Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoi allemaal

Gestart door JJ, november 14, 2020, 01:12:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JJ

Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ergens op het aseksuele spectrum pas. Ik ben daar achter gekomen door volledig bij toeval op een youtube filmpje over aseksualiteit te stuiten. Het was vooral een reactie daaronder, van iemand die zijn/haar verhaal vertelde, waar ik mijzelf in herkende, die het kwartje deed vallen.
Waar ik precies in het spectrum zit is me nog niet helemaal duidelijk, dat vergt nog wat meer uitzoekwerk. Mede een reden dat ik me heb aangemeld bij AVEN. Op dit moment denk ik dat ik heteroromantisch aseksueel ben.

Ik ben 39 jaar, dus het heeft best lang geduurd voor ik erachter ben gekomen. Het is echter nooit een worsteling geweest o.i.d., ik was er gewoon nooit zo mee bezig. Heb er nooit over gesproken met vrienden/familie, die behoefte is er ook nooit geweest. De paar korte momenten dat ik er in het verleden over nadacht, bleef het bij schouder ophalend concluderen dat ik gewoon een beetje raar was.

In het verleden zijn er wel periodes geweest dat ik, op mijn eigen manier, verliefd was. Ik wilde dan niets liever dan bij haar in de buurt zijn, op school naast haar zitten, bij feestjes met haar kletsen en zo voort. Of ik ook seks met haar wilde hebben was een idee dat simpelweg niet in me opkwam. Ook het besef dat ik verliefd was kwam pas geruime tijd later bij me binnen. Het is nooit tot een relatie gekomen. Of dit betekent dat ik toch ook aromantisch ben weet ik (nog) niet.

De laatste tijd begint het gevoel dat ik niet meer alleen wil zijn te groeien. Ik denk dat dit ook sterker is geworden door de gekke tijd waar we nu in zitten en ik ook overdag door het thuiswerken geen mensen meer om me heen heb. Ik lees in andere berichtjes dat meer mensen hier last van hebben.

De beslissing om mij aan te melden op deze site en een berichtje te plaatsen, is best een grote stap uit mijn comfortzone. Ik schrijf hier dingen op die ik nog nooit met iemand gedeeld heb, best spannend dus. Ik heb een beetje de site bekeken, meerdere berichtjes gelezen en merk dat iedereen hier heel open, vriendelijk en behulpzaam naar elkaar is, wat het makkelijker maakt voor mij om deze stap te wagen.
Ik ben hier om meer te lezen en te ontdekken en misschien anderen te ontmoeten.

Misschien herkent iemand zich in mijn verhaal?
Bedankt in ieder geval voor het lezen en aangenaam kennis te maken.

JJ

Edewecht

Welkom JJ, en gefeliciteerd met de stap die je hebt gezet. Dankjewel dat je je verhaal hier hebt gedeeld.

Wat ik herken: dat je verliefd kon zijn, en fantasieën had over die persoon, zonder dat het simpelweg in je opkwam om seks met hem/haar te hebben. Eigenlijk heb ik dat nooit zo gek gevonden. Ik vond het alleen wel vreemd dat andere mensen in zo'n situatie vaak allerlei seksuele gedachten en wensen hadden.

Veel plezier op dit forum; ik hoop dat je je hier thuis voelt! :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

BjornAgain

Hoi JJ,

Welkom op het forum. Inderdaad iedereen is hier open en behulpzaam naar elkaar. Vaak vinden mensen om je heen het feit dat je aseksueel bent raarder, dan dat je het zelf vindt. Veel mensen geloven niet of willen niet geloven dat je geen seksuele aantrekkingskracht ervaart. Hier ben je met gelijkgestemden, we weten hoe de ander voelt en meemaakt.

Toch is iedere aseksueel anders, de één heeft het van zichzelf geaccepteerd, de ander zit nog in een fase waarin dit nog precies een plekje moet krijgen. Maar zelfs al heb je het van jezelf geaccepteerd, dan nog zijn er momenten waar je het wat lastiger kunt hebben.

Wat je schrijft over verplicht thuiswerken en daarmee je alleen voelen herken ik. Waar je op kantoor nog de gesprekken bij het koffiezetapparaat hebt, die heb je niet meer. En lekker thuiskomen na een dag werken is er ook niet, waardoor de scheidslijn van werk- en privétijd erg vervaagd.

Het stuk van verliefdheid zonder het seksuele is ook zo herkenbaar. Het rare idee dat als je een relatie zou hebben met die persoon naar bed zou moeten gaan... Nee laten we maar gewoon vrienden blijven en niks doen met die gevoelens, om vervolgens met lede ogen te aanschouwen dat zij voor een ander kiest.

