Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Over verschillende vormen van aantrekking

Gestart door AceOfCups, november 14, 2020, 01:29:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceOfCups

Hoi allemaal!

In mijn zoektocht om mezelf beter te begrijpen en gebeurtenissen in het verleden een plek te kunnen geven, ben ik veel aan het lezen de laatste tijd. Op de site van NOA kwam ik een tekst tegen over het 'split-attraction model'  https://aseksualiteit.nl/over-aseksualiteit/
Dat deed me eigenlijk best veel; ik vond het een verademing om te lezen hoe verschillende soorten van 'jezelf aangetrokken voelen tot' werden benoemd. Niet om nog meer te labelen en in hokjes te stoppen (want dan wordt het écht een heel lang label!), maar ik denk dat in mijn leven veel onbegrip is voortgekomen vanuit de algemene aanname dat wanneer er sprake is van één bepaalde vorm van aantrekking, dat daar dan 'het hele pakket met alles erop en eraan' bij moeten zou horen. Tegelijkertijd werd ik er ook een beetje verdrietig van; hoe moeilijk is dit nou? als ik toch veel eerder die woorden had gekend.... Ik merk dat onze taal vaak beperkt is. Maar goed dat dat steeds beter wordt! Dit soort begrippen (die waarschijnlijk ook nog niet het volledig verhaal dekken) helpt me toch om de dingen beter te plaatsen. Al kan ik me bijvoorbeeld bij het fenomeen 'sensuele aantrekking' kan ik me nog niet zoveel voorstellen

Ik zou graag meer willen over lezen over vormen van aantrekking, wat uitgebreider. Weet iemand een goede bron die hier wat dieper op in gaat? 
En weet iemand of er misschien andere talen zijn waarin deze begrippen al wel bestonden?

Lieve groet! :hart1:
Ecce homo

AceVentura

Het die verschillende vormen van aantrekking is inderdaad iets wat voor de meesten als 1 geheel gezien wordt, binnen de aseksuele community zijn we volgens mij een van de weinigen die dat onderscheid maken.

Als je makkelijk in het Engels leest is de Engelstalige wiki misschien nog interessant: http://wiki.asexuality.org/Category:Types_of_attraction

Als je van boeken houd, en wederom geen probleem met Engels hebt, kan ik Understanding Asexuality aanraden. Dit gaat over wat we over menselijke seksualiteit in z'n geheel kunnen leren door te kijken naar het aseksuele spectrum, het split attraction model is daar onderdeel van.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

AceOfCups

Dankjewel weer voor de tip, ik ga beide zeker lezen, maar vooral een boek is toch ook wel heel erg fijn!
Ecce homo

HSP-ertje

Interessant artikel, heb weer nieuwe termen bijgeleerd  ;) Het verschil tussen seks-repulsief en seks-aversief is me wel nog niet helemaal duidelijk.

Tixie

Citaat van: HSP-ertje op november 16, 2020, 03:47:29 AM
Het verschil tussen seks-repulsief en seks-aversief is me wel nog niet helemaal duidelijk.

Volgens mij zit het zo: aversie is meer gewoon een afkeer tegenover seks en seks-repulsief is een iets sterkere afkeer, je vindt seks echt afstotend zegmaar
sick of the kissing cult

Koffie

Ik zie repulsief meer als iets zoals walging. En repulsief inderdaad als afkeer.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie