Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

ik weet het niet

Gestart door slalom, november 14, 2020, 12:57:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

slalom

ik ben sinds kort aan het onderzoeken over het onderwerp "aseksualiteit". ik denk dat een groot deel van dit begrip te herkennen valt in mij. vandaag is een emotionele dag, ten eerste ben ik ongesteld, en ten tweede zijn er op een dag al een hele hoop kwartjes gevallen wat betreft mijn identiteit/geaardheid/hoe je het ook wil benaderen.
na deze dag een beetje geörienteerd te hebben op dit forum was ik tot de conclusie gekomen dat ik het met een bekende wilde bespreken. er is een jongen met wie ik bijna een jaar praat, ik dacht altijd dat ik met hem ging trouwen (grappig). ik begon het gesprek met:
"weet jij wat aseksueel is?"
"ja"
"leg uit dan" (ik wilde zeker weten of hij het goed genoeg begreep)
hij leek het te begrijpen en legde het aan mij uit.
vervolgens zei hij:
"je gaat me toch niet vertellen dat je dat bent he"
"ik denk het wel"
hij vond het een leugen. omdat ik aandacht wilde. toen ik hem vroeg of hij dat wilde onderbouwen zei hij dat het niet kon, omdat we meerdere keren gezoend hadden. ik wil gewoon aandacht, dat zal het zijn, toch? ik weet het echt even niet meer en heb hem op 'gelezen' gelaten. ik dacht oprecht dat dit goed zou gaan maar ik denk dat het nu is verpest, alles is in een keer voorbij. ik kan moeilijk tegen hem zeggen: "het was maar een grapje, haha. ik wilde weten hoe je zou reageren".

ik voel me misselijk nu. vandaag was bizar, ondanks dat ik geen vin heb verroerd en de hele dag in mijn kamer heb gezeten. maar wat nu?

Edewecht

Wat is er mis met 'aandacht willen'? Iedereen wil op z'n tijd een beetje aandacht, of wat meer. In elk vriendschappelijk contact speelt aandacht een rol, anders is er geen contact.
En jij hebt gewoon even aandacht gevraagd voor je zoektocht.
Dat is één.

Twee: dat jullie gezoend hebben, heeft er op zich niets te maken dat je wel of niet aseksueel bent. Er zijn zat aseksuelen die wel van zoenen (en/of knuffelen) houden. Alleen: ze willen niet verder gaan, dus geen seks hebben.

Ik hoop dat het je lukt om hem dat duidelijk te maken, Slalom. En dat het ook voor jezelf duidelijker wordt. Sterkte! :smile-hart:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Je zit zo in een aardige rollercoasters Slalom, hopelijk helpt onze huis-cake een beetje:  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Wat vervelend dat hij zo reageerde, zeker als je iemand vooraf anders inschat. Je kan inderdaad doen wat Edewecht zegt: Uitleggen hoe het wél zit, en dat ook het zoenen gewoon past binnen het aseksuele label.
Wat je daarnaast nog kan doen vertellen wat zijn reactie met jou deed. In de vorm "Je reageerde hier zo op, dat maakt bij boos/verdrietig/whatever omdat dat me het gevoel geeft dat je mij niet serieus neemt". Dit is uiteraard maar een voorbeeldje, gebruik vooral je eigen woorden hiervoor. Als jullie elkaar echt goed kennen en mogen zal hij het waarschijnlijk vervelend vinden dat dat gebeurd is en mogelijk zijn reactie herzien.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik kan me voorstellen dat die reactie pijn doet. Jij zag voor je dat je met hem verder zou gaan en nu lijkt dat toekomstbeeld van de baan.