Nogmaals welkom en je kan ook altijd een oproepje plaatsen in het contacthoekje. Maar bovenal, Voel je niet bezwaard alles te delen of te vragen wat je maar wilt. Zoals je zelf al zei er lopen hier heel veel lieve sociale mensen rond, die altijd bereid zijn te helpen waar we kunnen.

AceVentura

Welkom op het forum JJ,  :cake: :cake: :cake: :cake:

Wat ik wel herken is dat het label aseksueel wat duidelijker was dan aromantisch. Direct toen ik over aseksualiteit las had ik zoiets van: Dit past bij mij, het past bij hoe ik mezelf ken. Aromantisch heeft langer geduurd, en dat label heb ik pas een paar jaar later omarmt. De laatste tijd twijfel ik weer een beetje over dat label, dus ik zie wel waar ik uit ga komen :)

Wat ik ook herken is dat ik door het vele thuiswerken steeds meer merk dat ik de behoefte heb aan een maatje, iemand om af en toe leuke dingen mee te doen, variërend van dagjes uit tot misschien een (korte) vakantie.

Veel plezier hier :wave:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Goed dat je de stap hebt genomen om je verhaal hier neer te zetten. Dat is vaak spannend, je geeft iets van jezelf bloot dat je nog niet of nauwelijks aan mensen hebt blootgegeven. Het verschil met elders is dat het hier helemaal niet vreemd wordt gevonden als je zegt dat je geen seks wilt en/of niet verliefd wordt.

Ik vind je verhaal zeker herkenbaar. Ik werd van jongs af aan verliefd, maar ik heb dat voor mezelf nooit aan seks gekoppeld.

Aromantisch zijn, of romantisch zijn, heeft niet iets te maken met of je wel of niet een relatie hebt gehad. Je kunt aromantisch zijn en wel relaties hebben gehad, of romantisch, maar dat nog nooit hebben gehad.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Minimalis

Hoi JJ,
Het zou mijn verhaal kunnen zijn, behalve dat ik er op middelbare school al achter was dat ik aseksueel was, zonder het woord te kennen. Dat kwam later pas, toen internet voor iedereen beschikbaar kwam. Ik heb nooit de behoefte gehad om het bekend te maken of er met iemand over te praten. Ik word, wel minder dan vroeger, wel eens een beetje verliefd zonder dat ik daarbij ooit aan seks denk. En ook als ik een mooie vrouw zie, denk ik er nooit bij hoe ze zonder kleren of in bed zou zijn. Waarschijnlijk kijk ik anders,
Aseksueel zijn heb ik nooit als last gezien. Het maakt het "anders zijn" ook op andere gebieden eigenlijk makkelijker  Dat ik niet erg sociaal ben en geen behoefte heb aan intieme (zonder seks) relaties helpt bij het accepteren.

JJ

Dank voor jullie fijne reacties en welkom.
Ook voordat ik dit forum gevonden had wist ik al wel dat ik niet de enige was. Toch is het fijn om te lezen dat anderen mijn verhaal, of delen daaruit, herkennen.



AceOfCups

Welkom JJ,

En fijn dat je de stap hebt gezet om een stukje te schrijven. Ik ben ook net nieuw hier en herken veel in je verhaal. Ik wist het van mijzelf al wel vrij lang en voor mij was het an sich geen worsteling, ik miste niets voor mijn gevoel,  maar in relaties was het vaak een probleem. 14 jaar geleden vertelde ik voor het eerst aan iemand over mijn aseksualiteit. Nog zonder dat woord te gebruiken, want ik wist nog niet dat dat bestond omdat ik nog geen internet had. Ik zag het maar als een onderdeel van mijn raar zijn. Maar daarna heb ik het stilgehouden tot sinds kort. Het is fijn om er over uit te kunnen wisselen.

Veel plezier hier!
Ecce homo

Yezie

Citaat van: JJ op november 14, 2020, 01:12:53 AM
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ergens op het aseksuele spectrum pas. Ik ben daar achter gekomen door volledig bij toeval op een youtube filmpje over aseksualiteit te stuiten. Het was vooral een reactie daaronder, van iemand die zijn/haar verhaal vertelde, waar ik mijzelf in herkende, die het kwartje deed vallen.
Waar ik precies in het spectrum zit is me nog niet helemaal duidelijk, dat vergt nog wat meer uitzoekwerk. Mede een reden dat ik me heb aangemeld bij AVEN. Op dit moment denk ik dat ik heteroromantisch aseksueel ben.

