten vanuit gaan, dat is naar mijn mening geen waardeoordeel over alles wat anders is, maar een praktisch uitgangspunt omdat dat het meeste voor komt.
Voor mij is het net zoals de norm dat mensen twee handen hebben. Ondanks dat ik genoeg mensen ken bij wie dat anders is zal ik er toch standaard vanuit blijven gaan dat iemand twee handen heeft.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Kim10

ik merk dat ik helemaal geen zin heb om nog dingen uit te leggen aan wie dan ook. Ace, ik vond jouw opmerking dat wij geluk hebben dat we buiten de norm vallen wel heel leuk. Lekker verfrissend.

AceOfCups

Citaat van: Edewecht op november 13, 2020, 08:58:33 PM
Toevallig kwam ik op raffia-magazine.com (magazine over gender, diversiteit en feminisme) een serie columns tegen, waarvan de inkt nog nauwelijks droog is. Ene Wicky (Wie is Wicky? Misschien loopt ze ook wel op dit forum rond?) schrijft er helder en toegankelijk over aseksualiteit en verbreedt het onderwerp. Waard om te lezen, en, jippie!, nederlandstalig.

Aseksualiteit (1): Wat de allo's moeten weten
https://raffia-magazine.com/2020/10/18/aseksualiteit-wat-de-allos-moeten-weten/

Aseksualiteit (2): Waar de aces tegenaan lopen
https://raffia-magazine.com/2020/10/26/aseksualiteit-2-waar-de-aces-tegenaan-lopen/

Aseksualiteit (3): Waarom de liefde zoveel waard is
https://raffia-magazine.com/2020/11/13/aseksualiteit-3-waarom-de-liefde-zoveel-waard-is/

Dankjewel voor het delen , Edewecht. Ik heb ze nu pas alle drie gelezen. Zelf werd ik een beetje somber van het tweede deel, iets te herkenbaar allemaal, denk ik. En omdat ik van mijn 16e tot heden aan het aanmodderen was in relaties, heb ik er nooit zo bij stil gestaan waar je als single allemaal tegenaan kunt lopen. Al gelden volgens mij veel van de dingen die zij benoemde ook voor singles die niet aseksueel zijn.
Ecce homo

AceOfCups

Maar echt fijn dat Wicky het allemaal zo duidelijk en begrijpelijk weet te verwoorden! 
Voor wie geïnteresseerd is in meer: zij schrijft ook op https://queerzine.nl/writer/wicky/
Ecce homo

Kim10

Queerzine even bekeken. Paar artikelen gelezen en realiseerde me - niet voor de eerste keer - dat ik schoon genoeg heb van het gebruik van labels. Alsof het gaat om vooral het juiste label op jezelf - of anderen - te kunnen plakken.

AceOfCups

Dat snap ik. Ik had eigenlijk alleen een paar colums van Wicky zelf gelezen, en daar ging het niet zo over labels. Of je moet woorden an sich als labels beschouwen (wat taal ergens wel is).
Mooi geschreven deze colums, maar ik voelde me een beetje depri worden bij het lezen ervan.
Ecce homo