Maar het zou heel goed kunnen dat hij niet had gerekend op het idee dat jij wel eens aseksueel zou kunnen zijn en daar van schrok en ook niet weet wat hij daar mee aan moet. Jullie zijn nog jong en of je relatie inderdaad voor de toekomst bestemd is, dat weet je niet, maar ik denk dat haast iedere jongere vanuit dat idee ergens aan begint. En soms is het inderdaad voor de toekomst bestemd, dat komt voor.
Dus ook zijn idee van de toekomst staat te schudden, want hij dacht misschien met jou iets op te bouwen en dat is nu onzeker. En als mensen schrikken en onzeker zijn, dan geven ze wel eens reacties die niet leuk zijn.

Het kan zijn dat hij denkt dat je hem voor de gek hebt gehouden. Die bedoeling had je niet, je geeft om hem maar je bent zelf nog erg zoekende.

Het moet bij hem ook even zakken denk ik. Ik hoop dat het jullie lukt om er nog op een rustiger manier over te praten.

En aandacht tja. Ik heb zelf te kampen  met een vriendschap die aan het wegvallen is, omdat er nauwelijks aandacht is. Ik krijg geen respons en de vriendin in kwestie deelt altijd al erg weinig. Leuk, gezellig, tralala. Dat kan wel. Maar echte dingen niet. En zonder wederzijdse aandacht, is een liefdes- of vriendschapsrelatie ten dode opgeschreven.
Dus: als je elkaar geen aandacht kunt of wilt geven, of geen aandacht mag vragen, is het de vraag of wat je wilt met deze jongen (zoals hij op dit moment is, hij is ook nog jong neem ik aan) is wat je nodig hebt om een relatie met iemand op te bouwen. Want zonder aandacht, is het leeg.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Noobiebirb

Hello again! Ik vond het jammer te lezen. Ik kan de pijn en de misselijkheid me zo inbeelden als ik zo'n reactie kreeg. Maar buig er zeker niet onder. Zoenen past perfect ook in het label.
Je moet ook rekening houden met zijn perspectief: hij weet wat het is, maar begrijpt hij het wel? (split-attraction model bijvoorbeeld)
Misschien voelt hij bedrogen door dat je dit zegt, en zit hij in een ontkenning naar jouw gevoelens. Wat meer duidelijkheid hierrond kan misschien helpen. Hierbij duidelijk maken dat jouw gevoelens niets met hem te maken hebben, lijkt me wel belangrijk. Dat is iets wat mensen soms verkeerd begrijpen, dat ze niet "aantrekkelijk genoeg" zijn ofzo.
Denk eens bij jezelf na over hoe je het nog gaat aanpakken, uitleggen, etc. Geef jezelf genoeg tijd hiervoor. Maar hou er rekening mee dat dit voor hem evengoed een schok kan zijn. Misschien stuurt hij je later dat hij zo niet had mogen reageren.

En als hij er toch helemaal niet voor openstaat na talloze pogingen, en met de nodige tijd om het te laten inwerken, dan ben je hem beter kwijt dan rijk. Een toekomst met zo'n mensen gaat je enkel nog meer naar beneden brengen, en het zal je doen forceren naar handelingen die je niet wilt doen.

Veel succes nog! Als je je hart wilt luchten hierover, hou je dan niet in! En als je liever in een meer gesloten ruimte wilt venten, ben je welkom mij persoonlijk te sturen :)

slalom

wat fijn om mijn pc te openen en deze berichten te zien, zeg.



Citaat van:  Koffie op november 14, 2020, 06:49:17 PM
Het moet bij hem ook even zakken denk ik. Ik hoop dat het jullie lukt om er nog op een rustiger manier over te praten.

ja, ik ga hem vanavond misschien een berichtje sturen, en anders wacht ik het nog even af. het komt vast goed, het zou gek zijn als ons contact nu ineens volledig stopte.