Ik ben 39 jaar, dus het heeft best lang geduurd voor ik erachter ben gekomen. Het is echter nooit een worsteling geweest o.i.d., ik was er gewoon nooit zo mee bezig. Heb er nooit over gesproken met vrienden/familie, die behoefte is er ook nooit geweest. De paar korte momenten dat ik er in het verleden over nadacht, bleef het bij schouder ophalend concluderen dat ik gewoon een beetje raar was.

In het verleden zijn er wel periodes geweest dat ik, op mijn eigen manier, verliefd was. Ik wilde dan niets liever dan bij haar in de buurt zijn, op school naast haar zitten, bij feestjes met haar kletsen en zo voort. Of ik ook seks met haar wilde hebben was een idee dat simpelweg niet in me opkwam. Ook het besef dat ik verliefd was kwam pas geruime tijd later bij me binnen. Het is nooit tot een relatie gekomen. Of dit betekent dat ik toch ook aromantisch ben weet ik (nog) niet.

De laatste tijd begint het gevoel dat ik niet meer alleen wil zijn te groeien. Ik denk dat dit ook sterker is geworden door de gekke tijd waar we nu in zitten en ik ook overdag door het thuiswerken geen mensen meer om me heen heb. Ik lees in andere berichtjes dat meer mensen hier last van hebben.

De beslissing om mij aan te melden op deze site en een berichtje te plaatsen, is best een grote stap uit mijn comfortzone. Ik schrijf hier dingen op die ik nog nooit met iemand gedeeld heb, best spannend dus. Ik heb een beetje de site bekeken, meerdere berichtjes gelezen en merk dat iedereen hier heel open, vriendelijk en behulpzaam naar elkaar is, wat het makkelijker maakt voor mij om deze stap te wagen.
Ik ben hier om meer te lezen en te ontdekken en misschien anderen te ontmoeten.

Misschien herkent iemand zich in mijn verhaal?
Bedankt in ieder geval voor het lezen en aangenaam kennis te maken.

JJ
Ik den blij dat je hier al welkom voelt je mag alls vragen en goed van je dat zelf bent gaan onderdeken
Hey ik ben yezie dol Op kunst en dieren en de natuur ik geniet van leven op mijn manier

JJ

Bedankt Yezie en Ace of Cups.
Ik denk trouwens, dat als ik er vroeger meer over had nagedacht en me er meer in had verdiept, ik ook al veel eerder tot de conclusie had kunnen komen dat ik aseksueel ben. Ik vond het alleen niet zo interessant, was er nooit zo mee bezig en hield het dus op raar zijn.
Nu ik wat ouder ben en mezelf beter ken, weet ik dat ik raar bén.

En aseksueel.

Edewecht

Citaat van: JJ op november 16, 2020, 05:48:03 PM
Nu ik wat ouder ben en mezelf beter ken, weet ik dat ik raar bén.

En aseksueel.

Hier moest ik om grinniken, JJ. Van herkenning. Hoe ouder ik word, hoe minder ik bezig ben met de vraag wat mensen van me denken. En als ze me vreemd vinden, of zonderling, oké dan. Ik heb me vroeger al veel te veel aangepast. (Doe ik onwillekeurig nog wel hoor, het is zo'n ingesleten gewoonte...)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

mobo

Je hebt al snel het gevoel dat je raar bent omdat je anders ben dan normaal zeg maar.
Ik merk zelf ook dat hoe ouder ik wordt hoe minder het mijn doet hoe mensen over mijn denken.
welkom op het forum

groetjes Mobo

Bloem

Raar klinkt zo (bij gebrek aan een beter woord) zo raar  ;). Maar wel degelijk anders. Ik voel me op dit gebied anders, gedraag me ook anders. Maar je bent wie je bent, met al je eigenschappen.

Edewecht

Citaat van: Bloem op januari 02, 2021, 12:08:28 PM
Raar klinkt zo (bij gebrek aan een beter woord) zo raar  ;). Maar wel degelijk anders. Ik voel me op dit gebied anders, gedraag me ook anders. Maar je bent wie je bent, met al je eigenschappen.

Tijdens een Pride zag ik de tekst:

I'm not weird -
I'm a limited edition.


:)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bloem


[/quote]

Tijdens een Pride zag ik de tekst:

I'm not weird -
I'm a limited edition.


:)
[/quote]

Haha 😆. Goeie, die houden we erin!