Citaat van: Noobiebirb op november 14, 2020, 06:49:17 PMVeel succes nog! Als je je hart wilt luchten hierover, hou je dan niet in! En als je liever in een meer gesloten ruimte wilt venten, ben je welkom mij persoonlijk te sturen :)

dankjewel! zal ik zeker doen <3

Citaat van: AceVentura op november 14, 2020, 08:37:22 AMIn de vorm "Je reageerde hier zo op, dat maakt bij boos/verdrietig/whatever omdat dat me het gevoel geeft dat je mij niet serieus neemt".

dit vind ik zelf een hele goeie. ik hoop dat dat voor hem duidelijk gaat worden.

Citaat van: Edewecht op november 14, 2020, 06:49:17 PMIk hoop dat het je lukt om hem dat duidelijk te maken, Slalom. En dat het ook voor jezelf duidelijker wordt. Sterkte! :smile-hart:

nou, inderdaad. in elk geval fijn dat ik hier even los kan gaan haha! mijn emoties uiten en alles. wat een lieve mensen hier..

Kim10

De ene aseksueel is de andere niet Slalom. Er zijn er bij die graag zoenen. Die reactie van "het kan niet want ..." zul je nog wel eens vaker meemaken. Trek het je niet teveel aan.

mooni

Allereerst wil ik zeggen dat het knap is van je om het aan hem te uiten en eerlijk te over zijn! Ik snap dat de verwarring groot is en dat maakt het ook alleen maar erger als iemand zo reageert. Hopelijk dat je nu een betere ervaring hebt opgebouwd of dat hij het later toch heeft begrepen en op een respectvolle manier er op heeft gereageerd

menno2108

Dit is typisch de reactie van iemand die het eigenlijk niet echt begrijpt of snapt wat het voor mensen is om met zulke gevoelens rond te lopen. Zelf heb ik dit ook vaker te horen gekregen. ''je bent nog droog achter de oren jouw tijd komt nog wel.''
Zoenen vind ik met de juiste persoon ook erg fijn. Dat heeft voor mij ook niks met seks te maken, zoenen staat los van seks. Bij mij gaat het echt om de daad zelf. Alles wat daarbij komt vind ik wel fijn/prettig: knuffelen, zoenen lekker intiem doen :knuffel: (dit kan ook op bed) maar voor seks heb ik grote afschuw, hoe en waarom geen idee. A seksueel is een groot begrip met allemaal sub-begrippen. Ik hoop dat hij wellicht onderzoekt wat A seksueel allemaal kan inhouden en hij er op terugkomt  :hart1:
Freonlike groetnis

slalom

ik las net mijn oude berichten enzo. lieve reacties gekregen van jullie! update: deze jongen is inmiddels lang niet meer relevant, en dit soort dingen zijn nu 3 keer gebeurd. eraan wennen denk ik dan maar  ;)

Koffie

Maar wel heel naar, dat mensen kennelijk zo hard op je reageren. Ik begrijp dat het hen ook raakt, dat zij niet voorbereid waren op aseksualiteit, maar ik hoop dat ze niet allemaal zo hard reageren als je jongen in je openingsstukje hier. Dat het om 'aandacht vragen' gaat. Dus als de reactie zo is, dan zou ik zeggen: Niet aan 'wennen'. Dat is gewoon geen goede reactie. Dat hoef je niet te pikken.

Dat iemand schrikt, misschien boos wordt omdat die er ook niet op bedacht was, dat kan ik me allemaal nog voorstellen. Maar iemand dingen gaan verwijten, gaat een stap verder.

Ik denk wel dat het goed is om bedacht te zijn om schrikreacties, op afwijzing, op onbegrip en op een relatie die niet lukt, omdat je op a(seksueel) gebied niet matcht.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

PallaS.

Wat naar dat je zo een reactie gehad hebt... Zoiets iets doet echt zeer.

Er is al heel veel gezegd door anderen, en ik sluit bij daarbij aan: de ene aseksueel is de andere niet. En op welke manier je ook bent, je bent welkom hier om je verhaal te delen. Ik vind het vooral het dapper van je dat het gedaan hebt: dat is beter dan ermee rond te blijven lopen. Heel goed van je :)